English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

ضد حمله مجلس و عقبگرد های ریاکارانه دولت

آذوح: به نظر می رسد که مجلسی ها نیز سرانجام به ماهیت استبدادی احمدی نژاد  پی بردند . از تریبون  قوه مقننه ،  نمایندگان اخیرا  مخالفتهایی جدی را با شخص رئیس دولت داشته اند.

احمدی نژاد هیچ ضرب الاجلی را از مجلس قبول نمی کند. بودجه را دیر تحویل داد و در دقیقه 90 هم ابلاغ کرد. وزیر به مجلس معرفی نمی کند و در جلسات استیضاح برای دفاع از وزیر خود حاضر نمی شود و حتی گاهی مجلسی ها را سر کار می گذارد. تمام این رفتارها به نوعی عمدی است تا مجلس مورد تحقیر واقع شود.

مسخره مان کردند؟

صبح روز یکشنبه و با پایان گرفتن مهلت ابلاغ قانون بودجه ، صدای برخی نمایندگان در آمد.

احمد توکلی در تذکری خطاب به رئیس مجلس خبرداد که به سایت ریاست جمهوری مراجعه کرده است و متوجه شده هنوز رئیس جمهور قانون بودجه سال 90 را ابلاغ نکرده است.

وی ظاهرا متوجه شده که رئیس دولت به سادگی شان مجلس را مورد استهزاء قرار داده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که اخطارش در مورد حفظ شان مجلس هست، گفت: طبق خبری که به دست ما رسیده است هنوز قانون بودجه ابلاغ نشده است و از ابتدای خرداد ماه تصرفات مسئولان حکومتی حتی مجلس در بودجه کشور قانونی نیست.

توکلی افزود: این رفتار رئیس جمهور بد است و بر خلاف قسمی هست که خورده است . وی به رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی شما باید از ظرفیت قانونی خود برای ابلاغ قانون بعد از72 ساعت اقدام کنید وهم چنین مجلس تکلیفش را با این مسائل مشخص کند

وی افزود: آقای احمدی نژاد نه بودجه را ابلاغ کرده و نه در روزنامه رسمی منتشر شده است.

لاریجانی هم این اخطار را وارد دانست و عنوان کرد پس از پایان جلسه علنی امروز، این موضوع را پیگیری می کند چرا که مصوبه قبلی مجلس تا پایان اردیبهشت اعتبار داشته و از امروز باید قانون بودجه سال 90 ابلاغ و اجرایی می شد.

اصلاحات ویرایشی داشت، دیر شد !

با این حال به نظر می رسد هشدار توکلی کار خود را کرد و احمدی نژاد از ترس اینکه یک بار دیگر لاریجانی وارد حریم وی شود بلافاصله ساعاتی بعد قانون بودجه را ابلاغ کرد.

معاون حقوقی رئیس دولت با یک بهانه تراشی ساده در باره دلایل ابلاغ دیر هنگام بودجه گفت: بر اساس روال سال‌های گذشته، لایحه بودجه اصلاحات جزئی ویرایشی داشت و به همین خاطر میان مجلس شورای اسلامی و دولت در رفت و آمد بود که در نهایت با اصلاح این ایرادات، لایحه بودجه ابلاغ شد.

عقبگردهای دولت پس از قهر بی حاصل و خانه نشینی احمدی نژاد مسبوق به سابقه بوده است. رئیس دولت بارها وانمود کرده که آنچه اتفاق افتاده یک دلیل بی اهمیت داشته است. و این امر زمانی اتفاق افتاده که دولت حس کرده در برابر یک هجمه جدید از سوی اصولگرایان توان مقاومت ندارد.

فضای نه چندان دوستانه بهارستانی ها و جماعت پاستور

نگاهی به روابط دولت و مجلس نشان می دهد نمایندگان پارلمان در گذشته ای نه چندان دورنیزهرازچندی با دولت چالش هایی داشته اند. البته ناظران سیاسی معتقدند نمایندگان هم مثل مردمی که در سفرهای استانی صرفا برای رفع حوایجشان دور دولت جمع می شوند، برای پول گرفتن دولت را می خواهند .

مثلا  دیدار غیر منتظره احمدی نژاد از مجلس برای بررسی هدفمندی یارانه ها در آبان 88 با حلقه زدن نمایندگان به دور دولتی ها و رئیس دولت و گفتگو با او همراه بود.

با این حال ، زمانیکه حتی برای چند دقیقه سخنرانی احمدی نژاد ، رحیمی به سراغ لاریجانی رفت تا در خواست وقت کند اما رئیس مجلس با سردی گفته بود: فقط 5 دقیقه می تواند صحبت کند !

متقابلا رئیس دولت در هنگام ارائه لایحه بودجه نیز با لحن تمسخر آمیزی به نمایندگان گفته بود: انسجام لایحه را بر هم نزنید!

وی حتی  خطاب به نمایندگان گفته بود: سهم اعتبارات عمرانی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام در سفرهای استانی جهش یافته که برای این کار میتوان از بودجه های اضافی از جمله از بودجه جاری مجلس زد! که خوب است از خود مجلس شروع کنیم!

با این حال مجلس در نخستین گام شمشیر را برای رئیس دولت از رو بست . احمد توکلی 2 روز بعد از ارائه با تاخیر لایحه بودجه به مجلس خبر داد.

لایحه بودجه ای كه رییس دولت به مجلس داده بود به دلیل ناقص بودن در دستور کار مجلس قرار نگرفت و هئیت رئیسه نیز آن را چاپ و توزیع نکرد.

دایره اختلافات دولت و مجلس در غائله معرفی وزیر مسکن و ادغام وزارت خانه ها صورت جدی تری به خود گرفت. کار به جایی رسید که احمدی نژاد در جلسه هیات دولت گفت رییس مجلس ظاهرا فكر می كند عین قانون است !

چه اشتباهی کردیم !

این اختلافات بارها پای رهبری نظام را برای حکمیت باز کرد .

پس از اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر غیر قانونی بودن ادغام وزارت خانه ها بدون اجازه مجلس و اظهارات رهبری مبنی بر عدم پیشرفت عدالت در ایران که طعنه سردی به دولت بود رئیس دولت احساس کرد که ممکن است به زودی جایگاه خود را از دست بدهد.

در 2 سال باقی مانده به پایان دولت احمدی نژاد وی بیشتر پایگاه های مردمی و سیاسی خود را از دست داده است. میزان ریزش طرفدارانش  به حدی بود که حامیان پر و پا قرص وی می گویند تقریبا همه می‌دانیم که محمود احمدی‌نژاد، دیگر آن رئیس‌جمهور عدالت‌خواه سال ۸۴ نیست!!

سایت عدالتخواهی در این باره نوشت: مردم در رای سال هشتاد و سه و هشتاد و هشت نشان دادند که هر راستی‌ای الزاما عدالت‌خواه نیست.

خنجر رئیس دولت به هوادارانش

رئیس دولت شهریور ماه سال گذشته در گفتگو با روزنامه ایران عملا سهم خواهی اصولگرایان از دولت را به باد تمسخر گرفته بود و در پاسخ به کسانی که از وی حمایت بی چون و چرا داشتند و بعضا برای رسیدن به سهم خود، اظهاراتی داشتند، گفته بود: كساني هستند كه مي‌گويند ما اين دولت را سركار آورديم، ستاد زديم، تبليغات كرديم. ما تشكر مي‌كنيم از آنها اما نكاتي درباره اين گروه‌ها مي‌گويم، اولاً من در انتخابات گفته‌ام كه ستاد ندارم، اگر كسي هم كار كرد بعداً توقع نداشته باشد كه در اداره امور كشور دخالت كند، اين نكته مهمي است، من قبلاً اين را اعلام كرده‌ام كه وظيفه‌ام اين است كه كانديدا شوم. دوستان براي انجام وظيفه سخنراني كرده‌اند. من تشكر مي‌كنم از اين‌كه انجام وظيفه كرده‌‌اند، اما حالا نبايد توقع داشته باشند.

هزینه سنگین نظام به خاطر شخص احمدی نژاد موجب شد که حتی سپاه پاسداران که متولی پروژه کودتای انتخاباتی بود از احمدی نژاد دلسرد شود. ارگان سپاه چندی پیش در حاشیه درگیری رئیس دولت با نظام بر سر مصلحی نوشت: حتی خاتمی هم چنین کاری نکرده بود .

با این حال به نظر می رسد رئیس دولت زنگ خطر را شنیده اما همچنان قصد دارد با لجاجت ،به سیاستهای دفع وقت خود ادامه دهد. باید در انتظار نشست که احمدی نژاد در آینده چه برنامه هایی در پیش خواهد گرفت و حاکمیت چه پاسخی خواهد داد؟

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter