English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گزارش حزب اتحاد بختیاری . لرستان . کهگیلویه و بویر احمد از موارد نقض حقوق بشر در لرستان بزرگ

به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گزارش حزب اتحاد بختیاری . لرستان . کهگیلویه و بویر احمد از موارد نقض حقوق بشر در لرستان بزرگ

۱-تصرف غیر قانونی منابع آبی و منحرف کردن آب رودخانه ها بطرف نقاط مرکزی بوسیاه کانا ل و لوله های قطور؛ ایجاد سد و منحرف کردن رودخانه ها . مردم ما برای مصارف روزانه و بهداشتی و زراعتی و دامداری خود در مضیقه میباشند .

۲-خشکاندن دو رود مهم کارون و زاینده رود ؛ که باعث خسارات شدید زیست محیطی و اقتصادی در این مناطق گردیده است .۲۷۰ روستا در لرستان آب مصرفی خودرا از طریق تانکر تهییه میکنند .خشکاندن جنگل های بلوط .

۳- در اثر سیاستهای غلط سد سازی وزیاده طلبی شرکتهای پیمانکاری سپاه و دلالی برای شرکتهای بیگانه و در یافت پورسانت ؛ ملیت بختیاری در مناطق خود در محاصره قرار گرفته اند و تنها راه انان بوسیله دریاچه سد گتوند زیرآب رفته است و ارتباط انها با دنیای خارج قطع گردیده است .چندی پیش ؛یک مینیبوس که برای ادامه مسیر ؛با لنج حمل میشد به دریاچه سد سقوط کرد و ۱۴ بختیاری کشته شدند ؛ که بیشتر انان کودکان و مادران بودند .

۴- عدم تحصیل به زبان مادری و غیر رسمی بودن زبان مادری که تبعات منفی عدیده ای را برای مردم ما بوجود اورده است و زندگی اجتماعی-اقتصادی ملت لر را فلج کرده است و باعث بیکاری و عدم دسترسی به رفاه اجتماعی گردیده است .

۵-تمامی مناطق لر نشین در کنترل نیروی نظامی –امنیتی رژیم است و کارگزاران دولتی ؛پاسدارانی هستند که با لباس شخصی ؛ در مصدر امور قرار گرفته اند .محکومیتهای سنگین برای جرمهای سبک ؛ در بیدادگاهای دولت ؛بدون محاکمه عادلانه و برخورداری از وکیل دعاوی آشنا به زبان رایج ؛ تحمیل میگردد . اعدامهایی در یاسوج در ۵ مورد ؛در شهرکرد ؛مرکز بختیاری؛ ۳ مورد .نام دو تن از انان که گزارش شده است ؛ “بهنام کریمی” و “محمد ابدالی ” بودند .در خرم آباد ؛مرکز ولایت لرستان ؛۱۶ نفر ودر ملایر ۲نفر ؛ صورت گرفته است . علاوه برآن قطع دست ؛ که مجازاتی غیر انسانی میباشد ؛ در شهر ازنا ۳ نفر ؛در ملایر ؛۵نفر . و در همدان ۵ مورد ؛اجرا شده است .

۶-موارد متعدد از تحقیر ؛ توهین و پست انگاری ؛ گروه اتنیکی-زبانی لر ؛ در رسانه های صوتی-تصویری ؛فیلمها ؛ سریالهای تلویزیونی ؛کتب و نشریات فارس زبان همچنان برقرار میباشد . جوک سازی و انتشار آن از طریق وسائل ارتباط جمعی؛ از سیاستهای دولت مرکزی میباشد به منظور ایجاد صدمه روحی و جلوگیری از رشد واعتلای فرهنگی –سیاسی –اجتماعی ملت لر .

۷- تقسیم و تجزیه سرزمین و مردم ما در ۱۱ استان مختلف ؛ به منظور ضربه زدن به انسجام و همبستگی تاریخی ما و حلوگیری از تجدید حیات و اعتلای مجدد ملت لر ؛ که در دوران پر افتخار حکومت مستقل اتابکان لرستان به مدت ۴۵۰ سال به گواه ناریخ در منطقه وجود داشته است و از رفاه و ثروت و آسایش برخوردار بوده است .

۸- زندان سیاسی ما در شکنجه گاه اوین تحت شرایط غیر انسانی به سر میبرند . آقایان ابوالفضل عابدینی ؛ارژنگ داودی ؛مجید توکلی ؛سهیل بابادی ؛جواد حیدریان ؛سهیل اکوانیان و رضا اکوانیان در تهران و انبوهی دیگر در زندانهای خرم آباد . شهرکرد . یاسوج و بازداشتگاهای غیر قانونی اطلاعات رژیم ؛ گرفتار هستند . برادران اکوانیان برای اعتراض به یک نماینده رژیم که به لر ها توهین کرده بود ؛ گرفتار هستند .

۹ –بالاترین نسبت خودکشی میان جوانان . خودسوزی .اعتیاد سازمان یافته دولتی . فقر . بیکاری . بیسوادی .کودکان کار . بی خانمانی و توزیع مواد مخدر دولتی ؛ در شهرها و شهرستانها و روستاهای لرستان وجود دارد . این عوارض اجتماعی مولوذ سیاستها و نگرش غلط دولت نسبت به ملیتهاا در ایران میباشد که به ما تحمیل شده است و یک روند سیستماتیک دارد که تمام نهاد های سیاسی دولت در آن فعال هستند .

۱۰- مهاجرتهای داخلی به سوی شهرهای بزرگ و مهاجرت به شهرهای مرکزی و همجوار لرستان و زندگی حاشیه نشینی و اشتغال به کارهای پست . احساس پناهندگی و مهاجر بودن در کشور خود ؛ باعث احساس کمبود و اختلال شخصیتی برای فرزندان لرستان است . این مهاجرتها معلول سیاستهای تبعیض آمیز و عدم توسعه متوازن مرکز و حاشیه میباشد که دولت مرکزی بر ملت لر تحمیل کرده است .

حزب اتحاد بختیاری . لرستان . کهگیلویه و بویر احمد

دسامبر

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter