English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

موج سواری مشائی با بلیط نظام؛ برگ برنده ای برای روز مبادا

آذوح: چند وقتی است مشائی در صدر اخبار ایران قرار گرفته است . روزنامه ها و سایت ها با نام وی و جریانش اشباع شده است. به گفته یک خبرنگار در تهران در بیشتر محافل مطبوعاتی و حتی خانوادگی سخن از جریان مشائی و حاشیه های اوست. به باور برخی ها وی را عملا در مقابل نظام علم کرده اند تا اصلاح طلبان و جنبش سبز را از صحنه سیاسی محو کنند. به این ترتیب به نظر می رسد جبهه بندی های لازم سیاسی در آستانه چینش مهره های مجلس نهم و ریاست جمهوری آینده در آستانه شکل گرفتن است و دیگر لازم نیست در برابر اصولگرایان حتما جریانی با نام اصلاح طلبان یا دوم خردادی ها و یا جنبش سبز وجود داشته باشد. این همان چیزی است که نظام از تحقق آن بدش نمی آید .

زد و خوردها در درون اصولگرایان به اندازه کافی زمینه ایجاد جریانی مخالف گفتمان اصولگرایان را فراهم کرده است. و در کل همه چیز مهیاست تا قطب بندی سیاسی منحصر به دو جریان اصولگرایی محض و مشائیون تشکیل شود. به این ترتیب به باور برخی تحلیلگران، انتخابات پیش رو از روند کسل کننده مشتمل بربازی درون گروهی و دوستانه خارج شده و نیازی به حضور اصلاح طلبان برای گرم کردن تنور انتخابات نخواهد بود.

بازی بدون اصلاح طلبان

در گام نخست احمد جنتی در دی ماه سال قبل آب پاکی را بر روی دست همه ریخت و خیال مردم را راحت کرد . وی گفت: اصلا نیازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی نیست.

وی گفت : اصلاح طلبان خواب های بی تعبیری دیده اند در حالیکه مردم و مسئولان آنها را به هیچ وجه قبول ندارند.

اندکی بعد یک تحلیلگر سیاسی نزدیک به طیف هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی ابراز اطمینان کرد که مشائی رئیس جمهور آینده ایران است. صادق زیبا کلام تصریح کرد گفتمان مشایی تفکر جدیدی است که منفک از دو جریان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلب در فضای سیاسی ایران پرورش یافته است .

وی گفت:" در آینده سیاسی ایران بدون شک نمی‌توان برای حضور قدرتمند جریان اصلاحات جایی را درنظر گرفت به هر حال با فضایی که بعد از انتخابات ایجاد شد نمی‌توان متصور بود که اصلاح‌طلبان با قرائت گذشته و به راحتی وارد عرصه سیاسی کشور شوند! زیبا کلام همچنین گفت مشایی می‌تواند رضایت هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرایان واقعی را جلب کند ."

سکوت سوال برانگیز

این ارزیابی ها در حالی بود که نظام مراحل مشکلات ناشی از نا آرامی های انتخاباتی را پشت سر گذاشته بود و گمان می کرد جنبش سبز و رهبران آن تضعیف شده اند.

با فراخوان کروبی و موسوی در 25 بهمن این خواب آشفته سران نظام بود که تعبیر نشد و یک بار دیگراهمیت جنبش سبز برای مسئولان نظام جلوه گر شد.

نکته بسیار جالب در این میان سکوت احمدی نژاد و مشائی پس از تظاهرات 25 بهمن بود. . در حالیکه تمام گروههای اصولگرا مشغول حمله لفظی علیه سران جنبش سبز بودند تیم مشائی – احمدی نژاد در کمال آرامش سکوت خود را حفظ کرد و هیچ موضعی اتخاذ نکرد.

یک سایت نزدیک به اصولگرایان 30 بهمن نوشت: " مدتی است برخی سایت های منتسب به آقای هاشمی تحلیل هایی در زمینه سکوت آقای احمدی نژاد در قبال جریان فتنه منتشر می کنند .

این سایت در ادامه نوشت : نمی دانم آقای احمدی نژاد به چه قصد و نیتی این مدت سکوت کرده اند اما ظن قوی ایشان با هوش هستند و به عمد خود و دولت را از وارد شدن به این جریان منع کرده اند .

تحلیلگر این سایت در پایان پرسید: چرا عده ای اینقدر سعی دارند دولت و رئیس جمهور را به وسط این بازی بکشند؟!

نکته بسیار جالب تر سکوت آقای خامنه ای بود . رهبر نظام 2 روز بعد از تظاهرات 25 بهمن با مردم آذربایجان دیدار کرد و کوچکترین حرفی در باره سران جنبش سبز یا محکومیت رفتار آنها بر زبان نیاورد. دلایل همگرایی رهبری و دولت در این موضوع خود سوالی است که تا کنون بی پاسخ مانده است

ورژن جدید تصاحب رای

برخی تحلیلگران معتقدند سکوت دولت و مشائی در قبال تظاهرات 25 بهمن تلاشی خاموش برای سرمایه گذاری بر آرای طرفداران جنبش سبز و اصلاح طلبان است . گرچه برخی اصلاح طلبان این ایده را رد می کنند و معتقدند شخصیت مشائی در آن حد نیست که بتواند آرای اصلاح طلبان را جذب کند اما برخی تحلیلگران معتقدند که به نظر می رسد فضای سیاسی آینده به گونه ای طراحی شده که مشائی و جریانش جایگزین جریان اصلاح طلبی شوند و از آنجا که برای رهبری فقط حضور حداکثری مهم است شاید وی نیز نیم نگاهی به حضور پر شور مردم در انتخابات آینده دوخته و سعی در ترمیم چهره خود به عنوان فردی حامی احمدی نژاد را دارد .

اوج گرفتن نام مشائی و جریانش در محافل سیاسی و مطبوعاتی جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد . در خلال برکناری مصلحی و حکم حکومتی رهبری ، عده ای پای مشائی را در این دعوا به میان کشیدند و حتی کار به جایی رسید که چند سایت حامی مشائی مسدود شد .

با این حال به نظر می رسد دعوای بوجود آمده فضا را کاملا به نفع مشائی قرار داد تا بخشهایی از مخالفان نظام نا خواسته با گروه مشائیون همذات پنداری کنند .

به خصوص که تشکیل جبهه ای مخالف با رهبری می تواند برگ برنده در دستان مشائیون باشد که حمایت بخشی از ناراضیان داخلی را نیز جلب کند.

مشائی اینجا، مشائی همه جا !

این داستان تا به آنجا ادامه یافت که عوامل نظام به تدریج اظهار نظر در باره جنبش سبز را کنار گذاشته و از فتنه جدیدی سخن به زبان آوردند. سردار نقدی رئیس بسیج و زاکانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از فتنه ای جدید سخن گفتند که شاخک های انحرافی در درون دولت دارد.

با این حال مشائی کارهای مقدماتی خود را آغاز کرده و حتی روزنامه خود را نیز بر روی دکه ها فرستاده است . در 8 فروردین 90 حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون ماده 10 احزاب خبر داد که درخواست تاسیس 7 حزب از طرف مشائی به وزارت کشور ارائه شده که به غیر از جامعه وعاظ ولایی یک حزب با عنوان جبهه رفاه و عدالت مجوز گرفته و مابقی در انتظار دریافت مجوز هستند.

این تحرکات به اعتقاد بعضی تحلیلگران حاکی از آن است که مشائی ابتدا در صدد است نیروهای خود را به مجلس نهم بفرستد تا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با فراغ بال برنامه های خود را پیش ببرد.

این موضوع تا به آن اندازه جدی شده که روزنامه گاردین اخیرا نوشت احمدی‌نژاد رییس دفترش را برای بر عهده گرفتن ریاست جمهوری ایران آماده می‌کند. با این حال منبع این خبر هوشنگ امیر احمدی لابی مشائی در خارج از ایران بوده است . گاردین در ادامه به نقل از امیر احمدی به اصلاح طلبان نیز اشاره کرده و نوشته جریان اصلاح‌طلب در ایران به دلایل متعدد موفق نشد و تصور می‌کنم مشایی بدل به جایگزین آنها می شود تاحکومت از این فرصت برای داغ کردن تنور انتخابات بعدی در ایران استفاده کند.

به نظر می رسد موج سواری مشائیون با بلیط نظام برنامه ای هدایت شده است . او فکر همه چیز را کرده و احتمالا حمایت پنهانی برخی  از متنفذین را نیز در اختیار دارد ، وگرنه چه کسی است که نداند آقای مشائی قبل از هر برنامه ریزی به شورای نگهبان فکر می کند. جایی که ممکن است بر روی نام وی و حامیانش قلم قرمز بکشند .به خصوص که روحانیون تندرو و اصولگرایان افراطی از جریان مشائیزم به عنوان جریان منحرف یاد می کنند. همچنین در غائله انتخاب معاون اولی رئیس دولت، رهبری با حکم حکومتی مشائی را عزل کرد . در نماز جمعه دوم اردیبهشت نیز نمازگزاران در تهران و برخی شهر ها علنا شعار می دادند " منافق حیا کن رئیس جمهور رو رها کن.

بنا بر این مشائی بر روی چه چیزی حساب باز کرده است؟

نظام پس از حصر موسوی و کروبی نگران بود که بازی انتخابات آینده بیش از حد دوستانه و سرد باشد . آقای خامنه ای شنبه سوم اردیبهشت گفت هر جا که رهبری احساس کند، از مصلحت بزرگی غفلت می شود، وارد خواهد شد . برخی ناظران نیز می گویند مشائی بلایی غافلگیر کننده برای نظام بود که با مطرح کردن مکتب ایرانی به تدریج خود را در مقابل گفتمان رسمی نظام قرار داد.

باید دید که آیا به زودی نظام می تواند از برگ برنده ای به نام مشائی و حامیانش برای داغ کردن تنور انتخابات و حضور بیشتر مردم در 2 انتخابات پیش رو استفاده کند یا خیر.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter