English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ عصر پنج‌شنبه از سرگرفته می‌شود

آذوح: مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۵ که هفته گذشته پس از چهار روز متوقف شد، از روز پنج‌شنبه، ۲۸ آذر در ژنو از سرگرفته می‌شود.

خبرگزاری فارس به نقل از عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، نوشت که این مذاکرات روزهای پنج‌شنبه و جمعه انجام می‌شود، اما در صورت نیاز تا چهار روز ادامه خواهد یافت در عین حال که ریاست هیئت ایرانی در مذاکرات را ‌نیز حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، بر عهده خواهد داشت.

آقای عراقچی همچنین تأکید کرده است که در این مذاکرات درباره ساز و کارهای اجرایی توافقنامه موقت ژنو بحث و تبادل نظر خواهد شد.

مذاکرات کارشناسی ایران و قدرت‌های جهانی پنج‌شنبه گذشته پس از آن متوقف شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا نام ۱۸ فرد و شرکت را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این رخداد واکنش ایران را به دنبال داشت، چنانچه عباس عراقچی در دیدار با همتای اروپایی خود هلگا اشمیت و همچنین کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مراتب نارضایتی تهران را اعلام کرد.

در این میان برخی مقامات جمهوری اسلامی و تحلیل‌گران، اقدام آمریکا را به معنای نقض توافقنامه ژنو دانستند، اما آن‌گونه که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه در تلویزیون دولتی ایران، توضیح داد، هیچ کدام از موارد توافق نقض نشده است چرا که «این تحریم‌ها قبلاً وجود داشته‌اند» و تنها افراد جدیدی به خاطر تخطی از آنها به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

توافقنامه ژنو ایران را متعهد می‌سازد که برخی محدودیت‌ها را در برنامه هسته‌ای خود اعمال کند تا در ازای آن نیز ۱+۵ به صورت محدود و قابل برگشت، برخی تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند.

ایران همچنین تعهد می‌دهد که امکان نظارت بیشتری را برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم آورد و از این رو به موازات مذاکرات با گروه ۱+۵ درگیر گفت‌وگوهایی نیز با آژانس است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داده که نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قبل برای حضور در مذاکرات روز پنج‌شنبه دعوت نشده‌اند اما اگر لازم باشد به مذاکرات اضافه خواهند شد.

این مذاکرات ساعت ۱۷:۳۰ عصر پنج‌شنبه آغاز خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter