English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

زنان خانه دار روزانه 18 کیلومتر در آشپزخانه طی می کنند

آذوح: سال‌های بسیاری است که به شوق نظم دادن به امور خانه از خواب بیدار می‌شوند. طی تمام سال‌های زندگی مشترک خود، شسته‌اند، پخته‌اند و روفته‌اند؛ به بچه‌ها رسیدگی کرده و آنها را به مدرسه رسانده‌اند و مواظب بوده‌اند لباس‌های همسرشان لکه نداشته باشد یا بدون اتو نماند... اما کارها هرگز تمامی ندارد. گاه خسته شده‌اند اما به شوق لبخندی بر لب کودک یا همسر خود باز بی‌آنکه پای گلایه‌یی در میان باشد، شسته‌اند و روفته‌اند. این برنامه روزانه زنان خانه‌دار است.

همان‌هایی که تحقیقات نشان داده است روزها، بیشتر از ۱۸ کیلومتر را در همان آشپزخانه کوچک خویش طی می‌کنند. اگرچه به ظاهر تنها شاغلان هستند که در اقتصاد سهم دارند اما یک تحقیق دانشگاهی نشان داده است که زنان خانه‌دار ماهانه ۶۴۰ هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کنند.

شهلا باقری، استاد دانشگاه تربیت معلم در این باره به فارس گفته است «بر اساس یک پژوهش روی زنان خانه‌دار تهرانی، مشخص شد هر زن خانه‌دار در ماه ۶۴۰ هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کند.زنان خانه‌دار به لحاظ آماری جزو جمعیت بیکار قلمداد شده و در شمار جمعیت فعال اقتصادی محسوب نمی‌شوند.»

با یک حساب سرانگشتی درباره کارهایی که زنان خانه‌دار انجام می‌دهند می‌توان به مبالغی رسید که برای یک خانواده متوسط، مبلغ کمی نیست. گفته می‌شود برای انجام کارهایی که یک زن خانه‌دار در یک خانواده متوسط انجام می‌دهد، به یک کارگر باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دستمزد پرداخت کرد.

به گفته این استاد دانشگاه تربیت معلم با بیان اینکه اگر یک زن خانه‌دار وظایف خود را در داخل منزل انجام ندهد، مرد مجبور است تا برای انجام این کارها فردی را آورده و هزینه‌یی برای انجام این کارها به او پرداخت کند.

باقری افزود: «در برنامه پنجم توسعه در بخش برنامه جوانان، زنان و سرمایه اجتماعی،‌بندی آمده است مبنی بر اینکه فعالیت اقتصادی زنان خانه‌دار به عنوان یک موضوع اقتصادی و اجتماعی مدنظر قرار گرفته و برنامه‌ریزی لازم درباره آن صورت بگیرد. هم‌اکنون دستگاه‌های متولی زنان باید برای ارزشگذاری اشتغال خانگی زنان برنامه‌ریزی کنند و در سال «جهاد اقتصادی» این موضوع باید مورد مطالعه و پیگیری جدی قرار بگیرد.»

به‌گفته وی این تحقیق روی ۲ هزار زن خانه‌دار تهرانی انجام شده و ارزش افزوده کار خانه‌داری آنها مورد سنجش قرار گرفته است. یافته‌ها حاکی از آن است که هر زن خانه‌دار هفته‌یی ۱۶۰ هزار تومان و به عبارتی ماهی۶۴۰ هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کند که برای آن برنامه‌ریزی نشده است.

با وجود باورهای قدیمی، نگرش‌های محققان در این راستاست که زنان خانه‌دار جزو جمعیت فعال جامعه هستند. جامعه‌شناسان می‌گویند مشکلات آنها باید حل شود و نظام تامین اجتماعی و رفاهی مناسب برای زنان خانه‌دار باید مورد تاکید قرار گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: «اگر زنان خانه‌دار به عنوان قشر فعال اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند و متناسب با شأن اقتصادی آنها در خانواده تامین رفاهی و اجتماعی لازم فراهم شود، دیگر لزومی نیست تا برای تامین مایحتاج زندگی خود به هر شغلی اقدام کنند. »

رادیوزمانه

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter