English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

آمریکا درخواست استرداد نکرد؛ متهم قاچاق اسلحه به ایران بازگشت

آذوح: ایالات متحده برای استرداد یک ایرانی متهم به تلاش برای قاچاق مسلسل‌های آمریکایی به ایران که در چک بازداشت شده بود، درخواستی نداده و او پس از تبرئه در دادگاه تجدیدنظر، به ایران بازگشته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است بهروز دولت‌زاده که اخیرا در جمهوری چک بازداشت و چندی بعد آزاد شد، با "ستاد اجرایی فرمان امام" در ایران مرتبط است.

به نوشته رویترز، این فعال اقتصادی در ایالات متحده به تلاش برای خرید صدها اسلحه ساخت آمریکا به قصد قاچاق به ایران متهم شده است.

طبق این گزارش، آقای دولت‌زاده که در چک بازداشت شده بود، در ماه ژوئن امسال به اتهام تلاش برای قاچاق اسلحه و نقض تحریم‌ها علیه ایران به سه سال و نیم حبس محکوم شد اما بعدا در ماه سپتامبر حکم او در دادگاه تجدیدنظر نقض شد.

آمریکا و جمهوری چک، معاهده استرداد متهمان دارند.

مقامات چک به رویترز گفته‌اند ایالات متحده در فرصت لازم برای درخواست استرداد این شهروند ایرانی به آمریکا اقدام نکرده است.

بهروز دولت‌زاده متهم است که قصد داشته پانصد قبضه از این مسلسل M4 را به ایران بفرستد

دولت‌های ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته برای بهبود روابط گام‌هایی برداشته‌اند و از جمله روسای جمهوری آنها برای نخستین‌بار در سه دهه گذشته، با یکدیگر تلفنی صحبت کردند.

مایکل مارینی، وکیل آقای دولت‌زاده در پراگ‌، می‌گوید موکلش اکنون به ایران برگشته است.

'تله'

صادرات تسلیحات آمریکایی به ایران، از سوی دولت ایالات متحده ممنوع اعلام شده است.

دادگاهی در آریزونای آمریکا علیه بهروز دولت‌زاده اعلام جرم کرده است. مقامات قضایی این ایالت در این باره که چرا استرداد او را درخواست نکرده‌اند، به رویترز توضیحی نداده‌اند.

سخنگوی وزارت دادگستری جمهوری چک به رویترز گفته است مقامات آمریکایی خواستار نگه‌داشتن بهروز دولت‌زاده بوده‌اند اما برای استرداد او درخواستی نکردند.

دادگاه تجدیدنظر در چک اعلام کرده به این خاطر حکم دادگاه بدوی علیه آقای دولت‌زاده را نقض کرده است که این پرونده، "تله" مقامات آمریکا و چک برای این شهروند ایرانی بوده و آنان آقای دولت‌زاده را به چک کشانده بودند تا مرتکب جرم شود.

با این حال در ماه گذشته میلادی، دادستان‌ها در چک به حکم این دادگاه تجدیدنظر اعتراض کردند و آن را به دادگاه عالی این کشور کشاندند.

طبق این گزارش رویترز، آقای دولت‌زاده پیش‌تر در سال ۱۹۹۵ همراه با شش نفر دیگر در یک دادگاه فدرال در ایالت اوهایو آمریکا، از سوی هیئت منصفه به برنامه‌ریزی انتقال تجهیزات مخابراتی ساخت آمریکا به ایران متهم شده بود.

او در دادخواست آن محاکمه به عنوان یکی از مقامات وزارت دفاع ایران شناخته شده است.

یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا به رویترز گفته است تا جایی که پرونده‌ها نشان می‌دهد، آن اتهامات علیه بهروز دولت‌زاده رفع نشده‌اند.

مرتبط با 'امپراتوری'

رویترز می‌گوید این متهم به تلاش برای قاچاق اسلحه به ایران، با "امپراتوری اقتصادی" آیت‌الله خامنه‌ای هم ارتباط دارد

رویترز درباره سابقه فعالیت‌های بهروز دولت‌زاده اشاره کرده که او از اعضای هیات مدیره سه شرکت مبین‌خاور، مبی‌کام، و خدمات اول مبین صبا بوده است که به ادعای این خبرگزاری، زیرمجموعه "ستاد اجرایی فرمان امام" هستند.

این خبرگزاری پیش‌تر نیز در گزارشی تفصیلی درباره فعالیت‌های این مجموعه کلان در ایران، آن را "کلیک امپراتوری اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای" خوانده بود.

این ستاد در پاسخ به استعلام خبرگزاری رویترز، ارتباط با بهروز دولت‌زاده و شرکت‌هایی که او در آن عضویت دارد را رد کرده است.

رویترز می‌گوید شرکت‌های مرتبط با آقای دولت‌زاده در این باره پاسخی نداده‌اند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter