English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تعطيلي دومين کارخانه استحصال طلا در كشور و بيكاري‌ ٢٠٠ كارگر

آذوح: با تعطيلي دومين کارخانه استحصال و فرآوري "طلا"ي كشور در "آق‌دره" شهرستان تکاب در جنوب استان آذربايجان‌غربي، بيش از 200 نفر از کارگران آن، در حال حاضر شغل خود را از دست داده‌اند و کارگران اين کارخانه براي انعكاس مشكلات خود به گوش مسئولان مربوطه و رفع آنها، اقداماتي از قبيل ديدار و گفت‌وگو با مسئولان سازمان صنايع و معادن آذربايجان‌غربي، ادارات‌كل کار و امور اجتماعي و تامين اجتماعي استان، رايزني با مسئولان کارخانه "پويا زرکان" آق‌دره و فرماندار تکاب، نامه‌نگاريهاي متعدد و حتي دادخواهي از مسئولان رده‌بالاي نظام را تاكنون انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مسئولان کارخانه طلاي آق‌دره، شکستگي يکي از قطعات اصلي دستگاه فعال در کارخانه را، علت تعطيلي اين مشكل عنوان و اعلام كرده‌اند كه اين قطعه تا چهار ماه آينده تعمير و مشکلات شغلي کارگران رفع خواهد شد.

اما برخي از کارگران و کارکنان کارخانه طلاي آق‌دره تکاب، طي چند روز گذشته از انتشار شايعاتي مبني بر تعطيلي دائمي اين کارخانه يا تعديل نيروي کار و حتي از سرگيري فعاليت کارخانه با حداقل نيروي کار خبر داده‌اند.

"علي سروي"، يكي از كارگران اين كارخانه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: از وقتي كه خبر تعطيلي كارخانه به گوش كارگران رسيد تا زمان رسمي تعطيلي، همه كارگران در تكاپوي به دست آوردن دوباره شغل خود بوده‌ و نگران چگونگي تامين معاش خانواده‌شان هستند.

وي افزود: ما از تمام مسئولان استاني و كشوري مي‌خواهيم كه اگر به فكر قشر كارگر هستند، نسبت به اين قشر بي‌تفاوت نباشند و به وعده‌هاي خود در خصوص ايجاد اشتغال عمل كنند و مانع افزايش بيكاري كارگران شوند.

"حسن قرباني"، نماينده کارگران کارخانه طلاي آق‌دره تکاب نيز، در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: مسئولان کارخانه طلا هنگام تعطيلي‌ آن، مدت بيکاري كارگران را، موقتي و چهار ماهه اعلام کرده‌اند و در زمان تعطيلي فعاليت آنان نيز، به تمامي کارگران تعهدنامه بازگشت به کار، پس از تعمير قطعه اصلي دستگاه فعال در کارخانه را داده‌اند.

وي يادآور شد: البته بر اساس اين تعهدنامه، کليه کارگران کارخانه طلا پس از تعمير و راه‌اندازي دستگاه آن، بر سر کار خود حاضر خواهند شد، اما شايعاتي كه در بين كليه كارگران مبني بر تعديل نيروي كار بعد از به راه افتادن دوباره كارخانه وجود دارد، تمام كارگران را نااميد و ناراحت كرده است.

قرباني خاطرنشان كرد: طي اين مدت کارگران بيكار شده، مي‌توانند طبق ضوابط از مزاياي بيمه بيکاري بهره‌مند شوند.

بر اساس اين گزارش، با توقف فعاليت کارخانه استحصال و فرآوري طلاي "پويا زرکان" "آق‌دره" تکاب، فعلا بيش‌از 200 نفر از کارگران و کارکنان آن، شغل خود را از دست داده‌اند و اين ميزان 95 درصد کارکنان فعلي کارخانه را شامل مي‌شود البته، مسئولان کارخانه از بيکاري 30 درصدي کارگران خبر داده‌اند.

"عباس احمدي نيري"، مديرعامل کارخانه فرآوري و استحصال طلاي آق‌دره تکاب نيز، از وجود برخي موانع براي خريد يکي از قطعات اصلي دستگاه فعال در کارخانه طلا خبر مي‌دهد و مي‌گويد: چرخ‌دنده آسياب بزرگ که به‌عنوان قلب دستگاه کارخانه عمل مي‌کند، دچار نقص فني شده است و به‌علت وجود برخي مشكلات، خريد آن از کشورهاي خارجي مشکل و زمان‌بر خواهد بود.

وي افزود: تا پيش از خريد اين قطعه اصلي، بخشهاي آسيب‌ديده دستگاه کارخانه طلاي آق‌دره به‌طور موقت تعمير خواهد شد و کارخانه بازگشايي مي‌شود.

فرماندار شهرستان تکاب نيز، از تعيين ضرب‌الاجل و مهلت ويژه ‌2 ماهه به مسئولان کارخانه براي تعمير و تجهيز کارخانه طلاي آق‌دره خبر داد.

"محمدعلي داعي"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: طي تماسها و ديدارهايي که با مسئولان کارخانه استحصال طلا انجام شده و بر اساس مصوبات کميسيون کارگري، بايد عمليات تعمير و تجهيز قطعات آسيب‌ديده کارخانه، تا مدت دو ماه آينده صورت گيرد.

وي با تاکيد بر اينکه مسئولان کارخانه طلاي آق‌دره تکاب موظفند در پايان اين مدت ‌2 ماهه، حتماً فعاليت استحصال و فرآوري طلا را از سر بگيرند، افزود: با بازگشايي مجدد کارخانه طلاي آق‌دره تکاب، کليه کارگران و کارکنان بيكار شده اين کارخانه، سر کار خود باز خواهند گشت.

وي از مسئولان کارخانه طلاي آق‌دره تکاب خواست، نسبت به تعمير، تجهيز و راه‌اندازي مجدد فعاليت کارخانه طلاي آق‌دره تکاب، سرعت عمل و جديت به خرج دهند.

داعي گفت: دستگاههاي اجرايي تکاب به طور مستمر مسايل مربوط به کارگران کارخانه طلاي آق‌دره و تحقق مطالبات آنان و ضرورت بازگشت به کار کليه کارگران را، پيگيري مي‌كنند.

فرماندار تکاب همچنين برخي شايعات پيرامون توقف دائم فعاليت کارخانه طلاي آق‌دره را رد كرد و خبر تعطيلي قطعي اين کارخانه را تکذيب کرد.

وي يادآور شد: کليه شايعات مربوط به تعطيلي دائمي اين کارخانه صحت نداشته و اين تعطيلي موقتي بوده و با انجام تعميرات اساسي، فعاليت آن از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش ايسنا، کارخانه فرآوري و استحصال طلاي آق‌دره، از سال 1383 در 30 کيلومتري شهر تکاب در جنوب استان آذربايجان‌غربي، با ظرفيت توليد سالانه 2.2 تن طلاي 24 عيار فعاليت مي‌كند كه بعد از معدن "موته" اصفهان، به‌عنوان دومين معدن طلاي کشور و يکي از معادن بزرگ طلاي خاورميانه محسوب مي‌شود.

فعاليت معدن طلاي آق‌دره در حالي متوقف شده كه پروانه بهره‌برداري از اين معدن در سال 1378 به مدت 15سال صادر شده است و اجازه بهره‌برداري و استخراج از اين معدن طلا، تا سه سال ديگر يعني تا سال 1393 وجود دارد.

ایسنا

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter