English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

همه چیز برای پیروزی اردوغان مهیاست!

آذوح: مدیر کل موسسه تحقیقات اجتماعی Konda در گفتگویی که با رادیو و تلویزیون دوتی ترکیه داشته، اعلام کرده است که میزان آرای رجب طیب اردوغان بیش از آرای حزب عدالت و توسعه است و حتی هواداران احزاب مخالف نیز طرفدار نخست وزیری او هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از زمان، نود در صد مردم ترکیه معتقدند که رجب طیب اردوغان می تواند مشکلات و مسائل ترکیه را حل کند؛ 50 در صد هواداران حزب جمهوری خلق CHP نیز از اردوغان حمایت می کنند. علاوه بر این در لیست نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوری خلق، نمایندگان و اعضای سابق احزاب راست میانه نظر حزب راه راست، حزب مام میهن و حزب دمکرات نیز حضور دارند. در حالی که این افراد به شدت مخالف حزب جمهوری خلق بودند.

مدیر کل موسسه تحقیقات اجتماعی همچنین افزوده است: در انتخابات پیش رو در مناطق کردنشین جنوب شرقی تنها دو حزب عدالت و توسعه و حزب صلح و دموکراسی حضور دارند و رقابت خواهند کرد؛ این در حالی است که حزب جمهوری خلق برنامه خاصی برای حل مسائل کردی و مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه ندارد.

در این میان نامزدی مصطفی بالبای، روزنامه نگار روزنامه جمهوریت، پروفسور محمد خبر آل و سینان آیگون، متهمین پرونده ارگنه کن از لیست انتخابات حزب جمهوری خلق، اعتبار این حزب را متزلزل کرده است. آن ها حداکثر 23 درصد آرا ء را کسب خواهند کرد، زیرا 58 درصد مردم از روند مبارزه با باند ارگنه کن حمایت می کنند و حدود 60 درصد مردم معتقدند که باید نهاد دولت، حکومت و قوه قضائیه از باندهای کودتایی بالیوز و ارگنه کن پاکسازی شود. لذا حداکثر  آراء  احزاب مخالف اصلی یعنی حزب جمهوری خلق و حزب حرکت ملی گرا جمعا" 41 الی 42 درصد خواهد بود.

از سوی دیگر حزب حرکت ملی گرای MHP نیز به علت مخالفت با رفراندم اصلاحات قانون اساسی تعداد زیادی از آراء خود را از دست داده است؛ معرفی افراد جناح راست میانه به عنوان نامزد نمایندگی حزب حرکت ملی گرا نیز آراء آن را افزایش نخواهد داد. زیرا توده مردم حامی این حزب محافظه کار سنتی بوده ولی در حال حاضر توده مردم به سوی محافظه کاری اسلامی گرایش پیدا کرده است.

بر این اساس حزب عدالت و توسعه به لحاظ سیاسی توده مخاطبان خود را گسترش داده چرا که از یک سو از راه حل مسئله کردی و توسعه روند دموکراتیک سخن می گوید و دربرخی ازمواقع از سخن گفتن از شوونیسم ( ترک ) نیز ابایی ندارد؛ حزب عدالت و توسعه از ملی گرایی ترکی هم سخن گفته و جناح محافظه کار سنتی را به سمت خود جلب کرده است. البته در این خصوص حزب جمهوری خلق نیز از ملی گرایی افراطی ترک سخن می گوید لذا برخی از نیروهای محافظه کار سنتی نیز از MHP جدا شده به صفوف حزب جمهوری خلق پیوسته اند، بر همین مبنا آرای MHP کاهش یافته است.

با بررسی کلی شرایط موجود می توان پیش بینی کرد که حزب عدالت و توسعه 50 درصد و حزب صلح و دموکراسی BDP چهل درصد و سایر احزاب 10 درصد آراء اکراد شرکت کننده در انتخابات را کسب خواهند کرد.

حزب صلح و دموکراسی برای مقابله با حزب عدالت و توسعه در مناطق جنوب شرقی کردنشین برخی از افراد اسلام گرا و در مناطق غربی و استانبول افراد عضو احزاب چپ گرای سوسیالیست را به عنوان نامزد نمایندگی مجلس به صورت منفرد معرفی کرده است.

در حال حاضر 7 میلیون شهروند کرد از حق رای دادن برخوردار هستند. اگر 4 میلیون کرد به حزب صلح و دمکراسی رای می داد ، این حزب می توانست از حد نصاب 10 درصدی انتخابات عبور و بطور مستقیم وارد مجلس شود.

نکته دیگر اینجاست که حزب عدالت و توسعه تلاش می کند بیش از 50 درصد آراء را کسب و حداقل 330 تا 368 نماینده در مجلس داشته باشد؛ حزب جمهوری خلق نیز می خواهد حداقل 30 درصد آراء را به دست آورد ولی بیش از 23 درصد رای نخواهد آورد؛حزب صلح و دموکراسی نیز با توجه به تجارت انتخابات 2007 ، 28 الی 30 نماینده در مجلس در اختیار خواهد داشت.

توجه به این نکته نیز درباره انتخابات پیش روی ترکیه ضروری است که بر اساس اصول تحقیقات اجتماعی انتخابات در این کشور، «35 در صد رای دهندگان بر اساس ایدئولوژی حزبی رای می دهند، 25 درصد به خاطر رهبر حزب رای می دهند و حداکثر ده در صد رای دهندگان نیز با توجه به نامزدهای نمایندگی رای خود را به صندوق می اندازند

ایربا

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter