English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سکه همچنان گران‌تر می‌شود؛ مقصر کیست؟

آذوح: روند صعودی قیمت سکه‌‌ی طلا در ایران همچنان ادامه دارد. بانک مرکزی با حراج سکه و شمش نیز نتوانسته، قیمت‌ها را کنترل کند. برخی کارشناسان سیاست‌های پولی دولت و عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی را در این شرایط دخیل می‌دانند.

از روز چهارشنبه ۱۷ فروردین (۶ آوریل) که سکه بهار آزادی (طرح جدید) با ۱۷ هزار تومان رشد قیمت نسبت به هفته قبل از آن به مبلغ ۴۱۰ هزار تومان در بازار تهران معامله شد، مسئولان بازار طلا و ارز از تشکیل حباب قیمت‌ها خبر دادند. در همین روز سکه طرح قدیم بهار آزادی نیز با ۱۶هزار تومان افزایش، به قیمت ۴۵۱ هزار تومان رسید.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دست به کار شد و اعلام کرد که علاوه برفروش سکه، فروش شمش طلا نیز از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی از تاریخ شنبه بیستم فروردین ماه انجام می‌شود.

مسئولان نیز پیش‌بینی کردند که به زودی حباب قیمت سکه و طلا در بازار ایران خواهد ترکید و شاهد قیمت‌های واقعی و در سطح جهانی خواهیم بود.

اما تنها یک هفته پس از عرضه‌ی سکه توسط بانک مرکزی (پنجشنبه ۲۵ فروردین / ۱۵ آوریل) سکه‌ی طرح قدیم ۴۶۵ هزار و ۶۶۰ تومان به فروش رسید که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته ۱۴۶۰۰ تومان رشد نشان می‌داد.

سکه طرح جدید نیز با ۴۲۵۳۰۰ تومان، رشدی به میزان ۱۵۳۰۰تومان را تجربه کرد. قیمت نیم سکه طرح جدید و قدیم نیز همچنان نسبت به هفته گذشته رشد داشت. همچنین گزارش شد که سکه در بازار تهران کم‌یاب شده است.

اما ماجرای افزایش قیمت طلا و سکه پایان نیافت. ظهر امروز(سه‌شنبه ۳۰ فرودین/۱۹ آوریل) هر قطعه سکه بهار آزادی، طرح جدید به قیمت ۴۵۱ هزار تومان در بازار تهران قیمت‌گذاری شد. به عبارت دیگر بازار سکه، رشدی در حدود ۲۵۷۰۰ تومان نسبت به پنجشنبه گذشته شاهد بود.

سکه طرح قدیم نیز امروز به مرز ۴۷۵هزار تومان رسید که رشدی در حدود ۱۰هزار تومان نسبت آخرین روز فعالیت بازار در هفته گذشته داشت.

به این ترتیب قیمت سکه طرح قدیم نسبت به هفته ابتدایی فروردین ماه سال جاری بیش از ۴۰هزار تومان و سکه طرح جدید نیز در حدود ۵۶هزار تومان رشد داشته‌اند.

انگشت اتهام به سوی بانک‌ها، موسسات اعتباری و سیاست دولت

برخی فعالان بازار سکه معتقدند حراج‌های سکه از سوی بانک کارگشایی در هفته‌های اخیر نیز نتوانسته بر روند افزایش قیمت سکه تاثیرگذار باشد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران در این‌باره می‌گوید: «در این دوره به نظر می‌رسد این اقدام بانک مرکزی با توجه با رشد قیمت‌های جهانی نتوانسته است بازار داخلی را به تعادل برساند.»

کارشناسان اقتصادی نیز دلیل این افزایش قیمت را ناشی از ورود سیستم بانکی ایران به بازار سکه ذکر می‌کند:«سیستم بانکی طی سال گذشته با کمبود شدید متقاضی برای دریافت تسهیلات مواجه بوده و برای حفظ ارزش منابع خود مجبور روی آوردن به بازار طلا  شده است، البته این روند در کنار فعالیت‌های غیر رسمی بانک‌های کشور در بازارهایی مانند فورکس بوده است که از فضای واقعی اقتصاد کشور دوراست.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد نهاوندیان، عضو شورای پول و اعتبار، سیاستهای بسته جدید پولی سال ۹۰ همچون کاهش نرخ سود سپرده بانکی را علت افزایش نرخ طلا در بازار عنوان کرد.

وی در این‌باره گفت: «موسسات مالی و اعتباری تمایل زیادی به خرید طلا از خود نشان می‌دهند و این امر، تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زند.»

آقای نهاوندیان افزود: «بخشی از افزایش نرخ طلا و سکه در بازار ایران، به تبعیت از بالا رفتن نرخ جهانی طلا در بازارهای بین‌المللی است؛ چرا که نرخ طلا در دنیا افزایش پیدا کرده است و کارشناسان بازار طلا در دنیا نیز، هم عوامل عرضه و تقاضای واقعی طلا را مورد بررسی قرار می‌دهند و هم اقدامات بانک‌های مرکزی در تبدیل پشتوانه ارزی خود به طلا را بی تاثیر نمی‌دانند.»

عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه به علت برخی عوامل روانی، ریسک در بازارها بالا می‌رود، تصریح کرد: «همواره طلا به عنوان یک نقطه اطمینان در برخی التهابات سیاسی و از این قبیل مورد توجه قرار می‌گیرد، لذا در تحلیل قیمت طلا در بازار ایران باید اول بخشی را که تابع بازار جهانی است خارج کرد و بازمانده آن را با عوامل داخلی مورد تحلیل قرار داد.»

وی افزود: «تصمیمات دولت در بسته سیاستی جدید پولی نیز می‌تواند بی تاثیر نباشد؛ چراکه نرخ سود سپرده‌ها در حساب‌های بانکی پایین آمده است و بخشی از نقدینگی خصوصا نقدینگی موسسات و شرکتهای سرمایه‌گذاری برای مدیریت، به سایر بازارها از جمله بازار طلا منتقل شده است.»

دویچه وله

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter