English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

روز شمار خيزش دوباره ملت آزربايجان ــ ياشار گؤنئيلي

شايد از تيتر اين نوشته تعجب كنيد چرا كه در طول تقريبا دو سال گذشته همواره در نوشته هايم صحبت از سكوت ملت آزربايجان در قبال حركت به اصطلاح سبزها كرده ام . بايد بگويم كه همچنان نيز بر اين عقيده ام و هرگز عقيده ام را نسبت به تماميت خواهان فاشيست سبز عوض نخواهم كرد .

چنانچه در آخرين نوشته ام هم اعتقاد به سكوت آزربايجان در قبال سبزالهي ها كرده بودم و اعتقاد دارم كه سبزها براي حضور دوباره در خيابانها در 25 بهمن اشتباه كردند چرا كه اينكار اندكي زود بود و بنابراعتقادي كه دارم فشار اقتصادي ناشي از حذف سوبسيتها هنوز آنچنانكه بايد بر مردم ملموستر نگشته است و در آينده اي البته نزديك اين فشار بيشتر هم خواهد گشت اما فارغ از اين ميخواهم بگويم كه حركت ملي آزربايجان وابسته به هيچ رنگي اعم از سبز و سياه نبوده و نيست ، در واقع ما هرگز نبايد ساعتمان را با ساعت آنها كوك كنيم .

اتفاقات دو سال گذشته و سياست حركت ملي آزربايجان را ميتوان به سه بخش عمده تقسيم كرد :

1-     سكوت در قبال سبزها 2- از سكوت به ثبوت رسيدن حركت 3- تحرك به نفع منافع ملي آزربايجان

بله اين بود سياست ما در طول دو سال گذشته كه معتقدم بسيار هوشمندانه ازسوي حركت ملي اتخاذ گرديد و تاريخ قيمت اين سياست را مشخص خواهد كرد . در حقيقت ميتوان گفت عدم پيوستن آزربايجانيها به سبزالهي ها اولا باعث گشت كه تماميت خواهان پان فارس نتوانند حركت ملي آزربايجان را به نفع خود مصادره كنند چرا كه خطر اين اتفاق در ابتدا جدي بود و اما از اين سكوت توانستيم توجه رسانه ها و سياستمداران داخلي و خارجي را به سمت حركت ملي آزربايجان جلب كنيم و اين يعني اثبات استقلاليت حركت ملي آزربايجان ، اما نكته اي را هم كه بايد اشاره كرد اين بود كه در طول اين مدت ، سكوت ما فقط به سبزها بود ، همه ميدانيم كه در اين مدت حركت هوشيارنه در جريان بود و نسبت به خواسته هاي ملي خود نه در خيابانها بلكه در ورزشگاهها و مكانهاي ديگر نه تنها سكوت نكرده بود بلكه در جریان خود بود .

اكنون با اين تفاصيل بايد به آينده حركت انديشيد به اينكه حركت چگونه و چه زماني ميتواند خواسته هاي خود را جدي تر وارد بخش اعتراضات خياباني كند .

هرچند كه خطر مصادره حركت ملي آزربايجان همچنان وجود دارد اما به نظر ميرسد اكنون با گذشت تقريبا دو سال و اثبات استقلاليت حركت ملي آزربايجان از ساير جريانات سياسي موجود و نيز افزايش درك ملي از جانب ملتمان احتمال اين خطر بسيار كم گشته است اكنون زمان آن رسيده است كه به تغيير تاكتيك البته بدون قرارگيري در فضاي احساسي فكر كنيم بنابراين براي اين كه حركت را به خيابانهاي ازربايجان بكشانيم نبايد بي گدار به آب بزنيم ، عقيده شخصي بنده بر اين است كه براي رسيدن به اين امر قبلا بايد مراحل زير را حتما در نظر بگيريم كه خلاصه وار اشاره مي شود :

1-     نزديكي و همبستگي تمامي تشكلات آزربايجاني از هر طيفي و متمركز شدن بر نقطه اشتراك يعني منافع ملي ازربايجان و پرهيز از اختلافات

2-     ايجاد اتاق يا اتاقهاي فكري منسجم براي درك صحيح حوادث و جلوگيري از اشتباهات

3-     تقويت رسانه ها و سايتهاي ملي

4-     پيش بيني مشكلات آينده توسط حكومت ، من جمله قطع ارتباط اينترنت ، ماهواره و غيره و اقدام مناسب براي اين زمان

5-     شناخت صحيح از دشمن ، البته ما در طول چندين سال دشمن خود را به خوبي مي شناسيم اما براي حضور در خيابانها و درك شرايط حساس نياز به شناخت عناصر سركوب نظام داريم ، از جمله اينكه بايد بدانيم اين نيروها از چه نهاد و از چه مكانهايي آورده ميشوند .

6-     پيش بيني و برنامه ريزي براي جنگ رسانه اي و رواني دشمن در قبال حركت ملي آزربايجان ، و در نظر گرفتن راهكارهاي مناسب براي آينده

7-     فعال كردن ساير شهرهاي آزربايجان همراه با تبريز ، و نيز در نظر گرفتن پتانسيل توركان تهران ، چرا كه ما تجربه عدم استفاده از پتانسيل موجود در تهران را در قيام خرداد ماه 85 داريم و در اين زمينه بايد بسيار بكوشيم تا همزمان با تبريز ، كل آزربايجان و تهران را با خود همراه كنيم اين يكي از مهمترين نكاتي است كه بايد حتما در نظر گرفته شود .

8-     پيش بيني شرايط فضاي خلاء قدرت و اقدامي مناسب براي اين زمان

9-     استفاده از نمادها و شعارهاي ملي براي حضور در خيابانها : البته اين مرحله بعد از گذراندن مراحل قبلي است و لازم است اشاره شود انتخاب نوع شعار بسيار بسيار مهم است و بايد بيشتر دقت گردد .

10- تلاش براي اقناع سازمانهاي تاثير گذار جهاني و قدرتهاي بين المللي در قبال حركت مدرن ملي آزربايجان ( توضيح اينكه اين مورد از الزامات اصلي نيست )

11- تلاش براي همراهي و همفكري و نيز فعال كردن ساير ملتهاي ستمديده ساكن در جغرافياي ايران نام امروزي ، همگام و همزمان با حركت ملي آزربايجان

12- تلاش براي همراه كردن نظاميان آزربايجاني در كنار ملت ستمديده آزربايجان

اين موارد كلي و مواردي كه از قلم افتادند جزء مراحل قبل از ورود به حركتهاي خياباني است كه به نظر ميرسد تا اين موارد و مواردي از اين قبيل و تعيين استراتژي مناسب در نظر گرفته نشده و يا حداقل فكري جدی به اين موضوعات نشود باعث افزايش هزينه ها گشته و پيروزي حركت را كندتر خواهد كرد .

در پايان اميدوارم از همين الان روشنفكران و تمامي فعالين درون حركت ملي آزربايجان گامهاي خود را جدي تر از گذشته برداشته و شرايط را براي حضور گسترده ملت آزربايجان بر عليه دشمن راسيسم فارس آماده تر كنند . و دشمن نادان ما بداند كه دو سال گذشته فرصت مناسبي بود براي اينكه حاكميت تغييري در رفتار خود نسبت به خواسته هاي آزربايجانيان انجام دهد اما مشاهده ميشود كه حاكميت همچنان بر عقلانيت نيست و آزربايجان نيز من بعد سكوت نكرده و همچون زلزله اي بر سر حاكميت خراب خواهد شد .

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter