English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

رفیقان پنجاه ساله به رقابت می پردازند؟ بسيج اصولگرايان در حمايت از مهدوي كني

آذوح: رودررويي هاشمي رفسنجاني با رفقاي 50 ساله‏اش به نقطه حساسی رسیده است: رقابت با محمدرضا مهدوي كني براي كسب كرسي رياست مجلس خبرگان؛خبری که این روزها نقل محافل سياسي است. هاشمی و کنی در اظهارات اخیر خود سعي كرده‏اند بين ميدان رقابت و پيشينه رفاقت خود تمايز قايل شوند و يكي را ناقض ديگري ندانند، اما حمايت گسترده حاميان دولت از كانديداتوري دبیر کل جامعه روحانیت مبارز براي رياست مجلس خبرگان، نشان می دهد حریف بی اعتنا به این تعارفات همچنان در صدد حذف هاشمی است.

هواداران رقيب هاشمي رفسنجاني در كارزار پيش رو كساني هستند كه كانديداي آنها در انتخابات سال گذشته رياست جمهوري، هر اتهامي كه  ‏خواست و توانست به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و اطرافيانش نسبت داد. همان‏ها امروز به  دنبال محاكمه  مهدي هاشمي، فرزند چهارم آيت الله هاشمي رفسنجاني هستند.

در دوره‏هاي گذشته انتخابات رياست مجلس خبرگان نه مصباح يزدي توانست هاشمي رفسنجاني را كنار بزند و نه آيت الله جنتي ونه شيخ محمد يزدي؛سه نفری که به دلیل موضع گیری‏های تند و تیزتر در عرصه سیاست در سه دوره انتخابات رياست خبرگان متحمل شكست‏هاي سنگيني از هاشمي رفسنجاني شدند.

بسيج رسانه‏ها به نفع مهدوي كني

خبرگزاري‏هاي حکومتی در روزهاي اخير و در جريان پوشش اخبار مربوط به اين تحول سياسي به شكل معناداري اقدام به انتشار سخنان شخصيت‏هاي مختلف در حمايت از كانديداتوري آيت الله مهدوي كني كرده‏اند؛ در حالي كه چندان خبري از هواداران هاشمي رفسنجاني نبوده است.

ديروز قدرت الله عليخاني در يكي از معدود خبرهايي كه توسط خبرگزاري مهر به نقل از نزديكان هاشمي رفسنجاني مخابره شده، تنها به اين گفته بسنده كرد که: "آیت‌الله هاشمی برای کاندیداتوری مصمم است". صحبت‏هاي اين نماينده اصلاح طلب مجلس در مورد مجلس خبرگان چندان مفصل نيست، چرا كه او معتقد است: "همه شخصیتها مورد احترام هستند و ما نباید برای اعضای خبرگان تعیین تکلیف و در آرای آنها دخالت  کنیم."

اما همين خبرگزاري طي دو روز گذشته اقدام به انتشار اظهارات ده نفر از حامیان ریاست کنی برمجلس خبرگان  كرده است. از اسدالله بادامچيان گرفته تا مسئول دفتر آیت‌الله مهدوی کنی و سخنگوي مجمع روحانيت مبارز و برخي از اعضاي مجلس خبرگان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات قريب الوقوع رياست مجلس خبرگان رهبري و كانديداتوري مهدوي كني گفته: "شرایطی که در یک سال اخیر و بعد از فتنه 88 اتفاق افتاد و تلاش مردم برای احیای مطالبات به حق خود که در همین راستا حماسه های مختلفی را درجهت برآورده ساخته مطالبات خود انجام دادند بعد از دومین فتنه در 25 بهمن شرایطی را ایجاد کرد که به دلیل موضع گیری غیر شفاف بعضی از خواص و مطالبات عده زیادی از نمایندگان مجلس خبرگان، آیت الله مهدوی کنی حاضر به حضور در انتخابات ریاست مجلس خبرگان شدند."

از سخنان اين عضو جامعه روحانيت مبارز مي‏توان چنين برداشت كرد كه دليل  حمایت از کاندیداتوری  دبير كل اين تشكل سياسي در برابر هاشمي رفسنجاني حمايت ضمني وي در طول 20 ماه گذشته از معترضان نتايج انتخابات بوده است. حتی موضع گيري‏هاي اخير رئيس مجلس خبرگان و "اقدامات خلاف قانون و هتاکی مذموم"  خواندن اعتراضات 25 بهمن، برای هواداران حكومت کافی نبوده  و آنها همچنان  هاشمي رفسنجاني را مصداق بارز "خواص بي بصيرت" مي‏دانند. حسين شريعتمداري اين موضع گيري هاشمي رفسنجاني را "دير هنگام" و "در حد و اندازه يك تاكتيك" ارزيابي كرده بود.

پيش بيني پيروزي مهدوي كني

عبدالنبی نمازی دو روز پيش گفته بود در رقابت با هاشمي رفسنجاني "مهدوی کنی قطعا رای می‌آورد". پيش بيني اين عضو مجلس خبرگان رهبري بر اين پايه استوار بود كه: "از آنجایی که اکثر نمایندگان مجلس خبرگان از وی درخواست کرده اند که برای ریاست این مجلس اعلام کاندیداتوری کند، پیرو این درخواست ایشان نیز قبول کردند و قطعا آیت الله مهدوی کنی رای لازم را بدست خواهند آورد."

يك روز قبل از آنكه عبدالنبی نمازي چنين پيش بيني كند، حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی مسئول دفتر آیت‌الله مهدوی کنی از "دعوت حدود 60 عضو خبرگان" از محمدرضا مهدوي كني براي كانديداتوري در انتخابات رياست مجلس خبرگان خبر داده بود. اين مجلس 86 نفر عضو دارد و در صورت صحت ادعاي مصطفي ميرلوحي، راي مهدوي كني براي غلبه بر هاشمي رفسنجاني مي‏تواند از پيش تضمين شده باشد.

هر چند اظهاراتي از قبيل آنچه حجت الاسلام حسین ابراهیمی درباره تعداد دعوت کنندگان خبرگان رهبري از آيت الله مهدوي كني گفته، مي‏تواند باعث ايجاد شك‏هايي در مورد تعداد واقعي اين دعوت كنندگان به وجود بياورد. اين عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت ديروز تعداد دعوت كنندگان مهدوي كني به رقابت با هاشمي را 50 نفر عنوان كرد.

بازار حمايت از مهدوي كني بين چهره‏هاي هوادار دولت داغ است. روح‌الله حسينيان رسيدن مهدوي كني به رياست خبرگان رهبري را باعث ارتقا بخشيدن به جايگاه معنوي اين پست مي‏داند. او معتقد است كه خبرگان رهبري با  ايجاد "تغيير در مسئوليت‏هاي اين مجلس به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل خواهند كرد." او مي‏گويد خبرگان "به‌خاطر مسئوليت معنوي‌اي كه دارند بايد از يك جايگاه مقدس، مذهبي و معنوي برخوردار باشند". وي به طور مشخص هاشمي رفسنجاني را فاقد تمام اين جايگاه‏ها مي‏داند. حسينيان علي رغم همه عقب نشيني‏هاي اخير رئيس مجلس خبرگان معتقد است: "موضع‌گيري اخير هاشمي با واقعيت فاصله زيادي داشته و بعداً پيامدها و نتايج خودش را هم به‌دنبال خواهد داشت."

سخنان اين نماينده مجلس را ديروز خبرگزاري‏هايي چون ايرنا و فارس گزارش كردند. خبرگزاري‏هايي كه بيشترين قرابت را با مواضع دولت محمود احمدي‏نژاد دارند. اين دو خبرگزاري طي يك هفته گذشته در مواردي مكررا از وجود پيش بيني‏هاي دقيقي مبني بر راي آوردن مهدوي كني در رقابت با هاشمي رفسنجاني خبر داده‏اند.

سخنان آيت الله ابولقاسم خزعلي نيز از مهمترين عناوين خبري اين دو خبرگزاري در روز گذشته بود. جايي كه نماينده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبري گفته بود: "ما درصدد هستيم تا ان‌شاءالله آيت‌الله مهدوي كني رياست مجلس خبرگان را قبول كنند و چند نفري كه مناسب با ايشان باشند، تشكيل هيات رئيسه بدهند".

خزعلي مهدوي كني را "مردي برجسته و داراي روحي پاك، ايماني متقن و دوستدار خدمت به انقلاب" توصيف كرده است.

درخواست تقيه از هاشمي رفسنجاني

در ميان رسانه‏هاي طرفدار دولت، سايت محرمانه نيوز كه گفته مي‏شود نزديك به اسفنديار رحيم مشايي است، روز دهم اسفند ادعا کرد از يك نامه محرمانه خبر دارد که از طرف ميرحسين موسوي و مهدي كروبي، خطاب به هاشمي رفسنجاني نوشته شده . نامه‏اي كه ادعا شده بود توسط یک مقام امنیتی به دست محرمانه نیوز رسيده است. اين سايت گزارش داده بود كه سران جنبش سبز در نامه خود خطاب به رئيس مجلس خبرگان رهبري گفته‏اند: "بخواهید یا نخواهید، در این برهه حساس تاریخی همه ما سرنوشتی مشترک داریم. پیوندهای فکری و علقه های مشترک ما و شما چنان است که گویی در یک کشتی در مسیر جریان سبز در حرکت هستیم. در این شرایط حساس تاریخی که سرنوشت یک جریان عظیم به حضور جنابعالی در راس مجلس خبرگان گره خورده است، پیشنهاد می نماییم که برای نیل به این هدف، حتی به صورت آشکار به ما حمله نمایید و از اقدامات و برنامه های هواداران (...) جنبش سبز با عبارات تند انتقاد کنید، که این موضوع مانعی جدی را فراروی پروژه حذف جنابعالی از سنگر ریاست مجلس خبرگان قرار خواهد داد و اصحاب(...) را از دستیابی به اهداف (...) شان دور خواهد ساخت. هرچند که می دانیم این اقدام تقیه گونه تا چه حد برای شما دشوار و صعب است".

صحت و سقم اين نامه تا كنون نه تاييد و نه تكذيب شده است. چرا كه در زمان انتشار اين نامه چند روز از انتقال رهبران جنبش سبز به مكاني نا معلوم در تهران مي‏گذشت.  این سایت و دیگر رسانه های هوادار دولت و سپاه بارها به جعل نامه ها و شنود رهبران سبزپرداخته اند .

خبرگان؛ مدافع يا ناظر رهبري؟

يكي از اصلي‏ترين وظايف خبرگان رهبري نظارت بر كار رهبر جمهوري اسلامي ايران است. چيزي كه به اعتقاد منتقدان و مخالفان حكومت ايران از اصول مغفول مانده قانون اساسي ايران است. اسفند ماه گذشته مهدي كروبي در نامه‏اي به هاشمي رفسنجاني درباره تعلل و بي توجهي مجلس خبرگان در قبال اعمال آيت الله خامنه‏اي شديدا اعتراض كرده بود. آيت الله علي محمد دستغيب نيز در هفتمين روز ماه جاري طي نامه‏اي خبرگان رهبري را به بازگشت به مسير اصلي كار خود دعوت كرده بود.

با اين همه بسياري از اعضاي اين مجلس چنين اعتقادي در مورد وظيفه خبرگان رهبري ندارند. آيت الله خزعلي گفته: "رئيس مجلس خبرگان بايد همواره جانب رهبري را بگيرند. زمان‌هايي كه خداي ناكرده اوضاع متشنجي در كشور رخ داد، خبرگان بايد سينه را سپر كنند و براي دفاع از رهبري آماده باشند." آيت الله علم الهدي ديگر عضو مجلس خبرگان رهبري هم بر اين اعتقاد است كه: "نمايندگان مجلس خبرگان رهبري بر حسب بيعتي كه با مقام معظم رهبري دارند با همه وجود بايد از ولايت فقيه و رهبر معظم انقلاب حمايت و از ايشان دفاع كنند."

او بدون اشاره به انجام وظايف قانوني مجلس خبرگان توسط اعضاي آن، مي‏گويد: "خط مشي دفاع از ولايت توسط خبرگان رهبري تعيين شده است".

علم الهدي پا را از اين هم فراتر گذاشته و حمايت از رهبري را " تكليف همه مردم ايران " مي‏داند.

رقابتي كه بالاخره شكل گرفت

رقابت مهدوي كني و هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست مجلس خبرگان رهبري از اين رو مي‏تواند مهم باشد كه در مقاطع مختلف پس از انتخابات 88 کنی چند بار از هاشمی حمایت کرده است. آن هم در مقابل كساني كه امروز حامي او در ميدان رقابت با هاشمي هستند. مهدوي كني در یک اظهارنظر تاکید کرده بود که: "مگر می توان هاشمی را از عرصه سیاست ایران حذف کرد."

شايد همين امر بود كه بسياري از تحليل‎‏گران و ناظران سياسي را به این نتیجه رسانده بود كه مهدوي كني به رقابت با هاشمي رفسنجاني تن نخواهد داد؛ از جمله محمد هاشمي رئيس دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام و برادر آيت الله هاشمي رفسنجاني كه گفته بود: "رقابت اين دو بزرگوار با توجه به سوابق همكاري و هم انديشي طي 50 سال دور از ذهن است ".

خبرگزاري فارس روز يكشنبه از پيام رئيس مجلس خبرگان رهبري به دبيركل جامعه روحانيت خبر داد كه طي آن به نقل از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني آورده شده بود  وي تمايلي براي ادامه رياست بر اين مجلس ندارد و از آيت‌الله مهدوي كني خواسته است تا کاندیدای اصلی ریاست باشد. اما کمی بعدتر روزنامه های هوادار دولت در خبری ادعا کردند  هاشمی به دلیل فشارهای اطرافیان تصمیم خود را عوض کرده و مجددا طی پیامی به مهدوی کنی اعلام کرده خودش کاندیدا خواهد شد. اگرچه دفتر هاشمي ارسال چنین پیامی را تکذیب کرد اما رسانه های هوادار دولت این بار نوشتند  دفتر آيت‌الله مهدوي كني تاييد كرده كه اين گفتگوها به صورت شفاهي انجام شده است. تائیدی که هیچ گاه تائید نشد.

روزآنلاين

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter