English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نگاهی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصل 15 قانون اساسی

آذوح: بر اساس ماده واحده مصوبه ای كه بيستم تيرماه هشتادوهشت با شماره 2950/88/دش  به وزارت علوم،تحقيقات و فناوري ابلاغ شده است؛ "در اجراي اصل پانزدهم قانون اساسي و به منظور صيانت از اجزاء ارزشمند فرهنگ و تمدن ايران اسلامي و تقويت بنيان‌هاي مقوّم اين فرهنگ به وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي اجازه داده مي‌شود كه دو واحد درسي زبان و ادبيات مربوط به زبان‌ها و گويش‌هاي بومي و محلي كشور مانند آذري، كردي، بلوچي و تركمن در دانشگاههاي مركز استانهاي ذيربط به صورت اختياري ارائه و تدريس شود."

طبق تبصره يك مصوبه ابلاغي "تهيه متون و تربيت مدرسان موردنياز طبق برنامه‌اي خواهدبود كه به تصويب كميته

فرهنگ و تمدن ايران و اسلام شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌رسد."

همچنين بر اساس تبصره 2 اين مصوبه "تشخيص زبان‌ها و گويش‌هاي مشمول اين ماده واحده، برعهده فرهنگستان

زبان و ادبيات فارسي خواهد بود."

در رابطه با این مصوبه به ذکر نکات زیر می پردازیم:

1-  این فرهنگستان مصوبه را به استانهایی که اکثریت متکلم به زبان محلی اش را دارد اختصاص داده و با انتخاب شهرهای  تبریز، اورمیه، اردبیل برای زبان تورکی دیگر شهرهای تورک زبان را که اکثریت متکلم را داراست به باد فراموشی سپرده است. آيا حاكميت خود معترف اين نيست كه در استانهاي تهران،زنجان،قزوين،همدان،مركزي، قم،خراسان شمالي و البرز (آل بوز) و در شهرهايي مانند سونقور،بيجار و .... اين اكثريت تورك زبانان هستند كه متكملين را به خود اختصاص مي دهند؟! آيا باز حكومت سعي در كوچك نمائي مناطق جغرافيايي آذربايجان را ندارد؟! آيا سعي در ادامه سياست هاي قطعه قطعه كردن اين خاك مقدس را ندارد؟ هدف از استان اعلام كردن خوي آيا سعي در ادامه سياست تجزيه آذربايجان نيست؟ آيا تجربه تاريخي جدا شدن شهرهايي مانند آستارا، همدان، قزوين، زنجان، اردبيل و... . براي ما كافي نيست که حال مسئله تکاب را پیش می کشند؟

2-  موکول کردن تصویب نهائی زبان ها و گویش های مشمول مصوبه و تهیه متون مورد نیاز به شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی حاکی از عدم آزادی عمل دانشگاه ها در اجرای همین مصوبه اختیاری است.

3-  معلق ماندن و به اجرا در نیامدن این ماده پس از طی 30 سال از انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی

مورد بحث بوده و هست.

4-  طبق قسمت اخیر اصل 15 قانون اساسی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس  ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است. چنانکه ملاحظه می شود اصل یاد شده ناظر بر آزادی تدریس زبان و ادبیات محلی و قومی در مدارس است نه 2 واحد درس اختیاری در دانشگاهها. زیرا صیانت از فرهنگ و زبان یک قوم و جلوگیری از نابودی آن مستلزم آموزش این زبان در دوران کودکی و مقطع تحصیلات ابتدایی است.در حالیکه این مصوبه به هیچ وجه  تأمین کننده اصل 15 قانون اساسی نیست.

5-  چرا در ادبيات فارس آذربايجانيان كه بخش عمده اي از محدوه جغرافيايي ايران را به خود اختصاص مي دهند  قوم، قبيله و اقليت نامیده می شود و زبان و موسيقي و فرهنگ اين ملت محلي، قومي، بومي و قبيله اي پنداشته می شود؟!

6-  باز شاهد كاربرد وقيحانه لغت آذري! هستيم.بايد اين نكته را ياد آور شد كه تاريخ مصرف اين لغت به پايان رسيده است  و ملت آذربايجان در تظاهرات مردمي خرداد 85 و روز جهاني زبان مادري و ... در سالهاي اخير و با شعارهاي هويت طلبانه اي همچون " هاراي هاراي من توركم" ، هويت واقعي خويش را تثبيت و معرفي كرده است.

7-علی رغم اعلام آمادگی دانشگاه های تبریز، اورمیه و .... برای اجرای همین ماده واحده نیز اکنون با گذشت بیش از یکسال از تاریخ ابلاغیه هنوز خبری از اجرای آن نیست!

اویرنجی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter