English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه ی جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح به مناسبت بازگشایی مدارس؛ نسل کشی معنوی ملل غیرفارس در ایران

"ساعات زنگ چالدی،

مدرسه میز چوخ اوزاقدا؛

کیفیمی گؤتوردوم؛

دیلیم ائوده قالدی..."

باز هم؛ یک مهر در ایران فرامی رسد و در دنیایی که عدم تحصیل زبان مادری و عدم تحصیل به زبان مادری تنها به یک جوک تلخ می ماند، هزاران کودک و نوجوان غیرفارس مظلومانه راهی "کوره های فرهنگ سوزی" می شوند. دهها سال است که سیستم شوونیستی حاکم، نظام تعلیمی و تربیتی کشور کثیرالمله ایران را مسلخ غیر فارس زبانان نموده و بر این مدار می گردد. و آذربایجان که به همت استاد میرزا حسن رشدیه نخستین مدرسه مدرن ایران را بنا نهاد، اولین کتاب درسی ملی خود را به زبان تورکی آذربایجانی و به نام "وطن دیلی" نوشت و با بذل جان و مال خود به تعلیم و تربیت دختران معصوم همت گماشت؛ جز تحقیر فرهنگی، تحریف تاریخی و قتل عام ملی خود اجرتی ندیده است.

"تورک"، "آذری" شد؛ "آذربایجان"، "آذرآبادگان" گردید؛ "خزر"، "مازنداران" شد؛ اسامی تورکی به فارسی ترجمه و یا تبدیل گردیدند؛ 30هزار نفر، شهید راه آزادی آذربایجان در 21 آذر گشتند؛ اراضی تاریخی آذربایجان جنوبی قطعه قطعه گشت؛ فرزندان مظلوم تورک در کسب معاش حلال از جنت آذربایجان آواره ی جهنم کویرها، صحرا ها و بیابانهای ایران شدند؛ نگین فیروزه ای آذربایجان خشکانده می شود؛ هزاران مظلوم مانده در زیر آوار، ناجوانمردانه مدفون می گردند؛ و دهها جوان رعنای آذربایجانی به بهای دفاع از هستی و هویت خویش محاکمه و زندانی و شهید می شوند. این، پاسخ آذربایجان در صد سال اخیر است.

امسال اما بازگشایی مدارس مقارن با حوادث دیگری نیز گشته است. کمافی السابق، دهها فعال سرشناس حرکت ملی آذربایجان هفته هاست اسیر زندانهای رژیم ایران گشته اند و بازداشت و شکنجه در راه وطن، کمترین پاسخ مجاهدتهای خالصانه ی شان در راه آزادی سرزمین مادری از بند اشغال و استبداد بوده است. خاک آذربایجان نیز از گزند دسیسه های رژیم ایران در امان نمانده و رژیم همچون روال دهه ی گذشته بر اجرای پروژه ی شوم خشکاندن اورموگولو و تبدیل آذربایجان به "زمین سوخته" اصرار دارد.

اما یک مهرماه سال 1391 خاطره ی بسیار تلخ دیگری را نیز در پی دارد؛ چهلم جانباختگان زلزله ی اهر و ورزقان. 40 روز قبل، زلزله ای نسبتا شدید این خاک را لرزاند و خانه ها ویران شدند و دهها تن زیر آوار ماندند. رژیم ایران، آگاهانه، با قصد قبلی، با تمامی نیروهای خود، به دور از کوچکترین خوی انسانی و حتی حیوانی، هزاران آذربایجانی را در زیر آوارها تنها گذاشت و زنده زنده دفن کرد. یکم مهر 1391، چهلم هزاران شهید و مجروح زلزله ی آذربایجان است. شهیدانی که تنها به جرم زاده شدن در جغرافیای آذربایجان جنوبی توسط رژیم ایران به قتل رسیدند.

ملت بزرگ آذربایجان!

حاکمان می دانند ملت آذربایجان به یمن رشادتهای فرزندان خود در راه مبارزه تا احقاق کامل حقوق فرهنگی و ملی خویش از پای ننشسته و مبارزاتش را با تلاش برای رسمیت زبان تورکی در ایران و کسب حق تحصیل به زبان مادری آغاز و با کسب حق تعیین سرنوشت خویش ادامه خواهد داد.

جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح رسمی شدن زبان تورکی در ایران، فراهم نمودن شرایط تحصیل به زبان مادری، اختصاص رادیو و تلویزیون سراسری به زبان تورکی و ایجاد فضایی مناسب برای انتشار مطبوعات آزاد و سراسری به زبان تورکی را کمترین خواستهای خود در زمینه ی احقاق حقوق ملت ترک آذربایجان می داند. ما باور داریم پیش زمینه ی اصلی رسمی شدن زبان تورکی در میزان نفوذ و کاربرد آن در خانواده ها و در سطح جامعه آذربایجان است. پیروزی نهایی (در کنار پیگیریهای رسمی در عرصه ی سیاست و اجتماع جهت نائل شدن به اهداف مذکور)، در توجه جدی و اساسی به آموزشهای غیر رسمی و وسعت بخشیدن و دایر کردن کلاسهای آموزش زبان تورکی، ادبیات، تاریخ، موسیقی، فولکلور و... و بزرگداشت جشن ها و سنت های ملی در خانواده ها به عنوان پایه های محوری و اصلی جامعه آذربایجان نهفته است.

آذربایجان اویرنجی حرکاتی-آذوح ضمن محکوم نمودن بازداشتهای خودسرانه، بی دلیل و خشونت آمیز فعالین سیاسی آذربایجان توسط عوامل اطلاعاتی ایران، آزادی بی قید و شرط آنان را خواستار است. بسیاری از این فعالین به دلیل اعتراض به نحوه ی دستگیری و روند مبهم بازپرسی خویش زیر شکنجه های بیشمارند و بی شک مسئولیت عواقب هر گونه ناراحتی و خطر احتمالی برای سلامتی این فعالین آذربایجانی با رژیم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

آذوح با ابراز تسلیت مجدد نسبت به ضایعه ی از دست دادن صدها عزیز آذربایجانی در حادثه ی زلزله ی ورزقان و اهر، سیاست آشکار رژیم ایران در قتل عام حادثه دیدگان را شدیدا محکوم می نماید. اسکان فوری بازماندگان این حادثه و تلاش بر جبران تمامی خسارات کمترین کار و وظیفه ای است که رژیم ایران باید به نحو احسن به انجام سریع آن بپردازد.

جنبش دانشجویی آذربایجان با توجه به در پیش بودن روز نسل کشی معنوی آذربایجان و تقارن آن با چهلم شهدای زلزله ی اهر و ورزقان موارد زیر را برای روز یکم مهر پیشنهاد می نماید.

روز شنبه یکم مهر 1391، ملت ترک آذربایجان:

1- عدم حضور در مدارس، دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی.

2- حضور با لباس سیاه رنگ در بیرون از خانه.

3- عدم تکلم به زبان فارسی.

گوج، بیرلیکده دیر...

آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح

26 شهریور 1391

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter