English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

امروز نوزدهمین سالروز اشغال شهر شوشای جمهوری آذربایجان توسط نیروهای ارمنستان است

آذوح: امروز نوزدهمین سالروز اشغال شهر شوشا واقع در منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان از سوی نیروهای ارمنستان است. شهر شوشا در شب هشتم ماه می سال 1992 با برگزاری عملیات نظامی از سوی نیروهای اشغالگر ارامنه اشغال شده است. تا صبح همین روز شهر شوشا مورد تیراندازی و هدف آتش توپخانه ای نیروهای دشمن قرار گرفته،سپس هزار نفر از نظامیان ارامنه با استفاده از تجهیزات نظامی پادگان 366 روسیه به شهر حمله نموده و وارد شهر میشوند.

در این شهر 248 بنای تاریخی که از سوی دولت محافظت می شد، 8 موزه، 1 نمایشگاه نقاشی، 1 زیارتگاه، 8 موسسه آموزش موسیقی و ده ها آثار فرهنگی و باستانی دیگر مورد اشغال قرار گرفته است.

هنگام اشغال شهر شوشا صدها نفر از ساکنان این شهر شهید و 60 نفر از آنها اسیر و مفقودالاثر شده اند. هنوز اغلب این اسرا آزاد نشده اند. تعداد زیادی از مجروحین و شهدای این فاجعه را زنان و کودکان تشکیل میدهند. حدود 22 هزار نفر از مردم شهر شوشا هنگام اشغال این شهر به مناطق دیگر کشور آواره شده اند.

لازم به یاد آوری می باشد که مناقشه بین دو کشور قفقاز جنوبی - ارمنستان و آذربایجان در سال 1988 بعلت ادعای ارضی ارمنستان به خاک آذربایجان آغاز شده است. در پی حملات ارمنستان به آذربایجان بیست درصد از سرزمینهای متعلق به آذربایجان، یعنی قره باغ کوهستانی همراه با 7 شهر و ناحیه دیگر اطراف آن همچنان تحت اشغال ارتش ارمنستان میباشد. در سال 1994 طرفین به پیمان آتش بس دست یافتند. از آن زمان نیز گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با ریاست مشترک روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا در مسئله حل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی میانجیگری می کنند که تاکنون فعالیتهای آنها هیچ نتیجه ای نداشته است. تابحال به چهار قطعنامه صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آزادی اراضی اشغالی آذربایجان نیزعمل نشده است.

تبریزپست

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter