English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نشت سيانور از کارخانه طلاى زره شوران تکاب به منابع آب‌هاى جارى و رودخانه

آذوح: معدن طلاى زره شوران به عنوان بزرگترين معدن طلاى خاورميانه در 39 کيلومترى تکاب در جنوب آذربايجان‌غربى واقع شده و داراى 11 ميليون تن ذخيره طلا با عيار 7.9 گرم در تن است كه 88 تن طلا و 2 تن نقره خالص از اين معدن قابل استحصال است.

به گزارش ايسنا، در سال 1383 مقادير قابل توجهى از مواد سمى به ويژه سيانور از کارخانه طلاى آق دره تکاب به عنوان دومين کارخانه توليد طلاى کشور در مجاورت معدن آق دره تکاب به منابع آب‌هاى جارى و رودخانه ساروق تکاب نشت كرد و موجب تلف شدن هزاران قطعه از جانداران موجود در اين رودخانه شد. ميزان اين آلودگى به حدى بود که موجب نگرانى ساکنين منطقه گرديد.

هم‌چنين در اثر اين نشتى فعاليت کارخانه استحصال طلاى آق دره تکاب در سال 1383 به مدت 4 ماه متوقف گرديد.

به گزارش خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، مسئله نشت سيانور از کارخانه و سايت پايلوت بزرگترين معدن طلاى کشور در زره شوران تکاب در جنوب آذربايجان‌غربى چند ماه است به يکى از مباحث مورد اختلاف ميان اين کارخانه و مسوولان تبديل شده است.

يکى از نمايندگان مجلس اخيراً طى سخنانى در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها از نشت شديد سيانور از سد باطله کارخانه طلاى زره شوران تکاب خبر داده و نسبت به اين موضوع ابراز نگرانى کرده است.

مهدى عيسى زاده از بى توجهى مسوولان کارخانه طلاى زره شوران نسبت به آلودگى منابع آب و خاک منطقه در اثر نشت شديد سيانور و ساير مواد سمى ناشى از فرآيند استحصال طلا در سايت پايلوت اين کارخانه انتقاد كرده و سکوت مسوولان نهادهاى بهداشتى و محيط زيستى را سوال بر انگيز خوانده است.

وى گفته است: نظارت کافى بر روى استفاده از ماده خطرناکى مانند سيانور در فرآيند استحصال طلا از معدن طلاى زره شوران توسط اين کارخانه وجود ندارد و اين امر سلامت محيط زيست منطقه را به خطر انداخته است.

محمد على صفرى يکى از کارگران شاغل در اين کارخانه نيز در اين خصوص به خبرنگار ايسنا، گفت: نشت سيانور از سد باطله کارخانه طلاى زره شوران وجود داشته و اخيراً موجب تلف شدن برخى از ماهي‌ها و موجودات زنده داخل آب‌هاى جارى و رودخانه‌هاى اطراف معدن و کارخانه زره شوران شده است.

وى افزود: آلودگى سيانور در اين کارخانه موجب تخريب محيط زيست شده و مسوولان کارخانه نسبت به اين مسئله بى توجه هستند و نکات ايمنى لازم در آن بکار گرفته نمي‌شود.

وى ادامه داد: نشت سيانور از کارخانه طلاى زره شوران آلودگى شديد منابع آب، چشمه‌ها و آب هاى زير زمينى را در پى داشته است.

احمد عبدى يکى از شهروندان ساکن تکاب نيز از شنيدن اخبارى مبنى بر نشت سيانور از کارخانه طلاى زره شوران ابراز نگرانى کرده و گفت: اگر اين مسئله صحت داشته باشد مى بايست منتظر آينده‌اى بسيار تاريکى براى طبيعت و محيط زيست منطقه باشيم.

وى خاطرنشان کرد: با آلودگى منابع زيرزمينى سلامت تمام شهروندان و اوضاع زيست محيطى منطقه به طور کلى تحت الشعاع قرار گرفته و اين امر موحب بروز خطراتى براى نسل‌هاى آينده خواهد شد.

**مديرعامل شرکت پارس کانى:

تمام مسايل ايمنى در زره شوران رعايت مي‌شود

از طرفى على بخش جهانبخش مدير عامل شرکت پارس کانى و مجرى سايت پايلوت کارخانه استحصال طلاى زره شوران تکاب نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با رد شايعاتى مبنى بر نشت سيانور از سد باطله اين کارخانه و خطر آلودگى به سيانور گفت: تمام مراحل احداث و فرآيند استحصال و عمليات انجام شده در پايلوت به طور مناسب و با نظارت متخصصان اجرا مي‌گردد و تمام مسايل ايمنى در اين کارخانه در حد مطلوب و استاندارد رعايت مي‌شود.

على بخش جهانبخش تاکيد کرد: تمام فرآيند توليد طلا توسط کارشناسان ذيربط، متخصصان سازمان محيط زيست، بازرسان و حتى مراجع قضايى مورد بررسى قرار گرفته و ضرايب ايمنى اين کارخانه در حد قابل قبول ارزيابى شده است.

وى ياد آور شد: گروه‌هاى تخصصى پس از بررسى موارد مربوط به سد باطله و کاربرد سيانور در فرآيند استحصال طلا از کارخانه طلاى زره شوران تکاب، صحت و سلامت فرآيندها را تائيد کرده‌اند.

جهانبخش با اشاره به اينکه در منابع آب منطقه هيچ آلودگى سيانور مشاهده نمي‌شود، تصريح کرد: آبى که در محل کارخانه، سيانور داشته باشد در فرآيند توليد و در چرخه استحصال طلا به کار برده مي‌شود و آسيبى به طبيعت نمي‌رساند.

وى اظهار كرد: پروژه استحصال طلا از معدن زره شوران در حال گذار از مرحله پايلوت و آزمايشگاهى به احداث و راه اندازى کارخانه است و در اين مرحله گذار وجود چنين مسائلى طبيعى است اما تکنولوژى به کار رفته در اين پروژه مانع از بروز مشکلات بهداشتى مي‌شود.

وى در واکنش به اينکه ماهي‌هاى موجود در آب‌هاى جارى منطقه به علت نشت سيانور ناشى از فرآيند توليد طلا در سايت پايلوت تلف شده‌اند، خاطرنشان ساخت: در اطراف سايت پايلوت نه ماهي، نه قورباغه و نه هيچ موجود ديگرى در اثر آلودگى سيانور تلف نشده است.

وى گفت: حاضريم به عنوان مسوولان کارخانه از منابع آب منطقه و آب‌هاى جارى منطقه استفاده کنيم و قابل آشاميدن بودن آن را اثبات كنيم.

اما عيسى زاده نماينده مردم مياندوآب، شاهيندژ و تکاب به اين توضيحات قانع نشده و اعلام کرد: آلودگى ناشى از نشت سيانور تا عمق آب‌هاى منطقه نفوذ کرده و موجب آلودگى خاک اراضى زراعى مي‌گردد.

وى با تاکيد بر اينکه با گذشت يکسال از بررسى موضوع هنوز اين مشکل حل نشده باقيمانده است افزود: جهت بررسى و تحقيق در زمينه آلودگى و نشت سيانور و مواد سمى از سد باطله کارخانه طلاى زره شوران مى بايست کميته‌اى ويژه تشکيل شود.

وى افزود: با تشکيل اين کميته زواياى مختلف اين آلودگى بررسى شده و در صورت ضرورت مى بايست از ادامه نشت سيانور به منابع آب و خاک تکاب جلوگيرى شود.

نماينده مردم تکاب شاهين دژ و مياندوآب تصريح کرد: نشت سيانور از کارخانه طلاى زره شوران موجب نگرانى گسترده مردم تکاب شده و بايد اين نگرانى رفع شود و فعاليت اين کارخانه نبايد آلودگى و تخريب محيط زيست را به دنبال داشته باشد.

**معاون امور معادن و صنايع معدنى وزارت صنايع و معادن خبرداد:

برخورد جدى با بهره برداران معادن در صورت عدم اجراى تعهدات

علاوه بر اين وجيه الله جعفرى معاون امور معادن و صنايع معدنى وزارت صنايع و معادن نيز از انجام آزمايشات در خصوص موضوع نشت سيانور از کارخانه طلاى زره شوران خبرداد و گفت: اين مسئله در حال بررسى فنى است و نتايج آن بزودى اعلام خواهد شد.

وى با اشاره به توجه جدى بهره برداران معادن طلا به مفاد قانون معادن نيز افزود: معادن سرمايه‌هاى ملى کشور هستند و بايد به طور اصولى و کاملاً ايمن بهره بردارى شوند.

وجيه الله جعفرى در جريان بازديد از معدن و کارخانه طلاى زره شوران تکاب تاکيد کرد: اگر مشکلاتى که در معادن طلاى اين شهرستان وجود دارد حل نشود با مسوولان و بهره برداران آنها به طور جدى برخورد خواهد شد.

وى تصريح کرد: در صورتى که بهره برداران معادن طلا به تعهدات خود طبق توافقنامه واگذارى معادن عمل نکنند ضمن برخورد قانونى با آنها، ادامه بهره بردارى از معادن امکان پذير نبوده و اين معادن تعطيل خواهند شد.

معاون امور معادن و صنايع معدنى وزارت صنايع و معادن هم‌چنين خواستار تسريع در روند اجراى عمليات احداث کارخانه استحصال طلاى زره شوران تکاب شد و گفت: عمليات احداث اين کارخانه از چند ماه قبل شروع شده و بايد به سرعت پيش رود.

جعفرى خاطرنشان کرد: دست اندرکاران احداث کارخانه طلا در زره شوران تکاب مي‌بايست در فاصله کوتاهى نسبت به احداث اين کارخانه اقدام کنند.

عمليات احداث کارخانه طلاى زره شوران تکاب با ظرفيت توليد سالانه 3 تن شمش طلا در نزديکى معدن زره شوران در ارديبهشت ماه 1389 آغاز شد اما با گذشت بيش از يکسال از آغاز آن تا کنون پيشرفت چشمگيرى نداشته است.

با راه اندازى اين کارخانه بيش از سيصد نفر از شغل ثابت و پايدار بهره مند خواهند شد.

شهرستان تکاب با دارا بودن دو معدن بزرگ طلا و ذخيره طلا بالغ بر يکصد تن، يکى از قطب هاى توليد طلاى کشور محسوب مي‌گردد

ایسنا

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter