English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نگاهی به فیلم آدم برفی؛ توهینهای بی وقفه به ترکها در سینمای ایران+ ویدیو

آذوح: روزنامه، فیلم، مراسمهای رسمی و غیر رسمی، مراکز اداری و... انواع وسیله ها و مکانهایی است که بی وقفه به سیاست "توهین به ترکها" مشغولند و می توان نمونه های بسیاری را در این موضوع مثال آورد.

در ادامه ی بررسی فیلمهای سینمایی در ایران به مورد دیگری از این سری اشاره می نماییم.

آدم برفی فیلم سینمایی اجتماعی-کمدی ایرانی است که به نویسندگی و کارگردانی داود میرباقری در سال ۱۳۷۳ ساخته شد و پس از توقیف در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، در زمان خاتمی به اکران عمومی رسید.

به گزارش آذوح فیلم دو داستان موازی را پیش برده و با هم تلفیق می‌کند. ابتدا مردی ایرانی به نام عباس خاکپور(با بازی اکبر عبدی) بر صحنه می‌آید که برای گرفتن ویزای ایالات متحده به ترکیه رفته است اما موفق به اخذ ویزا نمی‌شود. از سوی دیگر زنی(با بازی آزیتا حاجیان) است که در ترکیه زندگی می‌کند و در هتل محل اقامتش کار می‌کند و نمی‌تواند به ایران بازگردد.

اما این فیلم به ظاهر غیر سیاسی، علیه ایرانیان خارج نشین و اپوزیسیون ایرانی به شدت موضع گرفته و تمامی آنها را افرادی خائن، مزدور و عیاش می نامد.

در عین حال، نکته ی بارز فیلم، توهینها و تحقیرهایی است که مداوما نسبت به ترکها انجام می گیرد تا آنجا که در یکی از صحنه ها آرتیست فیلم، ترکها را تهدید به آتش کشیدن و کشتن می کند!

وی در جای دیگری از فیلم اشاره می نماید که ترکها دشمنان ایرانیانند! و یک ایرانی اگر قرار است "توسری" بخورد، خیلی بهتر است که از یک ایرانی "توسری" بخورد تا یک ترک.

دقت در سناریوی فیلم و دیالوگها به خوبی آشکار می سازد که این فیلم کاملا منطبق بر سیاستهای کلی رژیم ایران در جداسازی دو ملت ترک آذربایجان و ترکیه قرار گرفته و تلاش بر بیان این نکته است که: در داخل ایران هیچ ترکی وجود ندارد و یک ایرانی، نمی تواند ترک باشد.

همچنین سیاستهای مشخصه ی حکومت خاتمی را نیز میتوان در این فیلم مشاهده نمود. تاکید بیش از حد بر "هویت ایرانی" و "لزوم آزادسازی نسبی فضای فرهنگی" از این نمونه هاست.

از دیگر نکات تاسف برانگیز این فیلم، حضور دو بازیگر ترک(اکبر عبدی و پرویز پرستویی) در اصلی ترین نقشهاست. البته اکبر عبدی در چنین نقشهایی بارها به هنرافشانی پرداخته و حضور او در سه قسمت فیلم "اخراجی ها" را می توان از نمونه های بارز توهین و تمسخر ترکها به شمار آورد.

شما را به دیدن گوشه هایی از فیلم آدم برفی دعوت می نماییم. برای دیدن ویدیو بر روی لینک کلیک نمایید:

http://www.youtube.com/watch?v=WFaGwIZJc5g&feature=youtu.be

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter