English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

چالشی دیگر برای آیت‌الله خامنه‌ای در دولت اصولگرا

آذوح: یکی از مشاوران ارشد احمدی‌نژاد، دستور آیت الله خامنه‌ای درباره برکناری مشایی از مقام معاون اولی رئیس جمهور را "نظر ارشادی" دانست. این دومین بار در هفته‌های اخیر است که یک مسئول دولت دستورات رهبر ایران را به چالش می کشد.

علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره لزوم برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از پست معاون اولی رئیس‌جمهور را "نظر ارشادی" آیت الله خامنه‌ای عنوان کرد.

این سخن بدان معناست که محمود احمدی‌نژاد می توانست در صورت تمایل از اجرای این دستور رهبر جمهوری اسلامی خودداری کند.

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در گفت‌وگو با روزنامه همشهری به این دستور رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است: «مقام معظم رهبری نظر ارشادی داده بودند نه نظر تكلیفی. وقتی نامه علنی شد، برای آقای رئیس‌جمهور تكلیف شد.»

این سخنان جوانفکر در شرایطی بیان شده که سایت رسمی آیت الله خامنه‌ای از نامه او به محمود احمدی نژاد برای برکناری مشایی به صراحت به عنوان "دستور عزل" نام برده است.

رهبر جمهوری اسلامی در نامه ای که آن را روز ۲۷ تیر سال ۱۳۸۸ خطاب به احمدی‌نژاد نوشت، انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اولی رئیس‌جمهوری را "بر خلاف مصلحت" احمدی‌نژاد و موجب "اختلاف و سرخوردگی" میان علاقمندان رئیس دولت عنوان کرد.

آیت الله خامنه ای در پایان نامه کوتاه خود نوشت که «لازم است انتصاب مزبور ملغی و كان لم یكن اعلام گردد.»

یک حامی، همه ناراضی

انتصاب اسفندیار رحیم مشایی که به سبب اظهارات و عملکرد جنجالیش مورد انتقاد گسترده طیف وسیعی از روحانیون، مراجع، فرماندهان نظامی و امنیتی و نمایندگان مجلس قرار دارد، به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور در دولت دوم احمدی‌نژاد، موجی از انتقادات علیه او و رئیس دولت دهم را برانگیخت.

به دنبال بالا گرفتن این انتقادات و حتی فتوای برخی مراجع تقلید مانند آیت‌الله مکارم شیرازی درباره "نامشروع" بودن این انتصاب، رهبر جمهوری اسلامی دستور برکناری رحیم مشایی را صادر کرد.

احمدی‌نژاد دستور آیت الله خامنه‌ای را با تاخیری یک هفته‌ای اجرا کرد. مسئله‌ای که خود باعث شکل‌گیری جنجال‌های بسیاری در جناح حاکم جمهوری اسلامی شد که در آن روزها همچنان با تظاهرات گسترده خیابانی در اعتراض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران دست به گریبان بود.

علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به خبرنگار روزنامه همشهری که درباره دلیل این تاخیر احمدی‌نژاد در اجرای دستور رهبر جمهوری اسلامی پرسیده، گفته است که «شما در چرایی‌اش دخول نكنید. این‌ها نامه‌های ارشادی رهبری به رئیس‌جمهور هستند.»

احمدی‌نژاد و رحیم‌مشایی و همچنین با انتقاد از آن دسته اصولگرایان که اقدام به انتشار عمومی نامه آیت‌الله خامنه‌ای کرده بودند، گفت که «این نامه را علنی كردند تا همین داستان‌ها را درست كنند. به چه حقی این كار را كردند؟ مگر خود دفتر رهبری نمی‌توانست این كار را بكند؟»

مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد از این اقدام به عنوان "کار غلط" نام برده و افزوده است: «نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آقای ابوترابی نامه را اعلام كرد. به چه حق و مجوزی ایشان نامه را علنی كرد؟ این همان جریان اصولگراست. این گونه نامه‌ها بین رئیس جمهوری و رهبری زیاد رد و بدل می‌شود.»

"جای بحث دارد"

این برای دومین بار در هفته‌های گذشته است که یک مقام بلندپایه در دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد، در دستورات رهبر جمهوری اسلامی تشکیک وارد می کند.

پیش از او، حمید بقایی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز دستورات آیت‌الله خامنه‌ای درباره لزوم پرهیز از موازی کاری در سیاست خارجی را به گونه‌ای دانسته بود که "جای بحث" دارد.

اصولگرایان منتقد دولت احمدی‌نژاد که تلاش دارند خود را جریان وفادارتر به رهبر جمهوری اسلامی نشان بدهند، ریشه تمام این مسائل جنجالی در دولت را شخص اسفندیار رحیم مشایی می دانند. در مقابل شخص رئیس جمهور قرار تاکنون از مشاور، رئیس دفتر و پدر همسر پسرش در برابر تمام این حملات قاطعانه دفاع کرده است به گونه ای که بسیاری از معترضان در ماه‌های اخیر گفته‌اند که از کنار گذاشتن رحیم مشایی ناامید شده‌اند.

برخی چهره‌های جریان حاکم در جمهوری اسلامی و نیز تحلیلگران سیاسی، انتصاب او به عنوان مشاور ویژه و رئیس دفتر رئیس جمهور توسط محمود احمدی‌نژاد پس از برکناری اجباریش از مقام معاونت اولی ریاست جمهوری را نوعی "دهن کجی" به آیت‌الله خامنه‌ای ارزیابی کردند.

اصولگرایان منتقد به صراحت از مشایی و جریان حامی او به عنوان "فتنه آینده" نام می‌برند و به احمدی نژاد هشدار می‌دهند که او را از خود دور کند اما در برابر اپوزسیون دولت، این مسائل را غیر واقعی و ساختگی ارزیابی می کند.

میرحسین موسوی از رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز پیش از این گفته بود که اختلافات درونی جریان حاکم بر سر جنجال‌های مشایی "جنگ زرگری" است.

این در حالی‌ست که بسیاری از ناظران و فعالان سیاسی از آماده شدن مشایی و حامیانش برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر می‌دهند.

دویچه وله

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter