English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

هاشمی: آمریکا گفته است تحریم‌های تازه را جبران خواهد کرد

‌آذوح: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ابراز خرسندی از روند تحولات کشور گفت آمریکا به خاطر تحریم‌های جدید وعده جبران داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هاشمی رفسنجانی که به کرمان سفر کرده است، فضای مذاکرات هسته‌ای را به خاطر رویکرد مردم در انتخابات دانست و گفت: «تغییر رویکرد غرب و آمریکا نسبت به ایران به خاطر هوشیاری مردم است.»

هاشمی که خود در مبارزه‌های انتخاباتی از حسن روحانی حمایت کرده بود، گفت: «شما مردم به گونه‌ای در انتخابات حاضر شدید و دولتی را آوردید که دنیا را مجبور و متقاعدکرد باید با ایران در فضای برابر مذاکره کند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «دشمنانی که قبل از انتخابات صحبت از جنگ می‌کردند، اکنون دم از مذاکره می‌زنند.»

هاشمی رفسنجانی که در سال‌های اخیر بارها نسبت به خطر جنگ و انزوای ایران هشدار داده بود، با بیان اینکه «در هر جنگی پیروز و شکست‌خورده وجود دارد»، گفت: «اما اگر روابط در فضای گفت‌‌‌وگو شکل بگیرد، می‌تواند به شرایط برد ـ برد برسد که الان در مذاکرات ایران و غرب وآمریکا در جریان است.»

وی بار دیگر «حمایت» آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، از تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد این امر باعث شد «گروه‌ افراطی» داخل کشور،  به خواسته‌های خود نرسد.

  هاشمی به تازگی گفته بود «گروه‌های افراطی» داخل ایران و آمریکا تنها راه‌حل را در جنگ می‌بینند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخشی از سخنان خود گفت آمریکا وعده داده که تحریم‌های اخیر را جبران کند. گفته‌ای که  هیچ یک از مقام‌های دیگر ایرانی یا آمریکایی آن را بیان نکرده‌اند.

هاشمی گفت: «وقتی وزیرخارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران می‌گوید ما خلف وعده خود را جبران می‌کنیم و مذاکرات باید ادامه یابد؛ یعنی عزم قدرت‌های غربی برای گفت‌‌وگوهای دوستانه با ایران جدی است.»

اشاره هاشمی رفسنجانی به  چندین شرکت و فرد است که  روزهای‌ ۲۰  و ۲۱ آذر  از سوی آمریکا در فهرست تحریم‌های ایران قرار گرفت.

افزوده شدن این شرکت‌ها و افراد به فهرست تحریم‌ها گرچه، برپایه قوانین و مقرارت پیشین تحریمی علیه ایران بوده، اما  ایران به آن واکنش نشان داد و آن را خلاف «روح توافق ژنو» دانست.  وزارت خارجه روسیه هم پس از این تحریم‌ها از آمریکا خواست که رویکردی «مسئولانه» درقبال توافق ژنو از خود نشان دهد.

پس از اعمال این تحریم‌ها بود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد،  با جان کری همتای آمریکایی خود تماس گرفته و مراتب نارضایی تهران را  به اطلاع واشینگتن رسانده است.

دولت آمریکا در عین حال که این شرکت‌ها و افراد را به فهرست تحریم‌ها افزوده، از کنگره بارها خواسته است که طرح جدیدی برای افزایش تحریم‌های ایران به تصویب نرسانند؛ چراکه به گفته دولت آمریکا، تحریم‌های تازه ناقض توافق ژنو است،  فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و درعین حال می‌تواند نظام تحریم‌ها علیه ایران را خدشه‌دار کند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter