English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

احمد توکلی: اصلی‌ترین افراد دور احمدی نژاد یا منحرفند یا متهم به فساد مالی یا هردو

آذوح: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی معتقد است "طی چند سال اخیر برخی نیز به دلیل تایید رهبری، فكر می كردند كه اگر ملاحظۀ دولت را كنند مناسبتر است. نتیجه این رفتارها این شد كه احمدی نژاد تصور كرد هر كاری را كه درست می داند می تواند انجام دهد. اما شرایط امروز تغییر كرده است؛ چرا كه هم احمدی نژاد دیگر آن احمدی نژاد سابق نیست و هم كشور بیش از این تحمل برخی قانون شكنی ها را ندارد."

در ادامه واکنش ها نسبت به اقدامات دولت، همچنین عزل وزرای وزارتخانه های ادغام شده توسط رئیس دولت، رییس مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "این كار خلاف مصلحت بوده"، تاکید می کند"موضع مجلس در برابر رئیس دولت دیگر همانند گذشته نیست و حلم گذشته مجلس در برابر قانون شكنی‌ها تكرار نخواهد شد."

وی در عین حال با برخی دیگر هم عقیده است كه احتمالاً عزل سه وزیر نفت، صنایع و رفاه به دلیل مساله داشتن آنها با فرد معلوم‌الحال كنار محمود احمدی نژاد (اسفندیار رحیم مشایی) بوده است.

احمد توکلی با تصریح بر اینكه اكنون با دولت اختلاف مبنایی دارد، چون اصلی‌ترین افراد دور احمدی نژاد "یا منحرفند یا متهم به فساد مالی یا هردو"، برای اولین بار دلیل اضطرار خود برای رای دادن به احمدی نژاد در انتخابات سال ٨٨ را فاش می كند.

به گزارش فارس، احمد توكلی نماینده اصولگرای تهران در دوره های هفتم و هشتم مجلس، طی گفتگویی به برخی سوالات از جمله در خصوص ادغام وزارتخانه ها و انتقاداتی كه نسبت به مواضع او وارد می شود پاسخ گفته و ضمن بیان ریشه های اختلاف دولت و مجلس در این قضیه، دلایل خلاف مصلحت بودن عزل وزرا را شرح می دهد.

عزل سه وزیر با استناد به ماده 53 برنامه پنجم تعجب‌آور است

با وجود آن كه شورای نگهبان در خصوص ادغام وزارتخانه ها نظر خود را اعلام كرده است، اما باز هم شاهد برخی اختلاف نظرها میان دولت و مجلس هستیم. این اختلاف نظرها بر سر چیست؟

- فكر می كنم علت این موضوع به اصرار احمدی نژاد به روشی كه از ابتدا درست می دانست، بازمی گردد و می خواهد این روش را بازسازی كند. به عنوان مثال هنگامی كه وی در حكم عزل وزیران صنایع و معادن، نفت و رفاه به ماده پنجاه و سوم قانون برنامه پنجم استناد می كند و در حكم سرپرستی غضنفری و شیخ الاسلامی همین جمله را تكرار می كند، واقعا تعجب آور است. چرا كه عزل یك وزیر یا سرپرستی یك وزیر دیگر بر یك وزارتخانه از لوازم ماده 53 برنامه پنجم نیست.

برداشت رئیس جمهور از ماده 53 برنامه پنجم از ابتدا اشتباه بود

یعنی بر اساس قانون وزرای جدید باید بعد از تصویب شرح وظایف به مجلس معرفی شوند؟

- اگر شما شرح وظایف یك وزارتخانه را ندانید، می توانید وزیر پیشنهادی را ارزیابی كنید؟ هنگامی كه شما به كسی گواهینامه پایه 2 می دهید و او می تواند از ماشین سه چرخ تا خاور پنج تن را براند، آیا برای آن كه یك تریلی را به او بدهید دوباره او را آزمایش نمی كنید؟ آیا ارزیابی نمی كنید كه این شخص می تواند گواهینامه پایه یكم بگیرد یا نه؟ این مثال را از آن جهت مطرح كردم كه به روشنی نشان می دهد كه اگر مجلس به فردی مانند نامجو برای وزارت نیرو رای اعتماد داد، دلیل بر این نمی شود كه اگر وزارتخانه های نفت و نیرو با یكدیگر ادغام شوند و وزارت انرژی تشكیل شود، توانایی اداره آن را نیز دارد؛ بلكه باید دوباره ارزیابی و رای اعتماد داده شود. بنابراین ما مسئولیت ها را مشخص می كنیم و بر حسب مسئولیت، توانایی فرد معرفی شده را می سنجیم.

استدلال احمدی نژاد در گفت وگوی ویژه تلویزیونی هفته گذشته این بود كه چون این فرآیند طولانی است، نمی توان 8 ماه یك وزارتخانه را سرگردان كرد و كار آن را لق كرد. اما چون مشخص نیست كه كدام وزارتخانه ها در یكدیگر ادغام می شوند، تمام وزارتخانه ها سست می شوند. سوال من این است كه اگر مسیری قانونی شد، آیا باید عمل كنید یا عمل نكنید؟ و اگر مسیری منطقی شد باید به آن عمل كرد یا نه؟ اگر ایشان می خواهد وزارتخانه ها را در یكدیگر ادغام كند، باید كار مطالعاتی انجام دهد و همانطور كه شرح داده شد، در آن مسیر طی طریق كند.

احمدی‌نژاد می‌خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد

همان طور كه شورای نگهبان اعلام كرده وزارتخانه ها باید بر اساس قانون به كار خود ادامه دهند و اگر قرار است وزارتخانه ای منحل شود، باید قانون اجازه دهد. ایشان با این كار در حقیقت می خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد؛ در حالی كه ممكن است مجلس چنین كاری را به مصلحت نداند. وزارتخانه ها باید كار خود را ادامه دهند.

وی مدعی است كه اگر قرار بر ادغام باشد، چون وزیر نمی داند كه در كابینه باقی خواهد ماند یا نه، در كار انجام وظایف خود سست می شود.

عزل همزمان سه وزیر خلاف مصالح ملی بود

شما و برخی نمایندگان در اظهارنظرهای خود اعلام كردید كه عزل وزرا غیرقانونی است. چه مستندات و استدلالاتی برای این صحبت شما و برخی نمایندگان وجود دارد؟

- من نگفتم كه عزل وزرا غیرقانونی است؛ بلكه تصریح كردم كه عزل وزرا قانونی است اما با مصالح ملی مغایرت دارد. علتش هم روشن است. در حالی كه ما از سوی كشورهای بیگانه به وسیله تحریم و فشارهای سیاسی و تبلیغاتی تحت فشار هستیم، در داخل با مشكلات اقتصادی جدی دست و پنجه نرم می كنیم، رییس جمهور به یكباره 3 وزیر اقتصادی - اجتماعی را عزل می كند. پیام این كار برای جامعه و خارج از كشور چیست؟ آن هم وزیر نفت كه یك وزیر كاملا اقتصادی، سیاسی و فنی است. از این لحاظ سیاسی است كه ما در بازار تمام سیاسی نفت نقش داریم و پس از 38 سال نقش جدیدی را كه حق ما بود و باید به ما می دادند، بعد از سال ها به ما واگذار كرده اند و آن هم ریاست اوپك است.

هم‌نشینی با وزرا یا معاونان وزرای اوپك در شان رئیس جمهور ایران نیست

در این شرایط می بینیم كه رییس جمهور سرپرستی وزارت نفت را بر عهده می گیرد؛ آیا در شان رییس جمهوری اسلامی ایران هست كه با وزرای كشورهایی كه هم سطح او نیستند یا با قائم مقام وزرای اوپك در یك جلسه بنشیند؟ معنای این كار رییس جمهور این است كه ما در واقع نمی توانیم ریاست اوپك را به خوبی بر عهده داشته باشیم. كدام مصلحت ملی اقتضا می كرد كه ایشان وزیر نفت را عزل كند؟ آیا اشكالی داشت كه وزیر نفت وزارت خود را ادامه دهد و اگر روزی مجلس پذیرفت كه وزارت نفت با وزارت نیرو ادغام شود، در این صورت رییس جمهور نامجو یا هر كس دیگری را كه مد نظرش بود به مجلس معرفی می كرد و مجلس هم اگر صلاح می دید به وزیر پیشنهادی رای اعتماد می داد.

از سوی دیگر آیا درست است كه وزیر صنایع كه برای مذاكرات سیاسی - اقتصادی عازم سفر چین بود، عزل شود و ما در برابر طرف خارجی كه ارتباطات زیادی با آن داریم، كوچك بشویم؟ چه لزومی داشت؟ همان طور كه رییس جمهور اعلام كرد، وزیر صنایع از دوستان احمدی نژاد بود؛ حالا اگر دو - سه ماه دیگر ایشان در وزارت صنایع می ماند این وزارتخانه بهتر اداره می شد یا سرپرستی غضنفری كه همزمان مسئولیت سنگین وزارت بازرگانی را نیز برعهده دارد؟ كدامیك به مصلحت نزدیكتر بود؟ البته من به محرابیان برای وزارت صنایع رای ندادم اما حالا كه وزیر شده، عزل او را در این وضعیت به مصلحت نمی دانستم. چرا ما فردی را كه در ابتدا چندان كاردان نبود و با افت و خیز تجربه اندوخته، عزل می كنیم و فرد دیگری را كه مسئولیت سنگین دیگری بر عهده دارد را جایگزین او می كنیم؟

حلم گذشته مجلس در برابر قانون شكنی‌ها تكرار نخواهد شد

شما اخیرا در اظهارنظرهای خود اعلام كردید كه برخورد مجلس از این پس تغییر خواهد كرد و دیگر شاهد رفتار گذشته مجلس در برابر دولت نخواهیم بود. بر این اساس شاهد چه تحولاتی در روند تعاملات دولت و مجلس در آینده و در 2 سال باقی مانده از عمر دولت خواهیم بود؟

- من فكر می كنم كه مجلس به اندازه كافی حلم به خرج داده است. از اعتراضات سنگینی كه ما در فضای مجلس به طور خصوصی می شنویم، برداشت من این است كه مجلس مانند گذشته رفتار نخواهد كرد. بعد از حوادثی كه در یكی دو ماه اخیر در خصوص وزارت اطلاعات رخ داد و آزمایش هایی كه افراد پس دادند، مجلس دیگر دلیلی نمی بیند كه حلم گذشته را به خرج دهد.

این كه رهبری در این شرایط بر اجرای قانون تاكید می كنند پیام روشنی دارد و مجلس نیز اصرار دارد كه دیگر مسیر گذشته تكرار نشود. در سالهای پیش قانون شكنی هایی صورت گرفته است كه مجلس حلم به خرج داد و به تعبیر برخی دیگر از خود ضعف نشان داد كه شاید هر یك از این تعابیر به نحوی درست باشد.

دلیل حمایت مجلس از دولت امید به اصلاحاتی بود كه توان آن را در احمدی‌نژاد می‌دید

چرا مجلس اصولگرا كه در شش سال اخیر همواره این رفتار را در پیش گرفته بود، اكنون در پی تغییر رویه است؟ آیا سكوت مجلس در برابر برخی اقدامات دولت دلیل خاصی داشت؟

- این رفتار مجلس علل مختلفی داشت. یكی از دلایل، امید به اصلاحاتی بود كه توان آن را در آقای احمدی نژاد می دیدند؛ نمایندگان سخت گیری را لازم نمی دیدند و فكر می كردند كه اگر از ایشان پشتیبانی شود بهتر است. عده ای نیز با اعمال نفوذ دولت، همراهی بیش از حد نشان می دادند. برخی نیز به دلیل تایید رهبری و تشخیص موضوع، فكر می كردند كه اگر ملاحظه كنند مناسبتر است. نتیجه این رفتارها این شد كه احمدی نژاد تصور كرد هر كاری را كه درست می داند می تواند انجام دهد. اما شرایط امروز تغییر كرده است؛ چرا كه هم احمدی نژاد دیگر آن احمدی نژاد سابق نیست و هم كشور بیش از این تحمل برخی قانون شكنی ها را ندارد.

جزئیات تازه‌ای از نشست لاریجانی و احمدی‌نژاد در حضور رهبری

لاریجانی اخیرا اعلام كرد كه وی و احمدی نژاد در حضور رهبری در خصوص ادغام وزارتخانه ها صحبت كرده اند. در این جلسه چه مباحثی مطرح شده است؟

- آنچه كه من می دانم این است كه نظر شورای نگهبان با صراحت مطرح شد و رهبری از نظر شورا دفاع حقوقی كرد. وی تصریح کرد كه وقتی شورای نگهبان نظری می دهد همه باید اطاعت كنند و من هم باید اطاعت كنم. اینگونه نیست كه شما وزارتخانه ها را ادغام كنید و سپس شرح وظایف را ارائه كنید.

اما می بینیم كه احمدی نژاد از طرق به ظاهر قانونی دارد آن حركت قبلی خود را شبیه سازی می كند؛ یعنی عزل وزرا را انجام داد و از عبارت "پایان ماموریت " كه در قانون اساسی جایگاه حقوقی ندارد استفاده كرد. در سرپرستی وزارتخانه ها نیز مانند گذشته عمل كرد و اكنون پس از انجام تمام این كارها می خواهد شرح وظایف را به مجلس ارائه دهد.

تشكیل كمیته مشترك برای وزارت ورزش وقت تلف كردن است

در خصوص وزارت ورزش نیز در این جلسه صحبت شده است؟

- بله؛ درباره تشكیل وزارت ورزش رهبری صراحتا و قاطعانه اعلام كرد كه باید وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود و اگر ابهامی نیز وجود دارد با همكاری مجلس این ابهامات را برطرف كنید. احمدی نژاد در صحبت های هفته گذشته خود خبر دادند كه كمیته مشتركی مسئول این كار شده است كه البته من اطلاعی از آن ندارم. اما به نظرم تشكیل این كمیته نیز وقت تلف كردن است؛ باید وزیر به مجلس معرفی شود و خود وزیر به مجلس بیاید .

حدس می‌زنم 3 وزیر عزل شده با فرد معلوم‌الحال كنار آقای احمدی نژاد مساله داشتند

عده ای بر این عقیده اند كه احمدی نژاد در خصوص وزارتخانه هایی كه تمایلی به ادامه همكاری با وزرای آنها را نداشتند، این طرح را اجرا كردند و وزارتخانه هایی همچون ارتباطات و تعاون را كه پیش از این بحث ادغام آنها مطرح بود را از این طرح مستثنی كردند. شما چنین نظری را قبول دارید؟

- من هم حدس می زنم كه همین طور باشد. به دلیل این كه عزل وزیران با آن حكم اول كه قانونی هم نبود و موجب اعتراض نمایندگان شد، این تصور را پیش آورد كه چرا چنین كاری انجام شده است. یكی از فرضها كه فكر نمی كنم چندان اشتباه باشد و من هم اجمالا به درست بودنش اعتقاد دارم این است كه این 3 وزیر با فرد معلوم الحالی كه كنار احمدی نژاد است مساله داشتند و به همین دلیل از صحنه حذف شدند.

تجربه ادغامهای گذشته خلاف رویه كنونی را ثابت می‌كند

ما در دولتهای گذشته نیز شاهد ادغام برخی وزارتخانه ها بودیم. آیا در آن زمان نیز چنین بحث ها و اختلافاتی میان دولت و مجلس وجود داشت؟

- خیر! هرگز چنین اختلافاتی نبود. من 3 وزارتخانه را كه رییس جمهور 2 تای آنها را مثال زد و متاسفانه اطلاعات اشتباه به ایشان داده بودند یا تعمدا تغافل صورت گرفت، برای شما مثال می زنم. در دولت محمد خاتمی، مطالعات در خصوص وزارت جهاد كشاورزی كه قرار بود از ادغام وزارتخانه های جهاد سازندگی و كشاورزی ایجاد شود، انجام شد؛ لایحه تشكیل وزارتخانه تقدیم مجلس شد و مجلس پس از بررسی در سال 79 به آن رای داد. تشكیل این وزارتخانه متكی به ماده 2 برنامه سوم بود كه دولت را ملزم می كرد در حوزه كشاورزی و عمران روستایی یك وزارتخانه داشته باشد. در خرداد 79 یعنی هفت، هشت ماه بعد از تصویب برنامه سوم، دكتر عارف معاون اول رییس جمهور وقت لایحه تشكیل این وزارتخانه را به مجلس برد.

همین اتفاق در خصوص وزارت صنایع و معادن نیز رخ داد. محلوجی وزیر معادن و فلزات و نعمت زاده وزیر صنایع بودند اما خاتمی برای وزارتخانه جدید نعمت زاده را برای تصدی وزارت صنایع و معادن به مجلس معرفی كرد.

در خصوص وزارت صنایع و وزارت صنایع سنگین كه در سال 73 بر اساس برنامه دوم با یكدیگر ادغام شدند نیز همین سیر طی شد. آن زمان دو نفر وزیر صنایع و صنایع سنگین بودند اما پس از ادغام شخص سوم، یعنی آقای اسحاق جهانگیری به عنوان وزیر انتخاب شد. ابتدا براساس قانون وزارتخانه تاسیس شد، سپس زیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد. نه عزلی در كار بود ونه ادغامی پیش از تصویب مجلس.

پاسخ به منتقدانی كه می‌گویند توكلی نسبت به تمام اقدامات دولت گارد منفی می‌گیرد

اجازه می خواهم كه خارج از این بحث در خصوص برخی مسائلی كه در خصوص مواضع شما مطرح می شود سوال كنم. عده ای این انتقاد را نسبت به مواضع شما مطرح می كنند كه نسبت به تمام اقدامات و سیاست های دولت گارد منفی می گیرید. پاسخ شما به این منتقدان چیست؟

- اگر همین مصاحبه را یك بار دیگر مرور كنید، متوجه می شوید كه این انتقاد وارد نیست...من با مطلق انگاری مسئولان حكومتی مخالفم چرا كه اسلام با این كار مخالف است. ما افرادی غیر معصوم هستیم كه گاهی اوقات كارهای خوب ما با كارهای بد آمیخته است و در مقابل كارهای بدی از ما سر می زند كه وجوه خوبی در آن ها دیده می شود. این مساله در باره من، شما و احمدی نژاد نیز صدق می كند.

علت اضطرار توكلی در رای دادن به احمدی‌نژاد فاش شد

انتقاد دیگری كه نسبت به شما مطرح می كنند این است كه احمدی نژاد در انتخابات سال 84 و 88 همان شعارهای توكلی را در انتخابات 72 و 80 مطرح كرد و توكلی با وجود حمایت از احمدی نژاد در مرحله دوم انتخابات نهم و انتخابات ریاست جمهوری دهم، باز هم با سیاست های رییس جمهور و دولت مخالفت می كنند. آیا انتقادات شما نسبت به سیاست های دولت است یا این كه با گفتمان دولت و رییس جمهور مشكل دارید؟

- ابتدا باید سوال شما را تصحیح كنم. در انتخابات سال 84 همان طور كه اشاره كردید، من در دور دوم از احمدی نژاد در مقابل آقای هاشمی رفسنجانی حمایت كردم؛ چرا كه در آن زمان رویكردهای احمدی نژاد بسیار قابل دفاع بود و امید می رفت كه كاركردهایش هم درست باشد. اما در انتخابات سال 88 من به هیچ وجه از ایشان دفاع نكردم و به بزرگان كشور نیز اعلام كردم كه حمایت از ایشان را بر خودم حرام می دانم. در عین حال اعلام كردم كه اضطرارا به ایشان رای می دهم؛ علت این رای اضطراری را آن زمان اعلام نكردم اما الان برای اولین بار در شكل رسانه ای می گویم.

آن روزها به مسئولان ستادهای سابقم در استانها و دوستانم كه هنوز رابطه ای با هم داریم، گفتم كه آقای موسوی دارای پایگاه اجتماعی‌ای است كه ولو نخواهد، قدرت ایجاد تحریك اجتماعی در برابر رهبری را دارد و احمدی نژاد دارای پایگاه اجتماعی است كه ولو بخواهد، قدرت تحریك اجتماعی در برابر رهبری را ندارد. به همین دلیل گفتم كه چون رهبری را ركن ركین كشور می دانم و هم از نظر اعتقادی و هم از نظر سیاسی اعتقاد دارم كه باید از ایشان تبعیت كنیم و ایشان با قدرت جامعه را هدایت كنند، چون مقابله با رهبری را سم مهلكی برای جامعه می دانم، اضطرارا به كسی كه حتی اگر بخواهد نمی تواند كاری كند رای می دهم و به كسی كه می تواند این تحرك را ایجاد كند ولو نخواهد رای نمی دهم گرچه مزیتی برای احمدی نژاد بر موسوی قائل نیستم به همین دلیل اضطرارا به احمدی نژاد رای می دهم.

حوادث بعد از انتخابات و حوادث اطراف موضوع وزیر اطلاعات، صحت این عرض من را نشان داد كه متاسفانه اولی خواست و كرد ولی ناكام ماند و ظاهرا دومی هم خواست و چنان كه پیش‌بینی می شد بحمدالله، نشد. بنابراین اینگونه نیست كه من در انتخابات دهم از احمدی نژاد حمایت كرده باشم... اخیرا هم انحرافات فكری در اطراف ایشان زیاد شده و من از این كه در سال 88 از ایشان حمایت نكردم، پشیمان نیستم.

اكنون اختلاف ما با دولت مبنایی است

پس می توانیم نتیجه بگیریم كه مشكل اصلی شما با سیاست های دولت است و نسبت به گفتمان دولت انتقادی ندارید...

- چرا! در همین مسائلی كه اشاره كردم اختلاف مبنایی هم هست. من معتقدم كسی كه اعتقاد شیعه را تضعیف می كند با او اختلاف مبنایی پیدا می كنم. كسانی كه ما به حق آنان را معصوم می دانیم، مانند علی بن ابی طالب وقتی می خواستند حكومت كنند، از مغیبات در اداره جامعه داخل نمی كردند چه رسد به مدعیان معناگرایی دروغینی كه بخواهند در اداره جامعه به ما خط بدهند. بنابراین اختلاف ما با دولت مبنایی است. چرا كه من این نوع برخورد را یك "برخورد سكولار " می دانم. عقلانیت نیز كه از حجت های شرعی ماست، كنار گذاشته شده و به مغیبات متوسل میشوند.

اصلی‌ترین افراد دور دكتر احمدی نژاد یا منحرفند یا متهم به فساد مالی یا هردو

شما می گویید كه با دولت اختلاف مبنایی دارید، اما شعار اصلی این دولت عدالت است؛ آیا شما از عدالتخواهی كوتاه آمده اید؟

- نخیر! هرگز كوتاه نیامده ام. "شعار " دولت عدالت است اما عدالت را یك عدالت توزیعی مساله دار تعریف می كند. در حالی كه من این تعریف را قبول ندارم. در واگذاری قدرت نیز عدالت مطرح است و فقط نباید عدالت را در توزیع ثروت دید. الان اصلی ترین افراد دور احمدی نژاد را نگاه كنید، یا منحرفند یا متهم به فساد مالی یا هردو. این عدالت در توزیع قدرت است؟

در توزیع ثروت نیز كار و اكرام انسان ها به عدالت نزدیكتر است تا اعانه پرداخت كردن. طرح سهام عدالت كه من در سال 84 قبل از آقای احمدی نژاد و دیگران مطرح كردم، اصلا اینگونه نبود. اهدافی داشت كه مشاركت مردم را در تشكیل سرمایه بالا ببرد و منبع كسب درآمد را با این مشاركت برای اكثریت ملت ایران متنوع سازد تا كارایی و عدالت با هم تعقیب شود. در حالی كه هم اكنون این شیوه احمدی نژاد ضد كارآیی عمل می كند و با ایجاد درآمد بدون مشاركت در بلند مدت ضد عدالت نیز خواهد شد.

وقتی می گویم رویكردها با كاركردها سازگار نیست یكی از مصادیقش همین است. وقتی تولید نابود شود و منابع نفتی ابزار توزیع قدرت مصرف گردد این كه عدالت نیست. این نه تنها در نگاه بلندمدت كه در نگاه میان مدت نیز فاجعه آفرین است. من از شعارهایم دست نكشیده ام بلكه افتخار می كنم كه از تفكر عدالتخواهانه اسلام دفاع كرده ام و می كنم؛ اما پیچیدگی های تحقق این شعارها به گونه ای است كه ساده سازی آن در حد توزیع قدرت خرید به تنهایی نمی تواند موجب تحقق عدالت شود.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter