English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارش شهادت فعال مدنی آذربایجان: "ناصر خانزاده"+ تصاویر

آذوح: همچنان که پیش از این و در 3 گزارش قبل اشاره شد، به دلیل ملاحظات امنیتی و نیز به دست آوردن مدارک و اسناد بیشتر، خبر شهادت آقای ناصر خانزاده به شکل محدود و با تاخیر مورد اطلاع رسانی قرار گرفت. در روزهای گذشته و به خصوص دو هفته ی اول انتشار خبر تلاش برای تغییر محل سکونت خانواده ی مادری ایشان، فشار برای تغییر نام مغازه ی "سهند" که ناصر خانزاده در آن به چاپ کتب ترکی اقدام می نمود، مسدود نمودن تلفن محل سکونت ایشان، تهدید خانواده ی خانزاده و به خصوص برادران وی، اخذ تعهد کتبی مبنی بر "عدم انتشار خبر درگذشت وی" و "انکار وجود چنین برادری" توسط برخی از اعضای خانواده تنها بخشی از موارد اعمال فشارهای امنیتی به شمار می رود. حتی در برهه ای کار به آنجا رسید که پس از انتشار عکسهایی از قبر شهید ناصر خانزاده، ماموران امنیتی با برقراری کشیکهای تجسس در طول روز کسانی را که بر مزار این شهید حاضر می گردند زیر نظر گرفته و برای کشف و یافتن رابطان جنبش دانشجویی آذربایجان از تمامی راهها استفاده نمودند.

در نظر گرفتن مسایلی که در ادامه توضیح داده خواهد شد موجب گردید در 3 گزارش با فاصله هایی یک هفته ای این جنایت به تدریج افشا شده و گزارش نهایی به همراه تصاویر تکمیلی روز دوشنبه، 11 دی، منتشر گردد. در عین حال جهت رعایت برخی مسایل و عدم ایجاد اخلال در روند تهیه ی اخبار، بر روی تصاویر منتشر شده تغییراتی با رنگ سیاه اعمال شد که اکنون تصاویر را بدون ویرایش ملاحظه می فرمایید.

شرح ماجرا و دلایل تاخیر در انتشار گزارش نهایی

روز دوشنبه 20 آذر 1391، رابطان آذوح از قتل یک فعال ملی در تبریز و ابهامات بیشمار در ماهیت امر خبر داده و بر این اساس تلاش برای حل موضوع و افشای این قتل آغاز شد. در دو روز پس از آن تمامی تلاشها برای یافتن مدارک و اسناد از یک سو با سکوت کامل خانواده ی خانزاده همراه شد و از سوی دیگر رژیم ایران فشار بسیاری بر تمامی نزدیکان آن مرحوم و همچنین دوستان نزدیک ناصر خانزاده آورد. حتی تلفن منزل برادر بزرگ ناصر خانزاده مسدود گردید و در تماس با منزل پدری شهید خانزاده، به کل منکر وجود فردی با نام ناصر خانزاده شده و اعلام می کردند شماره ی مورد نظر متعلق به یک فروشگاه است!. به این دلیل، جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح تصمیم گرفت اطلاع رسانی موضوع را تا زمان کاهش حساسیتها و از بین رفتن فضای امنیتی بر روی خانواده ی خانزاده به تاخیر اندازد. اما اتفاقاتی که در روز چهارشنبه 22 آذر از طرف نیروهای امنیتی صورت گرفت از برنامه ریزی گسترده ی وزارت اطلاعات در حذف "تمامی شاهدان" این موضوع حکایت داشت و نیروهای امنیتی به گمان این که "این خبر دیگر افشا نخواهد شد" حتی در صدد هتک حرمت ناجوانمردانه ی "قبر شهید ناصر خانزاده" بوده و خانواده ی ایشان را مجبور به قبول انتقال قبر به شهری دیگر و با "نامی دیگر" کرده بودند.

این اتفاقات و نیز ارسال خبری کوتاه از سوی یک فعال حرکت ملی به تعدادی از رسانه ها موجب گردید روز 5شنبه 23 آذر اولین گزارش از شهادت فعال ملی آذربایجان منتشر شود.

با انتشار بخشی از ماجرا از سوی آذوح، این موضوع وارد فاز جدیدی گردید. رژیم ایران و مزدوران وزارت اطلاعات با اطلاع از افشای ماجرا و اینکه داستان این قتل به بیرون درز کرده است در ابتدا فشار را بر خانواده ی خانزاده بیشتر کردند و تمامی دوستان نزدیک این شهید را زیر کنترل شدید قرار داده و تعدادی را نیز به اتاق 37 زندان تبریز راهی کرده و بازجویی نمودند.

از سوی دیگر، سایتهای وابسته به وزارت اطلاعات و نیروهای این رژیم در خارج از ایران تمامی تلاش خود را به کار بستند تا این قضیه را لوث کرده و ماجرا را به بیراهه رانند. با این حال رژیم به دلیل عدم اطلاع از اینکه چه میزان از این جنایت به بیرون درز کرده است اشتباه مضحکی را انجام داد؛ مزدوران ایران وجود فردی با نام ناصر خانزاده را به کل تکذیب کردند!. سایت آذریها در مطلبی به این موضوع اشاره کرد http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=353 و افرادی همچون "و.ا.ع" و "ف.ع" به لجن پراکنی در این خصوص پرداختند.

در پی تشدید فشار بر نزدیکان و دوستان شهید خانزاده و نیز برای اینکه جوابی بر دروغگوییهای رژیم داده شود آذوح در دومین گزارش خود تصاویری از مزار شهید و مراسم اولین شب جمعه ی وی منتشر نمود. دلیل عدم افشای گزارش نهایی در آن زمان، همچنانکه ذکر گردید، تلاش برای یافتن اسناد دیگری از قتل بود. بسیاری از شاهدان موضوع حاضر به پاسخگویی نبودند و حتی یکی از اعضای خانواده ی شهید برای چندین روز "ناپدید" شد. با افشای اینکه جنبش دانشجویی بر بسیاری از دلایل و مدارک دست یافته است، فشار از روی خانواده ی خانزاده کمتر گردید و در عوض تمامی تلاش مامورین بر یافتن رابطان ارسال اخبار متمرکز شد. اعضای آذوح(به خصوص در تبریز) که علیرغم تمامی محدودیتها این موضوع را تا به آن لحظه پوشش داده بودند این بار آزمایش دیگری را نیز با موفقیت و سربلندی به پایان رساندند و تمامی نقشه ها برای "کنترل کافینتها"، "کنترل مزار ناصر خانزاده"، "کنترل منزل برخی از اعضای پیشین"، "هک ایمیلها" و حتی "هک سایت تشکیلات" ناکام ماند. در بعد خارج از کشور نیز، برخی از افراد به انتشار گزارشی پرداختند که گویا با ناصر خانزاده صحبت کرده اند و ایشان در تبریز در قید حیاتند! http://www.iranglobal.info/node/13601 . در عین حال برای تحریک آذوح و یافتن اعضا، در فضای اینترنتی و در بسیاری از سایتها مصرانه خواستار ارائه ی "آدرس قبر" و یا تصاویر "جدید" از محل دفن بودند تا به زعم خودشان رابطان جنبش دانشجویی را در زمان تهیه ی خبر بر روی مزار شهید "به دام بیاندازند"!

هفته ی گذشته تصمیم گرفته شد تا گزارش نهایی منتشر گردد با این حال دو اتفاق ما را از این تصمیم منصرف کرده و مجبور به انتشار مجدد برخی تصاویر دیگر نمود. از یک سو اسناد جدیدی از دلیل شهادت ناصر خانزاده به دست آمده و دو تن از نزدیکان ایشان از ارائه ی این اطلاعات در هفته ی جاری خبر دادند و از سوی دیگر رژیم ایران در تلاس بر سرپوش گذاشتن بر دلیل واقعی این قتل، با فشار بر روی خانواده ی خانزاده دستور تغییر سنگ قبر آن مرحوم و دستکاری در تاریخ شهادت وی را صادر کرد. به این ترتیب در سومین گزارش و برای آنکه از این تغییر و فشار کاسته شود تصاویری ویرایش شده از قبر شهید ناصر خانزاده انتشار یافت.

این موضوع موجب شد شاهکاری دیگر از سوی نیروهای مستاصل وزارت اطلاعات رقم بخورد. این مامورین حال که از تمامی روشها برای بایکوت خبر استفاده کرده و ناموفق مانده بودند آخرین راه را نیز امتحان می نمایند تا بلکه از ابعاد این جنایت بکاهند و رژیم را تبرئه کنند: شهید ناصرخانزاده، یک معتاد بود!.  http://www.youtube.com/watch?v=IwUL1sNasXY

با این تفاصیل، گزارش نهایی از این قتل تقدیم می گردد. در این میان آنچه بسیار موجب تاسف و تاثر است بایکوت شنیع این خبر از سوی رسانه های مرکزگراست. در حالی که خبر شکنجه ی یک فعال مرکزنشین در زندانی دورافتاده در صدر اخبار این رسانه ها قرار می گیرد، خبر شهادت مظلومانه و غریبانه ی یک فعال آذربایجانی "هیچ" جایی در این رسانه ها نمی یابد.

(فارسجا یازیلمیر، اؤزگه لر یارارلانماسین. اوزوجودور؛ 21 گون شهادت دن کئچیب‌دیر. آذوح تشکیلاتی ایران رئژیمی نین بوتون تهدیدلرینه رغمن توم گوجو ایله بو قونو نو اله آلیب یئنی معلومات‌لار آلماغا چالیشدی.

"بیزده اویه‌لریمیزی چؤل‌دن تاپمادیق"، آما میللتیمیز اوچون جانیمیزدان دا کئچمه یی فخر بیلیب شهیدیمیزین قانی یئرده قالماسین دئیه الیمیزده ن گلنی اسیرگه مه دیک. آما نه یازیق کی بو یولدا هئچ بیر آیری تشکیلات یاردیمجی اولمادی.

خبرلری پای‌لاشدی‌لار، چوخ میننتداریق. آما نه یازیق کی "خبر کانال‌لاری"نی دییش‌دیرمک اوچون هئچ بیر چابا گؤستریلمه‌دی و بو مساله آذوح اویه‌لری‌نین امنییتی دورومونو داها دا چتین ائتدی. سانکی یا بو تشکیلاتلارین ایچه ریده هئچ بیر اویه سی یوخدور و یاخود قونو اوقدرده اونملی دئییلدیر!. دئیه لیم دیشاریدا یارانان تشکیلاتلارین ایچه ریده اویه سی یوخدور(کی او زامان دا ان آزیندان بویوک ایددیعالاردان واز کئچمه لیدیرلر)، آما ایش اورایا چاتیر کی حتی ایچه ریده یاشاییب خاریجی قبول ائتمه ین تشکیلات! اویه لری ده "بیر" دفعه اولاراق بو خبری پایلاشمیرلار!.

روحون ساغ اولسون شهید ناصیر، بیر سیرالارین داها اونملی ایشلری واردیر...

ماراق‌لی‌سی آما، بشر حاق‌لاری تشکیلات‌لاریمیزدیر. 3 هفته کئچیب‌دیر، آما نه اؤزلری بیر قایناق تاپیب خبری پای‌لاشماق ایسته‌ییب‌لر، نه ده کی آذوح دان بو حاقدا معلومات آلیب خبری دونیا یا چاتدیریب‌لار!.

بودور بیزیم دوروم...)

جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح ضمن اعتراض شدید نسبت به بایکوت این خبر و همچنین انتشار خبر بدون ذکر منبع از سوی عده ای دیگر، این گزارش را به شهید مظلوم ناصر خانزاده، اعضای فداکار آذوح و دوست ارجمندمان "اوزان یوردر" تقدیم مینماید.

گوج بیرلیکده دیر...

جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح

گزارش شهادت فعال مدنی آذربایجان: ناصر خانزاده

آذوح: جوان 26 ساله ی حرکت ملی آذربایجان جنوبی، ناصر خانزاده، تنها به جرم دفاع از آرمانهای ملتش و "رد درخواست همکاری با مزدوران رژیم ایران" به دست ماموران امنیتی مظلومانه به شهادت رسید و جسدش در محله ی یککه دوکان تبریز به خانواده اش تحویل داده شد.

به گزارش آذوح از تبریز ناصر خانزاده از فعالین مدنی این شهر که سابقه ی دستگیری در سالهای 85 و 86 را نیز دارد، در مورخه ی 91/9/8 بصورت کاملا مشکوک ناپدید می گردد.

طی پیگیریهای بی وقفه توسط خانواده و دوستان ایشان و پرس و جو از تمامی ارگانهای دولتی و بیمارستانها، رد ایشان بالاخره توسط یکی از آشناهای خانواده ی خانزاده از اداره ی اطلاعات تبریز گرفته می شود. پس از اصرار فراوان خانواده به معاون دادستانی(قاضی هاشم زاده) برای ملاقات با ناصر خانزاده، جواب قانع کننده ای که دال بر دستگیری و یا عدم دستگیری ناصر خانزاده است از سوی هاشم زاده داده نشده و پیگیری این امر را به چند روز دیگر موکول می نماید.

به این ترتیب خانواده ی این فعال ملی آذربایجان به ناچار از طریق همان آشنای قدیمی در اداره ی اطلاعات تبریز، مصر به پیگیری و ملاقات با ناصر خانزاده می شوند که به گفته ی خانواده ی این فعال مدنی، از این آشنای قدیمی در اطلاعات قول ملاقات با ناصر را دریافت میکنند.

به گزارش آذوح اما متاسفانه بعد از دو روز از دریافت قول ملاقات با وی، جسد بی جان این فعال مدنی در مورخه ی 91/9/19 در یکی از خرابه های اطراف محله ی "یکه دوکان" تبریز در حالی که از سقف آویزان گشته بود به خانواده اش تحویل داده می شود.

ناصر خانزاده در تبریز در منزل برادر بزرگ خویش(انتهای پل سرداران فاتح، نزدیکی استخر ساحل، مجتمع مسکونی نور) زندگی می نمود و یکی از فعالیتهای ایشان در زمینه ی چاپ و نشر کتب ترکی و واردکردن کتب چاپ شده در آذربایجان به آذربایجان جنوبی بود. ایشان به عنوان یک فعال مدنی آذربایجان برخی از نوشته جات و کتب ترکی را در "خدمات چاپی سهند" در جنب منزل محل سکونتشان و یا در مکانهای دیگر همچون صحافی گلستان(جاده آذرشهر، بعد از شهرک صنعتی رجائی شهر، ورودی کمربندی سردرود، صحافی گلستان) منتشر و توذیع می کرد. وی در پی فعالیتهای مداوم خویش دو بار در سالهای 85 و 86 نیز بازداشت گردیده بود.

پس از آخرین مسافرت ناصر خانزاده به کشور آذربایجان، وزارت اطلاعات با زیرنظر گرفتن ایشان و استفاده از برخی نزدیکان وی درصدد اعمال فشار بر این فعال ملی برآمده و خواستار همکاری این جوان رشید آذربایجانی می گردد. در عین حال وزارت اطلاعات تهدید می نماید در صورت مخالفت با این امر از سوی شهید ناصر خانزاده، وی دستگیر و به جرم جاسوسی مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.

شهید خانزاده علیرغم فشار بسیار شدید وارده از سوی وزارت اطلاعات و تعدادی از نزدیکانش، نه تنها این پیشنهاد را رد می نماید که با تهیه ی برخی اسناد مهم دولتی از طریق نزدیکانش در اماکن مهم امنیتی، درصدد خروج از ایران و افشای آن مدارک برمی آید. از سوی دیگر، به مناسبت بزرگداشت 21 آذر ناصر خانزاده با همراهی تعدادی از دوستان فعالش کتب و جزواتی را چاپ و آماده ی انتشار می کنند که متاسفانه در حین آماده سازی برای توزیع جزوات، ایشان از سوی اطلاعات سپاه دستگیر و به بازداشتگاهی نامعلوم منتقل می شود.

به گزارش آذوح با پیگیریهای فراوان خانواده و به خصوص برادران بزرگ وی، از سوی نیروهای امنیتی اعلام میگردد مرحوم خانزاده از دست سپاه گرفته شده و برای تحقیقات تخصصی تر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل گشته است. ناصرخانزاده در یک هفته ای که در بازداشتگاه سپاه در تبریز به سر برد، پس از افشای تصمیم وی بر خروج از ایران و دست یافتن ایشان به اسناد امنیتی، برای اخذ اعترافات به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می گیرد و در نهایت به دلیل خونریزی داخلی و تعیین وضعیت روز 16 آذر از سوی مامورین سپاه به وزارت اطلاعات تحویل داده می شود. وزارت اطلاعات در تماس با خانواده ی خانزاده ضمن اعلام وضعیت وخیم جسمی آن شهید و گرفتن تعهد کتبی مبنی بر عدم افشای کوچکترین خبری از وضعیت بازداشت ایشان، اعلام می کند 17 آذر برای دیدن ناصر خانزاده به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز مراجعه نمایند. با این حال ناصر خانزاده روز 17 آذر در بازداشتگاه اطلاعات در پی شکنجه های وارده و شکستگی دنده ها دچار ایست قلبی شده و به بیمارستان سپاه منتقل می شود.

وسرانجام پیکر بی جان شهید ناصر خانزاده در روز 19 آذر 1391 در یکی از ساختمانهای نیمه ساز محله ی یککه دوکان تبریز به خانواده ی این فعال آذربایجانی تحویل داده شده و علیرغم اصرار تعدادی از اعضای خانواده مبنی بر کالبدشکافی جسد، همانروز به خاک سپرده می شود. از تمامی اعضای این خانواده "تعهد کتبی" گرفته شده تا دلیل مرگ ناصر خانزاده "خودکشی" اعلام گردد و این در حالی است که حاضران در محل در هنگام تحویل جسد آثار شکستگی در دنده و خونمردگی در بسیاری از نقاط بدن را به وضوح مشاهده نموده اند. گفتنی است مراسم ختم فرزند محبوبعلی خانزاده در 21 آذر در مسجد معجز تبریز برگزار گردید.

ناصر خانزاده ناجوانمردانه به شهادت رسید و متاسفانه به علت ترس خانواده اش از فشار نیروهای اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم اطلاع رسانی در این امر و عدم رسانه ای شدن این موضوع، مظلومانه تنها ماند.

این اولین مورد از قتل روشنفکران و مبارزان آذربایجانی نیست. پیش از این نیز دهها فعال سیاسی آذربایجان از سوی نیروهای رژیم ایران به شهادت رسیده اند. پروفسور زهتابی، مهندس امانی، مرحوم بخت آور و .... نمونه هایی از این دست است.

گفتنی است این فعال آذربایجانی در وادی رحمت تبریز، بلوک 100، ردیف 42، شماره ی 32 به خاک سپرده شده است.

روحش شاد، راهش تا ابد پایدار باد

آذوح

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter