English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

موج جدید اعتراضات در جمهوری آذربایجان

آذوح: در دومین موج از اعتراضات مردمی در جمهوری آذربایجان، روز یکشنبه در باکو، پایتخت آن کشور، ماموران انتظامی و ضد شورش، به تجمع مخالفین دولت حمله کردند، که در جریان سرکوب معترضان، دهها تن بازداشت و زخمی شدند.

اعتراضات ضد دولتیِ روز یکشنبه (۱٧ آوریل) در جمهوری آذربایجان، دومین موج اعتراضات مردمی در آن کشور است، که طی ماههای اخیر و به دنبال جریان آزادیخواهی مردم منطقه بوجود آمده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس جمهوری آذربایجان دستگیری ۶۵ معترض را تأیید کرده و افزوده است که ۲۵ نفر از معترضان پس از دریافت اخطار آزاد شدند، اما ۴۰ نفر باقیمانده با اتهاماتی مواجه خواهند شد. همچنین دو خبرنگار سوئدی نیز در میان بازداشت‌شدگان بوده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفان دولت پیش از این، روز ۲۸ فروردین را به عنوان روز راهپیمایی تعیین کرده و تلاش کرده بودند تا برای برگزاری راهپیمایی در خیابان‌های باکو به سمت میدان مرکز شهر مجوز کسب کنند، اما پلیس تنها با برگزاری راهپیمایی در خیابان‌های حومه شهر موافقت کرد و در تاریخ ۲۶ فروردین هشدار داد که هرگونه تجمع در خارج از مکان تعیین شده را متفرق خواهد کرد و علیرغم هشدارهای پلیس، تعدادی از مخالفان حکومت روز یکشنبه به خیابان‌های اصلی شهر آمده و با سر دادن شعار، اعتراض خود به حکومت آذربایجان را ابراز کردند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور موروثی این کشور، همانند رئیس جمهور موروثی سوریه (بشار اسد)، معترضان خود و تظاهر کنندگان را "ضد ملت" ذکر کرده و حکومت خود را "قدرتمند و دارای ثبات" دانست و افزود که مردم آذربایجان به آن دسته از عواملی که قصد تضعیف حکومت را دارند و از خارج از کشور دستور می‌گیرند "نه" گفته‌اند.

گفتنی است معترضان آذری، خواستار یک سری اصلاحات از جمله برگزاری انتخابات زودهنگام، تنظیم قانون اساسی جدید، حذف تمامی موانع قانونی و اجرایی پیش‌روی آزادی‌ها و حقوق اساسی هستند.

لازم به یادآوری است ماه گذشته (۲۱ اسفند ٨٩) نیز، صدها نفر از مخالفین حکومت - که بیشتر آنها از حامیان حزب «مساوات»بودند- در میدان «فواره‌ها» در باکو، پایتخت این کشور گرد هم آمدند و بر ضد حکومت الهام علی‌اف شعار سردادند که این تظاهرات با حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات کنندگان و دستگیری بیش از ۳۰ نفر سرکوب شد.

مخالفین به دنبال قیام مردم تونس و مصر دست به کارزار تبلیغاتی زده و از مخالفان حکومت جمهوری آذربایجان دعوت کرده بودند تا در باکو دست به تظاهرات بزنند.

معترضان آذری، دولت را به "تقلب در انتخابات"، "سرکوب مخالفان و زندانی کردن آنان" و همچنین "کنترل رسانه‌های کشور" متهم می‌کند.

جمهوری آذربایجان از نزدیک به دو دهه پیش تحت رهبری خانواده علی‌اف است.

حیدر علی‌اف، در سال ۱۹۹۳ رهبری جمهوری آذربایجان را در دست گرفت که به دنبال فوت وی در سال ۲۰۰۳ الهام علی‌اف، پسر وی - بطور موروثی- عهده‌دار مقام ریاست جمهوری این کشور نزدیک به ۹ میلیون نفری شد.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter