English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نامه سرگشاده فعالین ملی‌ ـ مدنی سایین قالا(شاهین‌‌دژ) به نمایندگان این شهرستان در مجلس

"بسمه تعالی"

آقایان جهانبخش محبی نیا ـ صفر (مهدی)عیسی زاده نمایندگان محترم شهرستانهای قوشاچای(میاندوآب)،سایین قالا(شاهین‌دژ)و تیکان تپه(تکاب)در مجلس شورای اسلامی ایران:

شما نماینده محترم و منتخب مردمی غیور از دیار دلیر مردان آذربایجان هستید که در طول تاریخ غیورانه در مقابل دشمنان و بدخواهان میهنمان ایستاده اند. ضمن تقدیر از تلاشهای هر دوی شما بزرگواران و محبوبان، و با نگاهی اجمالی به کارنامه کاری شما متوجه میشویم که در راه آبادی و پیشرفت شهرهای قوشاچای(میاندوآب)،سایین قالا(شاهین‌دژ)و تیکان تپه(تکاب) تلاشهای ارزنده ای کرده اید که بی تفاوت ماندن به این کوششها، مسبب ناراحتی وجدان حاکم و بیدارمان خواهد شد. اما در این برهه از زمان شاید مهمترین مساله ی پیش روی منطقه آذربایجان و بخصوص منطقه جنوبی آذربایجان غربی مساله خشک شدن و مرگ تدریجی دریاچه ارومیه باشد. برای آگاه و آماده سازی ذهنی شما ارجمندان و خوانندگان از عمق این فاجعه زیست محیطی مختصرا درباب عواقب شوم این مساله زیست محیطی اندکی بحث کرده و سپس خواسته هایمان را از شما خواهان می شویم:

اگر دومین دریاچه نمک جهان خشک شود، پیامدهای سنگین وکمرشکنی را به بار خواهد آورد که مهمترین آن معلق شدن ذرات نمک در هوا با کمترین شدت وزش باد خواهد بود که نه تنها گرد و غبار نمک منطقه آذربایجان را فرا خواهد گرفت بلکه به استانهای همجوار و کشورهای همسایه مثل ترکیه و عراق هم نفوذ خواهد کرد. همانطورکه آگاهی دارید گرد و غبار نمک بسیار خطرناک‌تر از گرد و غبار خاک است و این ذرات نمک معلق در هوا از یک سو موجب شیوع انواع بیماری های پوستی و تنفسی شده و از سوی دیگر موجب از بین رفتن زمین‌های کشاورزی خواهد شد. در واقع با خشک شدن احتمالی دریاچه ارومیه ما شاهد انفجار بمبی به وزن هشت میلیارد تن از نمک خواهیم بود، که غیرقابل مهار خواهد بود. خشک شدن دریاچه ارومیه به معنای مرگ تمام زیباییهای آذربایجان است و با در نظر گرفتن اینکه دریاچه ارومیه بیشترین مقدار آرتمیا 1. را در خود دارد خشک شدن دریاچه ارومیه اقتصاد تقریبا مرده استان را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

1. آرتمیا نوعی موجود زنده است که در جهان تنها در دریاچه ارومیه قادر به حیات است و از لحاظ حفظ این موجود و همینطور از حیث ارزش اقتصادی آن بسیار ارزشمند است.

***

چنان که مستحضر هستید برخی از نمایندگان تبریز و ارومیه(من جمله آقای منادی نماینده تبریز و آقای سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس) مساله خشک شدن دریاچه ارومیه را اخیرا در مجلس شورای اسلامی ایران مطرح کرده اند. ولی قدر مسلم اینکه اولا این موضوع آنچنان که باید مورد توجه همه نمایندگان استانهای آذربایجان قرار نگرفته است. ثانیا اینکه در راه نجات دریاچه ارومیه از مرگ و خشک شدن آن هیچ اقدام مثبت و سازنده ای از سوی مقامات مسئول و ذیصلاح صورت نپذیرفته است. بی اعتنایانه عمل کردن تقریبا همه مسئولان در این مورد سوالی را در اذهان عمومی ملت فهیم آذربایجان بوجود آورده است که چرا مساله مرگ دریاچه ارومیه از نظر مقامات مسئول دولتی بی اهمیت تر از درک یک ملت و صدها دانشمند آگاه از این مساله است ؟! با اتکاء به تحقیقات علمی انجام شده از سوی صاحبنظران، در صورت قبول فرض قریب به باطل بی اهمیت بودن مساله خشک شدن دریاچه ارومیه ، خواه ـ ناخواه بحث برخورد تبعیض آمیزانه و یا حداقل بی اعتنایانه به تمام مسائل آذربایجان از سوی مقامات ایران رنگ حقیقی تری به خود می گیرد.

در طی این چند سال اخیر ملت فهیم و غیور آذربایجان با علم به عمق این فاجعه زیست محیطی پیش رو، با کمترین امکانات رسانه ای خود بیشترین اعتراضات را به این بی اعتنایی های مقامات جمهوری اسلامی ایران کرده اند. آنها همواره خواهان توجه بیشتر مقامات ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران به مساله خشک شدن دریاچه ارومیه بوده اند. با استمرار این بی تفاوتی ها و بی اعتنایی ها به مساله خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه گروهی از اصحاب قلم در بحث های پیرامون این موضوع، مساله خشک شدن آب دریاچه ارومیه را با عنوان "خشک شدن عمدی" دریاچه ارومیه مطرح می کنند که این هم نکته ای است که جای تفکر بیشتر مقامات مسئول دولتی را می طلبد.

امروزه در کشورهای توسعه یافته تشکیل نهادهای مردمی و غیررسمی مدافع محیط زیست، با حمایت های جدی دولت های حاکمه روبرو می شود. ولی صد افسوس که در ایران دهها نفر فقط و فقط بخاطر علاقه مندی به محیط زیست، ابراز احساسات و اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه در زندانها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی ایران بسر می برند و مورد شدیدترین اهانت ها و شکنجه ها قرار گرفته اند. همین امسال بودکه در روز سیزده بدر در مراسم آرامی که همگام با مردم تبریز و ارومیه در کنار پل وحدت در شاهین دژ و در ساحل جیغاتی(زرینه رود) در میاندوآب برگزار شد مردم با سردادن شعار"گلین گئدک آغلایاق/اورومو گؤلون دولدوراق"(بیایید جمع شده و باهم بگرییم/ تا از اشکهایمان دریاچه ارومیه را سیراب کنیم) مراتب احساس مسئولیت و اعتراض خود فی باب این مساله را به نمایش گذاشتند. که در همه موارد، مردم با دخالت خشونت بار ماموران نیروی انتظامی جوابگیر شده و عده ای نیز هنوز هم بر سر این مساله در زندانهای جمهوری اسلامی ایران بسر می برند.

حال خطاب به شما دو نماینده محبوب و منتخب مردمی شهرستانهای قوشاچای(میاندوآب)،سایین قالا(شاهین‌دژ)و تیکان تپه(تکاب) ضمن ابلاغ خواسته های سیل انبوهی از فعالین حرکت ملی و مدنی آذربایجان در شهر سایین قالا(شاهین‌دژ) خواهان بررسی و موضع گیری شما پیرامون مسائل متذکره هستیم که با اندکی واقع بین بودن و تفکر روی خواسته هایمان، آن را بحق و لایق پیگیری خواهید دید:

1. عزم و اراده ملت آذربایجان در راه نجات دریاچه ارومیه را نادیده نگرفته و این موضوع مهم و حیاتی را در سطح مجلس شورای اسلامی ایران مطرح نمایید و پیگیر خواسته های خود تا آخرین قدم از تمامی نهادهای ذیصلاح باشید.

2. مساله بازداشت و زندانی شدن جمعی از آذربایجانیان و فعالین مدنی و زیست محیطی آذربایجانی در روز 13/ 1/90 را که فقط و فقط خواسته های خدادوستانه و بشردوستانه خود یعنی نجات دریاچه ارومیه را مطرح کرده بودند و به همین اتهام واهی هنوز هم در بازداشتگاهای جمهوری اسلامی ایران محبوس هستند را در سطح مجلس شورای اسلامی و فرمانداری های شهرستانهای تابعه مطرح کرده و تا وصول نهایی خواسته های بحق ملت و خودتان حتی یک گام نیز از خواسته هایتان عقب ننشینید چرا که شما نمایندگان ملتی انقلابی و تاریخ ساز هستید و ملت آذربایجان در طول تاریخ همواره ثابت کرده است که پشتیبان فرزندان با وفا و مسئول خود بوده است. در آخر این را هم اضافه کنیم که ما در هردوی شما بزرگواران این شایستگی را دیده ایم که چنین مسئولیت خطیری را به شما واگذار کرده ایم.

پیشاپیش از تمامی زحمات شما بزرگواران و وکیلان دلسوز تشکر می کنیم.

با تشکر: حرکت ملی آذربایجان ـ شاخه سایین قالا(شاهین‌‌دژ)

8 ـ اردیبهشت ـ 1390

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter