English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اطلاعیه شماره ۱۰ روابط عمومی انجمن سازماندهی کمکهای مردمی

همانطور که در اطلاعیه شماره ۹ انجمن گفته شده بود محتوای این اطلاعیه شماره ۱۰ در رابطه با نقش و فعالیت های دانشجویان در رابطه با خدمت رسانی در حوزه زلزله می­باشد. مخاطب این اطلاعیه عموم فعالین دانشجویی و بالخص جنبش دانشجویی آذربایجان می­باشد.

سخن انجمن با فعالین دانشجویی:

دانشجو و جنبش دانشجویی همواره وجدان بیدار جامعه بوده و  در مواقعی که نیاز جامعه و مردم را درک کرده بدون هیچ ملاحظه­ای با رویکرد عملی،آرمانگرایانه،مستقل و مطالبه محوری وارد صحنه شده است و توانسته خواسته­های خود را بر اساس ظرفیت­های موجود تا حد ممکن به عمل برساند. دانشجو همچنین ناظر بر جامعه خویش بوده و خطاها و اشتباهات موجود در بطن جامعه را بیان کرده است. آگاهسازی و هدایت افکار عمومی یکی دیگر از رسالت­های تاریخی  جنبش دانشجویی به حساب آمده است. در این بین در بحث زلزله آذربایجان جنبش دانشجویی می­تواند نقش اساسی را بر عهده بگیرد و این انتظار دور از واقعی نیست. در این بین نکات زیر خدمت دوستان دانشجو بیان می­شود.

هنوز در آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم و بعضی از دانشگاهها به طور کامل سروسامان نگرفته است. تا الان اقدامات نسبتا خوبی در برخی از دانشگاهها از قبیل درج مطلبی در رابطه با زلزله من جمله دانشگاه تهران و دانشگاه زنجان و برگزاری نمایشگاه عکس در دانشگاه امیرکبیر و آزاد اهر،تربیت معلم،دانشگاه تهران … انجام شده است. اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست و رسالت جنبش دانشجویی بیشتر از این اقدامات است.

اساسی­ترین وظیفه جنبش دانشجویی در رابطه با زلزله آگاهسازی اذهان عمومی، تشکیل کمیته های تخصصی در رابطه با زلزله با رویکرد مطالبه­محوری،برگزاری مراسمات متنوع در دانشگاهها و زنده نگه داشتن یاد و خاطره زلزله­زدگان و جمع­آوری کمک­های جامعه دانشگاهی می­باشد.

محورها ی وظایف جنبش دانشجویی و فعالیت های پیشنهادی انجمن در این راستا :

تشکیل کمیته­های دانشجویی پیگیری مطالبات و نیازهای زلزله زدگان:

تشکیل چنین کمیته­ای یکی از اصلی­ترین و اساسی­ترین کارهایی است که در امر خدمت رسانی به زلزله­زدگان توسط دانشجویان می­تواند انجام شود. جریان­سازی و مطالبه نیازها با رویکرد عملی از کارهای اساسی این کمیته می­تواند باشد. کارهای بسیار زیاد،متنوع را در قالب این کمیته می­توان انجام داد. یکی از این کارها برگزاری نشست­های مداوم دانشجویی با حضور مسئولین مرتبط با امر زلزله من جمله نمایندگان منطقه و پاسخ­گویی به سوالات دانشجویان و انتقال ایده­ها و کمک­های دانشجویان در بحث کمک­رسانی به زلزله­زدگان باشد.

o       تاسیس و راه­اندازی نشریات هفتگی یا ماهانه مختص مسائل زلزله

یکی از ضعف­های موجود تا الان در بحث زلزله آذربایجان نبود نشریه ویژه مختص این مسئله می­باشد. البته بعضی از نشریات شهری تا حدی توانستند مسائل زلزله را به صورت مکتوب تا حدی پوشش دهند اما با این حال یک نشریه دانشجویی که بتواند مختص این مسئله فعالیت کند یکی از نیازهای اساسی در این حوزه است. این نشریه می­تواند به صورت هفتگی تا دو هفته در میان در یکی از دانشگاهها انتشار یابد و تا یک سال و حتی بیشتر از آن(تازمانی که مناطق زلزله زده به شرایط مطلوبمان برسد) انتشار یابد. آگاهسازی جامعه دانشگاهی از روند بازسازی منطقه، تنویر افکار عمومی با ارائه مستندات و گزارشهای جامع و واقعی از منطقه، گردآوری ایده ها و نظرات دانشجویان و طرحریزی استراتژیک برای عملیاتی کردن این ایده ها و … میتواند از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت این نشریه قلمداد شود.

o       جریان­سازی افکار عمومی در رابطه با زلزله

از اصلی­ترین وظایف دانشجویان و جنبش دانشجویی جریان­سازی و هدایت افکار عمومی جامعه در در راستای اهداف مورد نظر خویش می باشد. شبکه ها و گروههای ارتباطی دانشجویی زیادی در دانشگاههای سرایر کشور وجود دارد و با فعال سازی این گروهها خودبه خود نبض جامعه نیز شروع به تپیدن خواهد کرد. شبکه های اجتماعی پایگاههای مناسبی برای این کار می باشد

o       برگزاری شب شعر در دانشگاهها با اشعار مضامین سروده شده در رابطه با زلزله

اشعار زیادی تا الان در رابطه با سوگ وارده بر زلزله زدگان به طبان های فارسی و ترکی سروده شده است.ارائه  این اشعار در قالب مراسمات به صورت شعرخوانی می تواند کمکی در راستای تعمیق بخشیدن به  انسانیت به عنوان فاکتور مشترک تمام انسانها قلمداد شود. برگزیده این اشعار در قالب یک ویژه نامه در یکی از نشریات می تواند چاپ شده وتوزیع شود.

o       برگزاری کنسرت موسیقی خیریه در دانشگاهها

برگزاری کنسرت خیریه و صرف درآمد بلیط فروشی آن بر زلزله دگان می تواند از دیگر کارهایی باشد که در سطح دانشگاه قابل اجرا بوده واستقبال فراوانی را نیز داشته باشد. با توجه به اینکه قره داغ مهد موسیقی آشیقی آذربایجان می­باشد دعوت از هنرمندان این نوع از موسیقی می تواند در اولویت کار قرار بگیرد.

o       برگزاری نمایشگاه عکس خیریه

علی رغم اینکه تاکنون در بیش از ۵ دانشگاه کشور با همکاری اعضای انجمن و فعالین دانشجویی نمایشگاه عکس زلزله قره داغ برگزار شده اما باز نیاز به اجرای این برنامه با ماهیتی یکسان و کیفیتی بالاتر و ایده هایی نو در سایر دانشگاهها وجود دارد. چندین دانشگاه در این راستا اقدام به اخذ مجوز از اداره فرهنگی دانشگاه مربوطشان کرده اند که انشالله در صورت اخذ مجوز متعاقبا اعلام خواهد شد. فعالین دانشجویی می توانند با ایجاد ارتباط در حوزه شهر اقدام و جهت دهی در راستای برگزاری این نمایشگاهها در شهر خودشان باشند.

o       برگزاری تئاتر در دانشگاهها و فروش محصولات فرهنگی(صنایع دستی و…)به صورت خیریه

برگزرای تئاترهایی با موضوعات انسانی در سطح دانشگاهها می تواند در انتقال این مفاهیم کمک شایانی داشته باشد. فروش خیریه مجصولات فرهنگی و صنایع دستی نیز یکی دیگر برنامه هایی است که می توان برگزار کرد.

o       برگزاری اردوهای دانشجویی در جهت بازدید از منطقه و سازندگی

طبق برآوردی که کمیته ارزیابس و شناسایی انجمن در هنته پیش در مناطق زلزله زده و خصوصا در روستاها انجام داده بود روستاها نیاز اساسی به نیروی کار دارند. واقعیت این است که بازسازی این همه روستا نه از دست دولت برمی­آید و نه از پیمانکاران مربوطه. همین الان کمبود نیروی اساسی در منطقه احساس می شود. در خیلی از روستاها پی ریزی بناها انجام شده است ولی دیوارچینی و سقف بندی به دلیل کمبود نیروی پیمانکاران و وجود بروکوراسی انجام نشده است. بنابراین اردوهای جهادی از نیازهای اساسی در این راستا می باشد. این اردوها برای دانشگاههای نزدیک به منطقه می تواند در بازه زمانی دوهفته در میان برگزار شود و ضمن بازدید از منطقه و آگاهی از وضعیت موجود در عرض یک یا دو روز دیوارچینی و سقف بندی را به اتمام برسانند.

انجمن ضمن تشکر دوباره از تمامی فعالین در این حوزه آمادگی کامل خود را برای عملیاتی کردن موارد بالا اعلام می دارد.

روابط عمومی انجمن

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter