English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دیدار نماینده ای از "پارلمان اروپا" با هیاتی از آذربایجان جنوبی+ تصاویر

آذوح: پروفسور "ژوزف ویدن هولزر"، عضو پارلمان اروپا و از مسئولان کمیسیون ویژه ی مربوط به ایران، با هیاتی از آذربایجان جنوبی دیدار و گفتگو نمود.

به گزارش آذوح ایشان در جلسه ای که روز چهارشنبه 17 آبان در مقر پارلمان اروپا انجام گردید به استفاده از تمامی توان خود برای رساندن خواستهای ملت ترک آذربایجان به مجامع بین المللی اشاره کرده و تاکید داشت موضوع "آذربایجان جنوبی" در آینده به یکی از مهمترین مسایل سیاسی داخل ایران تبدیل خواهد شد.

در این جلسه ی 1.30 ساعته نمایندگانی از تشکلات آذربایجان جنوبی و قعالین سیاسی به بسیاری از مشکلات و خواستهای ملت ترک آذربایجان اشاره کردند. همچون دیداری که پیش از این با نماینده ای از "شورای اروپا" ترتیب داده شده بود، جزوات و بروشورهایی در مورد تاریخ و جغرافیای آذربایجان جنوبی، خلاصه ای از گزارشات نقض حقوق بشر و فاجعه ی اورموگولو به آقای "ژوزف ویدن هولزر" تقدیم گردید. ایشان با حائز اهمیت دانستن چنین جلسات و دیدارهایی اضافه نمودند موضوعات طرح شده در جلسه و گزارش این دیدار را در نشست "کمیسیون ویژه ی مربوط به ایران" که در 27 نوامبر در پارلمان اروپا برگزار خواهد شد مطرح خواهند نمود.

از دیگر جزواتی که به ایشان تحویل داده شد، مجموعه ی کامل گزارشات نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی است. عضو پارلمان اروپا با "بسیار غم انگیز" خواندن وضعیت بغرنج فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی، گزارش 160 صفحه ای حقوق بشر را به دفتر "کمیسیون حقوق بشر" پارلمان اروپا ارسال نمود. گفتنی است نشست آتی این کمیسیون در روز 28 نوامبر خواهد بود و جناب "ویدن هولزر" اشاره کرد تلاش خواهد نمود خلاصه ای از نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی در آن نشست قرائت و بررسی گردد.

از اهم نکات طرح شده در این دیدار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- اشاره به تقسیم شدن اراضی تاریخی آذربایجان به دو قسمت و حضور نزدیک به 35میلیون ترک آذربایجانی در ایران.

2- اشاره به موقعیت جغرافیایی و وسعت اراضی آذربایجان جنوبی.

3-  موضوع نقض گسترده ی حقوق بشر در آذربایجان جنوبی و ارائه ی گزارش کامل نقض حقوق بشر در 4 سال گذشته.

4-  اشاره به سیاست خشکاندن دریاچه ی اورمیه.

گفتنی است آقای محمود بیلگین(سخنگوی حزب دموکرات آذربایجان جنوبی)، آقای امیر مردانی(سخنگوی جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح)، خانم آیدا بیلگین(فعال حقوق زنان آذربایجان جنوبی) و آقای پولاد کریملی(مسئول بخش جوانان حزب گادپ) در این دیدارها شرکت داشتند.

لازم به ذکر است که این هیات روز دوشنبه 15 آبان 1391 با نماینده ای از "شورای اروپا" نیز دیدار و گفتگو نمود.

به گزارش آذوح در آن جلسه آقای ایلیا سوببوتین، مشاور رئیس "کمیسیون هماهنگ کننده روابط شورای اروپا با اتحادیه ی اروپا"، با اشاره به مکانیزمها و راههای اعمال فشار بر رژیم ایران برای جلوگیری از تداوم سیاستهای نژادپرستانه، اضافه کرد موضوع آذربایجان جنوبی و تمامی سخنان مطرح شده را به رئیس شورای اروپا انتقال خواهد داد. همچنین آقای سوببوتین افزود که گزارش جلسه و جزوه ی تهیه شده توسط فعالین آذربایجان جنوبی را به کمیسیونهای مربوطه ارجاع خواهد داد تا مشکلات مطرح شده به شکل تخصصی تر پیگیری گردند.

آقای سوببوتین با ارائه ی توضیحاتی در مورد سکونت ملتهای مختلف در ایران و لزوم دستیابی کامل آنان به تمامی حقوقشان، حق تعیین سرنوشت برای آذربایجان جنوبی را یک حق طبیعی و بدیهی ملت آذربایجان دانست که برای احقاق آن باید از تمامی اهرمهای فشار علیه ایران استفاده نمود. آقای ایلیا سوببوتین پس از مشاهده ی گزارش کامل نقض حقوق بشر در 4 سال گذشته آن را به یک "نسل کشی مدرن" تعبیر کرد.

نماینده ی شورای اروپا، با پرسیدن تعداد زیادی سوال در مورد دلایل این امر و علت سیاست رژیم در کوچاندن اجباری ملت آذربایجان، تاکید کرد این موضوع نه تنها مختص به آذربایجان نیست که برای تمامی ساکنین کره ی زمین امری حیاتی به شمار می رود. وی با اظهار تاسف از اینکه موضوعی به این اهمیت در صدر اخبار رسانه های جهان قرار نگرفته است گفت برای حل این موضوع با چندین کمیسیون "اتحادیه ی اروپا" دیدارهای فوری برگزار خوهد نمود. در این دیدارها هیاتی از آذربایجان جنوبی نیز شرکت خواهند داشت.

آقای ایلیا سوببوتین پس از شنیدن گزارشی مختصر از تلاش رژیم ایران برای عدم کمک رسانی به زلزله زدگان در جریان زلزله ی اهر و ورزقان و دستگیری فعالین سیاسی که به کمک آسیب دیدگان می رفتند، این سیاست را "مصداق بارز تروریزم دولتی" هنوان کرده و درخواست نمود در این مورد، گزارش مسوطی به وی داده شود. وی تاکید کرد این پرونده را به کمیسیون حقوق بشر شورای اروپا برای بررسی فوری تقدیم خواهد نمود. گفتنی است این جزوات پس از تقدیم به آقای ایلیا سوببوتین، از سوی وی به دفتر بخش اداری تحویل داده شد تا با تکثیر آن و ضمیمه گردیدن فایل پی دی اف، به کمیسیونهای شورای اروپا ارسال شود.

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter