English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

۷ اردیبهشت؛ روز محاکمه آذربایجان

آذوح: بنا به اخبار دریافتی تبریزپست از خانواده های متهمین، دومین جلسه دادگاه ۱۲ نفر از فعالین ملی-سیاسی آذربایجان در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ برگزار خواهد شد.

اتهامات مطرح شده برای این فعالین شناخته شده سیاسی آزربایجان عبارتند از: مشاركت در فعاليت هاي تبليغي عليه نطام ج.ا. ا به نفع گروههاي غير قانوني قوم گرايانه، مشاركت در اجتماع و تباني به قصد اقدام عليه امنيت كشور، عضويت در گروه غير قانوني گاموح به قصد بر هم زدن امنيت كشور و معاونت در ارتباط با بیگانگان.

اولين جلسه ی دادگاه این دوازده نفر 28 دی ماه سال 89 برگزار شد. جلسه اول دادگاه، به دلايل نامعلوم با عدم حضور قاضي شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز آقاي دولت آبادي، با رياست دادرس شعبه دو دادگاه انقلاب شهرستان تبريز آقاي علي محمدي برگزار شد. اين دادگاه بدون حضور نماينده دادستان كه از مقتضيات و ضروريات تشكيل جلسه دادگاه بوده آغاز گردید و رياست دادگاه به رغم اعتراض حاضرين اقدام به خواندن كيفر خواست كه از وظايف نماينده دادستان است نمود.

در جلسه اول دادگاه که پنج ساعت به طول کشید، تعداد 10 نفر از 15 نفر دستگير شدگان در ارديبهشت، خرداد و تيرماه سال 1389 به اسامي: محمود فضلي، اكبر آزاد، شهرام رادمهر، بهبود قلي زاده، يونس سليماني، حيدر كريمي، نعيم احمدي، كبري فرج زاده، عليرضا عبدللهي و حسن رحيمي حضور داشتند و به دفاع از خود پرداختند. لازم به توضيح است كه دو تن از دستگير شدگان، آقایان آیدین خواجه اي و شكرالله قهرماني فر، به علت عدم دريافت ابلاغيه در دادگاه حضور نداشتند.

در اين دادگاه كه به صورت غير علني بوده و از حضور خانواده ها و همچنين اصحاب رسانه ها ممانعت به عمل آمد وكلاي متهمين و همچنين متهمان پرونده در دفاع از خود اقدام به نوشتن لوايح مكتوب و دفاع شفاهي نمودند. در جريان دفاع وكلاي این فعالین شناخته شده ی حرکت ملی آذربایجان جنوبی آقايان محمدرضا فقيهي، عباس جمالي، موسي برزين و دستمالچي ضمن تحويل لوايح مكتوب دفاعي به دادگاه به صورت مكمل به دفاع شفاهي از موكلان خود پرداختند. در اين رابطه آقاي محمدرضا فقيهي به دفاع حقوقي از متهمان با تكيه بر ظرفيتهاي قانوني موجود در جهت برائت از آنان اقدام نمود. همچنين آقاي عباس جمالي با تاكيد بر اصول 15 و 19 قانون اساسي در رابطه با حقوق اساسي قوميتها و مليتهاي ساكن در ايران و به خصوص آذربايجان و همچنين با تشريح مباني حقوق طبيعي، حقوق بشر و حقوق مدني خواستار اجراي مفاد آن گرديدند. آقاي موسي برزين نيز با اشاره به لزوم تحقق منافع ملي ملت آذربايجان، با تشريح اعمال غير قانوني ارتكابي از سوي وزارت اطلاعات طی دستگيري موكلان خود و نگهداري آنان در شرايط تحت شكنجه ي جسمي و روحي، به انتقاد از سيستم قضايي و اطلاعاتي پرداخت و كليه مراحل تحقيقاتي و روند بازجويي ها و نتايج آن را فاقد ارزش و وجاهت قانوني دانست. در پايان دفاعيات نيز متهمان شخصا و بصورت شفاهي اقدام به توضيحات لازم نموده و بر غير قانوني بودن نحوه ي دستگيري خود و اعمال شكنجه هاي مختلف جسمي و روحي در طول بازداشت طولاني مدت خود توسط وزارت اطلاعات اعتراض نموده و ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانوني موجود در سير مرحله ي تحقيقاتي پرونده، خواستار برائت از اتهامات وارد گشته شدند.

این فعالین ضمن تشریح وقایع روی داده در بازداشتگاه مخوف وزارت اطلاعات در تبریز به مواردی همچون شکنجه ی وحشیانه ی یوروش مهرعلی بیگلو، وارد آوردن چندین باره ی شوک الکتریکی بر یونس سلیمانی، ضرب و شتم شدید و متناوب دیگر بازداشت شدگان، توهین و هتک حرمت بازجویان نسبت به ناموس، خانواده، ملیت و هویت ملت آذربایجان و تهدید برخی از متهمین به تجاوز جنسی اشاره نمودند. گفتنی است علیرغم اعتراض شدید دادرس در ابتدای جلسه و تهدید به صدور حکمهای سنگین صحبتهای صورت گرفته و دفاعیات به زبان ترکی صورت گرفت و فعالین حرکت ملی بی هیچ واهمه ای بر مواضع اصولی خود ایستادگی نمودند.

افزودني است در پايان جلسه ي دادگاه، رياست دادگاه، دادرس محمدي خواستار عودت پرونده به دادسرا به جهت نقص در كيفر خواست، به دليل عدم وجود عدله، اسناد، مستدلات و اقاريرشد و ادامه ي رسيدگي به پرونده را به جلسه ي دادگاه آتي كه با ابلاغيه به اطلاع متهمان و وكلا خواهد رسيد موکول نمود. این در حالی است که دادرس محمدی در اثنای قرائت کیفرخواست ضمن اشاره به بازداشت گسترده ی فعالین حرکت ملی آذربایجان جنوبی تاکید داشت نیروهای امنیتی قصد بازداشت بیش از 30 تن از فعالین حرکت ملی منسوب به تشکیلات گاموح را داشته اند که به دلیل ترس از بروز اعتراضات و شورشهای گسترده از این حجم دستگیری عقب نشینی نموده اند. به نظر می رسد با توجه به اعاده ی پرونده ی این فعالین به دادسرا، نیروهای امنیتی و قضایی نسبت به چگونگی صدور حکم برای این فعالین در تردید به سر برده و از عواقب احتمالی آن در نگرانی به سر می برند.

لازم به یاداوری هست که دادگاه خانم زهرا فرج زاده و آقایان یوروش مهرعلی بیگلو، دکترلطیف حسنی از دیگر بازداشت شدگان این پرونده كه بيش از دويست و بيست و پنج روز بازداشت انفرادي را تحمل کرده اند، در تاریخ ۱ خرداد برگزار خواهد شد.

تبریزپست

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter