English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

وضعیت قرمز: اعلان جنگ دولت به مجلس و شورای نگهبان؟

آذوح: احمدی نژاد مدتیست از چشم  برخی سران حکومت افتاده و این روزها محافل وابسته به نظام با دست بازتری وی را مورد هجمه قرار می دهند. پس از ائمه جماعات وابسته به رهبری  شورای نگهبان هم با وی از درمخالفت در آمد و نکته مهم آنکه دولت می گوید زیر بار نظر شورای نگهبان هم نمی رود.

مجلس و  قوه قضائیه هم دل خوشی از دولت ندارند و در حال حاضر به نظر می رسد طرفداران احمدی نژاد محدود به همان معدود وفاداران حلقه اول ریاست جمهوری هستند که آنها هم فعلا منفور نظام واقع شده اند.

سرعت غیر قابل باور سقوط محبوبیت احمدی نژاد در میان اصولگرایان موضوعی است که این روزها  قابل انکار نیست. حتی در آخرین شب عزاداری در منزل آیت الله خامنه ای ، رهبری نظام با چهره ای  از رئیس دولت استقبال کرد  که ایرنا مجبور شد عکس خوش و بش آقای خامنه ای با هاشمی شاهرودی را به گونه ای برش دهد که خنده های رهبری متوجه احمدی نژاد نشان داده شود. این در حالی است که عکس اصلی مربوط به خوش آمد گویی آیت الله خامنه ای به محمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه بود.

اوضاع به گونه ای است که حتی روزنامه کویتی الرای نوشت:" ایرنا با دستکاری در یکی از تصاویر آیت الله خامنه ای تلاش دارد تا نشان دهد اختلاف نظری با احمدی نژاد وجود ندارد.

نا محرم شدن دولت به شورای نگهبان

شیخ فرتوت نظام یعنی احمد جنتی تنها حامی پر و پا قرص دولت بود که در بیشتر موارد جانب دولت را در دعواهای مجلس و دولت می گرفت. اما انگار از قضای روزگار جنتی نیز دیگر میل چندانی به یقه درانی برای دولت ندارد. چرا که در آخرین غائله حاشیه ساز میان احمدی نژاد و پارلمان بر سر ادغام وزارت خانه ها ، شورای نگهبان جانب مجلس را گرفت و اقدام دولت را مغایر با قانون اعلام کرد.

در اعلام نظر شورای نگهبان آمده است ادغام دو یا چند وزارتخانه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا قبل از تصویب مجلس تغییری در مسئولیت و اختیارات وزیران و وزارتخانه های قبلی به وجود نخواهد آمد. طبق نظر شورای نگهبان همچنین وزرای وزارت خانه های جدید باید از مجلس هم رای اعتماد بگیرند.

این در حالی است که احمدی نژاد پیش از این گفته بود طبق ماده 53 دولت مکلف است چند وزارتخانه را به تشخيص خود با هم ادغام كند و اگر وزارتخانه‌ جديدي تشكيل شد، شرح وظايف را به مجلس بفرستد.

نکته جالب آنکه علی لاریجانی روز چهارشنبه گفته بود ادغام وزارتخانه ها و شرح وظایف آنها باید به تصویب مجلس برسد . همچنین دولت باید برای وزیران جدید از مجلس رای اعتماد بگیرد.

رئیس دولت سرانجام مجبور شد شمشیر را برای لاریجانی رئیس مجلس از رو ببندد. برادر رئیس پارلمان یعنی صادق لاریجانی هم عصر چهارشنبه اطرافیان دولت را به خاطر مبادرت به رمالی و تسخیر اجنه مورد سرزنش گزنده قرار داده بود.

نگذارید دهنم باز شود !

احمدی نژاد هم که خیلی دل خوشی از مجلس به خاطر دستکاری بودجه سال 90 نداشت، در نهایت گفت: رييس محترم مجلس ظاهرا فكر مي كنند عين قانون هستند كه اين تصور درستي نيست و بايد توجه داشت كه نبايد فضاي كشور را بي جهت آلوده و مشوش كرد.

احمدی نژاد در جلسه چهارشنبه هئیت وزیران گفته بود قانوني تصويب مي‌شود و در اختيار دولت قرار مي‌گيرد؛ ولي به محض اينكه مي‌خواهيم اجرا كنيم، فشارها بر روي دولت، ايرادها، حرف‌ها و تقاضاهاي غيرقانوني شروع مي‌شود ، با سر و صدا، توهين و اتهام كه نمي‌توان كشور را اداره كرد !!

وی خطاب به لاریجانی گفت: خوب است قانون را بخوانی ، قانون خوب است ! من اميدوارم قانونگذار به‌خصوص رييس مجلس بيش از همه پايبند قانون باشد، به قانون احترام بگذارد.

ظاهرا عصبانیت رئیس دولت ناشی از این است که در نقش کارگر قرار گرفته و مجلس کارفرمای وی و دولت شده است. وی گفت: بعضي تصور مي‌كنند كه صاحبكار هستند و دولت كارگر! اين تصور غلط است.

پایان اظهارات احمدی نژاد در جلسه چهارشنبه دولت با تهدیدی تمام عیار خاتمه یافت. تهدیدی که نشان داد وی بی میل نیست اتهاماتی را بر ضد برخی ها مطرح کند. وی گفت: اگر قرار باشد ما بگوييم چه كساني متخلف از قانون هستند، حرف‌هاي زياد و مستندي براي گفتن داريم. ما همين طوري حرف نمي‌زنيم. هر حرفي بزنيم، آن را در هر دادگاه صالحه‌اي، با مستندات بسيار قوي اثبات مي‌كنيم.

با این حال احمدی نژاد به گونه ای میخ را محکم کوبیده بود و از قانونی بودن کار خود مطمئن بود که در جلسه روز چهارشنبه برای میرکاظمی ، محصولی و محرابیان دعوتنامه نفرستاد . عدم دعوت از صادق محصولی، نیز که تا پیش از پست وزارت به عنوان مشاور احمدی نژاد در جلسات دولت حاضر می شد نیز در جای خود قابل تامل است .

جدال در تلویزیون دولتی

جدال دولتی ها با پارلمان بر سر ادغام وزارت خانه ها حتی به تلویزیون دولتی هم کشیده شد و نمایندگان هر دو طرف حملات سخت و گزنده ای را نثار یکدیگر کردند.

لطف الله فروزنده که به عنوان سهمیه جمعیت ایثارگران در دولت به معاونت احمدی نژاد رسیده در این مناظره گفت: لاریجانی نظر شخصی خود را در مخالفت با دولت در موضوع ادغام مطرح کرده است.

جدال کوهکن نماینده مجلس با معاون احمدی نژاد در تلویزیون به قدری تند بود که فروزنده بارها با عصبانیت به کوهکن می گفت : گوش کن !

کوهکن تاکید کرد که دولت به درستی به قانون عمل نکرده و تدبیر به خرج نداده است. چون عملی نیست که اول ادغامی صورت بگیرد و بعد برایش شرح وظیفه تعریف شده و وزیر تعیین شود

دعوا به قدری بالا گرفت که محرز شد بین دولت و مجلس مشکل حادی وجود دارد. در بخشی از این مناظره  فروزنده گفت: ما با تدبیر عمل نمیکنیم؟ خودتان دارید می گویید قانونی نوشته اید که عملی نیست!

کوهکن هم با اظهار تعجب از سخنان فروزنده گفت: شما درست به قانون عمل نمیکنید. قانونی که ما نوشته ایم عملیاتی است. ما که در مجلس تابع شما در دولت نیستیم که هر چه شما بخواهید تصویب کنیم.

این دعوای علنی تا آنجا بالا گرفت که سرانجام معاون احمدی نژاد که کم آورده بود به مجری برنامه گفت: گویا مرا دعوت کرده اید تا حرف نزنم !!

نماینده دولت در نهایت با رای شورای نگهبان هم مخالفت کرد وگفت: قانون عطف بما سبق نمی شود.

طفره از ادامه مناظره به بهانه جنسیت !

دعوای چهارشنبه شب در تلویزیون باعث شد که بخش دوم مناظره بر سر ادغام وزارت خانه ها که قرار بود احمد توکلی از طرف مجلس و فاطمه بداغی معاون حقوقی دولت آن را ادامه دهند، در هاله ای از ابهام قرار گیرد.. دلیل این امر بهانه تراشی طرف دولتی بود که گفته بود چون طرف مناظره مرد است مناظره نمی کنم و باید یک زن برای مناظره انتخاب می شد !!!

احمد توکلی پیش از این در اظهارات بسیار تند رئیس دولت را مستبد و یکه تاز خظاب کرده و گفته بود احمدی‌نژاد روحیه‌ای دارد که قانون را تفسیر به رأی می‌کند و هرچه را خودش درست تشخیص بدهد با قانون تطبیق می‌دهد و در غیر این صورت، قانون را دور می‌زند . این روحیه استبدادی برخلاف اهداف بلند انقلاب اسلامی و به‌ضرر کشور است و مجلس را که در رأس امور هست به انفعال می‌کشاند.

وی گفته بود : متأسفانه مجلس هم برخورد محکمی با رئیس‌جمهور نداشته و این روحیه یکه‌تازی او تقویت شده و به‌نظر می‌رسد حتی حوادث اخیر هم ایشان را متنبه نکرده است.

دولت در سراشیب مشروعیت

پس از مقابله جدی دولت با حکم حکومتی رهبری و پایان فضاحت بار ماجرا به ضرر دولت ، این بار در غائله دولت و مجلس نیز دولتی ها مغلوبه شدند و شورای نگهبان و دولت مقابل هم قرار گرفتند . احمدی نژاد حتی تا آنجا پیش رفت که گفت رای من در انتخابات 35 میلیون بوده و چون رهبری از من حمایت کرد نزدیک به 12 میلیون رای ریزشی داشته ام .

احمدی نژادرئیس دولت حتی در دوران خانه نشینی و قهر به برخی گفته بود اگر الان انتخابات برگزار شود 35 میلیون رای دارد .

با این حال به نظر می رسد اختلاف جدید رئیس دولت با پارلمان وضع را به طرز جدی بغرنج تر کند و مشروعیت دولت از این رهگذر به شدت تنزل پیدا کند. به خصوص که درگیری با مجلس می تواند گروههای فعال علیه دولت را به اتخاذ تدابیری محکمتر سوق دهد.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter