English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

علی مطهری: شورای نگهبان نمی‌گذارد مجلس بعدی در اختیار غیر محافظه‌کاران باشد

آذوح: علی مطهری٬ نماینده مجلس می‌گوید با این که روش حسن روحانی با محمد خاتمی متفاوت است اما اگر «دائم از شعار‌هایش عقب‌نشینی کند، قطعا به سرنوشت خاتمی مبتلا می‌​شود»٬ بیشتر نگرانی حاکمیت از شبکه‌های اجتماعی از «بعد سیاسی» است و شورای نگهبان «قطعا اجازه نمی‌دهد» اکثریت مجلس آینده در اختیار غیرمحافظه‌کاران قرار بگیرد.

آقای مطهری این اظهارات را روز یکشنبه (۲۴ آذرماه) در گفتگو با وب‌سایت خبرآنلاین مطرح کرده است.

وی گفته آقای روحانی «به قشر متدین توجه کافی دارد و در این مدت هم از دولت، گذشته از چند مورد جزئی، رفتاری ندیدیم که عواطف این قشر را جریحه دار کند.»

مطهری دیدار رئیس جمهوری ایران با «جانبازان» و «اجرای قانون عفاف و حجاب» را از جمله مصادیق توجه روحانی به قشر متدین اعلام کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داده است: «فکر می‌​کنم آقای روحانی با رابطه خوبی که با رهبری دارد بتواند تا حد قابل قبولی در این زمینه {قانع کردن نهادهای خودسر} موفق شود. ولی اگر دائم از شعار‌هایش عقب نشینی کند، قطعا به سرنوشت آقای خاتمی مبتلا می‌​شود.»

مهم‌ترین گزاره‌های این گفتگو

● برخی اصولگرا‌ها نگاه خاصی به اصلاح طلبان دارند و آن‌ها را برانداز و خارج از دایره نظام می‌دانند. به کارگیری آن‌ها در دولت را خلاف مصلحت نظام و راه رهبری می‌​دانند، لذا با این دولت مخالفت می‌​کنند.

● فعلا برخی مخالفت‌های فردی {با دولت} از طرف هواداران جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران در مجلس صورت می‌گیرد و مخالفت سازماندهی شده وجود ندارد.

● نمایندگان معتدل در مجلس نهم کمتر هستند چون انتخابات این دوره از مجلس در شرایط خاصی برگزار شد که بسیاری از منتقدان دولت گذشته اعم از اصلاح طلب و اصولگرا اصلا نامزد نشدند.

● به نظر من همه این‌ها {محافظه‌کاران در مجلس و خارج از مجلس} در کینه و دشمنی با اصلاح طلبان تقریبا یکسانند. در این موضوع {انتقاد از دولت} نگاه آقای حدادعادل با نگاه کیهان و رسایی و کوچک­زاده خیلی فرق ندارد.

● بیشتر مخالفت‌هایی که از روی حسن نیت صورت می‌گیرد ناشی از ترس از اصلاح طلبان است. آن‌ها نگرانند که در همه این زمینه‌ها به دوره اصلاحات برگردیم.

● استفاده از فیس بوک تا قبل از حوادث سال ۸۸ آزاد بود و مشکلی نداشت. ممنوعیت آن هم از ناحیه قانون مجلس نیست، از سوی شورای عالی امنیت ملی است.

● شاید بیشترین نگرانی از این شبکه​های اجتماعی از بعد سیاسی باشد و دغدغه​های اخلاقی و اجتماعی در درجه دوم باشد. اگر مخالفت با این شبکه​‌ها صرفا ناشی از نگرانی سیاسی باشد، من ان را قبول ندارم که چون منتقدین نباید با هم مرتبط شوند، چنین شبکه​هایی را فیلتر کنند.

● مدام دایره انقلاب تنگ شده و افراد را از قطار انقلاب پیاده کرده​اند. مدام منتقد را مخالف و مخالف را معاند و هر دو را برانداز پنداشته​اند. این سخت گیری‌ها سبب شده که هر دوره کیفیت مجلس پایین​‌تر بیاید.

● این عارضه {کاهش کیفیت مجلس} هم به دلیل سخت گیری‌هایی است که در مرحله بررسی صلاحیت افراد صورت گرفته و هم به این دلیل است که به جهت‌‌ همان رد صلاحیت‌ها به تدریج فقط قشر خاصی از مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند.

● فشار افکار عمومی بر نوع رفتار شورای نگهبان موثر است. فضای دوم خرداد بود که سبب شد شورای نگهبان بسیاری از افراد را برای مجلس ششم تایید صلاحیت کند. شاید آن وقت هم مجبور شوند {برای دور بعدی انتخابات مجلس} که افراد معتدل را تایید صلاحیت کنند.

● قطعا شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد که اکثریت مجلس بعد در اختیار غیر اصولگرایان باشد، مگر اینکه فشار افکار عمومی و انعکاس جهانی آن شدید باشد.

● وزیر کشور اشتباه کرد که گفت استاندار‌ها را با نظر نمایندگان مجلس انتخاب می‌​کنم. چون با این حرفش هم به دولت آسیب زد و هم توقع نمایندگان را بالا برد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter