English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نجات دریاچه ارومیه در حد حرف مانده است

آذوح: در حالی که روسها برای بارورسازی ابرها و ایجاد بارش برای نجات دریاچه ارومیه در شمالغرب مستقر شده و فعالیت دارند، کارشناسان از تاثیر فعالیت آنها در افزایش بارندگی ها به شدت ابراز تردید می کنند.

به گزارش مهر، حساسیت های از زمانی آغاز شد که مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش بارورسازی ابرها در افزایش بارندگیهای اخیر منطقه، از افزایش نیم متری سطح آب دریاچه ارومیه خبر داد. این خبر گرچه با بازتاب گسترده ای همراه بوده و امیدها را برای نجات دریاچه ارومیه افزایش داد اما با اظهار نظر کارشناسان و ابراز تردید به اصل خبر و تاثیر بارورسازی ابرها، موضوع وارد مرحله جدیدی شد.

جالب اینکه 15 فروردین تا 15 اردیبهشت ماه هرسال اوج بارندگی های منطقه آذربایجان بوده و در فرهنگ عامه منطقه به ماه "نیسان" معروف است. در این ماه بر اساس روال عادی و طبیعی، بارش گسترده باران تمام منطقه را فرا می گیرد اما به نظر می رسد برخی قصد دارند برای "خبر درمانی" افکار عمومی، بارندگیهای اخیر را به نام خود ثبت و ضبط کنند! با وجود وضعیت رو به نابودی دریاچه ارومیه و با توجه به اظهارات مسوولان و کارشناسان استانی در باب شیوه های احیای دوباره آن، تا کنون اقدام عملیاتی قابل توجهی در راستای افزایش سطح دریاچه صورت نگرفته است.

به گفته کارشناسان زمانی وسعت آب دریاچه ارومیه شش هزارو 100 کیلومتر مربع خوانده می شد که امروز این رقم به چهار هزار کیلومتر مربع تقلیل پیدا کرده است، یعنی چیزی معادل 22 میلیارد متر مکعب. هم اکنون با توجه به افت شش و نیم متری آب دریاچه، برای رسیدن به تراز نرمال به 22 میلیارد مترمکعب ورودی نیاز داریم.

احمد فاخری فرد، استاد دانشگاه در این باره می گوید: با توجه به این نیاز بارشی، پتانسیل منطقه ای پاسخگوی این مقدار نیست و حتی اگر بارشی داشته باشیم سالهای متمادی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید انتظار کشید. به گفته مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، افزایش دما و به تبع آن تبخیر، روند کاهش سطح دریاچه ارومیه را تشدید کرده و موجب پایین آمدن کیفیت آب، لب شور و غیرقابل برداشت شدن آن در چاه های حاشیه دریاچه شده است.

وی از افزایش نیم متری سطح آب دریاچه ارومیه طی بارش های اخیر خبر داده و می گوید: طی دهه اخیر سطح آب دریاچه ارومیه 240 سانتی متر کاهش یافته و حدود 10 میلیارد مترمکعب از حجم آن کاسته شده است که با توجه به بارش های فراوان اخیر این مقدار پنجاه سانتی متر افزایش یافته است.

این در حالی است که فاخری فرد، استاد دانشگاه تبریز افزایش نیم متری سطح آب را فرضیه ای دور از تصور خوانده و اشاره می کند: طی محاسبه ای ساده در می یابیم که باید طی روزهای اخیر چیزی حدود 60 سانتی متر بارندگی در منطقه اتفاق می افتاد تا این افزایش نیم متری بوجود آید.

این در حالی است که علی اکبر رسولی، کارشناس آب دانشگاه تبریز، روش بارورسازی را دور از توانمندی های منطقه ی خوانده و معتقد است: این روش بسیار پیچیده است و افراد متولی احیای این روش از دانش کافی در این حوزه برخوردار نیستند و در نهایت با تکنولوژی های در دسترس ما این روش قابل عملیاتی شدن نیست.

باتوجه به هشدارهای کارشناسان از عواقب پس از خشکسالی دریاچه و بروز عواملی چون بادهای منطقه ای که با انتشار نمک اراضی حاشیه دریاچه سبب بروز مشکلاتی عدیده در منطقه خواهند شد ولی همچنان عده ای از مسوولان استانی به دلیل برخی مشکلات اقتصادی، احیا دوباره دریاچه را کم اهمیت می خوانند.

آینانیوز

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter