English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

زنجانیها قربانی وعده و وعیدها

آذوح: هوای آسمان شهرهای استان زنجان دیگر همانند سالهای گذشته آبی نیست و گرد و غبار روح و جسم مردم زنجان را تحت تاثیر قرار داده و در کنار عوارض جسمی و تنفسی روح و روان مردم زنجان نیز با خطر مواجه شده است.

پدیده  گرد و غبار که سوغات نامبارک کشورهای عربی است این روزها در استان زنجان که همیشه بهارش و طبیعت زیبری بهاریش زبانزد خاص و عام بود این روزها دیگر صفای گذشته را ندارد.

مردم زنجان همانند سایر مردم استانهای کشور که درگیر گرد و غبارهای عربی هستند در میان سکوت مسئولان، مشکلات عمده ای را تجربه می کنند هرچند برای مردم زنجان گرد و غبار عربی در مقابل ذرات معلق سرب و روی که طی سالهای گذشته به مدت بیش از دو دهه بسیاری از عوارض را نصیب مردم زنجان کرد شاید آنچنان اهمیت نداشته باشد.

یادآوری سابقه گرد و غبارهای عربی و وعده های مسئولان از وزیر تا معاون و همه و همه تا به امروز دردی از این زجر مردم این دیار درمان نکرده است.

گردو غبار عربی در حالی این روزها میهمان ناخواده مردم زنجان شده است که زنجانیها علی رغم خصلت مهمان نوازی این میمهان ناخوانده را دوست ندارند و بروز چنین پدیده هایی آنها را خانه نشین کرده است.

توده هوای غبارآلود از هفته گذشته استان زنجان را در برگرفته و وضعیت هوا را به شرایط نامطلوب رسانده است این در حالیست که کرامتی مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان زنجان از رسیدن شرایط گردو غبار سطح استان زنجان به وضعیت خطرناک خبر داد.

هرچند کرامتی این را هم گفته که در صورت بارش باران از شدت آلودگی و گرد و غبار کاسته می شود.

عوارض بهداشتی گردو غبار

بیشترین اثراتی که گرد و غبارهای اخیر روی انسان می گذارد در سیستم تنفسی و مخاط بینی و چشم انسان است. اثرات این پدیده در چشم به صورت خارش، سوزش، آب ریزش و افزایش حساسیت های ناحیه چشم و در بینی، حلق و گلو افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی، نمود پیدا می کند.

این پدیده روی دستگاه تنفسی تحتانی و بیشتر در افرادی تأثیر می گذارد که دچار حساسیت های راه های تنفسی یا همان بیماری آسم هستند و در این افراد حالاتی نظیر تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه مشاهده می شود.

گرد و غبار ها در درازمدت روی افرادی که در معرض این پدیده قرار دارند گاهی به صورت بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی همچنین چسبندگی ریه مشاهده می شود.

شهروندانی که دچار حساسیت های راه های تنفسی و به طور مشخص بیماری آسم و بیماری های مزمن ریه که در اثر مصرف سیگار، قلیان و مواد تنباکویی ایجاد می شود هستند، بهتر است در این روزها از منزل خارج نشوند و اگر از کولرهای گازی استفاده می کنند فیلترهای کولرها را شسته تا این فیلترها بتوانند بیشتر در مقابل گرد و خاک محافظت کنند.

همچنین باید برای کاهش اثرات این پدیده راه های ورود هوا را به داخل محیط زندگی مسدود کرد تا هوای درون محیط به گردش در آمده و گرد و خاک کمتری به سیستم تنفسی وارد شود.

اگر ناچار به خروج از منزل هستید بهتر است از ماسک های مخصوص N95 که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید و در صورتی که این نوع ماسک در دسترس نبود از ماسک های معمولی یا حداقل از پارچه خیس استفاده نمایید.

افراد معمولی نیز سعی کنند فقط از بینی تنفس کنند و از تنفس حلقی و دهانی خودداری و از انجام ورزش در این هوا خودداری کنند زیرا ورزش باعث تنفس عمیق و ورود بیش از حد هوای آلوده به ریه های انسان می شود.

ارک قالاسی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter