English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

فرانسه نسبت به امکان توافق نهایی با ایران ابراز تردید کرد

آذوح: در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان کارشناسان ایران و قدرت‌های جهانی عصر پنج‌شنبه، ۲۸ آذر، از سر گرفته می‌شود، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، نسبت به حصول توافق نهایی میان طرفین ابراز تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای فابیوس روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با نشریه وال استریت جورنال اظهار داشت که مطمئن نیست جمهوری اسلامی تاسیسات هسته‌ای خود را به‌ حالتی دربیاورد که دیگر امکان ساخت سلاح هسته‌ای نداشته باشد.

ایران و گروه ۱+۵ اوایل ماه آذر در ژنو به توافق موقت شش ماهه‌ای دست یافتند که بر اساس آن تهران فعالیت هسته‌ای خود را محدود می‌سازد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بیشتری می‌دهد تا در ازای آن غرب نیز بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کند.

دورنمای این توافق‌نامه موقت، دستیابی به راه‌حلی جامع و نهایی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای ایران هست، اما لوران فابیوس می‌گوید که اگرچه مرحله نخست توافق‌نامه قابل اجراست، با این حال نگرانی‌های فرانسه از بابت مراحل بعدی آن همچنان باقی است.

وی اظهار داشت: «نگرانی اصلی من درباره مرحله دوم است. مشخص نیست که ایران به طور حتم تمام ظرفیت‌های خود برای دستیابی به سلاح اتمی را به حالت تعلیق درمی‌آورد یا تا حدی که تنها وقفه‌ای در برنامه هسته‌ای آن ایجاد شود.»

وزیر امور خارجه فرانسه پیش از این در جریان مذاکرات آبان‌ماه میان ایران و قدرت‌های جهانی، زمانی که انتظار دستیابی به توافق می‌رفت، با تعیین شروطی مانع این اتفاق شد، مسئله‌ای که انتقاد مقامات ایران را در پی داشت.

حال او بار دیگر تاکید می‌کند، شرط اصلی برای توافق نهایی باید این باشد که ایران نتواند «امکان فرار» از آن را داشته باشد و بخواهد برنامه‌‌های خود برای دستیابی به سلاح را از سر بگیرد.

ایران همواره اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است، اما غرب به برنامه اتمی آن مشکوک است و خوستار محدودیت آن شده است، امری که ایران تا زمان دستیابی به توافق ژنو از آن سر باز می‌زد.

مذاکراتی که عصر پنج‌شنبه میان کارشناسان ایران و قدرت‌های جهانی آغاز می‌شود در رابطه با چگونگی اجرای مفاد توافق‌نامه ژنو است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter