English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

۳۷۰۰ حکم اعدام در ایران و اجرای آن در سال اخیر

آذوح: دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون آماری از اعدام‌هایی که سالانه به انجام می‌رساند را اعلام ننموده است. علت عمده عدم ارایه آمار توسط مراجع قضایی و تاکید این مراجع به عدم انعکاس آماری از اعدام در ایران تنها به علت فشارهای است که توسط نهادهای بین المللی درخصوص مجازات اعدام، به کشور ایران وارد می‌گردد.

عدم ارایه آمار دقیق از اعدام‌ها باعث می‌گردد که دست‌گاه قضایی در استان‌های مختلف ایران به صورت کاملن پنهان و فله‌ای و سازمان‌یافته، مرتکبین جرایمی که مجازات آن‌ها اعدام است را به پای چوبه دار بدهد و اعدام نماید.

در روز گذشته یکی از افسران عالی‌رتبه ستاد مبارزه با مواد مخدر در تماس تلفنی که با من داشت، اعلام نمود که تعداد حداقل سه هزار و چهارصد نفر در سال 1390 به اعدام محکوم شده و حکم بسیاری از آن‌ها اجرا شده است. این افسر عالی رتبه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «‌نسبت به جان انسان‌هایی که عمدتن بی‌گناه اعدام می‌گردند مسوولم و به دلیل شناختی که از شما داشته‌ام تصمیم گرفتم این موضوع مهم را با شما مطرح کنم. و امیدوارم پی‌گیری کنید تا جلوی اعدام‌های گسترده در ایران گرفته شود.»

گفته‌های این افسر با وجدان، من را بر آن داشت تا نسبت به صحت و سقم این موضوع تحقیق بیش‌تری نمایم. با تنی چند از کسانی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر مشغول به کار بودند صحبت کردم. آن‌ها نیز به گونه ای ضمنی اعدام‌های فله‌ای در شهرهای مختلف ایران را تایید نمودند.

اما از همه مهم‌تر و موثق‌تر اظهارات رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی بود که صحت اظهارات افسران ستاد مبارزه با مواد مخدر را به گونه‌ای تایید می‌کرد.  رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی انجام 1178 عملیات پلیسی در طول سال گذشته را که منجر به انهدام 1901 باند قاچاق مواد مخدر شد را تایید نمود.

بنابراین اگر حداقل تعداد یک باند قاچاقچی مود مخدر را دو نفر فرض نماییم که بیش‌تر است تعداد آن‌ها 3802 نفر خواهد رسید بنابراین در سال 1389 حدقل 3802 نفر در معرض اعدام قرار داشته‌اند که  بسیاری از آن‌ها اعدام شده‌اند.

در سال 89 تعداد‌ 89 نفر در راستای دستگیری افراد در رابطه با مواد مخدر کشته شده‌اند‌.

آمار‌ها نشان می‌دهد که دست‌گاه قضایی در خصوص بازداشت‌شدگان مواد مخدر شفاف عمل نمی‌کند در حالی که هفتاد درصد پرونده‌های کیفری مطرح در دادگستری مربوط به مواد مخدر است اما اخبار این قشر گسترده در جایی منعکس نمی‌گردد.

بنابراین اگر حداقل تعداد یک باند قاچاقچی مود مخدر را دو نفر فرض نماییم که بیش‌تر است تعداد آن‌ها 3802 نفر خواهد رسید بنابراین در سال 1389 حدقل 3802 نفر در معرض اعدام قرار داشته‌اند که  بسیاری از آن‌ها اعدام شده‌اند.

سردار حسین‌آبادی از دستگیری 231 هزار و 217 نفر توزیع کننده و قاچاقچی در سال 89 خبر داده است. این در حالی است تاکنون وضعیت این تعداد از افراد نامشخص مانده است. در سال گذشته تعداد حداقل 231 هزار نفر بازداشت شده‌اند که نتیجه تحقیقات و احکام آن‌ها مشخص نیست. مضاف به این‌که رسیدگی به جرایم مواد مخدر یک مرحله‌ای بوده و متهمی که بازداشت و محاکمه می‌گردد بعد از صدور حکم حق تجدیدنظر خواهی نداشته و حکم صادره علیه وی قطعی است.

فاجعه‌بار این‌که در سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه‌ای قاچاق مواد روان گردان و مواد مخدر صنعتی را در حکم هرویین اعلام نمود که اگر فردی سی گرم مواد مخدر از نوع روان گردان از جمله شیشه حمل کند نیز به اعدام محکوم خواهد شد. این مصوبه باعث می‌گردد تا بر آمار اعدام‌ها افزوده گردد.

بیش‌ترین اعدام‌ها در استان کرمان، هرمزگان و سیستان بلوپستان صورت می‌گیرد. در دادگاه انقلاب قاضی مقیسه و در دادگاه کرج قاضی حسینی بیش‌ترین احکام اعدام در استان تهران را صادر نموده‌اند و بیش‌ترین مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به ایران قاچاق می‌گردد.

آماری که از نظر گرامیتان رسید صرفن در خصوص قاچاق مواد مخدر بوده است و جرایم دیگری که مجازات اعدام برای آن‌ها مقرر شده است را در بر نمی‌گیرد.

بدیهی است دست‌گاه قضایی می‌بایست به صورت شفاف و روشن آخرین وضعیت 231 هزار و 217 نفری که در خصوص جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند را روشن نماید و پاسخ‌گو باشد.

منبع : رادیو کوچه ،محمد مصطفایی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter