English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اردوغان: ترکیه منافع آذربایجان را هرگز قربانی منافع ارمنستان نخواهد کرد

آذوح: به گزارش خبرگزاری "ترند" به نقل از شبکه تلویزیونی "سی ان ان ترک"، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سخنرانی خود در نشست بهاری مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت: ترکیه منافع کشور برادر خود - آذربایجان را هرگز قربانی منافع ارمنستان نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: شرط اساسی اجرای پروتکلهای "آنکارا-ایروان" آزادی سرزمینهای اشغالی آذربایجان بوده که این نیز در پروتکلها بیان شده است.

وی افزود: در صورتی که ارمنستان به این شرط عمل کند، ترکیه فوراً مرزهای خود با ارمنستان را باز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را به اجرای تعهدات خویش فرا میخوانیم.

وی خواستار تلاش بیتر روسیه، آمریکا و فرانسه بعنوان کشورهای عهده دار ریاست گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مناقشه قره باغ کوهستانی شد.

گفتنی است، در 10 اکتبر سال 2009 احمد داوود اغلو و ادوارد نالباندیان وزرای خارجه ترکیه و ارمنستان در شهر زوریخ سوئیس با میانجیگری این کشور پروتکل "برقراری روابط دیپلماتیک" و پروتکل "توسعه روابط دوجانبه" امضا کرده اند. تصویب این پروتکلها در پالمان دو کشور ترکیه و ارمنستان در نظر گرفته میشد، لاکن سرژ سارکسیان رئیس جمهوری ارمنستان در روز 23 آوریل سال جاری در مورد توقف روند تصویب پروتکلهای آنکارا-ایروان دستور صادر کرده است. دولت ترکیه بیان کرده که این پروتکلها در راستای حل مناقشه قره باغ کوهستانی قرار گرفته و پس از حل مناقشه قره باغ کوهستانی روابط آنکارا-ایروان از سر گرفته خواهد شد.

مناقشه بین دو کشور قفقاز جنوبی - ارمنستان و آذربایجان در سال 1988 بعلت ادعای ارضی ارمنستان به خاک آذربایجان آغاز شده است. در پی حملات ارمنستان به آذربایجان از سال 1993 بیست درصد از سرزمینهای متعلق به آذربایجان، یعنی قره باغ کوهستانی همراه با 7 شهر و ناحیه دیگر اطراف آن همچنان تحت اشغال ارتش ارمنستان میباشد. در سال 1994 طرفین به پیمان آتش بس دست یافتند. از آن زمان نیز گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با ریاست مشترک روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا در مسئله حل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی میانجیگری می کنند که تاکنون فعالیتهای آنها در این زمینه هیچ نتیجه ای نداشته است.

تابحال به چهار قطعنامه صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آزادی قره باغ کوهستانی و اراضی اشغالی آذربایجان نیز عمل نشده است.

ترندنيوز

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter