English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اوکراین در بزنگاه تاریخی: انتخاب میان اتحادیه اروپا و روسیه

آذوح: حزب حاکم اوکراین خواستار تغییرات اساسی در دولت شده و می گوید موافقتنامه پیوستن به اتحادیه را امضا خواهد کرد.

حزب حاکم اوکراین در حرکتی به نشانه تلاش برای آشتی با تظاهر کنندگانی که مخالف قرارداد اقتصادی کیف با مسکو هستند، خواستار بازسازی کابینه شد.

نمایندگان پارلمان اوکراین که عضو حزب ویکتور یانوکوویچ موسوم به «حزب مناطق» هستند روز دوشنبه در دیدار با میکولا آذروف نخست وزیر، خواستار تغییر «نود درصد» از وزیران کابینه شدند.

آقای یانوکوویچ چندی پیش برای فرونشاندن تنش ها، امتیازاتی به مخالفانش پیشنهاد کرد، از آن جمله اخراج مقامات ارشد به دلیل خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان. اما مخالفان – که طرفدار پیوستن به اتحادیه اروپا هستند – این اقدامات را به عنوان تلاش های نیم بند رد کردند. رهبران اوپوزیسیون خواستار استعفای آذروف و انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری شده اند.

در همین حال، یکی از دستیاران ولادیمیر پوتین می گوید در گفتگوهای رئیس جمهوری روسیه با ویکتور یانوکوویچ – که قرار است روز سه شنبه در مسکو انجام شود – توافق بر سر یک وام عمده به اوکراین صورت خواهد گرفت، و یک وزیر کابینه اوکراین هم از احتمال توافق بر سر قیمت پایین تر برای گاز روسیه خبر داد.

پس از آن که آقای یانوکوویچ از امضای توافق سیاسی و تجاری با اتحادیه اروپا – که برای آن مدتها برنامه ریزی شده بود – سر باز زد، اوکراین با بزرگترین بحران سیاسی در چند دهه اخیر رو به رو شد. وی گفت فشارهای عمده تجاری از جانب روسیه به این معناست که اوکراین باید نخست روابطش را با همسایه شرقی اش ترمیم کند.

روسیه شدیداً مخالف توافق اوکراین با اتحادیه اروپا برای پیوستن به آن اتحادیه است و نمی خواهد این جمهوری را که پیشتر عضو اتحاد جماهیر شوروی بود به غرب واگذار کند. تصمیم آقای یانوکوویچ جمعیت های میلیونی هوادار پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا را به خیابان های کیف و دیگر شهرهای اوکراین کشاند.

در حال حاضر چهار هفته از آغاز جنبش اعتراضی می گذرد، و تظاهرکنندگان قصد دارند هنگام سفر آقای یانوکوویچ به مسکو نیز به اعتراضات ادامه دهند.

دولت اوکراین که برای رونق دادن به اقتصاد ورشکسته اش در صدد است تا بیست میلیارد دلار کمک خارجی استقراض کند، به تظاهرکنندگان اطمینان داده است که در نهایت موافقتنامه پیوستن به اتحادیه اروپا را امضا خواهد کرد.

اما اتحادیه روز یکشنبه ناگهان مذاکرات را به حال تعلیق درآورد و گفت رهبری اوکراین صراحت لهجه ندارد. وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در بروکسل بر تمایل به انعقاد توافق تأکید کردند ولی گفتند «توپ در زمین اوکراین است»، و گام بعدی بستگی به تصمیم کیف دارد.

نظرسنجی یک گروه پژوهشی غیردولتی اوکراین در اوایل ماه دسامبر نشان داد که ۴۶ درصد مردم آن جمهوری با پیوستن به اتحادیه اروپا موافقند.  ۳۶ درصد به ماندن در حلقه تجاری اقمار اتحادیه اروپا – که مسکو برای آن به دولت کیف فشار می آورد رأی دادند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter