English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارش کامل نقض حقوق بشر در آذربایجان در سال 1389

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح برای سومین سال پیاپی گزارشی از نقض حقوق بشر در آذربایجان را منتشر می نماید. کمیته ی تحقیق آذربایجان اویرنجی حرکاتی، با بررسی و دقت در سایتها و رسانه های متعدد، بر این سعی بوده تا با انجام رسالت خویش بار دیگر مظلومیت این دیار سرفراز را، هرچند ناقص، به گوش جهانیان برساند. آنچه که در زیر به عنوان گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان در سال 1389 مشاهده می فرمایید، گویای کامل هر آنچه در آذربایجان رخ می دهد نیست. این لیست طولانی، تنها بخش کوچکی است از اخباری که به دست رسانه های جمعی رسیده است. و چه بسا دستگیریها، احکام و موارد متعدد نقض حقوق بشر که به دلیل تهدید نهادهای امنیتی و تحت فشار قراردادن خانواده های فعالین سیاسی مسکوت ماند و خبری از آنان به دست نیامد.

در حالی که در سال 87 هر 34 ساعت و در سال 88 هر 35 ساعت شاهد یک مورد بازداشت فعالین سیاسی آذربایجانی بودیم، آمار رسمی ارائه شده که آن نیز تنها بخشی از دستگیریها را شامل می گردد، نشانگر آن است که در سال 89 هر 33 ساعت یک مورد دستگیری فعالین آذربایجانی گزارش گردیده است. آذربایجان در سال 1389 شاهد 265 مورد بازداشت، صدور 83 سال حبس، 8 میلیون تومان جریمه و 125 ضربه شلاق برای 35 فعال آذربایجانی، 2 مرگ مشکوک و 6 محرومیت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. به عبارت دیگر، هر 33 ساعت یک بازداشت صورت گرفته و هر فعال سیاسی آذربایجانی به تحمل 28 ماه زندان محکوم گردیده است.

در سال 1388 نیز آذربایجان شاهد:

3 مرگ مشکوک،

249 مورد بازداشت،

14 محروم از کارشناسی ارشد،

6 اخراج از دانشگاه،

1 اخراج از مدرسه،

689 ضربه شلاق،

2.3 میلیون تومان جریمه

و 83 سال زندان برای 59 نفر بود.

در واقع، هر 35 ساعت یک بازداشت صورت گرفت و هر فعال سیاسی آذربایجانی فقط در سال 88 به 17 ماه زندان محکوم گردید.

در این میان بد نیست نیم نگاهی هم به سال 87 بیاندازیم:

1 اعدام،

3 مرگ مشکوک،

258 مورد بازداشت،

7 محروم از کارشناسی ارشد،

3 اخراج از دانشگاه،

1 اخراج از مدرسه،

1228 ضربه شلاق،

3.7 میلیون تومان جریمه

و رقم بهت آور 159 سال زندان برای 94 نفر.

در سال 87 هر 34 ساعت یک بازداشت صورت گرفت و هر فعال سیاسی آذربایجانی به 20 ماه زندان محکوم گردید.

این آمار عجیب، تنها شمه ای است از حجم خشونت رژیم ایران در مواجهه با فعالین سیاسی آذربایجان. آنان که تنها به جرم خواستن بدیهی ترین حقوق انسانی محکوم به پرداخت چنین هزینه ای گشته اند.

کمیته ی تحقیق جنبش جنبش دانشجویی آذربایجان(آذوح) امیدوار است این گزارش مختصر از فشارهای روزافزون رژیم ایران بر فعالین آذربایجانی، ضمن انعکاس در محافل حقوق بشری ایران، واکنش سریع و قاطع آنان در محکومیت این اعمال و حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجان را به همراه داشته باشد. امیدواریم به آنکه، تمامی وجدانهای پاک بر انتشار این گزارش همت گمارند.

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح این گزارش را با احترام فراوان و بی پایان، به شهیدان و اسیران راه مقدس آزادی تقدیم می نماید.

برای دریافت این گزارش به صورت فایل پی دی اف بر روی لینک زیر:

http://www.azoh.info/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=&task=finish&cid=54&catid=2


گوج بیرلیکده دیر

فروردین

4) فیروز یوسفی درجه دار نیروی زمینی ارتش و از فعالین حرکت ملی آذربایجان از اشتغال در ارتش ایران اخراج شد. کمسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان ارتش طی حکمی در ۱۲ اسفند ۸۸ دلیل اخراج یوسفی را همکاری با افراد و گروههای تجزیه طلب، اقدام عليه امنيت ملي و ترویج قومیت گرایی و پان ترکیسم در شهرهای تهران و مراغه عنوان شده است. پرونده این درجه دار نیروی زمینی با پیشنهاد حفاظت اطلاعات ارتش در کمسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان رسیدگی شده و کمسیون رای به عدم صلاحیت امنیتی یوسفی و بازخرید اجباری وی داده است. فیروز یوسفی از فعالین مدنی آذربایجان است که در نیمه دوم سال ۸۷ در رابطه با شرکت در مراسم گرامیداشت ستارخان در تهران و پخش پیام تبریک سال نو به زبان ترکی در مراغه بازداشت شده بود این فعال مدنی آذربایجانی هم اکنون به قید وثیقه و ضمانت به صورت موقت آزاد است اما پرونده وی در دادگاههای انقلاب تهران و مراغه در جریان است و تا کنون حکمی برای وی صادر نشده است.

6) تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز لغو مجوز و اعضای آن به دادگاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. ماموران حراست دانشگاه آزاد تبریز پس از صدور حکم انحلال این تشکل دانشجویی آذربایجانی، با همراهی ماموران اداره اطلاعات تبریز به دفتر این تشکل رفته و پس از ضبط بعضی مدارک دفتر این تشکل را پلمپ کرده اند.

7) قادر نوروزی دبیر تشکل آرمان به شعبه سوم بازپرسی دادسرای تبریز احضار و پس از سه روز بازجویی پی در پی توسط قاضی هاشم زاده به قید وثیقه ده میلیون تومانی آزاد شد. اتهام نوروزی تبلیغ علیه نظام و گرایش به فرقه دموکرات آذربایجان است و استنادات قاضی برای طرح این اتهام چاپ ویژه نامه ای با موضوع زنان توسط تشکل آرمان و به مناسبت برگزاری همایش «نقش زنان در جنبشهای اجتماعی آذربایجان» در روز جهانی زن عنوان شده است. ماموران امنیتی ایران اسفند ۸۸ ویژه نامه منتسب به تشکل دانشجویی آرمان را در یکی از چاپخانه های شهر مرند توقیف کرده بودند. مامورین پس از توقیف این نشریه دانشجویی فاطمه نصیرپور از اعضای تشکل آرمان را بازداشت کرده و قادر نوروزی دبیر این تشکل را به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی احضار و مورد بازجویی قرار داده بودند.

8) شهناز غلامی وب نگار و فعال آذربایجانی حقوق زنان از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به هشت سال حبس تعزیری محکوم گردید. بر اساس حکم صادره، دادگاه انقلاب تبریز غلامی را به اتهام عضویت در گروه جهت برهم زدن امنیت ملی به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرده است. دادگاه در خصوص رسیدگی به اتهامات دیگر این فعال حقوق زنان مبنی بر نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نیروی انتظامی قرار عدم صلاحیت صادر و پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه جزائی تبریز ارجاع داده است. شهناز غلامی پیش از این نیز در سال ۶۸ به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق مدت هشت سال در زندان به سر برده بود. دادگاه انقلاب تبریز نیز تابستان ۸۷ طی حکمی این فعال حقوق زنان و وب نگار آذربایجانی را به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

9) شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز دو تن از فعالین سیاسی این شهر به اسامی حسن ابولولو(ارک) و ابراهیم دشتی را به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم کرد. این افراد ٣۰ شهريور ٨٨ بازداشت و پس از تحمل ۳۹ روز بازداشت موقت در اداره اطلاعات و زندان تبریز به قید وثیقه های ۲۰ و ۳۰ میلیونی از زندان تبریز آزاد شده بودند. دادگاه این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و متهمان اجازه ملاقات با خانواده و وکیل در مرحله تحقیقات را نداشته اند. ارک و دشتی پیش از این نیز در جریان اعتراضات مردمی به کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران در سال ۸۵ بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شده بودند.

13) ماموران امنیتی ایران همزمان با روز طبیعت با حمله به فعالین آذربایجانی طرفدار محیط زیست در اطراف پل میانگذر شهید کلانتری دریاچه ارومیه ضمن ضرب و شتم خانواده ها عده زیادی را بازداشت کردند. گزارشهای رسیده حاکی است ماموران امنیتی با ایجاد پستهای ایست و بازرسی در شعاع ۵۰ کیلومتری مسیرهای منتهی به پل میانگذر دریاچه ارومیه مانع از تردد وسایط نقلیه به سمت دریاچه ارومیه شده و مسافران چندین اتوبوس و مینی بوس که عازم این دریاچه بودند در ایلخچی و سلماس بازداشت شده اند. منابع خبری از بازداشت بیش از صد تن از شهروندان آذربایجانی در اطرف دریاچه ارومیه و مسیرهای منتهی به این دریاچه خبر می دهند که از این میان می توان به اسامی 62 تن اشاره نمود: رهبر اسماعیلی، علی اژدری، فرشید آصفی، یعقوب امجدی، حسن اسدی، موسی الرضا اسدی، علی باغبانی، رشید بازباز، جلیل بوداقی، ناصر بختیاری، علی پاکباز، محمد تبریزی، بابک تبریزی، محمد تاجدهی، یاور جمالی، یعقوب جوانی، سعید جهانی، صابر جهانی، بلال حاتمی، هادی خدابنده، داود خداکرمی، بهرام دریانی، یعقوب رمضانی، احسان رمضانی، رسول رضوی، محمد رضایی، ارسلان زارعی، صادق زارعی، منصور سیفی، سجاد ستاریان، عسگر صدوقی، عزیزخان صادق زاده، صدیقی، مرتضی عوض پور، احمد علیزاده، عسگر فروتنی، یاسین فرید میدانلار، جواد فتحی، احمد قلی پور، یاشار کاظم زاده، یعقوب کریمی، عطا کریمی، ایلقار کریمی، تائب لطفی، محمد محمدلو، علی مهدی زاده، حبیب مهری، حسینعلی محمدی، نادر محمودی، قادر محمودی، طاهر محمودی، حمید منافی، حسین نصیری، جاوید نظمی، احمد نجف زاده، محراب نور محمدی، مهران نور محمدی، جلال نور محمدی، آتابای نور محمدی، حمید والایی، احمد والایی، رضا وطنی. بازداشت و ضرب و شتم آذربایجانیها پس از آن روی می دهد که فعالین مدنی آذربایجانی طی فراخوانی مردم را به برگزاری مراسم سیزده بدر بر روی پل میانگذر دریاچه ارومیه و اعتراض به سیاستهای حکومت ایران در خشکاندن این دریاچه دعوت کرده بودند. ماموران ضمن پرتاب گاز اشک آور و حمله به خانواده هایی که جهت برگزاری مراسم سیزده بدر و حمایت از دریاچه ارومیه خود را به کنار پل شهید کلانتری رسانده بودند آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و مانع از تردد مردم روی این پل شدند. مامورین همچنین اقدام به صدور برگ جریمه ۲۰ هزار تومانی برای خودروهایی که از مسیرهای فرعی برای شرکت در این مراسم خود را به کنار پل رسانده بودند نمودند. مراسم حمایت از دریاچه ارومیه با شرکت حدود ده هزار تن از مردم آذربایجان در روز ۱۳ فروردین که به نام روز طبیعت معروف است برگزار می شود. خانواده های شرکت کنندگان در این مراسم از شهرهای مختلف آذربایجان بطریهایی پر از آب را برای کمک به دریاچه ارومیه همراه خود آورده و با خالی کردن آب بطریها در دریاچه اعتراض نمادین خود را به سیاستهای حکومت ایران در خشکاندن دریاچه ارومیه به نمایش گذاشتند. مدافعان آذربایجانی محیط زیست همچنین با در دست داشتن پارچه نوشته هایی به زبان ترکی آذربایجانی، شعارهای «تورک دیلینده مدرسه» و «یاشاسین آذربایجان» سردادند. همچنین قنبر صمدی و ودود چاردولی در مراسم روز طبیعت در میاندوآب(قوشاچای) دستگیر گردیدند.

15) بهبود قلیزاده مدیر گروه کوهنوردی یاشیل آذربایجان و فعال مدنی آذربایجانی در میاندوآب(قوشاچای) به دادگاه انقلاب مهاباد احضار شد. بر اساس احضاریه ای که روز یکشنبه ۱۵ فروردین ۸۹ به قلیزاده ابلاغ شده این فعال مدنی آذربایجانی باید ۱۴ اردیبهشت ۸۹ در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد حضور پیدا کند و به اتهامات وارده مبنی بر تبلیغ علیه نطام پاسخ دهد. قلیزاده چندی پیش در ۲۶ دی ۸۸ به شعبه ۲ بازپرسی دادگستری میاندوآب احضار و با استناد به تشکیل و اداره گروه کوهنوردی یاشیل آذربایجان و استفاده از رنگها و نمادهای آذربایجانی در تابلو تبلیغاتی و کارت ویزیت آتلیه عکاسی خود به تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه قوم گرایی و پان ترکیسم متهم شده بود. گروه کوهنوردی یاشیل آذربایجان که قلیزاده مدیریت آن را بر عهده دارد سازمانی غیر دولتی فرهنگی و ورزشی است که از سال ۷۹ با مجوز اداره تربیت بدنی آذربایجان غربی و فدراسیون کوهنوردی کشور در شهر میاندوآب(قوشاچای) تشکیل شده بود و در زمینه های کوهنوردی، زیست محیطی و آشنایی جوانان با فرهنگ آذربایجان در شهر میاندوآب(قوشاچای) فعالیت داشت. اداره تربیت بدنی میاندوآب ۱۵ آبان ۸۸ با استناد به دستور شورای تامین شهرستان میاندوآب مجوز این سازمان غیر دولتی را لغو نمود.

18) اشرف آذرمیر شتربانی مادر 60 ساله آذربایجانی توسط ماموران امنیتی در میاندوآب(قوشاچای) دستگیر شد.

19) یک شهروند مسیحی آذربایجانی پس از گذشت ۵۰ روز از زندان تبریز به طور موقت آزاد شد. قاضی دادسرای دادگاه انقلاب تبریز برای آزادی موقت این شهروند مسیحی در ابتدا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان قرار وثیقه صادر كرده بود كه با توجه به اینكه پرداخت چنین مبلغی در توان خانواده ایشان نبود با تقلیل وثیقه، نامبرده بطور موقت آزاد گردید و بایستی درانتظار برگزاری دادگاه بمانند. اتهامات ایشان رهبری كلیسای خانگی، خدمات مسیحی به اعضاء، شركت در تعمید مسیحیان و تعمید دادن مسلمانانی كه از اسلام به مسیحیت میگروند، تعلیم و آموزش كتاب مقدس، و سرانجام اتهام جاسوسی برای سازمانهای اطلاعاتی غرب از جمله موصاد اعلام شده است.

21) داریوش عندلیبیان، ستار برازش، یوسف سودبر، سجاد عزیزی و بابک آکسون از فعالین مدنی آذربایجانی در میاندوآب(قوشاچای) در شعبه دوم بازپرسی میاندوآب حاضر و تفهیم اتهام شدند. این افراد پس از برگزاری مراسم موسیقی و رقص آذربایجانی به مناسبت روز طبیعت به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی میاندوآب احضار و پس از بازجویی چند روزه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای میاندوآب ارجاع داده شده اند. قاضی فتحی بازپرس شعبه دوم دادسرای میاندوآب روز شنبه ۲۱ فروردین ۸۹ پس از حضور عندلیبیان، برازش، سودبر، عزیزی و آکسون در این شعبه، اتهامات این فعالین دایر بر تجمع غیرقانونی و تبلیغ پان ترکیسم را به آنها تفهیم و پرونده را جهت تحقیقات بیشتر به اداره اطلاعات میاندوآب ارجاع داد. شایان ذکر است که برگزار کنندگان برنامه چند روز پیش از شروع مراسم، جهت اخذ مجوز به اداره ارشاد میاندوآب مراجعه نموده بودند اما مسئولین اداره ارشاد با این استدلال که این مراسم موسیقی و رقص آذربایجانی در خارج از شهر برگزار می گردد اعلام نموده بودند که برگزاری چنین مراسمی نیاز به مجوز ندارد. در جریان این مراسم مامورین پلیس و سپاه روز جمعه ۱۳ فروردین ۸۹ ضمن ممانعت از تردد مردم به محل از پیش تعیین شده برای برگزاری مراسم، عده ای از وسایل برگزاری مراسم از جمله موتور برق و باندهای صدا را توقیف کردند. همچنین اشرف آذرمیر شتربانی که در ظهر روز چهارشنبه به اداره اطلاعات قوشاچای(میاندوآب)  فرا خوانده شده بود پس از 3 روز بازداشت به قید وثیقه بطور موقت آزاد شد. به گفته افراد نزدیک به خانواده خانم آذرمیر، دستگیری وی مرتبط با اعتراضات صورت گرفته در قوشاچای و اورمیه بوده، بطوری که مامورین پس از احضار وی با او بدرفتاری کرده و با زدن اتهامات نا به جا به وی، اورا جهت گرفتن اعترافات دروغین تحت فشار قرار داده اند.

26) جلسه رسیدگی به اتهامات صمد مولاقلی از فعالین مدنی آذربایجانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات برگزار شد. اتهام این فعال آذربایجانی خروج غیرقانونی از مرز ترکیه عنوان شده است. بر اساس کیفرخواست دادستان مولاقلی به همراه محمد یرهون دیگر فعال آذربایجانی که به ترکیه پناهنده شده است به صورت غیر قانونی از مرز زمینی خارج شده و پس از مدتی دوباره از مرز ترکیه به صورت غیرقانونی به کشور بازگشته است. صمد مولاقلی و محمد یرهون پیش از این در ۱۵ اردیبهشت ۸۷ به هنگام پخش فراخوان دومین سالگرد اعتراضات به کاریکاتور توهین آمیز روزنامه دولتی ایران توسط مامورین انتظامی بازداشت و با اتهام تبلیغ علیه نظام به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم گردیده بودند. این حکم چندی بعد در دادگاه تجدید نظر به حالت تعلق در آمد.

27) ماموران امنیتی و پلیس ایران روز جمعه۲۷ فروردین ٨۹ بیست و پنج تن از زنان و مرادان هوادار تیم فوتبال تراکتورسازی را بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی آزاد کردند. در جریان مسابقه فوتبال تیمهای تراکتورسازی و پرسپولیس تهران در روز جمعه۲۷ فروردین ٨۹ ماموران پلیس ایران به زنان هوادار تیم تراکتورسازی که به همراه خانواده هایشان برای تماشای مسابقه فوتبال این تیم در تپه های اطراف استادیوم سهند تبریز جمع شده بودند حمله کردند. بدنبال حمله نیروی انتظامی به خانواده ها و زنان طرفدار تیم تراکتورسازی تبریز نزدیک به بیست و پنج تن از هواداران تیم تراکتورسازی که اکثرا از زنان حاضردر محل بودند بازداشت شدند. از این میان بازداشت شدگان می توان به علی بابایی و بابک خدایی که به همراه همسرانشان دستگیر شده بودند و ائلمیرا نظری اشاره نمود. به گفته منابع موثق بازداشت شدگان پس از دستگیری به کلانتری ۲۲ نیروی انتظامی تبریز منتقل و پس از بازجویی چند ساعته و ضبط موبایل و کارتهای شناساییشان موقتا آزاد شده اند. این افراد روز شنبه ۲۸ فروردین ٨۹ دوباره به کلانتری ۲۲ احضار و به سوالات بازجویان پاسخ گفته اند. این دستگیریها پس از پخش فراخوان فعالین مدنی آذربایجانی و هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی جهت حضور زنان طرفدار این تیم در مسابقه پرسپولیس در تپه های اطراف ورزشگاه و تشویق تیمشان صورت می گیرد.

28) داود خداکرمی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. به گفته نزدیکان خداکرمی، ماموران انتظامی ابتدا وی را به بهانه ارتباط با پرونده دزدی بازار زنجان بازداشت می کنند و سپس همراه خداکرمی به منزل آمده و پس از تفتیش منزل کلیه کتابها، سی دی ها، کیس کامپیوتر و پوستری از سعید متین پور فعال حقوق بشر در بند را با خود می بردند. ماموران از این روزنامه نگار خواسته اند تا مسئولیت اعلامیه های روز جهانی زبان مادری را که در زنجان پخش شده بود را بر عهده گیرد اما وی ضمن اعتراض به اتهام وارده و غیر اخلاقی خواندن طرح اینگونه اتهامات ساختگی، اتهامهای وارده به خود را رد کرده است. داود خداکرمی خبرنگار ماهنامه ترکی – فارسی بایرام استان زنجان و دبیر سابق جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان است. مسئولین دانشگاه زنجان پس از برگزاری مراسم روز جهانی زبان مادری توسط جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان در سال ۸۵ این تشکل را منحل و داود خداکرمی دبیر آنرا از دانشگاه اخراج نموده بودند.

29) سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عبادالله قاسم زاده شهروندان آذربایجانی و از پیروان اهل حق(گوران) در زندان یزد به چهل و شش و نیم سال حبس محکوم شدند. بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب یزد، قاضی زارع اتهام این سه تن را نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن شرح حال خود در زندان ارومیه و توهین به رهبری عنوان شده است. نزدیکان خانواده سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عباداله قاسم می گویند حکم سی ماه حبس تعزیری برای هر یک از این زندانیان بدنبال گزارشات زندان ارومیه به دادگاه در خصوص ارتکاب این جرائم صورت می پذیرد و با احتساب حکم جدید مجموع احکام هر یک از این زندانیان به ۱۵ سال و شش ماه افزایش یافته است. همچنین محمد تبریزلی(رضایی) و تائب لطفی زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندان تبریز روز یکشنبه 29 فروردین پس از تحمل 16 روز به قید ضمانت و وثیقه 30 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. این فعالین در جریان همایش مردمی دفاع از دریاچه اورمیه و اعتراض به سیاستهای حکومت حاکم بر ایران در خشکاندن عروس زیبای آذربایجان در روز جمعه ۱۳ فروردین ۸۹ بازداشت شده بودند.

30) دومین جلسه رسیدگی به اتهامات شهروز اسدی فعال مدنی آذربایجانی در گرمی در شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل برگزار گردید. اتهام این فعال مدنی تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری عنوان شده و استنادات قاضی حسن زاده برای طرح این اتهامات ویدئوهای موسیقی و رقص آذربایجانی موجود در کیس کامپیوتر کامپیوتر، کتب آموزش زبان ترکی و کتب قومیت گرایی، پوسترهایی از شخصیتهای آذربایجانی و فاجعه خوجالی و تابلو تبلیغاتی مغازه وی با نام چنلی بئل می باشد. اسدی پیش از این نیز چندین بار در مهر ماه ۸۷ به اداره اطلاعات گرمی احضار و برای برداشتن تابلو مغازه اش تحت فشار قرار گرفته بود. بدنبال امتناع این فعال آذربایجانی از تعویض تابلوی مغازه اش، مامورین اداره اطلاعات گرمی ۷ مهر ۸۷ با مراجعه به مغازه اسدی وی را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه و ضبط تابلوی تبلیغاتی، کیس کامپیوتر و سایر وسایل شخصی وی نموده بودند. همچنین داود خداکرمی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی پس از دو روز بازداشت موقت از بازداشت نیروی انتظامی زنجان آزاد شد.

31) جلسه رسیدگی به اتهامات سعید چلبیانی، رضا گردانی، بهرام بهیمی و جمال تسوجیان مسئولین گروه فرهنگی کودکان وارلیق و از فعالین فرهنگی آذربایجانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار گردید. اتهام رضا گردانی و بهرام بهیمی اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم جهت بر هم زدن امنیت کشور و عضویت در گروههای غیر قانونی قوم گرا عنوان شده است. سعید چلبیانی و جمال تسوجیان دیگر متهمان این پرونده علاوه از این دو اتهام به فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز متهم گردیده اند. مستندات قاضی بیات جهت طرح این اتهامات تشکیل گروه فرهنگی و شعر کودکان با نام وارلیق و اجرای برنامه سرود کودکان به زبان ترکی در جریان مراسم خصوصی روز ۱۹ آذر ۸۸ در منزل می باشد. این افراد ۱۹ آذر ۸۸ در جریان برگزاری مراسم جشن خصوصی سالروز رسمیت زبان ترکی در منزل جمال تسوجیان بازداشت و پس از ۲۴ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند. در جریان این مراسم ماموران امنیتی با حمله به منزل محل برگزاری این جشن، به صورت مهمانان گاز فلفل پاشیده و عده ای را دستگیر کرده بودند. ماموران همچنین کارت شناسایی و موبایل افراد حاضر در این مراسم را ضبط کرده اند. طرح این اتهامات برای مربیان و فعالین فرهنگی گروه فرهنگی کودکان وارلیق در حالی صورت می پذیرد که این فعالین چند ماه پیش از بازداشت با مراجعه به اداره ارشاد و ارئه اساسنامه خواهان صدور مجوز برای این سازمان فرهنگی و غیر دولتی شده بودند اما مسئولین ارشاد تا کنون پاسخی به این درخواست آنها نداده اند. دادگاه این فعالین به صورت غیر علنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت این افراد را بر عهده داشته است. این فعالین در مرحله تحقیقات از حق ملاقات با وکیل و خانواده محروم بوده اند.

اردیبهشت

8) توفيق مرتضي پور از اعضاي كانون صنفي معلمان در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی اش در تبریز بازداشت شد. ماموران امنیتی پس از ورود به منزل آقای مرتضی پور و بازداشت ایشان ضمن تفتیش منزل وی كيس کامپیوتر و برخي وسائل شخصي ديگر ايشان را نيز ضبط کردند.

9) عطا کریمی زندانی سیاسی آذربایجانی در زندان تبریز پس از تحمل 27 روز به قید ضمانت و وثیقه 30 ملیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد. عطا کریمی فعال مدنی اورمیه ای آذربایجان در جریان همایش مردمی دفاع از دریاچه اورمیه و اعتراض به سیاستهای حکومت حاکم بر ایران در روز جمعه ۱۳ فروردین ۸۹ بازداشت شده بود.

11) مصطفی شعار در شهر تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل گردید.

13) سه نفر از معلمان و فعالان صنفی معلمان همدان آقایان علی نجفی و محمد خانی و سعید جهان آرا توسط اداره اطلاعات شهر همدان بازداشت شدند.

14) حسين محمدي الوار فعال مدنی آذربایجانی و از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد. به گفته نزدیکان محمدی، ماموران اداره اطلاعات تبریز ساعاتی چند پس از تماس تلفنی این فعال مدنی آذربایجانی با مدیر عامل تیم فوتبال تراکتورسازی با مراجعه به منزل پدری محمدی بدون در دست داشتن حکم جلب وی را بازداشت و اقدام به تفتیش منزل کرده اند. مامورین پس از تفتیش خانه کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند. بازداشت این فعال مدنی آذربایجانی پس از آن صورت می گیرد که وی طی تماسی تلفنی با مدیر عامل باشگاه تراکتورسازی خواهان پیگیری مسئله توهینهای نژادپرستانه حدود سیزده هزار تماشاگر فارس به آذربایجانیها در جریان مسابقه فوتبال بین تیمهای تراکتورسازی و مس کرمان از مجاری قانونی و شکایت مسئولین تیم تراکتورسازی به فدراسیون فوتبال ایران شده بود. همچنین نزدیکان خانواده این فعال آذربایجانی خبر از نگهداری وی در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات تبریز می دهند. به گفته این منابع محمدی روز شنبه ۱٨ ارديبهشت ٨۹ با منزل تماس گرفته و از بازداشت خود در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات تبریز خبر داده است. محمدی پیش از این نیز در جریان همایش دفاع از دریاچه ارومیه در ۱۳ فروردین ۸۹ بازداشت و به قید ضمانت آزاد شده بود.

15) حمید رضا عبدی اهل تبریز ساعت ۵ صبح در خوابگاه دانشگاه شریف با سیانور کشته شد. به گزارش منابع خبری به اظهار همکلاسیهای این دانشجو، حمید رضا عبدی ازمعترضین دولت کودتا بوده وزبان ترکی را آموزش می داده است. حراست دانشگاه اعلام کرده این دانشجوبا سیانور خودکشی کرده در صورتی که هم اتاقی های این دانشجو اعلام کردند که گردن حمید رضا عبدی زخم بوده و او بر اثر فشار دو دست بر گلو خفه شده است.

17) شاهین فضلی از زندان تبریز آزاد شد. وی پس از آنکه بیش از سه ماه را در بازاداشت به سر برده بود با قرار وثیقه ی پنجاه میلیون تومانی آزاد شد. دادگاه این فعال دانشجویی 18 خرداد ماه برگزار می شود و اتهامات وارده به وی مواردی همچون همکاری با گروه های خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است. شاهین فضلی، فعال مدنی –دانشجویی، منتقد سینما و دانشجوی دانشگاه علمی-کاربردی تبریز، بهمن ماه سال گذشته به حکم دادستانی وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در تبریز بازداشت شد و مأموران در تفتیش منزل وی کتاب ها، کامپیوتر، آرشیو فیلم و برخی لوازم شخصی وی را با خود بردند. شاهین فضلی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال هشتاد و هشت به اتاق ۳۷ زندان تبریز (دفتری که در مجاورت زندان مرکزی تبریز قرار دارد) احضار شده بود و پس از بازداشت به مکانی نامعلوم منتقل شده و چند روز تحت بازجویی و شکنجه بدنی قرار گرفته بود که اثر خاموش کردن سیگار روی گردن وی باقی مانده است.

20) آیت مهرعلی بیگلو فعال سابق دانشجویی آذربایجان ظهر روز دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ٨۹ در منزل شخصی خود در شهر صوفیان از توابع شهرستان تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته نزدیکان خانواده مهرعلی بیگلو، ماموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم جلب وارد منزل این فعال مدنی آذربایجانی شده و پس از ضرب و شتم شدید مهرعلی بیگلو، او را بازداشت کرده اند. ماموران پس از بازداشت مهرعلی بیگلو اقدام به تفتیش منزل نموده و کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند. این فعال مدنی آذربایجانی پیش از این نیز در مراسم بزرگداشت پروفسور زهتابی در ۲۱ آذر ۸۱ و مراسم سالروز تولد بابک در تیرماه ۸۳ بازداشت و به احکام حبس محکوم گردیده بود. آیت مهر علی بیگلو مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی قوپوز و فارغ التحصیل فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس تهران می باشد.

21) علیرضا حسین زاده فعال مدنی آذربایجانی در تبریز توسط ماموران امنیتی در مغازه اش بازداشت شد. همسایگان حسین زاده می گویند ماموران امنیتی ظهر روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۸۹ با مراجعه به مغازه کامپیوتری این فعال مدنی آذربایجانی در منطقه نصف راه تبریز وی را بازداشت کردند. ماموران امنیتی پس از بازداشت حسین زاده به منزل این فعال آذربایجانی مراجعه و منزل را مورد تفتیش قرار داده اند و کیس کامپیوتر، سی دی ها و پارچه نوشته های تشویق تیم فوتبال تراکتورسازی را با خود برده اند. همسر علیرضا حسین زاده می گوید به هنگام مراجعه ماموران به منزل در خانه حضور نداشته و پس از بازگشت به منزل و مشاهده اوضاع به هم ریخته خانه شده متوجه این امر شده شده است. به گفته خانم حسین زاده او پس دیدن دست خطی از همسرش در منزل، مبنی بر بازداشت توسط نیروهای امنیتی از بازداشت وی مطلع شده اما پس از مراجعات مکرر به نهادهای قضایی و امنیتی هیچ نهادی تا کنون مسئولیت بازداشت همسرش را بر عهده نگرفته و از محل بازداشت او اطلاعی در دست نیست. این فعال مدنی آذربایجانی بدنبال چاپ و انتشار گسترده پوسترهای تبلیغاتی تیم فوتبال تراکتورسازی در شهرهای مختلف آذربایجان در اواخر دی ماه ۸۸ بازداشت و پس از یک روز بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شده بود. همچنین رضا عبدی دانشجوی علوم سیاسی وفعال مدنی آذربایجانی توسط ماموران امنیتی در منطقه نصف راه تبریز بازداشت شد. به گفته نزدیکان خانواده عبدی ماموران اداره اطلاعات تبریز روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۸۹ با مراجعه به مغازه کامپیوتری "ائلمان" رضا عبدی را به همراه علیرضا حسین زاده دیگر فعال آذربایجانی بازداشت کرده اند. مامورین پس از بازداشت عبدی با مراجعه به منزل پدری وی اقدام به تفتیش منزل نموده و کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود بردند.

26) سیامک میرزایی فعال دانشجویی آذربایجانی و دانشجوی تولیدات دامی دانشگاه رشت توسط ماموران امنیتی در رشت بازداشت و به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است. ماموران امنیتی با مراجعه به منزل پدری این فعال دانشجویی در پارس آباد مغان اقدام به تفتیش منزل کرده و کلیه کتابها و وسایل شخصی وی را با خود برده اند. مسئولین امنیتی و قضایی روز شنبه ۱ خرداد ۸۹ به خانواده میرزایی گفته اند که این فعال دانشجویی در رشت دستگیر و هم اکنون در بازداشت اداره اطلاعات اردبیل به سر می برد و چندین بار جهت بازپرسی به شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل برده شده است. مسئولین قضایی و امنیتی از بیان علت بازداشت و اتهام میرزایی امتناع می کنند اما بر اساس حکم تفتیش منزل که در دست ماموران بوده است اتهام این فعال دانشجویی قومیت گرایی عنوان شده است.

27) رامین جباری روزنامه نگار آذربایجانی و مهندس حافظ سردارپور، مهناز کریمی، نادر عزیزی و مهدی زینالی از فعالان فرهنگی آذربایجانی بازداشت شدند. نزدیکان خانواده های جباری، عزیزی و سردارپور می گویند ماموران امنیتی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۸۹ این فعالین را در یکی از خیابانهای اصلی این شهر بازداشت کرده اند. به گفته نزدیکان خانواده های بازداشت شدگان ماموران امنیتی ساعتی پیش از بازداشت این فعالین ضمن تماس تلفنی با آنها و معرفی خود به عنوان کارمند فرمانداری، آنها را برای جلسه ای با فرماندار پارس آباد(مغان) به محل فرمانداری این شهر دعوت کرده بودند. همین منابع می افزایند ماموران پس از بازداشت این افراد به منازل آنها رفته و بدون در دست داشتن حکم قاضی اقدام به تفتیش منزل و تهدید خانواده بازداشت شدگان کرده اند و کیسهای کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی آنها را با خود برده اند. ماموران امنیتی همچنین رور سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۸۹ مهناز کریمی شاعر آذربایجانی و مهدی زینالی را بازداشت و با مراجعه به منازل داود مقامی و حسن بالایی از فعالین مدنی آذربایجانی اقدام به تفتیش منازل این افراد کرده اند اما به دلیل عدم حضور این فعالین در منزل موفق به بازداشت آنها نشدند.

28) مصطفی جمشیدی روزنامه نگار آذربایجانی و دبیر هنرستان فنی حرفه ای امیرکبیر گرمی در یکی از خیابانهای شهر گرمی توسط مامورین امنیتی بازداشت شد. ماموران پس از بازداشت جمشیدی با مراجعه به خانه پدری این روزنامه نگار آذربایجانی ضمن تفتیش منزل اتومبیل این فعال آذربایجانی، کیس کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند. همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات صمد مولاقلی از فعالین مدنی آذربایجانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات برگزار شد. اتهام این فعال آذربایجانی خروج غیرقانونی از مرز ترکیه عنوان شده است. بر اساس کیفرخواست دادستان مولاقلی به همراه محمد یرهون دیگر فعال آذربایجانی که به ترکیه پناهنده شده است به صورت غیر قانونی از مرز زمینی خارج شده و پس از مدتی دوباره از مرز ترکیه به صورت غیرقانونی به کشور بازگشته است. صمد مولاقلی و محمد یرهون پیش از این در ۱۵ اردیبهشت ۸۷ به هنگام پخش فراخوان دومین سالگرد اعتراضات به کاریکاتور توهین آمیز روزنامه دولتی ایران توسط مامورین انتظامی بازداشت و با اتهام تبلیغ علیه نظام به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم گردیده بودند. این حکم چندی بعد در دادگاه تجدید نظر به حالت تعلق در آمد.

29) آیدین خواجه ای فعال دانشجویی سرشناس آذربایجانی و دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. خانواده خواجه ای می گویند این فعال دانشجویی آذربایجانی شب چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۸۹ چند ساعت پس از خروج از منزل پدری در کوی میرداماد تبریز، با خانواده تماس گرفته و خبر از بازداشت خود توسط مامورین اداره اطلاعات داده است. خواجه ای پیش از این نیز در تابستان ۸۷ در رابطه با مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان(آذوح) بازداشت و به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود. این فعال دانشجویی آذربایجانی ۱۹ آبان ۸۸ پس از تحمل مدت حبس تعزیری از زندان آزاد شده بود. همچنین محمد فرجیان فعال مدنی آذربایجانی و معلم دبستانهای پارس آباد مغان پس از احضار به اداره اطلاعات پارس آباد(مغان)بازداشت و پس از یک روز بازداشت موقت آزاد شد. به گفته نزدیکان فرجیان، حراست اداره آموزش و پرورش پارس آباد(مغان) روز چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ٨۹ ضمن فراخواندن این معلم آذربایجانی از وی خواسته بود که جهت پاسخ دادن به پاره ای سوالات به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر مراجعه کند. بدنبال مراجعه فرجیان به اداره اطلاعات مامورین امنیتی این معلم آذربایجانی را بازداشت و پس از یک روز بازداشت موقت او را آزاد کرده اند.

30) احمد آقایی از فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان در همدان بازداشت شد. آقایی دبیر سابق کانون ترکی دانشگاه بوعلی سینای همدان و سردبیر سابق نشریه ایلدیریم در سطح شهر همدان توسط مامورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این فعال جنبش دانشجویی آذربایجان بیش از این بارها از سوی حراست دانشگاه بو علی سینا تهدید به تعلیق و بازداشت شده بود.

31) بهبود قلیزاده فعال مدنی آذربایجانی توسط ماموران امنیتی در میاندوآب(قوشاچای) بازداشت شد. ماموران امنیتی ظهر روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۸۹ با مراجعه به مغازه عکاسی قلیزاده درخیابان امام میاندوآب، این فعال آذربایجانی را بازداشت و اقدام به تفتیش مغازه وی نمودند و کیسهای کامپیوتر، سی دی ها و سایر وسایل شخصی او را با خود بردند. به گفته نزدیکان خانواده قلیزاده، مسئولین امنیتی و قضایی میاندوآب(قوشاچای) از دادن پاسخ به سوالات خانواده این فعال آذربایجانی در خصوص علت بازداشت و محل نگهداری و اتهامات قلیزاده امتناع می کنند. بهبود قلیزاده، مسئول گاموح در قوشاچای، دبیر سازمان غیر دولتی یاشیل آذربایجان است که در ماههای اخیر توسط شورای تامین شهر میاندوآب(قوشاچای) با اتهام قومیت گرایی لغو مجوز شد. دادگاه انقلاب مهاباد چندی پیش این فعال آذربایجانی را در رابطه با استفاده از نام ترکی و سمبلهای آذربایجانی در تابلو مغازه عکاسی و فعالیتهای قوم گرایانه از طریق آموزش رقص آذربایجانی در سازمان غیر دولتی یاشیل آذربایجان به دادگاه احضار نموده بود. قلیزاده پیش از این نیز در جریان تظاهرات آذربایجانیها بر علیه چاپ کاریکاتور نژادپرستانه در روزنامه دولتی ایران در سال ۸۵ بازداشت و پس از چند ماه بازداشت موقت آزاد شده بود. همچنین در تبریز دو تن از اعضای تشکل آرمان به نامهای مسعود حسین زاده و هادی اکبری بازداشت گردیدند. در شهرستان نقده(سولدوز) نیز ولی آذریون برادر شهید توحید آذریون و كريم فتحي پور برادر شهيد حسين فتحي پور در آستانه سالگرد قیام خرداد بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.

خرداد

1) بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی توسط ماموران امنیتی ماکو در منزلش بازداشت شد. ماموران امنیتی ساعت ۲ بامداد شنبه ۱ خرداد ۸۹ بدون در دست داشتن حکم به منزل این معلم آذربایجانی مراجعه و وی را بازداشت کرده اند. ماموران پس از بازداشت نصیرزاده اقدام به تفتیش منزل نموده و دوربین فیلمبرداری، سی دی ها، کتابها و اشعار و دست نوشته های او را با خود بردند. به گفته نزدیکان خانواده نصیرزاده مسئولین قضایی و امنیتی از پذیرفتن مسئولیت بازداشت این فعال مدنی آذربایجانی امتناع می کنند و از محل نگهداری وی ابراز بی اطلاعی می نمایند. همچنین دکتر علیرضا عبداللهی عضو هیات موسس سازمان غیر دولتی بیلیم یولو و فعال مدنی آذربایجانی در داخل مطبش در خیابان امام ارومیه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. نزدیکان خانواده عبداللهی می گویند ماموران امنیتی ظهر روز شنبه ۱ خرداد ۸۹ پس از بازداشت این فعال آذربایجانی به منزل شخصی وی رفته و اقدام به تفتیش منزل او نموده اند و کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود بردند. ماموران سپس با مراجعه به منزل مادر این فعال مدنی آذربایجانی، خانه را مورد تفتیش قرار داده اند. به گفته این منابع دکتر عبداللهی ظهر روز یکشنبه ۲ خرداد ۸۹ با خانواده تماس گرفته و خبر از انتقال خود از ارومیه به اداره اطلاعات تبریز داده است. مسئولین امنیتی و قضایی ایران از دادن پاسخ به سوالات خانواده عبداللهی در خصوص دلیل بازداشت و اتهام این فعال مدنی آذربایجانی امتناع می کنند. دکتر عبداللهی فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و از اعضای هیات موسس سازمان غیر دولتی(NGO) توقیف شده بیلیم یولو و عضو سابق کانون نشریات دانشجویی آذربایجان می باشد. از سویی دیگر آیت محمد جعفری، در شهرستان کلیبر دستگیر و به زندان اهر منتقل گردید. وی در جریان مراسمات قلعه ی بابک در سال 83 دستگیر و پس از 10 روز بازداشت به قید وثیقه آزاد گردیده بود. آیت محمد جعفری در جریان مراسم پروفسور زهتابی در سال 81 نیز دستگیر و پس از یک هفته بازداشت آزاد گردیده بود. ایشان پس از احضار به دادگاه کلیبر در یک خرداد 1389 به تحمل سه ماه حبس محکوم گشته و در اقدامی خلاف قانون و عجیب، از همان جا به زندان اهر جهت تحمل حبس منتقل گردیده است.

2) پنج نفر از فعالین سیاسی آذربایجان به نامهاي داريوش عندليبيان، بابك آكسون، يوسف سودبر، ستار برازش و سجاد عزيزي كه در مراسم روز طبيعت بازداشت شده بودند بار دیگر دستگیر گردیدند. همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات آیدین سرداری نیا فعالین دانشجویی آذربایجانی از اعضای شورای مرکزی تشکل آرمان دانشگاه آزاد تبریز روز یکشنبه ۲ خرداد ۸۹ در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. این فعال دانشجویی آذربایجانی ۷ آبان ۸۷ و در جریان برگزاری مراسم استقبال از دانشجویان دانشگاه تبریز که پس از ماهها بازداشت موقت از زندان آزاد شده بودند، در مقابل درب زندان تبریز دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شده بودند. اتهام سرداری نیا اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در مراسم استقبال از چند تن از دانشجویان دانشگاه تبریز که پس از بازداشت طولانی مدت از زندان آزاد می شدند عنوان شده است. شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی بیات روز یکشنبه ۲ خرداد ۸۹ به اتهام این فعال آذربایجانی مبنی بر اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور رسیدگی و برای رسیدگی به اتهام اخلال در نظم عمومی رای به عدم صلاخیت دادگاه داد و پرونده را به دادگاه عمومی-جزائی ارجاع نمود.

3) ساعت 9 صبح دوشنبه شهرام رادمهر فعال مدنی آذربایجان در مشکین شهر(خیاو) دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل گردید. به مامورین امنیتی پس از دستگیری ایشان با مراجعه به منزل شخصی وی تمامی کتابها، دست نوشته ها و کامپیوتر شخصی ایشان را با خود برده اند. در عین حال مامورین سپس با مراجعه به منزل پدری ایشان آنجا را نیز تفتیش و جستجو نموده اند. گفتنی است شهرام رادمهر پیش از نیز در 21 آذر 81 دستگیر و به حبس تعلیقی محکوم گردیده است. هنوز هیچگونه خبری از دلیل بازداشت و مکان نگهداری ایشان گزارش نگردیده است. همچنین دکتر لطیف حسنی در کرج بازداشت شد. مامورین امنیتی پس از بازداشت این فعال آذربایجانی با مراجعه به منزل وی اقدام به تفتیش منزل نموده و هارد کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل وی را با خود بردند. دکتر لطیف حسنی دکترای حقوق بین الملل و مدرس موسسات آموزش عالی و دبیرستانهای کرج میباشد. ایشان از نویسندگان و تحلیلگران حرکت ملی به شمار میرود و بارها به اداره اطلاعات کرج فراخوانده و مورد بازجویی قرارگرفته است. دکتر لطیف حسنی در انتخابات شورای شهر کرج توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

4) اکبر آزاد نویسنده، روزنامه نگار و فعال سرشناس سیاسی آزربایجان در منزل مسکونی خود در شهر تهران دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل سه هارد کامپیوتر شخصی ایشان و اعضای خانواده را نیز ضبط نموده و با خود بردند. اکبر آزاد پیش از این نیز چندین بار در سالهای85،83،87 نیز دستگیر و بیش از 100 روز را در انفرادی زندانهای اهر، تبریز و اوین در بازداشت به سر برده است. همچنین به دلیل حضور ایشان در مراسم بزرگداشت بابک، دادگاه انقلاب کلیبردر سال 84 نامبرده را به 4 ماه حبس تعزیری محکوم نمود که این حکم در آبان 1385 به اجرا در آمد. آزاد از موسسین گروه چیچک لر قورولوشو، عضو هیئت موسس اتحادیه نهادهای مدنی آزربایجان، عضو هیئت موسس کانون زبان و فرهنگ(دیل و مدنیت اوجاغی) و از نویسندگان نشریه وارلیق می باشد که نوشته ها و مقالات بسیاری در زمینه فرهنگ، زبان، تاریخ و ادبیات فولکور آزربایجان دارد. در عین حال حمیده فرج زاده (پینار) فعال شناخته شده زن آذربایجانی در ارومیه بازداشت شد. ماموران ادره اطلاعات این شهر این مدافع حقوق زنان آذربایجان را  هنگام خروج از خانه ساعت 11:45  بازداشت و منزل پدری ایشان مورد تفتیش قرار گرفت. در جستجوی خانه که تا ساعت 2:30 ادامه داشت، تمام کتابها، سی دی ها و هر کاغذی که روی آن  چیزی به زبان ترکی نوشته شده بود را با خود بردند. خواهر کوچک ایشان(آیسان) وقتی که دفتر خاطرات خود را در بین وسایل ضبط شده می بیند، در پاسخ به اعتراض خود این جواب را میگیرد که " همه چیز از خاطره نوشتن به زبان ترکی شروع می شود." در حین بازرسی خانه که توسط چهار مامور اطلاعاتی انجام می شد ماموران خانم فرجزاده را به خیانت به دولت و ملت محکوم میکردند. ماموران اطلاعاتی گفته اند که خانم فرجزاده به تبریز منتقل خواهد شد و زودتر از یک هفته آزاد نخواهد شد. فرج زاده فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعال سابق دانشجویی و از فعالان شناخته شده زن هم در عرصه حقوق ملی و هم در عرصه حقوق زنان می باشد. همچنین پس از دیدار تیم های شهرداری تبریز و کاوه ی تهران در استادیوم باغشمال تبریز با حضور حدود 20 هزار تماشاگر بیش از پنج تن بازداشت گردیدند. پس از اتمام مسابقه هواداران با شور و حال خاصی از استادیوم خارج شده و با سر دادن شعارهایی نظیر یاشاسین آذربایجان به راهپیمایی در مسیر باغشمال تا میدان ساعت پرداختند. این تظاهرات مسالمت آمیز با حمله ی نیروهای انتظامی به تظاهرات کنندگان و دستگیری تعدادی از آنان به خشونت و درگیری کشیده شد. از سوی دیگر ماموران اداره اطلاعات اردبیل عباس لسانی فعال شناخته شده آذربایجانی و عسگر اکبرزاده از فعالین مدنی آذربایجانی را بازداشت و مانع از شرکت آنها در مراسم سالگرد شهروندان جان باخته آذربایجانی در نقده(سولدوز) شدند. لسانی و اکبرزاده جهت شرکت در مراسم سالگرد جان باختگان شهر نقده(سولدوز) در جریان تظاهرات مردمی بر علیه کاریکاتور موهن روزنامه ایران در سال ۸۵(۲۰۰۶) عازم این شهر بودند اما مامورین امنیتی ضمن توقف اتوبوس حامل این دو فعال آذربایجانی در پلیس راه اردبیل آنها را بازداشت و پس از پایان مراسم سالگرد آنها را آزاد کردند.

5) جلسه رسیدگی به اتهامات هادی مرتضی سیلاب مدیر مسئول نشریه دانشجویی"دان اولدوزو"دانشگاه صنعتی اصفهان، علی حسین تهمتن استاد موسیقی آذربایجانی و ابراهیم فرج زاده، رضا ابری، ابراهیم آسمانی و محمد رضا یوسفی از فعالین مدنی آذربایجانی در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. این افراد ۸ دی ۸۸ و پس از شرکت در مراسم تشییع جنازه چنگیز بخت آور از فعالین مدنی آذربایجانی در قبرستان مارالان تبریز بازداشت و پس از تحمل ۵۲، ۷۶و ۲۰ روز بازداشت موقت به قید وثیقه های ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند. اتهام این فعالین اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در مراسم تشییع جناره چنگیز بخت آور فعال مدنی آذربایجانی عنوان شده است و رضا ابری علاوه از این اتهامات به تشکیل و اداره گروه پان ترکیستی از طریق عضویت در سایت کلوب نیز متهم شده است.

8) رامین جباری روزنامه نگار، سیامک میرزایی فعال دانشجویی آذربایجانی، مهندس حافظ سردارپور، نادر عزیزی، مهدی زینالی از فعالین مدنی آذربایجانی و علیرضا لشکری معلم دبیرستانهای مشکین شهر(خیاو) به قید وثیقه ۱۵ میلیون تومانی از بند ۷ زندان اردبیل آزاد شدند. اتهام این افراد اتهام اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت کشور از طریق دعوت مردم برای شرکت در مراسمات چهارمین سالگرد اعتراضات آذربایجانیها به چاپ کاریکاتور توهین آمیز در روزنامه دولتی ایران عنوان شده و پرونده در شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل در جریان است.

9) مهندس مجید ماکویی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در کنکور کارشناسی ارشد سال 89 از سوی سازمان سنجش به عنوان دانشجوی ستاره دار معرفی شده است و از دادن کارنامه به ایشان خوداری شده است. مجید ماکویی فارغ التحصیل کشتی سازی دانشگاه مالک اشتر اصفهان و از فعالین دانشجویی آذربایجان است  که  قبلا نیز در سال 1388 به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. این فعال دانشجویی آذربایجان در تابستان ۸۷ به همراه هفت دانشجوی دانشگاه تبریز توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز بازداشت و پس از نزدیک به سه ماه بازداشت موقت توام با شکنجه به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. همچنین وی در سال 85 نیز در قیامهای خرداد ماه دستگیر و 1 ماه نیز در بازداشت اطلاعات ارومیه بوده است وی به مدت 3 سال دبیر انجمن آیدین سحر خوی بوده است.

11) هاجر کبیری، فارغ التحصیل پژوهشگری اجتماعی از دانشگاه تبریز، از فعالین دانشجویی و سردبیر نشریه توقیف شده "تلنگر" برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد ستاره دار اعلام شده و از ارائه ی کارنامه به ایشان خودداری به عمل آمد.

18) حيدر كريمي(ياشار) فعال سابق دانشجویی در شهرستان خوی بازداشت شد. ماموران اطلاعات ساعت یک بعد از ظهر با مراجعه به خانه ی پدری این فعال شناخته شده ی حرکت ملی آذربایجان، وی را بازداشت و خانه ی ایشان را مورد تفتیش قرار دادند. کامپیوتر، کتابها، سی دی ها و نوشته های ایشان نیز توسط ماموران اطلاعات ضبط و منتقل شد. یاشار کریمی فارغ اتحصيل كارشناسي اقتصاد نظري از دانشگاه بوعلي سيناي همدان مي باشد. وي سابقا دبير انجمن ادبي بيان، مدير مسئول نشريه ی ايلديريم در دانشگاه بوعلي، عضو هيئت تحريريه ی نشريه ی بولوت و عضو تشكل شهريار در دانشگاه علوم پزشكي همدان، عضو شوراي نويسندگان هفته نامه ی سينا، دبير دومين فستيوال نشريات دانشجويي آذربايجان در همدان و عضو هیئت نظارت کانون نشريات دانشجويي آذربايجان بود. ایشان همچنين عضو شوراي مركزي NGO اورين و از اعضاي NGO آيدين سحر در خوي نيز مي باشد. یاشار کریمی پیش از این در خرداد ماه 1382 به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملي در همدان دستگير و به مدت 2 ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان مورد بازجویی و شکنجه قرار داشت. از سوی دیگر در ادامه روند دستگیریهای گسترده فعالان حرکت ملی در آذربایجان و همزمان با دستگیری یاشار کریمی در شهرستان خوی، یکی دیگر از فعالان این شهر در تبریز دستگیر شد. محمود فضلی، شب سه شنبه(18/3/89) توسط نیروهای اطلاعاتی تبریز دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. به گفته نزدیکان وی، ماموران پس دستگیری ایشان در خیابان نزدیک محل سکونت وی، جهت تفتیش به منزل ایشان مراجعه نموده و برخی از لوازم و کتابهای ایشان را به همراه برده اند. طبق این گفته ها نیروهای امنیتی در مورد علت دستگیری و یا مکان نگهداریشان هیچ اطلاعی ارایه نداده اند.

19) احمد آقایی، فعال جنبش دانشجویی آذربایجان و دانشجوی رشته ی علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا ی همدان، دبیر سابق کانون ترکی دانشگاه بوعلی سینا همدان و سردبیر سابق نشریه ی الدیریم آزاد گردید.

20) خسرو بوکانی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، در شعبه اول دادگاه اسلامی ارومیه محاکمه شد.

21) رضا و امین فرید یحیایی از فعالان دانشجویی تبریز بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند. همچنین در شهر مراغه رحمت الله آذری در منزل خویش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید. در تبریز نیز امیر عباس بنایی کاظمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

24) نعیم احمدی، فعال سرشناس دانشجویی آذربایجان، بازداشت شد. وی دانشجوی رشته ی زمین شماسی دانشگاه تبریز، دبير انجمن اسلامي دانشكده ی علوم طبيعي، عضو شورای سردبیری نشریه ی دانشجویی تلنگر و از اعضاي کمیته ی مرکزی انجمن ادبي سهند، پیش از این و در پي تجمع 6 مهر 87 در اعتراض به دستگيري هاي دانشجويان به كميته انضباطي احضار شده بود. ایشان پیشتر نیز در پی تحصن های سه روزه دانشگاه تبریز در خرداد ۸۶ به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم گردیده بود. همچنین مهندس ابراهیم رشیدی روزنامه نگار و وبلاگ نویس آذربایجانی در اردبیل دستگیر شد. چندی پیش نیز ماموران امنیتی با مراجعه به منزل پدری این وبلاگ نویس آذربایجانی در شهر مشکین شهر(خیاو) پس از تفتیش منزل کتابها و دست نوشته های وی را با خود برده بودند. رشیدی پیش از این نیز در فروردین و خرداد ۸۵ بازداشت و ۱۵ آذر ۸۷ پس از تحمل ۵ ماه حبس تعزیری از زندان ارومیه آزاد شده بود. ابراهیم رشیدی عضو هیات تحریریه ماهنامه "بایرام" و هفته نامه توقیف شده "نوید آذربایجان" و وبلاگ نویس، مدرس زبان ترکی آذربایجانی، عضو مؤسس سازمان غیر دولتی(NGO) "آذرتوپراق"‏،‏ عضو هیأت مؤسس و دبیر کانون فرهنگی"استاد شهریار" دانشگاه اورمیه، مدیر مسؤل نشریه دانشجویی "اولدوز"‏، سردبیر نشریه دانشجویی "بولوت" در دانشگاه اورمیه و شاعر آذربایجانی می باشد. از سوی دیگر فیروز یوسفی فعال مدنی آذربایجانی در تهران در شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت تهران حاضر و به سوالات قاضی و بازجویان پاسخ گفت. حضور یوسفی در شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت تهران پس از آن صورت می گیرد که مامورین ۱۷خرداد ۸۹ با مراجعه به منزل پدری این فعال آذربایجانی در مراغه احضاریه ای کتبی برای حضور وی در دادگاه به خانواده داده اند. اتهام یوسفی در احضاریه ای که برای وی فرستاده شده مشخص نیست و وی جهت اخذ پاره ای توضیحات به دادسرا فراخوانده شده است. فیروز یوسفی درجه دار سابق نیروی زمینی ارتش و فعال مدنی آذربایجانی است که اخیرا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با گروههای تجزیه طلب و ترویج قومیت گرایی و پان ترکیسم در شهرهای تهران و مراغه بدستور کمیسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان ارتش و به پیشنهاد حفاظت اطلاعات ارتش از اشتغال در ارتش ایران اخراج شده است.

25) محمود صادقی اشرافی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان و امین عزیزی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی پس از خروج از جلسه امتحان توسط افرادی که خود را مأموران پلیس امنیت معرفی کردند، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین علیرضا هاشمی دانشجوی رشته مهندسی شیمی و محمد اصلانی دانشجوی ترم آخر مهندسی عمران به طور جداگانه توسط مأموران بازداشت شدند.

26) سعید بیدخت فعال مدنی توسط ماموران حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز بازداشت شد. سعید بیدخت پیش از این در جریان تطاهرات گسترده آذربایجانیها بر علیه کاریکاتور نژادپرستانه روزنامه ایران در سال ٨۵ بازداشت و پس از تحمل حکم ٨ ماه حبس تعزیری از زندان اهر آزاد شده بود. همچنین حامد شفیعی، دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه محقق اردبیلی پس از احضار به دفتر رییس حراست دانشگاه، بازداشت شد.

27) یونس سلیمانی، فعال شناخته شده ی جنبش دانشجویی در شهر اردبیل بازداشت گردید. مامورین امنیتی با یورش به منزل پدری این دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان ضمن بازداشت ایشان تمامی کتابها، دست نوشته ها و کامپیوتر وی را با خود بردند.

29) ولي ظهرابي فعال حركت ملي آذربايجان در پي شکایت از نیروهای امنیتی، به دادگاه قوشاچای احضار شد. ولی ظهرابی پیش از این در پی وارد شدن مامورين نيروي انتظامي بدون حكم و دستور قضايي و برخورد غير انساني كه منجر به بيماري مادر پير او گشته بود از نیروهای امنیتی شکایتی را به مراجع ذيربط قضايي تنظيم و تحويل داده بود. ماموران مسلح نيروي انتظامي كه بدون هيچ گونه دليل و حكم قضايي به منزل ولي يورش برده بودند و موجب مريضي مادر پير وي گرديده بودند وي در باب اعتراض شکايت نامه اي به مراجع ذيربط قضايي تنظيم و تحويل داده بود كه دادگاه انقلاب قوشاچاي وي را جهت  ارائه دليل، مدرك و شاهد به دادگاه انقلاب احضار كرد.

31) فعال سیاسی آذربایجانی در تهران که مدتی است به خاطر فعالیتهای مدنی و فرهنگی خود در مورد زبان تورکی از کار اخراج شده است، بازداشت گردید. فیروز یوسفی که چند روز پیش نیز جهت اخذ پاره ای توضیحات به دادگاه انقلاب احضار شده بود ظهر 31 خرداد بدون حکم قضایی و بدون هیچ دلیلی توسط نیروی های اطلاعات ارتش در محل کار قبلی خود بازداشت شد.

تیر

1) عصر سه شنبه یکم تیر، شکرالله قهرمانی فرد فعال سیاسی و فرهنگی شناخته شده ی حرکت ملی آذربایجان، زمانیکه با اتومبیل شخصی خود از تبریز به زادگاه خود خداآفرین بازمی‌گشت در شهر کلیبر توسط ماموران وزارت اطلاعات رژیم جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد. شکرالله قهرمانی فرد معلم دوره‌ی ابتدائی و دانشجوی سال آخر رشته‌ی روان‌شناسی می باشد . وی یکبار دیگر در سال 1383 به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبلیغ فرهنگ و زبان ترکی آذربایجانی دستگیر شده و بمدت یک ماه در بند 209 زندان اوین بازداشت شده بود. همچنین مهندس حسن راشدی، مهندس علیرضا صرافی و سعید موغانلی به زندان اوین برای ارائه ی توضیحات بیشتر به زندان اوین احضار گردیدند. این فعالین آذربایجانی به دلیل احضاریه های صادر شده روز سه شنبه 1 تیر در دادگاه انقلاب اسلامی برای پاسخگویی به سوالات حاضر گردیدند. قاضی مربوطه، در پایان جلسه ی بازپرسی ضمن اعلام ناکافی بودن جلسه، از انتقال پرونده ی این عزیزان به زندان اوین خبر داده است. این فعالین سیاسی جهت بازجویی بیشتر در هفته ی آتی موظف به حضور در زندان اوین گشته اند.

5) سعید بیدخت پس از سپری کردن نزدیک به دو هفته بازداشت آزاد گردید. سعید بیدخت فعال مدنی و دو تن دیگر از شهروندان آذربایجانی روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ٨۹ توسط ماموران حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز بازداشت شدند. سعید بیدخت پیش از این در جریان تطاهرات گسترده آذربایجانیها بر علیه کاریکاتور نژادپرستانه روزنامه ایران در سال ٨۵ بازداشت و پس از تحمل حکم ٨ ماه حبس تعزیری از زندان اهر آزاد شده بود.

6) جلسه رسيدگي به اتهامات محبوب بوداقي(شاعر)، فراز زهتاب(فعال دانشجويي آذربايجان در دانشگاه تبريز)، حبيب آوريده، حسن آسيابي و محمدرضا هاشمي از فعالين فرهنگي آذربايجاني روز 6 تیر 89 در شعبه ۱۱۱ دادگاه عمومی تبريز به رياست قاضی محمدی برگزار شد. اين افراد تير ماه ٨٨ توسط اداره اطلاعات تبريزدستگير و پس از تحمل نزديک سه ماه بازداشت موقت به قيد وثيقه از زندان تبريز آزاد شده بودند. اتهام اين فعالين تشکيل گروه جهت بر هم زدن امنيت ملي از طريق مديريت وبلاگي تحت عنوان "بابک ايتگين عسگرلري" و پخش اعلاميه دعوت مردم به تظاهرات در طي ساليان گذشته عنوان شده است و استنادات قاضي براي طرح اين اتهام شرکت تعدادي از متهمين در مراسم سالگر تولد بابک (قهرمان ملي آذربايجانيها) و اعترفاتي است که از يکي از متهمان پرونده تحت فشار اخذ شده است. شايان ذکر است که فراز زهتاب فعال دانشجويي آذربايجان در دانشگاه تبريز پيش از اين نيز به اتهام مديريت وبلاگ جنبش دانشجويي آذربايجان- آذوح محاکمه و به يکسال حبس تعزيري و دو سال حبس تعليقي محکوم گرديده بود. اين فعال دانشجويي به تازگي در ۱۹ آبان ۸۸ پس از تحمل حکم حبس تعزيري با عفو مشروط از زندان آزاد شده است.

8) علی بیکس، فعال اجتماعی-سیاسی آذربایجان و یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته، پس از تحمل یکسال حبس با حکم شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تبرئه و آزاد شد. وی از ۲۴خرداد ماه در زندان اوین بازداشت بود و در دادگاه اولیه حکم هفت سال حبس تعزیری برایش صادر شده بود.

12) مهندس حسن رحیمی بیات، مهندس عمران و از فعالین شناخته شده حرکت ملی آذربایجان و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از فعالین حقوق بشر در محل کار خود دستگیر شد. بنا به گزارش شاهدان عینی چهار نفر از نیروهای اطلاعات به محل کار وی مراجعه می‌کنند و وی را بازداشت کرده به زندان اوین منتقل می‌سازند. او دو سال پیش از این نیز در شهریورماه 1387 همراه با یک گروه 20 نفره در یک مراسم افطاری بازداشت شده و در بندهای 240 و 209 اوین به مدت قریب به 40 روز در انفرادی به سر برده است.

22) مهندس حسین زاده با وثیقه ی 30 میلیون تومانی به قید ضمانت آزاد شد. این فعال مدنی و هوادار تیم 'تراختور' در تاریخ 21/2/89 از طرف نیروهای وزارت اطلاعات به دلیل انتشار سی دی مستند خشک شدن دریاچه اورمیه، حضور در استادیوم و تماشای مسابقات تیم فوتبال تراختورسازی بازداشت شد.

23) فیروز یوسفی درجه دار اخراجی نیروی زمینی ارتش و فعال مدنی آذربایجانی پس از تحمل ۲۴ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه امنیتی حفاظت اطلاعات ارتش آزاد شد. مامورین امنیتی ارتش ٣۱ خرداد ٨۹ این فعال آذربایجانی را پس از مراجعه به کارگزینی پادگان فرماندهی ترابری نیروی زمینی ارتش در تهران بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. اتهام یوسفی اقدام علیه امنیت ملی، عضویت در گروههای پان ترکیست و تجزیه طلب، تبلیغ علیه نظام و سرقت اسناد محرمانه پرونده پرسلنی مربوط به اخراج از ارتش عنوان شده است و پرونده در شعبه سوم دادسرای امنیت تهران در جریان است. وی در مدت بازداشت از ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده است. این فعال آذربایجانی پیش از این نیز در آبان و اسفند ۸۷ در شهرهای تهران و مراغه نیز بازداشت و به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. کمیسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان ارتش اسفند ماه ۸۸ یوسفی را پس از ده سال خدمت در نیروی زمینی ارتش ایران از کار اخراج و حکم به بازخرید اجباری وی داده بود.

24) رضا عبدی با وثیقه ی 30 میلیون تومانی به قید ضمانت آزاد شد. این فعال مدنی و هوادار تیم 'تراختور' در تاریخ 21/2/89 از طرف نیروهای وزارت اطلاعات به دلیل انتشار سی دی مستند خشک شدن دریاچه اورمیه، حضور در استادیوم و تماشای مسابقات تیم فوتبال تراختورسازی بازداشت شد.

25) پسر سکينه محمدی آشتيانی توسط اطلاعات تبريز دستگیر شد. کميته بين المللي علیه اعدام از تبریز اطلاع داد که سجاد پسر ۲۲ ساله سکينه محمدي آشتياني را به اطاق ۳۷ اداره اطلاعات زندان تبريز احضار کردند.

26) ولی اله ظهرابی (اوختای قوشاچایلی) 89 به دادگاه فراخوانده شد. پیرو احضاریه ای که به او ارسال شده بود وی باید راس ساعت 10 در شعبه چهارم دادگستری شهرستان میاندوآب حاضر شود.

27) دو تن از بازاريان و فعالين مدني آذربايجان به نام هاي يوسف مختاري و حبيب منافي آذر به اداره اطلاعات قوشاچاي احضار و باز جوئي گردیدند. بازجویان اطلاعات از آنها در خصوص علت حضور آن دو در تمامي مسابقات تراكتور سازي در ورزشگاه سهند تبريز پرسش نموده اند.

28) ماموران امنیتی ساعت شش صبح به منزل هانیه فرشی شتربان وارد شده و وی را بازداشت می‌کنند. ماموران امنیتی بعد از تفتیش منزل وی بازداشت کرده و کامپیوتر، تلفن و وسائیل شخصی وی را ضبط می‌کنند. وی در ابتدا به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل شده و سپس به زندان اوین منتقل می‌شود. به این شهروند تبریزی اتهاماتی چون «اهانت به مقدسات، ارتباط با بیگانه» زده‌اند که گفته می‌شود بر مبنای فیسبوک ایشان است.

30) دکتر اکبر کرمی نویسنده و پژوهشگر دینی با تودیع وثیقه از زندان مرکزی قم پس از هشت ماه بازداشت آزاد شد. سرانجام پس از هشت ماه پیگیری های مکرر خانواده و وکلای دکتر اکبر کرمی، دادگستری قم با تبدیل قرار بازاداشت موقت این نویسنده و فعال مدنی به قرار وثیقه موافقت نمود. اکبر کرمی، نویسنده و مدافع حقوق بشر ترک، در تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. در تاریخ ۳۰ خرداد ماه دادگاه انقلاب شهرستان قم اکبر کرمی را  به ۳ سال حبس و دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مقالات و مصاحبه‌ها، به یکسال حبس و به اتهام توهین به رهبری به ۲ سال حبس و به اتهام نگهداری فایل ها ی غیرمجاز به دو میلیون ریال جزای نقدی نیز محکوم شد.

31) آیت محمد جعفری فعال مدنی آذربایجانی که از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه جزائی کلیبر به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم و جهت اجرای حکم به زندان اهر منتقل شده بود آزاد گردید. این فعال مدنی ۱۲ تیر ۸۳ به هنگام شرکت در مراسم جشن سالگرد تولد بابک در قلعه بابک بازداشت و پس از تحمل ۱۰ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. اتهام این فعال آذربایجانی اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در مراسم جشن سالگرد تولد بابک عنوان شده است. محمد جعفری پیش از این نیز در ۲۱ آذر ۸۱ بر سر مزار پروفسور محمدتقی زهتابی در شهر شبستر بازداشت و پس از یک هفته بازداشت موقت در حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز آزاد شده بود.

مرداد

2) جلسه رسیدگی به اتهامات قادر نوروزی دبیر تشکل دانشجویی توقیف شده آرمان دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد. این فعال دانشجویی آذربایجانی به همراه وکیلش نقی محمودی در شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز حاضر و به سوالات قاضی حملبر پاسخ گفته است. اتهام نوروزی تبلیغ علیه نظام از طریق چاپ ویژه نامه منتسب به تشکل دانشجویی آرمان عنوان شده است. منابع موثق همچنین از برگزاری دادگاه فاطمه نصیرپور از اعضای تشکل دانشجویی توقیف شده آرمان و سیاوش و بابک پناهی صاحبان چاپخانه٬ از دیگر متهمان این پرونده در دادگاه انقلاب مرند به اتهام تبلیغ علیه نظام خبر می دهند.

4) فرمانده انتظامي تهران بزرگ از دستگيري 22 نفر در حاشيه بازي فوتبال دو تيم پيروزي و تراكتورسازي خبر داد. سردار حسين ساجدي‌نيا در گزارش خود به شورای شهر تهران گفت: در حاشيه اولين بازي ليگ فوتبال كشور متاسفانه افرادي اقدام به برهم زدن نظم ورزشگاه و تشويق تماشاچيان بر تخريب اموال استاديوم كردند كه پليس اين افراد را شناسايي و دستگير كرد. وي ادامه داد: تعداد اين افراد 22 نفر بود كه اقدامات اين افراد باعث ايجاد حواشي بين تماشاچيان شد و پليس پس از دستگيري و تكميل پرونده اين افراد را تحويل مقامات قضايي داد.

5)91 روز حبس تعزیری، 50 ضربه شلاق و 2.5% دیه برای علی امینی، زهرا و مرضیه جدی از طرف شعبه 105 دادگاه عمومی جزایی دادگستری تبریز صادر گردید. علی امینی32 ساله و همسرش زهرا جدی 27 ساله و خواهر وی مرضیه جدی 23 ساله در تاریخ 2 اسفند 1385 مقارن با روز جهانی زبان مادری در تبریز به همراه عده ای از دوستداران آذربایجان و هویت آن در اعتراض به عدم امکان تحصیل به زبان مادری شان بصورت وحشیانه ای توسط ماموران انتظامی در ملا عام مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شده بودند.

8) یونس سلیمانی، فعال دانشجویی شناخته شده ی آذربایجانی در اثر شدت شکنجه ها و در نهایت در زیر شوک الکتریکی وارده، سکته ی قلبی نموده و جسم نیمه جان وی به بیمارستان سپاه تبریز منتقل گردیده است. ماموران امنیتی در حالی منکر این امر گشته اند که به گفته ی برخی از کارمندان بیمارستان قلب وی به هنگام انتقال به کلی از کار افتاده بوده و به یاری تیم نجات بیمارستان از مرگ حتمی نجات یافته است. یونس سلیمانی پس از سه روز درمان در بخش مراقبتهای ویژه ی بیمارستان سپاه و با وجود حال بسیار بد جسمانی مجددا جهت اخذ بازجویی های بیشتر به سلول انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز منتقل شده است. در عین حال ماموران اطلاعات نیز با درخواست مبلغ 200 هزار تومان از خانواده ی یونس سلیمانی آنها را به اتاق 37 زندان تبریز احضار کرده اند. ماموران بعد از گرفتن این مبلغ بعنوان هزینه ی بیمارستان و درمان ایشان، از ملاقات و تماس تلفنی خانواده این فعال هم جلوگیری می کنند. گفتنی است در پی تلاش نیروهای اطلاعات جهت اخذ اعترافات ساختگی از بازداشت شدگان و مقاومت های این فعالین مامورین علاوه بر شکنجه های روحی روانی دست به شکنجه شدید جسمی نیز زده اند که در این میان تاکنون شکنجه ی جسمی آیت مهرعلی بگلو و یونس سلیمانی آشکار شده است. یونس سلیمانی مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی "ایلدیریم" و فعال دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ٨۹ در منزل پدری اش در منطقه حسین آباد اردبیل بازداشت وبه اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است.

10) در پی پیروزی تیم تراکتورسازی در دیدار خانگی خود در تبریز با وجود جو امنیتی سنگین هواداران تراکتورسازی ابتدا در میدان ساعت تبریز شروع به تجمع کرده و با شعارهای "یاشاسین آزربایجان، آزربایجان میلتی ـ چکنمز بو ذیلتی، آزربایجان وار اولسون ایستمین کور اولسون، آزربایجان جانیمیز ــ آی اولدوز بایراقیمیز، بیز اؤلمه یه حاضیریق ــ بابکین سربازییق و .... دست به تظاهرات اعتراضی زدند. در پی درگیریهای گسترده ی صورت گرفته در میدان ساعت و حمله ی مامورین یگان ویژه به مردم، حداقل 40 تن از حاضرین دستگیر گردیده اند. اسامی این دستگیرشدگان آشکار گردیده است: محمد تاجدهی، داریوش عبادپور، علی آقازاده، غلامرضا رزمی، علی زمانی، نیما خانلو، مرتضی سلمانی، اکبر یاوری، محمدتقی اسدیان، هامان مهدی پور و علی حقیقت جو.

12) جلسه رسیدگی به اتهامات آیدین سرداری نیا فعال دانشجویی آذربایجانی و از اعضای شورای مرکزی تشکل آرمان دانشگاه آزاد تبریز در شعبه ۱۰۴ دادگاه جزایی تبریز برگزار شد. این فعال دانشجویی آذربایجانی ۷ آبان ۸۷ و در جریان برگزاری مراسم استقبال از دانشجویان دانشگاه تبریز که پس از ماهها بازداشت موقت از زندان آزاد شده بودند، در مقابل درب زندان تبریز دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شده بودند. اتهام سرداری نیا اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در مراسم استقبال دانشجویان دانشگاه تبریز عنوان شده و قاضی کیانوش شکوه تازه مسئولیت رسیدگی به این پرونده را برعهده دارد.

14) غلامرضا رزمی، مرتضی سلمانی، علیرضا حقیقت نیا و نیما آقاخانلو آزاد شدند.

16) عده ای از بازداشت شدگان تجمعات اخیر طرفداران تیم تراکتورسازی به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شدند. این افراد که تعدادشان نزدیک به پنجاه تن می رسد در جریان تجمع اعتراضی عصر روز یکشنبه ۱۰ مرداد ۸۹ در شهر تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند. محمد تقی اسدیان، هامان مهدی پور از جمله افرادی هستند که روز شنبه به قید وثیقه از زندان آزاد شده اند اما محمد تاجدهی، اکبر یاوری و داریوش عبادپور همچنان در بند مالی زندان تبریز در بازداشت به سر می برند.

17) جلسه آخرین دفاع پرونده فعالین آذربایجانی در مغان در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل برگزار شد. در این جلسه دادگاه که بدون حضور وکیل مدافع برگزار گردید قاضی خندستانی رئیس شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل ضمن برشمردن اتهامات رامین جباری، حافظ سردارپور و نادر عزیزی اقدام به اخذ آخرین دفاعیات متهمین نمود و پرونده را جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه انقلاب ارجاع نمود. این افراد ۲۷ اردیبهشت ۸۹ در شهر پارس آباد مغان بازداشت و پس از یازده روز بازداشت موقت در سلولهای انفرادی ادارات اطلاعات اردبیل و مغان به قید وثیقه پانزده میلیون تومانی آزاد شده اند. بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادستان اتهام جباری، سردارپور و عزیزی اتهام اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نطام از طریق تشکیل کلاسهای آموزش زبان ترکی آذربایجانی، نوشتن و نشر مقالات در مجلات منطقه و فعالیتهای فرهنگی عنوان شده است. حافظ سردارپور موسس و دبیر سابق کانون حیدربابا دانشگاه سنندج، رامین جباری روزنامه نگار و از نویسندگان نشریه های یارپاق, ندای مغان و بایرام و نادر عریری شاعر آذربایجانی می باشند.

18) ابراهیم رشیدی روزنامه نگار آذربایجانی پس از تحمل ۵۷ روز بازداشت موقت به قید وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان مشگین شهر(خیاو) آزاد شد. این روزنامه نگار و وبلاگ نویس آذربایجانی ۲۴ خرداد ٨۹ در مسیر منزل خواهرش در منطقه ایستگاه سرعین اردبیل بازداشت شده بود. اتهام رشیدی تبلیغ علیه و همکاری با گروههای معاند نظام عنوان شده است و پرونده در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشگین شهر به ریاست قاضی کشاورز و شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی خندستانی در جریان است.

21) محمد تاجدهی و جعفر یاوری از فعالین مدنی آذربایجانی و از طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز پس از تحمل ۱۲ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۱۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. این افراد ۱۰ مرداد ۸۹ در جریان تجمعات اعتراضی فعالین مدنی آذربایجانی و طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی در شهر تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند. آزادی این دو فعال آذربایجانی در حالی صورت می گیرد که پیش از این نیز نزدیک به پنجاه تن از متهمان این پرونده به قید وثیقه آزاد شده بودند اما داریوش عبادپور شاعر آذربایجانی و از متهمین این پرونده همچنان در زندان تبریز به سر می برد و به گفته قاضی صمدی بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز این شاعر آذربایجانی نیز پس از تودیع وثیقه آزاد خواهد شد.

22) اکبر کرمی از فعالان حقوق بشری شهر قم، بعد از گذشت هشت ماه بازداشت، به ۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و تبعید محکوم شد. اکبر کرمی در دادگاهی که در تاریخ 22 تیرماه ۱۳۸۹ برگزار شده است به اتهام توهین به رئیس جمهور و اعضای شورای نگهبان به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس، تشویق به فساد و فحشا به تحمل یک سال حبس، با احتساب ایام قبلی بازداشت محکوم شد. در این حکم، قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه انقلاب قم، آقای کرمی را به مدت پنج سال اقامت اجباری در شهرستان خورموج و لغو پروانه طبابت وی در این مدت محکوم کرده است. پیش از این اکبر کرمی به اتهام توهین به مقام رهبری و تبلیغ علیه نظام، به سه سال حبس محکوم شده بود که محکومیت او در مجموع به شش سال حبس تبدیل می شود. دکتر اکبر کرمی، نویسنده و مدافع حقوق بشر ترک، در تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. در تاریخ ۳۰ خرداد ماه دادگاه انقلاب شهرستان قم اکبر کرمی را  به ۳ سال حبس و دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مقالات و مصاحبه‌ها، به یکسال حبس و به اتهام توهین به رهبری به ۲ سال حبس و به اتهام نگهداری فایل ها ی غیرمجاز به دو میلیون ریال جزای نقدی نیز محکوم شد.

23) عباس جمالی، وکيل پايه يک دادگستري و دبير کميسيون حقوق بشر کانون وکلاي دادگستري آذربايجان شرقي و اردبيل دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. گفتنی است عباس جمالی بارها وکالت فعالین آذربایجانی را برعهده داشته و اکنون نیز وکیل مدافع بسیاری از بازداشت شدگان چند ماه اخیر در آذربایجان است.

24) هادي پيري يكي از فعالان حركت ملي آذربايجان در توركمنچاي ميانه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. دليل بازداشت هادي پيري حكاكي و قالب ريزي شعار و خواست مدني حركت با عنوان "تورك ديلينده مدرسه" بر روي كوهپايه روبروي چشمه "سيدلر" مابين ميانه و توركمنچاي بوده است. اين فعال مدني در منزل خود بازداشت گرديده و وسايل شخصي وي از قبيل كامپيوتر و سي دي ها و كتابهاي توركي نيز ضبط شده است.

28) حسن عبداللهی جهانی(اومید اغلو) مدرس زبان و ادبیات ترکی، محبوب بوداقی شاعر آذربایجانی، فراز زهتاب فعال دانشجویی در دانشگاه تبریز، حبیب آوریده، محمدرضا هاشمی و حسین آسیابی از شهروندان آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز به احکام حبس از شش ماه تا یکسال محکوم گردیدند. بر اساس حکم صادره از سوی قاضی محمدی رئیس شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز، حبیب آوریده به یکسال حبس تعزیری و حسن عبداللهی جهانی، محبوب بوداقی، فراز زهتاب، محمدرضا هاشمی و حسین آسیابی هر کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. این افراد خرداد و تیر ماه ٨٨ توسط اداره اطلاعات تبریزدستگیر و پس از تحمل نزدیک سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده بودند. اتهام این فعالین مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ و چاپ و انتشار اعلامیه و دعوت مردم به تظاهرات عنوان شده است. دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و بازداشت شدگان در دوران بازداشت در اداره اطلاعات تبریز از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده اند.

29) جلال رجب زاده از فعالین مدنی آذربایجانی که ۱ خرداد ۸۸ بازداشت شده بودند برای سپری کردن مدت محکومیت خود به زندان تبریز منتقل گردید. شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی علی نژاد، وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

30) داریوش عبادپور(سونمز) پس از سپری کردن بیش از 18 روز بازداشت آزاد گردید.

31) سیروس گوهری فعال مطبوعاتی حرکت مللی آذربایجان در محکمه ای که در مهاباد تشکیل شده بود به جرم تبلیغ پانتورکیسم به یک سال حبس محکوم گردید.

شهریور

3) در پی مراسم سیزده بدر که در روستای تک آغاج از توابع قوشاچای(میاندوآب ) برگزار گردید فعالین حرکت ملی آذربایجان آقایان داریوش عندلیبیان، بابک آکسون، ستار برازش، سجاد عزيزی و یوسف سودبر به عنوان برگزار کنندگان این مراسم مجددا به دادگاه انقلاب مهاباد جهت دفاع از اتهامات وارده احضار شدند. این فعالین پیش از این و در پی برگزاری آن مراسم بازداشت و پرونده به اداره اطلاعات شهرستان میاندوآب ارجاع شده و پس از بازجویی های متعدد در اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب قوشاچای به قید ضمانت ششصد میلیون ریالی آزاد شده بودند.

6) سایت گل در گزارشی از دیدار تراکتورسازی و استیل آذین تهران به دستگیری جمعی از هواداران تیم تراکتورسازی آذربایجان اشاره نمود. در حالی که بیش از 10 هزار هوادار متعصب آذربایجانی به تشویق این تیم مشغول بودند نیروهای امنیتی و انتظامی در ورزشگاه تختی تهران با حمله به آنان بعد از به ثمر رسیدن گل تراکتورسازی، جمعی را پس از ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل نمودند.

8) هادی پیری فعال مدنی آذربایجان در تورکمنچای پس از تحمل 15 روز بازداشت به قید وثیقه دویست میلیون ریالی آزاد شد. همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات داریوش عندلیبیان، ستار برازش، یوسف سودبر، سجاد عزیزی و بابک آکسون از فعالین مدنی آذربایجانی در میاندوآب(قوشاچای) در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد برگزار شد. قاضی خدادادی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد(سویوق بولاق) اتهام این فعالین را تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری مراسم فرهنگی در یکی از مکانهای سر سبز اطراف شهر میاندوآب عنوان نموده است. این افراد پس از برگزاری مراسم فرهنگی آذربایجانی در ۱۳ فروردین ۸۹ که در بین آذربایجانیها به روز طبیعت معروف است با این اتهامات روبرو شده اند. مراسم روز طبیعت در میاندوآب(قوشاچای) هر ساله با اجرای موسیقی و رقص آذربایجانی در مناطق سرسبز اطراف این شهر برگزار می شود و صدها خانواده آذربایجانی در این مراسم حضور می یابند. در جریان مراسم امسال ماموران سپاه و نیروی انتظامی ضمن ممانعت از برگزاری مراسم کل راههای منتهی به محل اجرای مراسم را مسدود کرده بودند. مامورین در این مراسم با ورود به چادرهای خانواده های شرکت کننده در مراسم اقدام به فیلمبرداری از افراد داخل چادرها نموده و با مردم شرکت کننده در مراسم درگیر شده بودند.

9) جلسه رسیدگی به اتهامات حسین نصیری فعال مدنی آذربایجانی در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. اتهام نصیری تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور و عضویت در گروه‌هایی است که قصدشان برهم زدن امنیت کشورمی باشد. بر اساس کیفرخواست صادره، استنادات دادستان برای طرح این اتهامات تهیه و نشر دفترچه ای به مناسبت روز جهانی زبان مادری، انتشار کتابی با عنوان «تالانمیش آذربایجان»، مسافرت به جمهوری آذربایجان و عضویت در تشکیلات «دیره نیش» عنوان شده است. این فعال مدنی آذربایجانی ۱۳ فروردین ۸۹ در جریان همایش دفاع از دریاچه ارومیه در کنار پل میانگذر این دریاچه بازداشت شده بود.مامورین امنیتی پس از دستگیری، وی را ابتدا به اسکو و سپس به تبریز منتقل کردند و همزمان پرونده هایی در دادسرای شهرهای اسکو و تبریز برای او تشکیل شد. به گفته نزدیکان نصیری دادسرای اسکو رای بر عدم صلاحیت رسیدگی به پرونده را صادر کرده و پرونده اسکو به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز ارجاع شده است. این فعال آذربایجانی از زمان دستگیری در ۱۳ فروردین ۸۹ تا کنون همچنان در بازداشت به سر می برد. مامورین امنیتی پس از پایان محله تحقیقات این فعال آذربایجانی را جهت تحمل حکم حبس شش ماهه قبلی اش روانه زندان تبریز نموده اند. لازم به ذکر است شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز چندی پیش طی حکمی نصیری و چند تن دیگر را به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق دعوت مردم به شرکت در تجمع به شش ماه حبس تعزیری محکوم نموده بود. همچنین شعبه اول دادگاه انقلاب خوی طی جلسه ای بهمن نصیرزاده را به اتهام تبلیغ علیه نطام و عضویت در حزب گاموح محاکمه نموده است. بر اساس رای صادره که در ۱۴ شهریور ۸۹ به نصیرزاده ابلاغ شده وی را از بابت هر یک از اتهامات وارده به شش ماه حبس تعزیری و در مجموع به یکسال حبس محکوم گردیده است. بدنبال صدور حکم حبس برای نصیرزاده و اعتراض او به حکم صادره، قاضی نوروزی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب خوی قرار وثیقه این فعال آذربایجانی را صادر و پرونده را به دادگاه تجدید نظر آذربایجان غربی ارجاع نموده است. این فعال آذربایجانی بامداد ۱ خرداد ۸۹ در منزل شخصی بازداشت و پس از مدت دو ماه بازجویی در اداره اطلاعات ماکو به بند زندانیان مواد مخدر این شهر منتقل شده بود. نصیرزاده پیش از این نیز در جریان اعتراضات گسترده آذربایجانیها در سال ۸۵ بازداشت شده بودند.

10) احمد آقایی از فعالین دانشجویی حرکت ملی آزربایجان، به شعبه 4 دادسرای عمومی انقلاب تبریز(به ریاست قاضی هاشم زاده) احضار شد. احمد آقایی دبیر سابق کانون ترکی دانشگاه بو علی سینای همدان و سردبیر سابق نشریه ایلدیریم پیش از این در 29 اردیبهشت ماه توسط مامورین امنیتی همدان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات در آن شهر منتقل گردیده بود. وی پس از نزدیک به 20 روز انفرادی به قید وثیقه آزاد گردید.

13) حسن بالایی فعال مدنی آذربایجانی و مدیر گروه کوهنوردی «گله جک» توسط مامورین اداره اطلاعات در پارس آباد مغان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نزدیکان خانواده این فعال آذربایجانی می گویند مامورین اداره اطلاعات مغان با مراجعه به مغازه این فعال آذربایجانی در خیابان امام پارس آباد، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. این فعال آذربایجانی پیش از این نیز در تیر ۸۲ و ۸۳ در جریان مراسم قلعه بابک و در سال ۸۵ در جریان تظاهرات بر علیه کاریکاتور نژادپرستانه چاپ شده بر علیه آذربایجانیها در روزنامه ایران بازداشت شده بود.

14) سیامک میرزایی و حافظ سردارپور از فعالین دانشجویی آذربایجان که در کنکور ورودی مقطع فوق لیسانس شرکت کرده بودند از ورود به دانشگاه محروم شدند. بدنبال اعلام نتایج نهایی آزمون فوق لیسانس دانشگاههای دولتی ایران در ۸ شهریور ۸۹ ، حافظ سردارپور رتبه ۵۰۰ کنکور کارشناسی ارشد در رشته تولیدات دامی علیرغم کسب رتبه لازم جهت قبولی در دانشگاههای انتخابی، مردود اعلام شده است. همچنین سیامک میرزایی فارغ التحصیل مهندسی تولیدات دامی از دانشگاه رشت که در آزمون کارشناسی ارشد رشته توسعه روستایی شرکت کرده بود پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش برای دریافت نتایج اولیه با نقص در پرونده مواجه شده است. پس از پیگیریهای این فعال دانشجویی آذربایجانی مسئولین سازمان سنجش به وی گفته اند که او فاقد صلاحیت سیاسی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه از این سیما دیدار، هاجر کبیری و مجید ماکویی زاد دیگر فعالین مدنی آذربایجانی هستند که پس از شرکت در کنکور سراسری سال ۸۹ با محرومیت از ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس مواجه شده اند. در سالهای گذشته نیز دهها فعال دانشجویی آذربایجانی از جمله بهزاد جدی، ابراهیم شهبازی، شهرام شوقی، ابراهیم رشیدی، قادر کیانی، نادر مهد قره باغ، امین امامی، صمد پاشایی، مهدی حاج محمدی، ناهید بابازاده و نوید محمدی پس از شرکت در آزمون فوق لیسانس از ادامه تحصیل در دانشگاههای ایران محروم شده بودند.

15) فاطمه نصیرپور دانشجوی فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد تبریز بعلت فعالیت درتشکل آرمان به جرم قومیت گرایی و تبلیغ علیه نظام به 6 ماه حبس محکوم شد.

19) ناصر و علیرضا مظاهرپور، جابر رسول پور، توحید رحیمی و ایرج نصیرزاده از شهروندان آذربایجانی توسط مامورین امنیتی بازداشت و به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز دز خیابان صائب منتقل شدند. بازداشت این افراد به هنگام ورود به ورزشگاه سهند تبریز جهت تماشای بازی فوتبال تیمهای تراکتورسازی تبریز و ذوب آهن اصفهان و تشویق تیم تراکتورسازی صورت گرفته است. مامورین امنیتی پس از مشاهده پیراهنهای قرمز بر تن این افراد آنها را بازداشت کرده اند. در جریان این بازی فوتبال تماشاگران تیم فوتبال تراکتورسازی شعارهایی همچون «آذربایجان وار اولسون، توتولانلار آزاد اولسون»(زنده باد آذربایجان - بازداشت شدگان آزاد شوند)، «تورک دیلینده مدرسه، اولمالیدیر هر کسه»(مدرسه به زبان ترکی)، «یاشاسین آذربایجان»(زنده باد آذربایجان)، «آذربایجان وار اولسون ایسته میین خوار اولسون»(آذربایجان زنده باشد و دشمنانش خوار شوند) سردادند. به گفته شاهدان عینی عده ای دیگر از شهروندان آذربایجانی نیز در جریان این بازی بازداشت شده اند اما از اسامی بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در درست نیست.

22) شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد داریوش عندلیبیان، ستار برازش، یوسف سودبر، سجاد عزیزی و بابک آکسون از فعالین مدنی آذربایجانی در میاندوآب (قوشاچای) را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد. اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام از طریق برگزاری مراسم رقص و موسیقی آذربایجانی به مناسبت روز طبیعت در ۱۳ فروردین ۸۹ عنوان شده است. بر اساس حکم صادره که شفاها به متهمین ابلاغ شده است این افراد هر کدام به پرداخت یک و نیم میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده اند. قاضی خدادادی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد ضمن رد درخواست متهمان این پرونده که خواهان یک نسخه از رونوشت حکم صادره بودند از متهمین پرونده خواسته است تا رونوشت حکم را از اداره اطلاعات میاندوآب بخواهند.

23) خبرهای رسیده حاکي از دستگیری ۵ تن از مدیرای سایت تيراختور فنس و بازجویی آنها و آزادی ۲ تن از آنها میباشد. در پی مسدود شدن سایت تراختورفنس و دستگیری ۵ تن از مدیران آن سایت، ۲ تن از مدیران آن سایت آزاد شدند . م-ر و س-م ۲ تن از مدیرانی که پس از تعهد نهایی آزاد شدند.

24) ناصر و علیرضا مظاهرپور از هواداران اورمیه ای تیم تراختورسازی آذربایجان که روز جمعه 19 شهریور در ورزشگاه سهند تبریز بازداشت و به قرارگاه صائب تبریزی نیروی انتظامی تبریز منتقل شده بودند بعد از حضور در دادگاه انقلاب تبریز با قرار وثیقه و تعهد کتبی آزاد شدند.

25) اولین جلسه دادگاه فعال فرهنگی مدنی آذربایجان رضا عبدی در محل شعبه 1 دادگاه انقلاب شهرستان تبریز تشکیل شد. سر دادن شعار " تورک دیلینده مدرسه " و پرداختن به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه از جمله موارد اتهامی وی به عنوان مصداق تبلیغ علیه نظام در پرونده وی عنوان شده است.

26) مصطفی عوض پور عضو سابق تشکل آرمان دانشگاه آزاد تبریز و فعال مدنی آذربایجانی که فروردین ماه ۸۵ بازداشت و به شش ماه حبس قطعی محکوم شده بود برای اجرای حکم به شعبه ۱۱ اجرای احکام دادگستری تبریز احضار شد. بر اساس احضاریه ای که به عوض پور ابلاغ شده است وی باید حداکثر در مدت ۲۰ روز خود را به شعبه ۱۱ دایره اجرای احکام دادگستری تبریز معرفی نماید. این فعال آذربایجانی ۱۷ فروردین ۸۵ در منزل پدریش در منطقه یکه دوکان شهر تبریز توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و پس از تحمل ۴۶ روز بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شده بود. شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز عوض پور را به اتهام عضویت در گروه پان ترکیسم و تبلیغ علیه نظام محاکمه و وی را به یک سال حبس تعزیری محکوم نموده بود. دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی چندی بعد این فعال مدنی آذربایجانی را از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه و حکم محکومیت وی را از یک سال به شش ماه حبس تعزیری کاهش داد. استنادات دستگاه قضایی ایران برای صدور این احکام عضویت عوض پور در تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز و مجمع دانشگاهیان آذربایجان، داشتن استعداد خواندن و نوشتن به زبان ترکی آذربایجانی و شرکت در مراسم قلعه بابک و تجمع مقابل خلیفه گری تبریز عنوان شده است.

مهر

3) ماموران اداره  اماکن تیکان تپه سه نفر از شهروندان این شهر را به جرم پوشیدن تی شرتهای منقوش به هلال ماه و ستاره بازداشت نمودند. شناسنامه یکی از این شهروندان توسط اداره اماکن توقیف شده و فروشگاهی که این تی شرتها را عرضه می کرده مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته است.

8) برادر علیرضا ناصری شهردار سابق عنبران در زندان و توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده است. آزادی علی رضا ناصری (ائل دایاغی) فعال سیاسی آذربایجان و شهردار سابق عنبران سال پیش توسط لباس شخصیها در محل کارش دستگیر شد و به نقطه نامعلومی منتقل شد. دلیل دستگیری او ظاهرا یک سخنرانی درباره آذربایجان بوده است. با این حال وی پیش از انتخابات سال 84 از مخالفان احمدی نژاد بود و سوابق و عملکرد منفی احمدی نژاد در دوران استانداری اردبیل را بهانه سخنرانی های متعدد قرار داده بود. گفتنیست تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست ولی گفته شده که به ده سال زندان و انفصال دائم ازخدمات دولتی محکوم شده است. در همین حال اخبار حاصله حاکی از آن است که برادر ناصری به نام غلامحسین ناصری پس از پیگیری وضعیت برادر خود، دستگیر و در زندان به قتل رسیده است. وی در جریان پیگیری ها توسط اداره اطلاعات دستگیر شد و چندی بعد به خانواده وی اطلاع دادند که غلامحسین ناصری در زندان درگذشته است. سپس این خانواده را تهدید کردند که از بیان هر خبری امتناع کنند در غیر این صورت برادر دیگر یعنی علی رضا ناصری در خطر اعدام قرار میگیرد. این در حالی است که بر اساس گزارش پزشکی قانونی مشخص شده که وی در اثر شکنجه و شوک الکتریک در بازداشتگاه اداره اطلاعات فوت کرده است.

10) سعید مرادی نقده در کنکور کارشناسی ارشد سال 89 از سوی هیئت گزینش سازمان سنجش ممنوع التحصیل اعلام شده است. سعید مرادی نقده دانشجوی رشته حقوق دانشگاه گیلان و از فعالین دانشجویی مدیر مسئول سابق نشریه قوپوز، عضو شورای سردبیری نشریه چاغری دبیر انجمن شهریار و انجمن اسلامی و از فعالین دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری 88 ایران میباشد.

11) حمید جهانگیروندیان شهروند تبریزی به علت شکنجه های طولانی مدت در اداره آگاهی تبریز از ناحیه دست فلج شده است. یکی از نزدیکان خانواده جهانگیروندیان در گفتگویی ضمن اعلام این خبر می گوید این شهروند تبریزی پس از آنکه در ماههای گذشته به سرقت متهم  و به اداره آگاهی تبریز منتقل شده بود تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت و دو دست وی از ناحیه کتف به پایین فلج شده است. این شهروند تبریزی پس از انتقال به اداره آگاهی از سوی ماموران تیم سوم شعبه مبارزه با سرقت اداره آگاهی تبریز به مدت چندین روز از دستبند به دست آویزان بوده است. ماموران همچنین با چکش ضربات محکمی بر انگشتان جهانگیروندیان وارد کرده اند. این شهروند آذربایجانی پس از خروج از اداره آگاهی به پزشک مراجعه کرده اما پزشکان به وی گفته اند که دستهای وی فلج شده و قابل بازگشت به حالت اولیه نیست. جهانگیروندیان پس از اطلاع از این موضوع از سه تن از ماموران اداره آگاهی تبریز به نام های شاهی٬ عطایی و  اقربایی شکایت کرده و پرونده جهت رسیدگی به شعبه پنج بازپرسی دادگستری تبریز  ارسال شده است. ماموران اداره آگاهی تبریز پس از اطلاع از شکایت این شهروند تبریزی در روزهای گذشته وی را از زندان تبریز به اداره آگاهی این شهر منتقل کرده و وی هم اکنون تحت فشار قرار دارد تا از شکایتش صرف نظر کند. ماموران به جهانگیروندیان گفته اند که قاضی پرونده پیش از این مامور اداره آگاهی تبریز و از دوستان آنهاست و حتی اگر مامورین وی را بکشند کسی از وی حمایت نخواهد کرد.

13) بهروز علیزاده و ودود سعادتی فعالین مدنی آذربایجانی پس از تحمل یکسال حبس تعزیری از زندان اردبیل آزاد شدند. این فعالین ۲۲ فروردین ۸۷ توسط ماموران اداره اطلاعات در اردبیل بازداشت شده بودند. شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل علیزاده٬ سعادتی٬ غلامی و چند تن دیگر را با اتهام عضویت در گروه جهت برهم زدن امنیت ملی محاکمه و به پنج سال حبس توام با تبعید محکوم نموده بود. چندی بعد دادگاه تجدید نظر استان اردبیل با تغییر اتهام وارده٬ اتهام تبلیغ علیه نطام را به این افراد نسبت و حکم آنها را به یک سال حبس تعزیری کاهش داد. این افراد در دوران بازداشت در اداره اطلاعات اردبیل از طریق دادن شوک الکتریکی به نقاط حساس بدن، ضرب و شتم شدید و بیخوابی طولانی مدت تحت شکنجه بوده اند. رحیم غلامی روزنامه نگار آذربایجانی و دیگر متهم این پرونده نیز که علاوه از اتهام تبلیغ علیه نطام٬ بدلیل توقیف دستگاه ماهواره به جریمه نقدی و حبس تعزیری محکوم شده بود هم اکنون پس از پایان دوره محکومیت یکساله در حال گذراندن حکم دوم خود است. همچنین رسول بدلی فعال مدنی آذربایجانی بازداشت و جهت اجرای حکم روانه زندان تبریز شد. این فعال مدنی آذربایجانی به همراه برادرش علی بدلی خرداد ماه ۸۹ در منزل پدری توسط ماموران اداره اطلاعات تبریز بازداشت و پس ازتحمل دو ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز طی حکمی آذر ۸۸ رسول بدلی را به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال حبس تعزیری محکوم نمود. این حکم چندی بعد در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی تایید شد. استنادات قاضی در طول مراحل دادگاه برای طرح این اتهام توزیع اعلامیه دعوت مردم به تجمع در استادیوم تختی تبریز جهت اعتراض به جوک نژادپرستانه خاتمی بر علیه آذربایجانیها در جریان سفر میر حسین موسوی به تبریز عنوان شده است. این فعال آذربایجانی چندی پیش نیز از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام‌نور شبستر محروم و از دانشگاه اخراج شده بود.

14) مصطفی عوض پور فعال مدنی آذربایجانی و عضو سابق تشکل دانشجویی آرمان دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز بازداشت و جهت اجرای حکم روانه زندان تبریز شد. این فعال آذربایجانی ۱۷ فروردین ۸۵ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل پدریش در منطقه یکه دوکان شهر تبریز بازداشت و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود. دادگاه تجدید نظر استان آذربایجانشرقی چندی بعد حکم زندان این فعال آذربایجانی را از یکسال به شش ماه کاهش داد. اتهام عوض پور عضویت در گروه پان ترکیسم و تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در شورای مرکزی تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز و مجمع دانشگاهیان آذربایجان، داشتن استعداد خواندن و نوشتن به زبان ترکی آذربایجانی و شرکت در مراسم قلعه بابک و تجمع مقابل خلیفه گری تبریز عنوان شده است.

15) اتهام توهین به رئیس جمهور به اتهامات سعید پورحیدر روزنامه نگار و وبلاگ نویس ارومیه ای اضافه شد. وی چندی قبل با حضور در دادسرای ویژه زندان اوین نسبت به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی به قصد براندازی تفهیم اتهام شده و با قرار کفالت آزاد شده بود. پورحیدر چند روز قبل با احضاریه شعبه چهارم بازپرسی دادسرای زندان اوین تفهیم اتهام شد و قرار کفالت وی به قرار وثیقه تبدیل شد.

16) دستگاه قضایی در شهر زنجان منتقد ادبی و روزنامه نگار مستقل اهل این شهر "مهدی جلیل خانی" را به 3 سال زندان تعزیری محکوم کرد. دستگاه قضایی رژیم مهدی جلیل خانی را به اتهام توهین به خامنه ای و تشویش اذهان عمومی جمعا به 3 سال زندان تعزیری با تعلیق 5 ساله محکوم کرده است.

17) سیامک میرزایی فعال دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه رشت در منزل پدری اش در شهر پارس آباد مغان بازداشت شد. به گفته نزدیکان خانواده میرزایی٬ ماموران امنیتی هنگامی که وی برای دیدار با خانواده از دانشگاه رشت به منزل پدریش در پارس آباد مغان آمده بود وی را بازداشت کرده اند. ماموران به خانواده میرزایی گفته اند که آنها این فعال دانشجویی را به اداره اطلاعات اردبیل خواهند برد اما وی تا کنون هیچگونه تماسی با منزل نداشته و این امر موجب نگرانی خانواده از وضعیت جسمی وی شده است. میرزایی پیش از این نیز در اردیبهشت ۸۹ بازداشت و با ضمانت ۱۵ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.دادگاه این فعال دانشجویی آذربایجانی ۱۰ مهر ۸۹ در دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شد. میرزایی دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی تولیدات دامی دانشگاه رشت است و در کنکور ورودی مقطع فوق لیسانس دانشگاههای دولتی ایران سال ۸۹ ستاره دار شده و از ورود به دانشگاه محروم شده بود.

18) فرزندان سکینه محمدی آشتیانی، زندانی زندانی محکوم به اعدام در تبریز، در حالیکه قرار بود دو خبرنگار خارجی با آنها و وکیل مادرشان مصاحبه ای صورت دهد، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند. هنگامی که دو خبرنگار آلمانی برای مصاحبه با سجاد پسر سکینه و هوتن کیان وکیل سکینه به دفتر هوتن رفته بودند٬ عوامل وزارت اطلاعات به دفتر کار این وکیل هجوم آورده و هر چهار نفر را دستگیر کرده و با خود بردند. دستگیر شدگان عبارتند از: سجاد قادرزاده پسر سکینه محمدی آشتیانی٬ هوتن کیان وکیل سکینه٬ و دو خبرنگار آلمانی. همچنین بهنام نورمحمدي، ولي روشني، كريم تيري، رحيم گلابي، مهدي گلابي، رحيم فوري، حسين پور فياض، سعيد حسين زاده، حسن رنجبر، حسن خوی اوشاغی، حمید هاشمی٬ نوجوان و عده ای دیگر از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. در جریان مسابقه فوتبال تیمهای فوتبال تراکتورسازی و نفت تهران در ورزشگاه سهند تبریز ماموران امنیتی بیش از بیست تن از هوادارن تیم فوتبال تراکتورسازی را بازداشت کردند که از این میان عده ای بازداشت شدگان ۲۰ مهر ۸۹ از سوی رئیس شعبه چهارم بازپرسی دادسرای تبریز به قید وثیقه و ضمانت آزاد شدند. بهنام نورمحمدي دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز، ولي روشني، كريم تيري، رحيم گلابي، مهدي گلابي، رحيم فوري، حسين پور فياض، سعيد حسين زاده، حسن رنجبر، حسن خوی اوشاغی، حمید هاشمی و نوجوان که در جریان این مسابقه فوتبال بازداشت شده بودند پس از دو روز بازداشت در اداره حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز در خیابان صائب برای تحقیقات بیشتر به بند قرنطینه زندان تبریز منتقل شده اند.

19) حسین نصیری فعال مدنی آذربایجانی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. این فعال آذربایجانی ۱۳ مرداد ۸۹ در جریان همایش دفاع از دریاچه ارومیه بازداشت و پس از چند روز بازجویی در اسکو به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بود. بر اساس حکم صادره از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر اتهام نصیری تبلیغ علیه نطام از طریق ارتباط اینترنتی و شرکت در مباحثی مربوط به پرچم آذربایجان عنوان شده است. دادگاه همچنین این فعال آذربایجانی را از اتهام عضویت در گروههای معاند نظام و اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی تبرئه نمود. نصیری پیش از این نیز به اتهام تبلیغ علیه نطام از طریق پخش اعلامیه از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات ابراهیم اسمعیلی فعال مدنی آذربایجانی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. این فعال آذربایجانی ۲۸ دی ۸۸ در منزل شخصی اش در تبریز بازداشت و پس از تحمل ۵۴ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود. اتهام اسمعیلی تبلیغ علیه نظام٬ جاسوسی و جذب جاسوس برای جمهوری آذربایجان است و وی پس از سفر به جمهوری آذربایجان با این اتهامات روبرو شده است. اسمعیلی در دوران بازداشت در اداره اطلاعات تبریز مورد شکنجه قرار گرفته و از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده است. از سوی دیگر جلسه رسیدگی به اتهامات حسین محمدی الوار فعال مدنی آذربایجانی در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. این فعال مدنی آذربایجانی ۱۴ اردیبهشت ۸۹ در منزل پدریش در تبریز بازداشت و پس از تحمل ۲۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. ماموران امنیتی پس از تماس تلفنی محمدی الوار با مدیر عامل تیم فوتبال تراکتورسازی و اعتراض به شعارهای نژادپرستانه تماشاگران فارس نسبت به آذربایجانیها در جریان مسابقه فوتبال بین تیمهای فوتبال تراکتورسازی تبریز و مس کرمان به منزل پدری وی مراجعه و پس از تفتیش منزل وی را بازداشت نموده بودند. اتهام محمدی عضویت در گروههای معاند نظام از طریق عضویت در گروه حرکت ملی آذربایجان٬ اخلال در نظم عمومی و توهین به رهبری از طریق شرکت در تشویق تیم فوتبال تراکتورسازی عنوان شده است. دادگاه این فعال آذربایجانی به صورت غیر علنی برگزار شده و وی در مرحله بازجویی از ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده است. نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت محمدی الوار را برعهده دارد.

20) زهرا(صونا) فرج زاده، فعال سیاسی آذربایجانی پس از تحمل 116 روز بازداشت به قید وثیقه ی 50 میلیون تومانی از زندان تبریز به طور موقت و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد گردید. زهرا فرج زاده در 29 خرداد ماه به هنگام حضور در دفتر بازپرسی شعبه ی چهار دادسرای تبریز بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز منتقل گردیدند. ایشان پیش از انتقال به زندان تبریز 111 روز را در سلول انفرادی به سر برده و تحت شکنجه های روحی و جسمی فراوان قرار گرفته اند.

22) احمد آقایی، دبیر سابق کانون ترکی دانشگاه بو علی سینای همدان و سردبیر سابق نشریه ایلدیریم به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد. این فعال جنبش دانشجویی آذربایجان بیش از این بارها از سوی حراست دانشگاه بو علی سینا تهدید به تعلیق و بازداشت شده بود. احمد آقایی در پی برگزاری تحصن اعتراض آمیز در رابطه با وقایع خرداد 85 در دانشکده علوم دانشگاه بو علی سینا در خرداد ماه 1389 بازداشت شده و مدت بسیاری را در زتدان انفرادی و تحت شکنجه بود.

23) رحیم غلامی روزنامه نگار آذربایجانی و سردبیر صفحه ترکی هفته نامه مهر اردبیل پس از تحمل دوره یکساله حبس از زندان اردبیل آزاد شد. این روزنامه نگار آذربایجانی ۲۲ فروردین ۸۷ توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل در منزلش بازداشت و به اتهام عضویت در گروه جهت برهم زدن امنیت ملی از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب اردبیل به پنج سال حبس توام با تبعید به زندان همدان محکوم شده بود. چندی بعد دادگاه تجدید نظر استان اردبیل اتهام اولیه را رد و اتهام تبلیغ علیه نطام را به غلامی نسبت داد و وی را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. غلامی در طول دوره بازجویی در اداره اطلاعات اردبیل شکنجه شده است و رئیس زندان اردبیل این زندانی سیاسی آذربایجانی را در دوره محکومیتش در زندان اردبیل مورد توهین و آزار و اذیت قرار می داد.

24) ماموران اداره اطلاعات تبریز در روزهای گذشته ضمن تماس تلفنی با دو وکیل آذربایجانی، عباس جمالی و نقی محمودی، به دفاتر آنها مراجعه نموده و از آنها خواسته اند که فعالیتهایشان در راستای دفاع از حقوق زندانیان سیاسی را متوقف کنند. ماموران از این دو وکیل مدافع حقوق بشر خواسته اند از وکالت در پرونده فعالین مدنی آذربایجانی که از پنج ماه پیش در شهرهای مختلف منطقه آذربایجان بازداشت شده اند استعفا دهند. همچنین قوه قضائیه ایران از تمدید پروانه وکالت نقی محمودی ممانعت می کند و رئیس دادگستری آذربایجان شرقی طی بخشنامه ای به محاکم استان دستور داده است تا محاکم قضایی وکالت این وکیل دادگستری را رد در پرونده ها را قبول نکنند. بر اساس قوانین ایران، وکلا برای تمدید پروانه وکالت ابتدا باید نامه ای از قوه قضائیه مبنی بر فعالیت خود دریافت و به کانون وکلا تسلیم نمایند تا کانون وکلا بتواند پروانه وکالت آنها را تمدید کند اما مسئولین قوه قضائیه در استان آذربایجان شرقی از صدور نامه برای تمدید پروانه محمودی ممانعت می کنند. گفتنی است عباس جمالی نایب رئیس کمسیون حقوق بشر کانون وکلای تبریز و نقی محمودی استاد سابق حقوق دانشگاه آزاد مراغه می باشند که بارها وکالت فعالین آذربایجانی را برعهده داشته و اکنون نیز وکیل مدافع بسیاری از بازداشت شدگان ماههای اخیر در آذربایجان می باشند.

26) حمید والایی، نویسنده، روزنامه نگار، وکیل و فعال هویت طلب آذربایجانی که در تاریخ 25/4/87 بازداشت و پس از 15 روز بازجویی، زندان انفرادی و شکنجه، تحت فشار افکار عمومی و سازمانهای بین المللی آزاد شده بود جهت سپری کردن دوران محکومیت خود راهی زندان تبریز شد. حمید والایی که در دوران بازداشت و بازجویی تحت شکنجه های شدید قرار گرفته و از ناحیه دهان، فک و پا دچار صدمات شدید گردیده بود در طول دو سال گذشته جهت درمان صدمات وارده سه بار تحت عمل جراحی فک و لثه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که حمید والایی در دادگاهی که در آن هیچ مدرک محکمه پسند و یا اعترافی وجود نداشت به یکسال حبس(سه ماه تعزیری-9 ماه تعلیقی) محکوم گردید و این حکم علیرغم اعتراضات مکرر وی و وکیلش آقای نقی محمودی از طرف دادگاه تجدید نظر و دیوانعای کشور تایید گردید.

27) دکتر علیرضا عبداللهی، مهندس شهرام رادمهر، بهبود قلیزاده و نعیم احمدی خیاوی از فعالین مدنی آذربایجانی پس از تحمل پنج ماه بازداشت به قید وثیقه ۲۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. این افراد در فاصله زمانی ۳۱ اردیبهشت تا ۲۳ خرداد ۸۹ در شهرهای ارومیه، میاندوآب(قوشاچای)، اردبیل و مشکین شهر(خیاو) بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بودند. اتهام این افراد عضویت در شورای مرکزی حزب گاموح جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت کشور و معاونت در جاسوسی عنوان شده است. به گفته نزدیکان یکی از بازداشت شدگان، این افراد در مدت بازجویی از طریق بازجویی های طولانی و پی در پی، بی خوابی شدید و ضرب و شتم از سوی بازجویان تحت فشار قرار گرفته اند. این افراد در مرحله تحقیقات از ملاقات با وکیل محروم بوده اند و مسئولین قضایی تا کنون اجازه مطالعه پرونده را به وکلای متهمان نداده اند.

28) فعالین شناخته شده آذربایجان جنوبی یاشار کریمی و شکرالله قهرمانی فرد هر کدام به قید وثیقه ی 220 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. یاشار کریمی از 18 خرداد تاکنون 136 روز و شکرالله قهرمانی فرد از 1 تیرماه 122 روز را در بازداشت موقت به سر بردند. این فعالین شجاع حرکت ملی روزها و ماههای متمادی بارها در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز مورد شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته و موارد متعدد ضرب و شتم، بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و... بر آنان اعمال گردیده است. طبق اعلام خانواده های بازداشت شدگان و وکلای آنها این فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی به مواردی همچون عضویت در تشکیلات گاموح، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان متهم شده اند. حیدر كریمی(یاشار) فعال سابق دانشجویی ظهر روز سه شنبه 18 خرداد 1389 در شهرستان خوی بازداشت شد. ماموران اطلاعات ساعت یک بعد از ظهر با مراجعه به خانه ی پدری این فعال شناخته شده ی حرکت ملی آذربایجان، وی را بازداشت و خانه ی ایشان را مورد تفتیش قرار دادند. کامپیوتر، کتابها، سی دی ها و نوشته های ایشان نیز توسط ماموران اطلاعات ضبط و منتقل شد. یاشار کریمی فارغ اتحصیل كارشناسی اقتصاد نظری از دانشگاه بوعلی سینای همدان می باشد. وی سابقا دبیر انجمن ادبی بیان، مدیر مسئول نشریه ی ایلدیریم در دانشگاه بوعلی، عضو هیئت تحریریه ی نشریه ی بولوت و عضو تشكل شهریار در دانشگاه علوم پزشكی همدان، عضو شورای نویسندگان هفته نامه ی سینا، دبیر دومین فستیوال نشریات دانشجویی آذربایجان در همدان و عضو هیئت نظارت کانون نشریات دانشجویی آذربایجان بود. ایشان همچنین عضو شورای مركزی NGO اورین و از اعضای NGO آیدین سحر در خوی نیز می باشد. از سوی دیگر ماموران امنیتی عصر روز سه‌شنبه ۱ تير ٨۹ اتومبیل شخصی این معلم آذربایجانی را در شهر کلیبر و در مسیر بازگشت از تبریز به خدا آفرین متوقف و وی را بازداشت کرده اند. ماموران پس از بازداشت قهرمانی فرد به منزل این فعال آذربایجانی در شهرک سد خداآفرین مراجعه و قصد تفتیش منزل را داشته اند که با ممانعت همسر وی موفق به تفتیش منزل نشده اند. شکرالله قهرمانی فرد معلم دبستانهای روستایی شهر خدا آفرین و دانشجوی روان‌شناسی دانشگاه آزاد تبریز می باشد که پیش از این نیز در ۲۱ آذر ۸۱، ۱۲تیر ۸۳ و اسفند ۸۶ بازداشت و پس از مدتی بازداشت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. همچنین بهنام نورمحمدی نظریان و ولی روشنی نظرلو هر دو از هواداران تراکتور سازی که بعد از بازی تراکتور و نفت تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به زندان مرکزی تبریز انتقال یافته بودند موقتا آزاد شدند. این دو فعال مدنی آذربایجانی هر کدام به قید وثیقه 10 میلیون تومانی به دستور هاشم زاده رییس بخش 4 بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز آزاد گردیده اند.

29) مهدی و رحیم گلابی هر کدام به قید وثیقه ی 10 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد گردیدند. همچنین محمود فضلی به قید وثیقه ی 220 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد. وی از 18 خرداد تاکنون 137 روز را در بازداشت موقت به سر بردند. این فعال شجاع حرکت ملی روزها و ماههای متمادی بارها در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز مورد شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته و موارد متعدد ضرب و شتم، بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و... بر آنان اعمال گردیده است. طبق اعلام خانواده های بازداشت شدگان و وکلای آنها این فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی به مواردی همچون عضویت در تشکیلات گاموح، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان متهم شده اند. محمود فضلی عضو هیات موسس مجمع دانشگاهیان آذربایجان سه‌شنبه ۱٨ خرداد ٨۹ توسط نیروهای اطلاعاتی تبریز دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. به گفته نزدیکان وی، ماموران پس دستگیری ایشان در خیابان نزدیک محل سکونت وی، جهت تفتیش به منزل ایشان مراجعه نموده و برخی از لوازم و کتابهای ایشان را به همراه برده اند. طبق این گفته ها نیروهای امنیتی در مورد علت دستگیری و یا مکان نگهداریشان هیچ اطلاعی ارایه نداده اند. گفتنی است محمود فضلی از فعالین دهه 70 جنبش دانشجویی آذربایجان و عضو هیات موسس مجمع دانشجویان آذربایجانی است که در شکل گیری جنبش دانشجویی آذربایجان نیز نقشی فعال داشته است. وی در سالهای قبل نیز توسط نیروهای اطلاعاتی-امنیتی بارها دستگیر و احضار شده است.

آبان

1) غلام نجفی فعال هویت طلب آذربایجانی در پی احضار دادگاه انقلاب جهت گذراندن دوران محکومیت خود بازداشت و روانه زندان تبریز شد. لازم به ذکر است که آقای نجفی در 15 تیر ماه 1387 در مغازه خود واقع در بازار تبریز دستگیر وبه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد. ایشان بعد از 30 روز بازجویی ،شکنجه و بازداشت در سلول انفرادی، به  قید وثیقه آزاد گردید. اتهام وی تبلیغ علیه نظام از طریق همکاری در نشر و پخش ویِژه نامه "گذری بر حماسه خرداد آذربایجان"بود که از طرف دادگاه انقلاب تبریز به یک سال زندان(3 ماه تعزیری و 9 ماه تعلیقی)محکوم گردید. همچنین علارغم اعتراض به حکم صادره که بصورت غیر قانونی و بدون مستندات حقوقی در خصوص پخش نشریه ای کاملا مجاز صادر شده بود، حکم مزبور ازطرف دادگاه تجدید نظر تایید گردید.

3) آیدین خواجه ای، شرف جنبش دانشجویی آذربایجان، پس از 5 ماه مقاومت و مبارزه در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات به طور موقت آزاد گردید. این فعال شناخته شده و شجاع حرکت ملی آذربایجان جنوبی به قید وثیقه ی 220 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد. آیدین خواجه ای از 29 اردیبهشت ماه 160 روز را در بازداشت موقت به سر بردند. این فعال شجاع حرکت ملی روزها و ماههای متمادی بارها در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز مورد شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته و موارد متعدد ضرب و شتم، بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و... بر وی اعمال گردید. طبق اعلام خانواده های بازداشت شدگان و وکلای آنها این فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی به مواردی همچون عضویت در تشکیلات گاموح، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان متهم شده اند. آیدین خواجه‌ای، دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز، پیش از این نیز در تابستان ۸۷ در رابطه با مدیریت وبلاگ آذوح توسط نهاد های امنیتی دستگیر و به سه سال زندان محکوم گشت. وی طی دستگیری آن سال 75 روز را در سلول های انفرادی نهاد های امنیتی و 30 روز را در بند عمومی زندان تبریز گذراند. همچنین وی دوران حبس تعزیری خود را نیز در زندان تبریز در سال گذشته سپری گردانید. وی در پی تحصن خرداد 86 در دانشگاه تبریز هم به 2 ترم محرومیت از تحصیل محکوم گشت و پس از سپری کردن دوران محرومیت از تحصیل بار دیگر به کمیته انظباطی احضار و به توبیخ کتبی و درج در پرونده و محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه محکوم گشت. آیدین خواجه ای ترم پیش نیز با سومین احضار به کمیته انظباطی مجبور به گرفتن مرخصی تحصیلی اجباری شد و مسئولان دانشگاه به رغم وعده قبلی پس از صدور مرخصی از سنوات تحصیلی او یک ترم کاستند و این ترم با کارشکنی فروان تنها اجازه اخذ 7 واحد را به وی دادند. آیدین خواجه ای دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پلمپ شده ی دانشکده علوم انسانی، عضو شورای مرکزی انجمن ادبی پلمپ شده ی سهند در دانشگاه تبریز،عضو شورای سردبیری نشریاتی چون ستار خان و چیلتیک و از فعالان سرشناس جنبش دانشجویی آذربایجان است.

4) مهندس حسن رحیمی بیات و خانم پینار فرج زاده پس از 5 ماه مقاومت و مبارزه در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات به طور موقت آزاد گردیدند. این دو فعال شناخته شده ی حرکت ملی به قید وثیقه ی 220 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند. پینار فرج زاده از 4 خرداد 154 روز و حسن رحیمی بیات از 12 تیر ماه 115 روز را در بازداشت موقت به سر بردند. این فعالین شجاع حرکت ملی روزها و ماههای متمادی بارها در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز مورد شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته و موارد متعدد ضرب و شتم، بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و... بر آنان اعمال گردیده اند. طبق اعلام خانواده های بازداشت شدگان و وکلای آنها این فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی به مواردی همچون عضویت در تشکیلات گاموح، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان متهم شده اند. مهندس حسن رحیمی بیات، مهندس عمران و از فعالین شناخته شده حرکت ملی آذربایجان و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از فعالین حقوق بشر و ساعت 1.5 بعد از ظهر روز شنبه 12 تیرماه 1389 در محل کار خود دستگیر شد. بنا به گزارش شاهدان عینی چهار نفر از نیروهای اطلاعات به محل کار وی مراجعه می‌کنند و وی را بازداشت کرده به زندان اوین منتقل می‌سازند. مهندس رحیمی بیات از جمله شخصیت‌های آذربایجانی است که همواره بر فعالیت‌های مدنی تاکید داشته است. امضای او در پای بسیاری از نامه های سرگشاده فرهیختگان آذربایجان دیده می‌شود، از جمله در آخرین نامه صادره از سوی روشنفکران آذربایجانی تحت عنوان "معیارهای ما" که در خصوص جنبش سبز و مسائل آذربایجان نوشته و منتشر شده است. او دو سال پیش از این نیز در شهریورماه 1387 همراه با یک گروه 20 نفره در یک مراسم افطاری بازداشت شده و در بندهای 240 و 209 اوین به مدت قریب به 40 روز در انفرادی به سر برده است. حمیده فرج زاده (پینار) فعال شناخته شده زن آذربایجانی نیز چهارم خرداد 1389 در ارومیه بازداشت شد. به گزارش سانا از ارومیه ماموران ادره اطلاعات این شهر این مدافع حقوق زنان آذربایجان را  هنگام خروج از خانه ساعت 11:45  بازداشت و منزل پدری ایشان مورد تفتیش قرار گرفت. حمیده فرج زاده فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعال سابق دانشجویی و از فعالان شناخته شده زن هم در عرصه حقوق ملی و هم در عرصه حقوق زنان می باشد.

9) یک سال حکم زندان سیروس گوهری از سوی دادگاه تجدید نظر تایید گردید. سیروس گوهری پیش از این به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه پان ترکیسم به تحمل یک سال زندان تعزیری و امحای کتب و کارت های تبلیغی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سويوق بولاغ (مهاباد) محکوم شده بود. وی به این حکم در ظرف مدت قانونی اعتراض نموده بود که متاسفانه این حکم در دادگاه تجدید نظر خواهی تایید شد. در حکم صادره تجدید نظر آمده است: «با عنایت به جامع اوراق و محتویات پرونده و نظر به اینکه حکم تجدیدنظر خواسته با رعایت اصول ومقررات دادرسی صادر شده است ایراد و دفاع خاص و موثری که موجبات نقص دادنامه نخستین را ایجاب کند از ناحیه معترض به عمل نیامده است و استعلام به عمل آمده از اداره کلاطلاعات استان مضبوط در پرونده حکایت از سوابق عالیت وی می باشد فلذا به استناد بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی کیفری با رد تجدید نظر خواهی دادنامه معترض عنه را تایید می نماید.»

16) یونس سلیمانی پس از 144 روز مقاومت و مبارزه در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات و زندان تبریز به طور موقت آزاد گردید. فعال شناخته شده ی جنبش دانشجویی، یونس سلیمانی به قید وثیقه ی 220 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد. ایشان از 27 خرداد 144 روز را در بازداشت موقت به سر بردند. این فعال شجاع حرکت ملی روزها و ماههای متمادی بارها در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز مورد شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته و موارد متعدد ضرب و شتم، بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و... بر آنان اعمال گردیده است. طبق اعلام خانواده های بازداشت شدگان و وکلای آنها این فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی به مواردی همچون عضویت در تشکیلات گاموح، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان متهم شده اند. یونس سلیمانی دانشجوی ترم آخر زیست شناسی در دانشگاه بوعلی سینای همدان و مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی “ایلدیریم” و از فعالین شناخته شده دانشجویی آذربایجان در روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ٨۹ در منزل پدری اش در منطقه حسین آباد اردبیل بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بود. وی که سابقه بیماری قلبی نیز داشته است در اثر شکنجه و شوک الکتریکی دچار سکته قلبی شده و جهت مداوا به بیماستان سپاه منتقل شدند. ایشان بعد از معالجه ابتدایی و بهتر شدن حال ظاهری شان توسط مامورین با تزریق مواد روانگردان جهت اخذ اعترافات دروغین شکنجه شدند.

19) حسین محمدی الوار فعال ملی آذربایجان به 6 ماه حبس و پرداخت 300 هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. دادگاه انقلاب تبریز محمدی را به جرم تبلیغ علیه نظام  به 6 ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال و پرداخت 300 هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد. محمدی از فعالین حرکت ملی شهر تبریز در 16 اردیبهشت ماه سال جاری توسط اداره اطلاعات  تبریز در منزل شخصی خویش بازداشت و بعد از 27 روز بازداشت موقت به قید وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شده بود.

21) وحید تقوی(دانشجوی رشته معماری از دانشگاه آزاد تبریز)، ناصر نوری، یوسف عابدپور، محمد حسین فتحی، یوسف عظیمی، فرامرز جبرئیلی، علی امانزاده، حمید مدنی و امیر ناصری در جریان دیدار تراکتوسازی در تبریز دستگیر گردیدد.

26) غلام نجفی و حمید والایی با عفو مشروط از زندان تبریز آزاد شدند.

29) حکم حبس فراز زهتاب فعال دانشجویی در دانشگاه تبریز تایید گردید. وی از سوی شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز به شش ماه زندان محکوم شده بود. ایشان خرداد ٨٨ توسط اداره اطلاعات تبریز دستگیر و پس از تحمل نزدیک سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده بودند. اتهام وی مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ و چاپ و انتشار اعلامیه و دعوت مردم به تظاهرات عنوان شده است. فراز زهتاب پیش از این روز ۱۹ آبان ۸۸ پس از تحمل حکم یکساله زندان با عفو مشروط از زندان تبریز آزاد شد. زهتاب در اویل تابستان ۸۷ به همراه ۷ تن دیگربازداشت شده و مدت سه ماه زیر فشارهای مختلف روحی و جسمی تحت بازجویی قرار داشته است. شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر این افراد را به اتهام مشارکت در تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان- Azoh محاکمه و طی حکمی در ۲۰ بهمن ۸۷ شش تن از این فعالین را به تحمل یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم کرده بود.

آذر

1) اکبر آزاد پس از 182 روز مقاومت و مبارزه در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات و زندان تبریز به طور موقت آزاد گردید. فعال شناخته شده ی حرکت ملی، اکبر آزاد به قید وثیقه ی 220 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد. ایشان از 4 خرداد 182 روز را در بازداشت موقت به سر بردند. این فعال شجاع حرکت ملی روزها و ماههای متمادی بارها در سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز مورد شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته و موارد متعدد ضرب و شتم، بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و... بر آنان اعمال گردیده است. طبق اعلام خانواده های بازداشت شدگان و وکلای آنها این فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی به مواردی همچون عضویت در تشکیلات گاموح، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان متهم شده اند. گفتنی است اکبر آزاد پیش از این نیز چندین بار در سالهای85،83،87 نیز دستگیر و بیش از 100 روز را در انفرادی زندانهای اهر، تبریز و اوین در بازداشت به سر برده است. همچنین به دلیل حضور ایشان در مراسم بزرگداشت بابک، دادگاه انقلاب کلیبردر سال 84 نامبرده را به 4 ماه حبس تعزیری محکوم نمود که این حکم در آبان 1385 به اجرا در آمد. آزاد از موسسین گروه چیچک لر قورولوشو، عضو هیئت موسس اتحادیه نهادهای مدنی آزربایجان، عضو هیئت موسس کانون زبان و فرهنگ(دیل و مدنیت اوجاغی) و از نویسندگان نشریه وارلیق می باشد که نوشته ها و مقالات بسیاری در زمینه فرهنگ، زبان، تاریخ و ادبیات فولکور آزربایجان دارد.

4) حکم یک سال حبس تعزیری فعال مدنی آزربایجان حسین نصیری از سوی رئیس شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آزربایجان شرقی تایید شد. این حکم چند روز قبل به خانواده ایشان ابلاغ شده است هم اکنون این فعال مدنی در بند مالی زندان تبریز هشتمین ماه بازداشت خود را سپری می کند .حسین نصیری از بازداشت شدگان روز سیزدهم فروردین ماه که در پی فراخوان های داده شده در اعتراض به خشکانیده شدن دریاچه اورمیه در کنار پل میانگذر نگین سرخ آزربایجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

5) حکم  شش ماه حبس تعزیری فعال دانشجویی فاشمه نصیرپور در دادگاه تجدید نظر از سوی شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آزربایجان شرقی تایید شد. فاطمه نصیرپور، سردبیر نشریه دانشجویی «آزربایجان قاینی» به اتهام فعالیت قوم گرایی و تجزیه طلبی و تبلیغ علیه نظام از طریق چاپ ویژه‌نامه تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز به مناسبت روز جهانی زن با عنوان « آزربایجان قادینی » به شش ما حبس محکوم شده بود.

7) رئوف طاهری استاد دانشگاه و رضا عباسی عضو هیات موسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان(آسمک) در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب زنجان حاضر و به سوالات قاضی پاسخ گفتند. در این جلسه بازپرسی قاضی احمدی رئیس شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب زنجان ضمن تفهیم اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی از طریق شرکت در مراسم دعای کمیل برای آزادی سعید متین پور اقدام به اخذ آخرین دفاع از طاهری و عباسی نمود و ضمن صدور قرار مجرمیت پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب زنجان ارجاع داد. رئوف طاهری برادر زن سعید متین پور و رضا عباسی به همراه احمد مدادی دیگر فعال مدنی زنجانی روز پنجشنبه ۲۵ تير ٨٨ در جریان برگزاری مراسم دعای توسل جهت آزادی سعید متین پور فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۲ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند. رئوف طاهری و رضا عباسی از فعالین مدنی آذربایجانی هستند که در سالهای گذشته نیز در رابطه با فعالیتهایشان در عرصه اجتماعی بازداشت و به زندان محکوم شده بودند.

8) حکم نود و یک روز حبس تعزیری و سی ضربه شلاق به مدت دو سال تعلیقی فعالین آزربایجانی، جهانبخش و نادر بخت آور از سوی رئیس شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آزربایجان شرقی تایید شد. جهانبخش و نادر بخت آور پس از پایان مراسم سخنرانی میرحسین موسوی در ورزشگاه باغشمال تبریز در چهارم خرداد هشتادوهشت توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از ۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شده بودند. اتهام این فعالین اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق سردادن شعارهایی با محوریت تحصیل به زبان مادری و خواستهای ملی و زبانی آزربایجانیها و اعتراض به جوک گویی نژادپرستانه محمد خاتمی بوده است. اضافه کنیم که جهانبخش بخت آور در پی دستگیری برادرش مرحوم چنگیز بخت آور در اعتراضات سراسری آزربایجان در خرداد سال ۸۵ در تبریز دستگیر و بعد از ضرب و شتم و شکنجه‌های فیزیکی و روانی و دو ماه بازداشت موقت در اداره اطلاعات و زندان تبریز، به قید وثیقه آزاد گردید که در نهایت به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم و در سال ۸۶ دوران محکومیت خود را در بند ۴ زندان تبریز سپری کرد.

9) حکم شش ماه حبس تعزیری وسی ضربه شلاق به مدت چهار سال تعلیقی آقای حامد حسن زاده و همچنین حکم نود و یک روز حبس و سی ضربه شلاق تعلیقی به مدت دو سال آقای برات دادگر از سوی رئیس شعبه ششم دادگاه تجدید نظر استان آزربایجان شرقی تایید شد .حامد حسن زاده و برات دادگر، از فعالین آزربایجانی در تبریز طی حکمی از سوی شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز به نود و یک روز حبس و سی ضربه شلاق تعلیقی به مدت دو سال (برات دادگر) و  شش ماه حبس تعزیری وسی ضربه شلاق به مدت چهار سال تعلیقی (حامد حسن زاده ) محکوم گردیدند. اتهام این فعالین اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق سردادن شعارهایی با محوریت تحصیل به زبان مادری و خواستهای ملی و زبانی آزربایجانیها و اعتراض به جوک گویی نژادپرستانه محمد خاتمی بوده است. این فعالین پس از پایان مراسم سخنرانی میرحسین موسوی در ورزشگاه باغشمال تبریز در چهارم خرداد هشتادوهشت و بدنبال طرح شعارهایی با محوریت حقوق زبانی و ملی آزربایجانیها و اعتراض به جوک نژادپرستانه سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران و عضو کمپین انتخاباتی موسوی، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بودند.

10) دادگاه انقلاب تبریز طی ابلاغیه ای از جمعی از فعالین آذربایجانی خواسته است در روز 11 دی ماه جهت رسیدگی به موارد اتهامی شان در دادگاه حاضر گردند. طبق اعلام خانواده های بازداشت شدگان و وکلای آنها این فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی به مواردی همچون عضویت در تشکیلات گاموح، اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و معاونت در ارتباط با بیگانگان متهم شده اند. گفتنی است آقایان و خانمها یوروش مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، آیدین خواجه ای، بهبود قلیزاده، بهمن نصیرزاده، علیرضا عبداللهی، حسن رحیمی، شهرام رادمهر، نعیم احمدی، محمود فضلی، شکرالله قهرمانی، اکبر آزاد، پینار فرج زاده، زهرا فرج زاده، یونس سلیمانی و یاشار کریمی از اوایل سال جاری توسط نیروهای امنیتی دستگیر گشته و پس از تحمل نزدیک به 5 ماه زندان انفرادی با تقبل وثیقه های سنگین 220 میلیون تومانی به طور موقت آزاد گردیدند.

13) سعید پورحیدر ، روزنامه نگار و وبلاگ نویس ارومیه ای ساکن تهران که هفدهم مهرماه برای دومین بار در یکسال گذشته بازداشت شده بود با رای شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شد .وی سه شنبه هفته گذشته پس از 52 روز بازداشت در بند 350 زندان اوین در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس محاکمه و به اتهام " اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور " به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم زندان وی به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد .فعالیت تیلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ، توهین به مقدسات و زیر سوال بردن احکام اسلام ، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی ، اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و توهین به رییس جمهور پنج اتهام این روزنامه نگار بود که در شعبه چهار بازپرسی دادسرای اوین به وی تفهیم شده بود .

20) حسین علی محمدی فعال سیاسی آذربایجان به تحمل شش ماه حبس محکوم گردید. اتهامات این فعال سیاسی با توجه به متن رای صادره تبلیغ علیه نظام، توهین به خمینی، عضویت در گاموح و تبلیغ علیه نظام بوده است. شعبه ی دوم دادگاه انقلاب تبریز ضمن محکوم نمودن ایشان به شش ماه حبس وی را به پرداخت 3 میلیون ریال جزاری نقدی نیز محکوم کرده است.

21) مصطفی عوض پور فعال مدنی آذربایجانی و عضو سابق تشکل دانشجویی آرمان دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز با تحمل دوماه با عفو مشروط از زندان مركزي تبريز آزاد شد. این فعال آذربایجانی ۱۷ فروردین ۸۵ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل پدریش در منطقه یکه دوکان شهر تبریز بازداشت و از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود. دادگاه تجدید نظر استان آذربایجانشرقی چندی بعد حکم زندان این فعال آذربایجانی را از یکسال به شش ماه کاهش داد. اتهام عوض پور عضویت در گروه پان ترکیسم و تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در شورای مرکزی تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز و مجمع دانشگاهیان آذربایجان، داشتن استعداد خواندن و نوشتن به زبان ترکی آذربایجانی و شرکت در مراسم قلعه بابک و تجمع مقابل خلیفه گری تبریز عنوان شده بود.

23) مرتضي نقي پور و ناصر باقري بدون ارائه حكم و دلايل قانوني دستگير و به مكان نامعلومي انتقال داده شدند.

28) مامورین لباس شخصی در چندین مورد هجوم ناگهانی به تماشاگران دیدار تراکتورسازی و راه آهن در کرج، جمع کثیری بالغ بر 20 نفر از جمله علی شجاعی را بازداشت و به خارج از ورزشگاه منتقل نمودند.

دی

1) هادی پیری فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک گریش هوا فضا از تهران، جهت اجرای  حکم زندان خود توسط ماموران نیروی انتظامی در منزل پدری اش در ترکمنچای میانه بازداشت و روانه زندان این شهر شد.

3) علی جباری شاعر و فعال حرکت ملی آذربایجان از منزل شخصی خود در تبریز بصورت غیر قانونی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است

4) ابراهیم رشیدی روزنامه نگار آذربایجانی توسط پلیس امنیت مشکین شهر به دستور یک مقام قضایی احضار شده است. در این احضاریه از آقای رشیدی خواسته شده است که در 9 صبح 4 دی ماه در پلیس اطلاعات و امنیت عمومی مشکین شهر حضور یابد و در صورت عدم مراجعه تهدید به جلب و بازداشت شده است.

9) یاشار آذراوغلو(حسین زاده) از فعالین حرکت ملی آزربایجان در تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

11) اولين جلسه ی دادگاه دوازده نفر از فعالين حركت ملي آذربايجان برگزار گرديد. این در حالی است كه دادگاه، به دلايل نامعلوم با عدم حضور قاضي شعبه دوم دادگاه انقلاب آقاي دولت آبادي، با رياست دادرس شعبه دو دادگاه انقلاب شهرستان تبريز آقاي علي محمدي برگزار شد. اين دادگاه بدون حضور نماينده دادستان كه از مقتضيات و ضروريات تشكيل جلسه دادگاه بوده آغاز گردید و رياست دادگاه به رغم اعتراض حاضرين اقدام به خواندن كيفر خواست كه از وظايف نماينده دادستان است نمود. اتهامات مطرح شده در كيفر خواست عبارت بودند از: مشاركت در فعاليت هاي تبليغي عليه نطام ج.ا. ا به نفع گروههاي غير قانوني قوم گرايانه. مشاركت در اجتماع و تباني به قصد اقدام عليه امنيت كشور. عضويت در گروه غير قانوني گاموح به قصد بر هم زدن امنيت كشور. معاونت در جاسوسی. اين در حاليست كه قرار مجرمانه  نوشته شده از سوي بازپرس پرونده آقاي هاشم زاده بسيار مغرضانه بوده ودر اين قرار مجرميت هيچ سند و مدرك مستدلي ارائه نشده است. در اين جلسه پنج ساعته تعداد 10 نفر از 15 نفر دستگير شدگان در ارديبهشت، خرداد و تيرماه سال جاري به اسامي: محمود فضلي، اكبر آزاد، شهرام رادمهر، بهبود قلي زاده، يونس سليماني، حيدر كريمي، نعيم احمدي، كبري فرج زاده، عليرضا عبدللهي و حسن رحيمي حضور داشتند و به دفاع از خود پرداختند. لازم به توضيح است كه دو تن از دستگير شدگان، آقایان آیدین خواجه اي و شكرالله قهرماني فر، به علت عدم دريافت ابلاغيه در دادگاه حضور نداشتند. همچنين سه تن از دستگيرشدگان به نامهاي خانم زهرا فرجزاده كه با قرار پنجاه ميليون تومان به قيد ضمانت آزاد مي باشد و نيز آقايان آيت الله مهرعلي بيگلو و دكتر لطيف حسني كه پس از تحمل بيش از دويست و بيست و پنج روز بازداشت انفرادي، هفته ي پيش به بند وي‍‍‍‍ژه ي زندان تبريز منتقل شده اند، بنابر اعلام بازپرس پرونده آقاي هاشم زاده مبني بر عدم تكميل پرونده ي آنان امکان حضور در جلسه ي دادگاه را نیافتند. در اين دادگاه كه به صورت غير علني بوده و از حضور خانواده ها و همچنين اصحاب رسانه ها ممانعت به عمل آمد وكلاي متهمين و همچنين متهمان پرونده در دفاع از خود اقدام به نوشتن لوايح مكتوب و دفاع شفاهي نمودند. در جريان دفاع وكلاي این فعالین شناخته شده ی حرکت ملی آذربایجان جنوبی آقايان محمدرضا فقيهي، عباس جمالي، موسي برزين و دستمالچي ضمن تحويل لوايح مكتوب دفاعي به دادگاه به صورت مكمل به دفاع شفاهي از موكلان خود پرداختند. در اين رابطه آقاي محمدرضا فقيهي به دفاع حقوقي از متهمان با تكيه بر ظرفيتهاي قانوني موجود در جهت برائت از آنان اقدام نمود. همچنين آقاي عباس جمالي با تاكيد بر اصول 15 و 19 قانون اساسي در رابطه با حقوق اساسي قوميتها و مليتهاي ساكن در ايران و به خصوص آذربايجان و همچنين با تشريح مباني حقوق طبيعي، حقوق بشر و حقوق مدني خواستار اجراي مفاد آن گرديدند. آقاي موسي برزين نيز  با اشاره به لزوم تحقق منافع ملي ملت آذربايجان، با تشريح اعمال غير قانوني ارتكابي از سوي وزارت اطلاعات طی دستگيري موكلان خود و نگهداري آنان در شرايط تحت شكنجه ي جسمي و روحي، به انتقاد از سيستم قضايي و اطلاعاتي پرداخت و كليه مراحل تحقيقاتي و روند بازجويي ها و نتايج آن را فاقد ارزش و وجاهت قانوني دانست. در پايان دفاعيات نيز متهمان شخصا و بصورت شفاهي اقدام به توضيحات لازم نموده و بر غير قانوني بودن نحوه ي دستگيري خود و اعمال شكنجه هاي مختلف جسمي و روحي در طول بازداشت طولاني مدت خود توسط وزارت اطلاعات اعتراض نموده و ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانوني موجود در سير مرحله ي تحقيقاتي پرونده، خواستار برائت از اتهامات وارد گشته شدند. این فعالین ضمن تشریح وقایع روی داده در بازداشتگاه مخوف وزارت اطلاعات در تبریز به مواردی همچون شکنجه ی وحشیانه ی یوروش مهرعلی بیگلو، وارد آوردن چندین باره ی شوک الکتریکی بر یونس سلیمانی، ضرب و شتم شدید و متناوب دیگر بازداشت شدگان، توهین و هتک حرمت بازجویان نسبت به ناموس، خانواده، ملیت و هویت ملت آذربایجان و تهدید برخی از متهمین به تجاوز جنسی اشاره نمودند. گفتنی است علیرغم اعتراض شدید دادرس در ابتدای جلسه و تهدید به صدور حکمهای سنگین صحبتهای صورت گرفته و دفاعیات به زبان ترکی صورت گرفت و فعالین حرکت ملی بی هیچ واهمه ای بر مواضع اصولی خود ایستادگی نمودند. افزودني است در پايان جلسه ي دادگاه، رياست دادگاه، دادرس محمدي خواستار عودت پرونده به دادسرا به جهت نقص در كيفر خواست، به دليل عدم وجود عدله، اسناد، مستدلات و اقاريرشد و ادامه ي رسيدگي به پرونده را به جلسه ي دادگاه آتي كه با ابلاغيه به اطلاع متهمان و وكلا خواهد رسيد موکول نمود. این در حالی است که دادرس محمدی در اثنای قرائت کیفرخواست ضمن اشاره به بازداشت گسترده ی فعالین حرکت ملی آذربایجان جنوبی تاکید داشت نیروهای امنیتی قصد بازداشت بیش از 30 تن از فعالین حرکت ملی منسوب به تشکیلات گاموح را داشته اند که به دلیل ترس از بروز اعتراضات و شورشهای گسترده از این حجم دستگیری عقب نشینی نموده اند. به نظر می رسد با توجه به اعاده ی پرونده ی این فعالین به دادسرا، نیروهای امنیتی و قضایی نسبت به چگونگی صدور حکم برای این فعالین در تردید به سر برده و از عواقب احتمالی آن در نگرانی به سر می برند.

12) جلسه رسیدگی به اتهامات محمد علیمرادی، عبدالله صدوقی فعالین مدنی و هوادار تیم تراختور آذربایجان وعلی عافیت مدیر چاپخانه عافیت در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. بازداشت علیمرادی و صدوقی پس از چاپ و انتشار گسترده پوستر تبلیغاتی مجوزدار تیم فوتبال تراکتورسازی به زبان ترکی آذربایجانی صورت گرفته بود. محمد علیمرادی فعال مدنی آذربایجانی و از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز ۱۳ بهمن ۸۸(۲ فوریه ۲۰۱۰) پس از تحمل ۱۳ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی و عبدالله صدوقی در ۲۸ دی ۸۸ بازداشت و روز چهارشنبه ۱۹ اسفند ٨٨ پس از تحمل ۵۲ روز بازداشت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد از زندان تبریز آزاد شده است. اتهام علیمرادی تبلیغ علیه نظام از طریق چاپ و تکثیر پوستر تبلیغاتی تیم تراکتورسازی تبریز و بر اساس کیفرخواست صادره اتهام صدوقی روزنامه نگار آذربایجانی اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و ارتباط با بیگانگان عنوان شده است و استنادات دادستان برای طرح این اتهامات چاپ و پخش پوستر تبلیغاتی تیم فوتبال تراکتورسازی با نوشته هایی به زبان ترکی آذربایجانی و مصاحبه با رادیو فردا و رادیو زمانه عنوان شده است. علی عافیت مدیر چاپ عافیت و نگار بزرگترین مرکز چاپ شمال غرب کشور به جهت چاپ پوسترهای تراختور ۲۱ بهمن ۸۸ پس از تحمل ۱۰ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده بود.

14) سه تن از فعالین حرکت ملی آزربایجان به اتهام مدیریت سایت "تیراختور فنس" محاکمه شدند. این محاکمه در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی "حملبر" برگزار گریدید. در این محاکمه سه تن از فعالین حرکت ملی به نامهای "مجید خوش اختر"، "علی مترجمی" و "مسعود ابراهیمیان" با اتهامهای عضویت در گروه غیر قانونی، تبلیغ علیه نظام به نفع گروه های تجزیه طلب، اخلال در نظم و امنیت مواجه شده و به دفاع از خود پرداختند.

16) سیامک میرزایی فعال دانشجویی آذربایجان به دو سال حبس محکوم گردید. وی توسط رئیس شعبه ی یک دادگاه انقلاب اردبیل، قاضی حسن زاده، به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. قاضی دادگاه این فعال حرکت ملی اتهام سیامک میرزایی را تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت ملی عنوان نموده است. گفتنی است دادگاه جمعی از فعالین حرکت ملی در مغان نیز در هفته های آتی برگزار خواهد گردید. آقایان حافظ سردارپور(دبیر انجمن حیدربابا در دانشگاه سنندج)، رامین جباری(روزنامه نگار و سردبیر مجله ی لاچین)، نادر عزیزی(شاعر) و حسن بالایی(فعال سیاسی آذربایجان) طی روزهای آتی جهت رسیدگی به اتهامات خود در دادگاه حاضر خواهند شد.

18) مرتضی نقی پور با قرار وثیقه 50 میلیونی از زندان تبریز به طور موقت آزاد شد.

25) مصطفي ابراهيمي، فرزند عاشيق غفار ابراهيمي كه در سالگرد قيام خرداد در شهر تبريز دستگير شده و بنا به حكم دادگاه به 4 ماه حبس تعزيري و 50 ضربه شلاق محكوم شده بود به علت تاييد حكم در دادگاه تجديد نظر راهي زندان شد.

26) دادگاه احمد آقایی فعال دانشجویی آذربایجان در تبریز برگزار شد. احمد آقایی، دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینای همدان، دبیر سابق کانون فرهنگی دانشجویان ترک دانشگاه بوعلی و سردبیر سابق نشریه دانشجویی"ایلدیریم" است. وی بدنبال برگزاری تجمع دانشجویان آذربایجانی دانشگاه بوعلی در اعتراض به بازداشت فعالیم ملی- مدنی آذربایجان  روز 31 اردبیهشت بازداشت می شود. این فعال دانشجویی تمام طول مدت بازداشت سه هفته ای خویش را در اداره اطلاعات همدان سپری می کند. پرونده احمد آقایی به شعبه 2 دادگاه انقلاب تبریز ارجاع داده شده است.

27) داريوش عندليبيان، سجاد عزيزي، بابك آكسون، ستار برازش و يوسف سودبر به بهانه ابلاغ حكم دادگاه انقلاب مهاباد به بازداشتگاه اطلاعات این شهر احضار شدند. در حكم قبلي جريمه نقدي يك ميليون و پانصد هزار توماني اعلام شده بود و فعالين به حكم صادره اعتراض كرده بودند ولي دادگاه تجديد نظر اعتراض را وارد ندانسته و حكم قبلي را تائيد نموده است. گفتنی است طبق ابلاغ شفاهي اداره اطلاعات قوشاچاي مبلغ 150 هزار تومان اعلام شده بود . اداره اطلاعات قوشاچاي علت احضار را ابلاغ حكم به اين فعالين بيان نموده ولي هيچ گونه سند يا رونوشتي از حكم صادر شده را در اختيار اين فعالين قرار نداده و علت اين عمل را جلوگيري از تبليغات و ممانعت از در اختيار داشتن مدارك قضايي و اطلاعاتي جهت استفاده به عنوان مدرك در هنگام پناهنگي در ساير كشورها اعلام نموده است .

بهمن

2) سیروس گوهری از فعالان حرکت ملی آذربایجان در شهرستان میاندوآب(قوشاچای) جهت گذراندن حکم یکساله تعزیری خود روانه زندان گردید. این فعال حرکت ملی آذربایجان خود را به دادگاه معرفی نمود و از آنجا برای اجرای حکم خود به زندان مهاباد منتقل گردید.

8) سعید متین پور روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و مدنی آذربایجانی که به 8 سال زندان محکوم شده است در زندان اوین دچار ناراحتی قلبی شده است. در پی ناراحتی قلبی سعید متین پور به درمانگاه زندان منتقل شده است. گزارشات رسیده حاکی از آن است که مسئولین از انتقال سعید متین پور به بیمارستان خودداری کرده اند. وضع جسمانی سعید متین پور همچنان وخیم گزارش شده است. متين پور که فارغ‌التحصيل فلسفه از دانشگاه تهران است که به دلیل شکنجه ها و وضع نا مناسب سلول در هنگام بازداشتی دچار کمر درد شديد نیز شده است. در مدت بازداشتش به عفونت ريه مبتلا شده بود که به علت عدم مداوا در زندان تبديل به بيماری مزمن و حاد شده است .سعید متین پور در سال 87 دستگیر و به مدت نه ماه تحت بازجویی قرار گرفت . او چند ماهی را با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیونی در آزادی موقت گذراند اما در خرداد ماه سال 88 باری سپری کردن محکومیت 8 ساله خود دوباره به زندان اوین  منتقل شد.

11) حسن عبدالهی(اوموداوغلو) راهی زندان تبریز شد. آقای اومود اوغلو به 6 ماه حبس تعریزی محکوم شده که 3 ماه از این محکومیت را در زمان بازداشت سپری کرده بود.

12) هادی مرتضی، رضا ابری، علی تهمتن، ابراهیم آسمانی، ابراهیم فرج زاده و محمدرضا یوسف زاد به شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز احضار شدند. احضاریه روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه هشتاد و نه به فعالين مدنی آذربايجان ابلاغ شده که بر اساس این احضاریه فعالین باید در شعبه 3 دادگاه انقلاب تبریز حضور پیدا کنند و به اتهامات وارده پاسخ دهند. این فعالین روز هشتم دیماه سال 88 در مراسم تشییع جنازه مرحوم چنگیز بخت آور که به طرز مشکوکی درگذشته بود، همراه با ۲۲ تن دیگر در قبرستان مارالان تبریز بازداشت شده بودند.

14) علی حسین نزاد توسط ماموران اطلاعات از محل کار خود واقع در ماکو دستگیر و روانه زندان ماکو شد. علی حسین نژاد در خرداد سال۸۶ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق دعوت مردم به شرکت در تجمع سالگرد تظاهرات اعتراض آمیز آذربایجانیها برعلیه کاریکاتور موهن روزنامه ایران محاکمه و به هشت ماه حبس تعزیری محکوم و روانه زندان شد. علاوه بر این حسین نژاد پیش از این نیز در جریان اعتراضات خرداد ۸۵ بازداشت و پس از ۲۷ روز بازداشت موقت از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب خوی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت های پان ترکیستی به نفع گروههای معاند نظام(گاموح) به ۵۰۰ هزار تومان جریمه بدل از ۱۰ ماه حبس محکوم گردیده بود. قاضی نوروزی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب خوی در اقدامی غیر قانونی در شهریور ۸۸ و پس از گذشت ۱۸ ماه از تاریخ صدور و ابلاغ حکم با تغییر متن حکم صادره برای این فعال آذربایجانی وی را به ده ماه حبس تعزیری محکوم کرده یود و حکم جدید در زندان به حسین نژادابلاغ شده بود.

24) ماموران امنيتي با مراجه به منزل پدري ائلياس طالبي معلم آذربايجاني ضمن ورود و تفتيش كامل منزل او را بازداشت و به مكان نامعلومي انتقال داده اند.

25) آیت مهرعلی بگلو (یوروش) و دکتر لطیف حسنی از فعالین شناخته شده ی حرکت ملی آذربایجان پس از نزدیک به هفت ماه بازداشت در سلول انفرادی با سپردن وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان تبریز مرکزی تبریز آزاد شدند. اتهامات این فعالین آذربایجانی، عضویت در کمیته مرکزی گاموح، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و ... بوده که در طول مدت بازداشت از طرف عوامل اطلاعاتی با اعمال زور و شکنجه به آنان نسبت داده شده است. آیت مهرعلی بیگلو فعال سابق دانشجویی آذربایجان ظهر روز دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ٨۹ در منزل شخصی خود در شهر صوفیان از توابع شهرستان تبریز بازداشت و به اطلاعات تبریز منتقل شد. به گفته نزدیکان خانواده مهرعلی بیگلو، ماموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم جلب وارد منزل این فعال مدنی آذربایجانی شده و پس از ضرب و شتم شدید مهرعلی بیگلو، او را بازداشت کرده اند. ماموران پس از بازداشت مهرعلی بیگلو اقدام به تفتیش منزل نموده و کامپیوتر، کتابها و سایر وسایل شخصی وی را با خود برده اند. این فعال مدنی آذربایجانی پیش از این نیز در مراسم بزرگداشت پروفسور زهتابی در ۲۱ آذر ۸۱ و مراسم سالروز تولد بابک در تیرماه ۸۳ بازداشت و به احکام حبس محکوم گردیده بود. آیت مهر علی بیگلو مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی قوپوز و فارغ التحصیل فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس تهران می باشد .دکتر لطیف حسنی فعال شناخته شده ی حرکت ملی آذربایجان جنوبی نیز در  سوم خرداد 89 در کرج دستگیر و به تبریز انتقال داده شده و در  بازداشتگاه اطلاعات تبریز در بند است ، در این مدت وی به مدت یک ماه در اعتراض به دستگیری،  شکنجه و بازجویی های خشن بازجویان  را در اعتصاب غذا بوده است . گفتنی است دکتر لطیف حسنی دارای دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه باکو و مدرس مؤسسات عالی  و دبیرستانهای کرج از فعالین سرشناس مدنی و از مدافعان سر سخت هویت آذربایجانی  و از مدافعان راستین حقوق بشر است که مقالات بسیاری را در باب دموکراسی و حرکت ملی آذربایجان انگاشته است. وی در دوره اخیر انتخابات شورای شهر در شهر کرج اعلام کاندیداتوری نموده بود که توسط  شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

26) یونس سلیمانی، فعال شناخته شده ی جنبش دانشجویی آذربایجان به دستور نیروهای امنیتی از ادامه ی تحصیل خود منع گردید. وی که پس از سپری کردن بیش از 5 ماه بازداشت موقت به قید وثیقه ی 220 میلیون تومانی آزاد گردیده علاوه بر اخراج از دانشگاه همدان، از ادامه ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز محروم شده است. کمیته ی انظباطی دانشگاه بوعلی سینای همدان در نامه ی خود با اشاره به پایان سنوات یونس سلیمانی، این دانشجوی سال آخر رشته ی بیولوژی را مشمول اخراج از دانشگاه دانسته است. این عمل غیرقانونی در حالی است که تاریخ صدور این نامه، 28 خرداد ماه 89 و تنها یک روز پیش از شروع آخرین امتحانات وی! بوده و فاقد وجاهت قانونی است. از سوی دیگر یونس سلیمانی از ادامه ی تحصیل در رشته ی علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد نیز محروم گردیده است. بنا به گزارشات رسیده در کارنامه ی آزمون کارشناسی ارشد وی خواسته شده بود تا ایشان در اسرع وقت به مرکز بازرسی سازمان سنجش مراجعه نماید. تیم امنیتی حاضر در بازرسی سازمان سنجش پس از مراجعه ی یونس سلیمانی ضمن عدم پاسخگویی نسبت به دلایل ممنوع التحصیلی وی، او و خانواده اش را تهدید به برخوردهای شدید امنیتی نموده اند. گفتنی است یونس سلیمانی، فعال شناخته شده ی جنبش دانشجویی آذربایجان و دبیر سابق کانون ترکی دانشگاه بوعلی سینای همدان، سردبیر سابق نشریه ی دانشجویی ایلدیریم در دانشگاه بوعلي، دبير انجمن ادبي بيان، عضو هيئت تحريريه ی نشريه ی بولوت و عضو شوراي نويسندگان هفته نامه ی سينا، ظهر پنج شنبه 27 خرداد در شهر اردبیل بازداشت شده بود.

27) احمد حکیمی پور، نماینده مردم زنجان در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، بازداشت شد. این عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. حکیمی پور عضو نخستین دوره شورای شهر تهران، موسس و بنیانگذار باشگاه فرهنگی – ورزشی «آذربایجان» و مدیر مسئولی هفته‌نامه‌ امید زنجان بوده است.

29) حبیب مهری فعال مدنی آزربایجان در دیدار شهرداری تبریز با صبای قم در تبریز بازداشت شد. این فعال مدنی در سیزده فروردین هشتاد و نه در کنار دریاچه اورمیه نیز بازداشت و به قید ضمانت به طور موقت آزاد گردیده بود.

30) جلسه رسیدگی به اتهامات فیروز یوسفی فعال مدنی آذربایجانی و درجه دار اخراجی ارتش در شعبه ۱۰۰۳ دادگاه جزایی مجتمع قضایی ولیعصر تهران برگزار شد. اتهام یوسفی دسترسی غیر مجاز به پرونده پرسنلی اش در ارتش و برداشتن حکم کمیسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان در خصوص اخراج وی عنوان شده است. این اتهام پس از پوشش خبری خبر محرومیت شغلی یوسفی و مصاحبه وی با رسانه های خارجی به وی نسبت داده شده است. کمیسیون رسیدگی به تخلفات کارکنان ارتش طی حکمی در ۱۲اسفند ۸۸یوسفی را به اتهام همکاری با افراد و گروههای تجزیه طلب، اقدام عليه امنيت ملي و ترویج قومیت گرایی در شهرهای تهران و مراغه از اشتغال در این نهاد نظامی اخراج نموده بود. ماموران حفاظت اطلاعات ارتش پس از مصاحبه یوسفی با رسانه های خارجی وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام  در ۳۱خرداد ۸۹   به هنگام مراجعه به  کارگزینیمحل کار سابقش در تهران بازداشت کردند که ایشان پس از ۲۴روز بازجویی در بازداشتگاه امنیتی حفاظت اطلاعات ارتش به قید وثیقه آزاد شدند. جلسه رسیدگی به اتهامات یوسفی به صورت غیر علنی و بدون حضور وکیل برگزار شده و وی در تمام مدت بازداشت از ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده است. فیروز یوسفی پیش از این نیز در جریان مراسم گرامیداشت ستارخان در تهران و پخش پیام تبریک سال نو به زبان ترکی در مراغه بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بود. در سالهای اخیر فشار بر افسران و درجه داران آذربایجانی که مدافع خواسته های زبانی و ملی آذربایجانیها هستند افزایش یافته و عده زیادی از افسران و درجه داران آذربایجانی ارتش ایران صرف عقاید خود از سوی حفاظت اطلاعات ارتش تحت فشار قرار گرفته و تبعید یا اخراج شده اند.

اسفند

1) دو دانش آموز 17 ساله به جرم پخش اعلامیه به مناسبت روز جهانی زبان مادری در اهر دستگیر شدند. هادی عبدی و همکلاسی وی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در این شهر منتقل گردیدند.

3) رضا عبدی از فعالین ملی و مدنی آزربایجان جهت گذراندن سه ماه حبس تعزیری خود به زندان مرکزی تبریز تحویل داده شد.

8) دادگاه شعبه یک انقلاب تبریزحکم موسی ساکت مسئول شعبه اذربایجان غربی سازمان ادوار تحکیم وحدت و عطا علیزاده از فعالان سیاسی شهر تبریز را ابلاغ کرد. بنا به گفته عباس جمالی، وکیل مدافع موسی ساکت، وی به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه و به خاطر شرکت در جلسات نهضت آزادی به اتهام عضویت در آن به 91 روز زندان محکوم شده است. هم چنین عطا علیزاده به اتهام عضویت در نهضت آزادی وجنبش مسلمانان مبارز به 91 روز زندان محکوم شده است.

11) خانواده حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر تحت فشار شدید نهادهای امنیتی هستند و برای مادر این زندان حکم جلب صادر شده است. برای زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی ملکی از طرف نهادهای امنیتی به عنوان «مطلع» حکم جلب صادر شده است. حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر از ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و تا مهر ماه سال ۸۹ در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران است، تحت فشارهای روحی و فیزیکی برا اخذ اعتراف‌های تلویزیونی و قبول اتهامات واهی قرار گرفت. وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس محکوم شد که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گرفت.

15) دو نفر از تماشاگران قمی که کشتی گیران ترک آذربایجانی و ترکیه ای را تشویق می کردند پس از ضرب و شتم  دستگیر و بازداشت شدند. این تماشاگران در مسابقات كشتي فرنگي بين المللي جام يادگار امام در قم در باشگاه حیدریان قم حدود ساعت 8 شب دستگیر و بازداشت شدند. دستگیرشدگان به نامهای سلمان نصرتی و یاسر سهرابی پس از دستگیری به کلانتری شماره 15 ـ بلوار امین منتقل شده اند.

17) عصر روز سه شنبه جمعی از فعالین و دانشجویان از شهرهای مختلف(تبریز، اورمیه، زنجان، سولدوز،  میانه، خوی، شبستر، هشترود و... ) به مناسبت روز جهانی زن عازم دیدار عطیه طاهری همسر سعید متین پور فعال شناخته شده حرکت ملی آذربایجان بودند که در ایست بازرسی شهرستان میانه 14 نفر از آنان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. پس از بازداشت این فعالین گوشی های موبایل و لوازم شخصی ایشان ضبط گردید و به ساختمان ایست بازرسی منتقل گردیدند.

19) رضا عبدی بهروز، روزنامه نگار و فعال مدنی آزربایجان که بعلت مشارکت در ساخت مستند خشک شدن دریاچه ارومیه به سه ماه حبس تعلیقی به دو مدت دو سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بوده اند بعد از اتمام پایان محکومیتش از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. رضا عبدی در اردیبهشت ماه 89 بعلت حضور پررنگ و حمایت از تیم تراختور و مشارکت در ساخت مستند دریاچه ارومیه به همراه علیرضا حسین زاده بازداشت گردیده بود.

26) حکم حبس ابراهیم دشتی که از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز صادر شده بود پس از اعتراض وکیلش آقای نقی محمودی در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی تائید شد. دشتی در 21بهمن ماه سال 88 به اتهام تبلیغ علییه نظام جمهوری اسلامی  و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور محاکمه و از اتهام اخیر تبرئه و صرفا" از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود.

27) با درخواست مرخصی عده ای از فعالین آذربایجانی همچون رسول بدلی، حسین نصیری و... به مناسبت فرا رسیدن سال جدید مخالفت شد.

کاری از کمیته ی تحقیق جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter