English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه ی مشترک در اعتراض به سرکوب گسترده ی فعالین ترک و عرب

وجدانهای آگاه، انسانهای شریف

رژیم ایران با اعمال سیاستهای راسیستی خود بر علیه ملتهای غیرفارس، تمامی سعی خود را بر نابودی فرهنگ، تاریخ و زبان ملتهای ترک، عرب، کرد، بلوچ، ترکمن و... متمرکز کرده و در این راه از تمامی ابزار و روشهای غیراخلاقی و غیر انسانی استفاده می نماید. برخوردهای امنیتی، بازداشتهای گسترده ی فعالین سیاسی، سرکوب خشن تجمعات مسالت آمیز و در نهایت، حذف فیزیکی مخالفین رژیم ایران تنها نمونه ای از این اعمال کثیف است.

در صد سال گذشته دو ملت ترک و عرب بیشترین توهین و تحقیرها را از سوی حکام ایرانی متحمل گردیده اند و حاکمین، این دو ملت را تنها به جرم عرب بودن و ترک بودن با شنیعترین رفتارها روبرو ساخته است. در این میان، تامین بخش عظیم بودجه ی ایران از پول نفت سرزمین الاحواز و همچنین دشمنی دیرینه ی دنیای عرب و حاکمین ایرانی، موجب شده مامورین امنیتی ایران در برخورد با فعالین عرب شدیدترین خشونتها و وحشیگریها را انجام دهند. رژیم شوونیستی ایران در هفته های گذشته طه، عباس و عبدالرحمن حیدری که سه برادر بودند و دوست آنها علی شریفی را به جرم دفاع از سرزمین مادری به شهادت رساند و در هفته ی جاری نیز برای محمد على عمورى، هادى راشدى، هاشم شعبانى، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه حکم اعدام صادر گردیده است.

از سوی دیگر، رژیم فاشیستی ایران در چند ماه گذشته بسیاری از فعالین سیاسی آذربایجانی را به بدترین وجه و با ضرب و شتم شدید، بی هیچ دلیل و برهانی بازداشت و به سلولهای انفرادی منتقل نموده است. سعید متین پور، رسول بدلی، محمدرضا هادی، فردین مرادپور، محمد اسکندرزاده، وحید حبیب چشمه، وحید راستگو، سهند معالی، علی صمدپور، علی بشارتی، جمال موسوی نژاد، هاشم میرزاده، مسعود حسین زاده، داریوش پروانه و دهها جوان رعنای آذربایجانی هفته هاست اسیر شکنجه های مامورین امنیتی در سلولهای انفرادی گشته اند.

ما جمعی از فعالین تشکلهای ترک و عرب در اعتراض به رفتارهای غیرانسانی رژیم شوونیتستی ایران ضمن محکوم نمودن حکومت ایران در برخورد خشن و امنیتی با فعالین عرب و ترک، اعلام می داریم:

1- حق تعیین سرنوشت حقی است که از سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری تا وجدانهای آزاد و پاک بر حقانیت آن صحه گذاشته اند. فعالینی که در این راه و برای احقاق حقوق ملت خود به مبارزه برخاسته اند سرمایه های یک سرزمین به شمار می روند و راهشان مقدس و مبارزه شان بسیار ارزشمند است.

2-  زبان یک ملت، رمز وجودی آن ملت به شمار می رود. رسمی شدن زبانهای ترکی و عربی در ایران و همچنین آزادی مذاهب در ایران از خواسته ها و حقوق اولیه و بدیهی این ملتهاست.

3-  سیاست خشکاندن عمدی دریاچه ی اورمیه توسط رژیم ایران و به تبع آن کوچاندن اجباری ملت ترک آذربایجان از سرزمین اجدادی، و سیاست خشکاندن رود کارون در الاحواز و تغییر مسیر آن به سمت مناطق فارس نشین، سیاستهای کثیفی است که مجریان آن مستقیما زیست و زندگی ملتهای عرب و ترک را نشانه گرفته اند.

4- منابع زیرزمینی و ذخایر سوخت طبیعی سرزمینهای آذربایجان و الاحواز سالهاست که بی وقفه از سوی حکام ایرانی مورد تاراج قرار گرفته اند. این در حالی است که ملت آذربایجان و به خصوص ملت عرب، نه تنها از این منابع طبیعی بی بهره اند که حتی کوچکترین امکانات اقتصادی نیز برایشان مهیا نشده است. دیگر زمان آن فرارسیده که به این استثمار اقتصادی پایان داد.

5- ما خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی ایران و علی الخصوص زندانیان سیاسی عرب و ترک، آزادی برگزاری تجمعات مدنی و برپایی اعتراضات مسالمت آمیز هستیم و ضمن اعتراض شدید به رژیم ایران و ابراز انزجار از به شهادت رساندن چهار جوان مبارز عرب، به رژیم ایران هشدار می دهیم اصرار بر اجرای حکم اعدام 5 فعال دیگر عرب عواقب دردناکی برای حاکمین خواهد داشت. حکم اعدام 5 فعال سیاسی عرب که به بهانه های واهی صادر گردیده است باید بی قید و شرط لغو شده، این زندانیان آزاد گردند. در عین حال، زندانیان سیاسی آذربایجان نیز که ماههاست در زیر شکنجه های وحشیانه قرار دارند باید که بی قید و شرط آزاد گشته و مسببین بازداشت و شکنجه ی آنان مورد محاکمه قرار گیرند.

نابود باد شوونیسم

زنده باد وحدت ملتهای ترک و عرب

جنبش ملی دموکرات عرب در احواز

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح

حزب دموکرات آذربایجان جنوبی- گادپ

نوبیداری ملی آذربایجان جنوبی- یئنی گاموح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter