English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دیدار نماینده ای از "شورای اروپا" با هیاتی از آذربایجان جنوبی+ تصاویر

آذوح: روز دوشنبه 15 آبان 1391، نماینده ای از "شورای اروپا" ضمن شرکت در جلسه ای که با هیاتی از آذربایجان جنوبی ترتیب داده شده بود تاکید کرد از تمامی توان خود برای رساندن خواستهای ملت ترک آذربایجان به مجامع بین المللی استفاده خواهد نمود.

به گزارش آذوح آقای ایلیا سوببوتین، مشاور رئیس "کمیسیون هماهنگ کننده روابط شورای اروپا با اتحادیه ی اروپا"، با اشاره به مکانیزمها و راههای اعمال فشار بر رژیم ایران برای جلوگیری از تداوم سیاستهای نژادپرستانه، اضافه کرد موضوع آذربایجان جنوبی و تمامی سخنان مطرح شده را به رئیس شورای اروپا انتقال خواهد داد. همچنین آقای سوببوتین افزود که گزارش جلسه و جزوه ی تهیه شده توسط فعالین آذربایجان جنوبی را به کمیسیونهای مربوطه ارجاع خواهد داد تا مشکلات مطرح شده به شکل تخصصی تر پیگیری گردند.

از اهم نکات طرح شده در این دیدار یک ساعته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- اشاره به تقسیم شدن اراضی تاریخی آذربایجان به دو قسمت و حضور نزدیک به 35میلیون ترک آذربایجانی در ایران.

2- اشاره به موقعیت جغرافیایی و وسعت اراضی آذربایجان جنوبی. در این بخش، آقای سوببوتین با ارائه ی توضیحاتی در مورد سکونت ملتهای مختلف در ایران و لزوم دستیابی کامل آنان به تمامی حقوقشان، حق تعیین سرنوشت برای آذربایجان جنوبی را یک حق طبیعی و بدیهی ملت آذربایجان دانست که برای احقاق آن باید از تمامی اهرمهای فشار علیه ایران استفاده نمود.

3- موضوع نقض گسترده ی حقوق بشر در آذربایجان جنوبی و ارائه ی گزارش کامل نقض حقوق بشر در 4 سال گذشته. آقای ایلیا سوببوتین پس از مشاهده ی این گزارش آن را به یک "نسل کشی مدرن" تعبیر کرد.

4- اشاره به سیاست خشکاندن دریاچه ی اورمیه. نماینده ی شورای اروپا، در این بخش با پرسیدن تعداد زیادی سوال در مورد دلایل این امر و علت سیاست رژیم در کوچاندن اجباری ملت آذربایجان، تاکید کرد این موضوع نه تنها مختص به آذربایجان نیست که برای تمامی ساکنین کره ی زمین امری حیاتی به شمار می رود. وی با اظهار تاسف از اینکه موضوعی به این اهمیت در صدر اخبار رسانه های جهان قرار نگرفته است گفت برای حل این موضوع با چندین کمیسیون "اتحادیه ی اروپا" دیدارهای فوری برگزار خوهد نمود. در این دیدارها هیاتی از آذربایجان جنوبی نیز شرکت خواهند نمود.

5- اشاره به سیاست غیرانسانی رژیم ایران در جریان زلزله ی اهر و ورزقان. آقای ایلیا سوببوتین پس از شنیدن گزارشی مختصر از تلاش رژیم ایران برای عدم کمک رسانی به زلزله زدگان و دستگیری فعالین سیاسی که به کمک آسیب دیدگان می رفتند، این سیاست را "مصداق بارز تروریزم دولتی" هنوان کرده و درخواست نمود در این مورد، گزارش مسوطی به وی داده شود. وی تاکید کرد این پرونده را به کمیسیون حقوق بشر شورای اروپا برای بررسی فوری تقدیم خواهد نمود.

گفتنی است آقای محمود بیلگین(سخنگوی حزب دموکرات آذربایجان جنوبی)، آقای امیر مردانی(سخنگوی جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح)، خانم آیدا بیلگین(فعال حقوق زنان آذربایجان جنوبی) و آقای پولاد کریملی(مسئول بخش جوانان حزب گادپ) در روزهای آتی نیز دیدارهای دیگری با نمایندگان "اتحادیه ی اروپا" برگزار خواهد نمود.

در زیر، تصاویری از این دیدار منتشر می شود. همچنین بخشهایی از جزوه ی اهدا شده به مشاور رئیس شورای اروپا نیز درج گردیده است. این جزوه پس از تقدیم به آقای ایلیا سوببوتین، از سوی وی به دفتر بخش اداری تحویل داده شد تا با تکثیر آن و ضمیمه گردیدن فایل پی دی اف، به کمیسیونهای شورای اروپا ارسال شود.

گزارشات آتی متعاقبا ارسال خواهد شد.

(شورای اروپا (Council of Europe) کهن‌ترین سازمان برای یکپارچه‌سازی اروپاست که در سال ۱۳۲۸ (۱۹۴۹) دایر گشت. پایه ی این سازمان بر گسترش مردم‌سالاری، حقوق بشر، زمامداری قانون و بهره‌برداری از همکاری‌های فرهنگی استوار است. ۴۸ کشور در این شورا هستند. نهادهای قانونی آن عبارتند از مجمع وزیران که از وزیران خارجه از هر کشور تشکیل یافته، مجمع پارلمانی که از نمایندگان مجلس از هر کشور تشکیل یافته، دادگاه حقوق بشر اروپا که شامل قاضی‌هایی از کشورهای شورا است و دبیر کل که رهبر دبیرخانه شورای اروپا می باشد. پایگاه این شورا در استراسبورگ فرانسه است.)

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter