English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گردهمایی بزرگ مخالفان بشار اسد در ترکیه برای بررسی حوادث جاری

آذوح: خبرگزاری فرانسه اعلام كرد مخالفان بشاراسد از روز چهارشنبه به مدت سه روز در " آنتالیا در ترکیه گردهمایی برگزار می کنند.

محمود دغموش مسئول اطلاع رسانی این گردهمایی به خبرگزاری فرانسه گفت این تجمع برای اعلام حمایت از اعتراضات علیه حکومت بشار اسد و بررسی چگونگی تغییر در این کشور برگزار می شود.

بر اساس این گزارش همه جریان های مخالف ، شخصیت های مستقل و نمایندگان همه مذاهب به ویژه جریان هایی که در چارچوب اعلامیه دمشق علیه حکومت بشار اسد موضع گرفته اند در این گردهمایی چند روزه شرکت می کنند.

اعلامیه دمشق بیانیه ای است که در سال 2005 توسط مخالفان رژیم سوریه برای انجام اصلاحات دموکراتیک در این کشور صادر شده است.

بر اساس منابع حقوق بشری از آغاز اعتراض ها در سوریه تاکنون دست کم هزار و 62 تن کشته شدند.

عمار قربی رئیس سازمان ملی حقوق بشر مستقر در مصر به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد " این آغاز راه است ما اینجا گردهم آمده ایم تا از انقلاب سوریه حمایت کنیم "

وی گفت :" ساز وکار پیگیری پس از برگزاری این کنگره برای ارزیابی و کمک به رفع نیازهای تدارکاتی و حقوقی به ویژه نیازهای تدارکاتی و حقوقی مخالفان ایجاد خواهد شد."

این فعال حقوق بشر افزود : " گفتگو با همه جناح های مخالف پس از این کنگره ادامه خواهد یافت ."

در آوریل گذشته رئیس جمهور سوریه قانون حالت فوق العاده را که از چند دهه پیش در این کشور برقرار بود پس از گسترش اعتراضات لغو کرد .

اما در عین حال تظاهرات مخالفان که خواستار اصلاحات دموکراتیک درکشور هستند را به شدت سرکوب کرد.

بیانیه پایانی تجمع آنتالیا که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود قرار است خواستار آزادی زندانیان سیاسی ، برگزاری انتخابات جدید ، لغو قانون انحصار فعالیت تشکیلاتی در حزب بعث شود.

نخستین نشست مخالفان به شکل محدودتر در استانبول برگزار شده بود و شرکت کنندگان در ان نشست خواستار توقف فوری سرکوب ها در سوریه و برگزاری انتخابات شدند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که روابط خوبی با رئیس جمهور سوریه دارد از آغاز اعتراضات بارها با او تلفنی گفتگو و فرستادگانی به دمشق اعزام کرده است .

به نوشته مطبوعات اردوغان که از ادامه سرکوب عصبانی است لحن انتقادات خود را علیه حکومت سوریه تشدید کرده است بدون آنکه فعلا خواستار کناره گیری او شود.

آنکارا و دمشق پس از انکه حدود 13 سال پیش تا مرز جنگ پیش رفته بودند در دهه اخیر روابط خود را بهبود بخشیدند و موافقتنامه های سیاسی و تجاری امضا کردند و روادید بین دو طرف را لغو کردند.

در همین حال منابع خبری از ترکیه گزارش کردند گروهی از هوادران بشار اسد به اتوبوس حامل برخی میهمانان گردهمایی آنتالیا حمله کردند.

تی آر تی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter