English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دیدار هیاتی از آذربایجان جنوبی با مسئول بخش قفقاز جنوبی و حقوق بشر "بنیاد جامعه ی باز"+ تصاویر

آذوح: هیاتی متشکل از فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی در دیداری با مسئول بخش قفقاز جنوبی و حقوق بشر "بنیاد جامعه ی باز"(سوروس) به بیان مشکلات و مسائل آذربایجان جنوبی پرداختند.

به گزارش آذوح در این دیدار که در مقر این بنیاد شهر بروکسل در روز دوشنبه 17 تیر برگزار شد خانم ژاکلین هیل(Jacqueline Hale) از سوی این بنیاد حاضر شده و با فعالین سیاسی آذربایجان به مباحثه پرداخت. خانم ژاکلین هیل مسئول امور مربوط به آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، انرژی و مسائل مربوط به حقوق بشری است. ایشان قبل از پیوستن به سوروس، مشغول به کار در پارلمان اروپا و تحقیق برای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بوده اند.

در این دیدار که به گفته ی خانم هیل از اولین دیدارهای این بنیاد با نمایندگانی از آذربایجان جنوبی به شمار می رود مباحثات جالب و در خور توجهی به وقوع پیوسته و گاها سوال و جوابهای چالش برانگیزی را نیز شاهد بود.

زمانی که فعالین آذربایجانی در ابتدای سخنان خود از 35میلیون ترک ساکن در ایران سخن گفتند مسئول بنیاد جامعه ی باز با طرح این موضوع که برخی آمار از حضور 21 میلیون ترک در ایران حکایت دارند دلیل این امر را سوال نمود. در پاسخ به این موضوع به سیاستهای ایران در تقسیم اراضی آذربایجان جنوبی به چندین استان، کوچاندن اجباری ملت ترک به نواحی فارس نشین و آمارسازیهای جعلی رژیم ایران اشاره شده و تاکید گردید وزیر امور خارجه ی ایران در سفر خود به ترکیه از تکلم بیش از 40 درصد ساکنین ایران به زبان ترکی خبر داده بود.

فعالین آذربایجانی در ادامه با اشاره به وضعیت وخیم اورموگولو از لزوم توجه جدی و فوری به این امر خبر داده و خانم هیل را با عواقب خشک شدن اورمو گولو توسط رژیم ایران آگاه نمودند. ایشان با دریافت بروشوری که در این خصوص تهیه شده بود از ارسال آن به بخش محیط زیست سازمان خود خبر داد.

در ادامه ی دیدار مسئول بخش قفقاز سازمان سوروس با طرح این سوال که آیا انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری می تواند تغییری در وضع ایران و آذربایجانیان ایجاد نماید باعث گردید برای دقایقی فضای گفتگو به مناظره تبدیل گردد. فعالین آذربایجانی با طرح دیدگاههای خود و بیان دلایل مختلف اظهار داشتند چنین تغییراتی اگر هم بتواند در کوتاه مدت بخشی از وضعیت اقتصادی جامعه را بهبود دهد با این حال به هیچ وجه تاثیری بر آزادیهای سیاسی یا سیاست اتمی ایران نخواهد داشت. در این خصوص نیز با اشاره به سیاست اپوزیسیون فارس در این انتخابات و حذف تلویحی کروبی و موسوی از جریان این اپوزیسیون و نیز افزایش بیسابقه ی تعداد اعدامها در هفته های گذشته از این موارد به عنوان سند عدم تغییر در سیاستهای ایران یاد نمودند. با این حال خانم هیل در بخشهایی از این گفتگو با بیان نظرات خود از زود بودن قضاوت در مورد حسن روحانی خبر داده و قضاوت در این امر را به بعد از تحلیف وی موکول نمودند.

در بخش دیگری از این دیدار فعالین سیاسی آذربایجان جنوبی با ارائه ی گزارش کامل نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی در 4 سال گذشته و همچنین گزارشی از آخرین وضعیت بازداش شدگان اخیر در آذربایجان این مسئول بنیاد جامعه ی باز را با نقض جدی حقوق بشر در آذربایجان آشنا نمودند. خانم هیل با بسیار پر اهمیت خواندن چنین مواردی از بررسی فوری آن خبر داد. ایشان تاکید کردند با توجه به مسئولیت خویش در بخش حقوق بشر، به جد در خصوص زندانیان آذربایجانی تلاش خواهد نمود.

با این وجود جدی ترین واکنش و برخورد خانم ژاکلین هیل در زمان اشاره به قتل عام آذربایجانیان در سال 1325 صورت گرفت. فعالین آذربایجانی به هنگام تحویل گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی از این حجم گسترده ی برخوردها و بازداشتها با عنوان "نسل کشی نرم" یاد نمودند که این موضوع واکنش خانم هیل را برانگیخت!. ایشان با اعتراض به این اصطلاح اظهار داشتند که اطلاق نسل کشی به این موضوع امر درست و منصفانه ای نیست. در پاسخ به این انتقاد، هیات آذربایجانی با اشاره به قتل عام بیش از 30 هزار آذربایجانی به دست رژیم شاه در آذر 1325 در شرایط غیرجنگی و اشغال خاک آذربایجان خواستار توضیح و اعلام موضع وی در این مورد شدند. خانم ژاکلین هیل از "شوکه" شدن خود گفت و اینکه تا به حال از چنین مورد فجیع و وحشتناکی خبر نداشته است. وی سپس اضافه نمود که فرزند شاه سابق ایران و اطرافیانش هیچ وقت به چنین موضوعی اشاره نکرده اند و همیشه از دموکراسی خواهی خود گفته اند. وی ضمن طرح برخی سوالات در این خصوص و دریافت اطلاعات بیشتر گفت این فاجعه را "شخصا" پیگیری خواهد کرد.

این دیدار که بیش از 1 ساعت به طول انجامید با تحویل جزوات، بروشورها و گزارشها به خانم ژاکلین هیل خاتمه یافت. در این دیدار آقای محمود بیلگین(سخنگوی حزب دموکرات آذربایجان جنوبی)، آقای امیر مردانی(سخنگوی جنبش دانشجویی آذربایجان، آذوح) و خانم آیدا کریملی(فعال حقوق زنان آذربایجان جنوبی) شرکت داشتند.

در روزهای آتی این هیات دیدارهایی با چندین عضو پارلمان اروپا برگزار خواهد نمود که گزارشات تکمیلی متعافبا ارسال خواهند گردید.

گفتنی است بنیاد سوروس با نام اصلی بنیاد جامعه باز (Open Society Institute - OSI) در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. هدف این موسسه، ایجاد و حفظ ساختارها و نهادهای جامعه باز است و فعالیتهایش را از کمک انسان‌دوستانه گرفته تا بهداشت عمومی و رعایت حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی شامل می شود.

سوروس در بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، اوکراین، تاجیکستان، روسیه، گرجستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی دارای نمایندگی‌های فعال است.

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter