English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه ی جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح به مناسبت 19 اردیبهشت، روز دانشجوی آذربایجان

تاریخ مبارزاتی حرکت ملی آذربایجان جنوبی بارها و بارها لحظاتی سرنوشت ساز، غرورآفرین و سرشار از عشق به سرزمین مادری را شاهد بوده؛ که بی تردید، بی بدیل ترین ها را دانشجویان شجاع این سرزمین رقم زده اند.

19 اردیبهشت، یادآور زمانی است که صدها مبارز جوان، شجاع و آگاه آذربایجان با شکستن تابوهای جمهوری اسلامی ایران صدای رسای ملت خویش گردیدند، رودرروی نیروهای مسلح ایران ایستادند و با تمام وجود، سر در راه وطن نهادند. این روز، روز دانشجوی آذربایجانی است.

دانشجویان آذربایجان امسال نیز همچون روال 18 ساله ی گذشته، بیشترین فشار را از سوی نیروهای امنیتی متحمل گردیده اند و جنبش دانشجویی به مثابه خط مقدم حرکت ملی آذربایجان جنوبی، با هزاران تهدید و خطر روبروست و رژیم ایران با آگاهی از قدرت عظیم و شگرف این جنبش، دانشجویان را سیبل حملات خود کرده است. دهها بازداشت، احکام سنگین، اخراج از دانشگاه و... هزینه ای است که بر جنبش دانشجویی آذربایجان تحمیل می گردد و رژیم ایران به خوبی می داند که نتیجه ی کوچکترین غفلت از دانشجویان آذربایجان، حماسه ای همچون 1خرداد 85 خواهد بود.

امسال در حالی به استقبال این روز می رویم که جنبش دانشجویی آذربایجان همچون سالیان گذشته، تحت شدیدترین فشارها و محدودیت ها قرار دارد و برخوردهای سخت و خشن امنیتی با فعالان دانشجویی و صدور احکام سنگین تنها گوشه ای از این نمونه هاست. کمافی السابق، دهها فعال سرشناس حرکت ملی آذربایجان هفته هاست اسیر زندانهای رژیم ایران گشته اند و بازداشت و شکنجه در راه وطن، کمترین پاسخ مجاهدتهای خالصانه ی شان در راه آزادی سرزمین مادری از بند اشغال و استبداد بوده است.

اما باز، همچون همیشه، دانشجویان آذربایجانی علیرغم محرومیت، تعلیق و اخراج از دانشگاه و بازداشت و شکنجه، لحظه ای در دفاع از آرمانهای خود عقب نشینی نکرده اند و بیش از پیش در راه تحقق آزادی و عدالت خالصانه جنگیده اند.

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح ضمن تبریک فرارسیدن 19 اردیبهشت، روز دانشجوی آذربایجان، با عنایت به شرایط موجود بخشی از خواسته ها و اهداف خود را به شرح زیر بیان می دارد:

1- جنبش دانشجویی آذربایجان خواستار حذف فضای نظامی در دانشگاههاست. طبیعی است که به دنبال آن، علایم و عواقب وجود چنین فضایی از قبیل صدور احکام انضباطی سنگین، تبعیض و تفکیک جنسیتی، اخراج اساتید دگر اندیش، عدم صدور مجوز برگزاری مراسمات، اعمال فشار و ایجاد محدودیت برای فعالیت تشکل های دانشجویی و... نیز باید از میان برداشته شود .

2- در سالهای اخیر نشریات دانشجویی که به زبان تورکی منتشر می شدند توقیف گشته و از فعالیتهای تشکلهای دانشجویان هویت طلب در درون دانشگاه نیز جلوگیری به عمل آمده است. جنبش دانشجویی آذربایجان مصرانه در راه آزادی نشریات و تشکلهای دانشجویی تلاش خواهد نمود و خواستار رفع توقیف این نشریات و شروع به فعالیت مجدد تمامی تشکلهای دانشجویی می باشد.

3- حاکمان ایران می دانند ملت ترک آذربایجان به یمن رشادتهای فرزندان خود در راه مبارزه تا احقاق کامل حقوق فرهنگی و ملی خویش از پای ننشسته و مبارزاتش را با تلاش برای رسمیت زبان تورکی در ایران و کسب حق تحصیل به زبان مادری آغاز و با به دست آوردن حق تعیین سرنوشت خویش ادامه خواهد داد. جنبش دانشجویی آذربایجان-آذوح رسمی شدن زبان تورکی در ایران، فراهم نمودن شرایط تحصیل به زبان مادری، اختصاص رادیو و تلویزیون سراسری به زبان تورکی و ایجاد فضایی مناسب برای انتشار مطبوعات آزاد و سراسری به زبان تورکی را کمترین خواستهای خود در زمینه ی احقاق حقوق ملت ترک آذربایجان می داند.

4- در روزهای گذشته احکام سنگین زندان برای چندین فعال سیاسی آذربایجان صادر گردید. صدور 8 سال زندان برای اوختای ولیزاده و 45 سال زندان برای 5 عضو شورای مرکزی حزب یئنی گاموح از این نمونه هاست. آذربایجان اویرنجی حرکاتی-آذوح ضمن محکوم نمودن بازداشتهای خودسرانه، بی دلیل و خشونت آمیز فعالین سیاسی آذربایجان توسط عوامل اطلاعاتی ایران، آزادی بی قید و شرط تمامی آنان را خواستار است. در عین حال با اعلام حمایت از جنبش های زنان، کارگران و جنبش دموکراسی خواهی و حقوق بشر، خواستار آزادی دانشجویان زندانی و فعالین کارگری، تمامی فعالین سیاسی و حقوق بشری و لغو احکام قضایی صادر شده برای آنان هستیم.

جنبش دانشجویی آذربایجان امیدوار است مسئولین امنیتی و قضایی ایران با پندگیری از نتایج برخوردهای شدید امنیتی و صدور احکام سنگین برای فعالین سیاسی، میزان صبر و حوصله ی حرکت ملی آذربایجان جنوبی را به آزمایش نکشانند؛ زیرا در صورت تداوم صدور چنین احکامی، اهتزاز پلاکاردها در ورزشگاهها و... مطمئنا جای خود را به روشهایی دیگر خواهد داد.

گوج بیرلیکده دیر...

جنبش دانشجویی آذربایجان

آذوح

18 اردیبهشت 1392

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter