English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دیپلمات ارشد ایرانی: توافق ژنو مانع کاهش صادرات نفت به ۸۰۰هزار بشکه می شود

آذوح: یک دیپلمات ارشد ایران که در مذاکرات با گروه ۱+۵ حضور داشته گفته است که توافق ژنو مانع کاهش میزان صادرات نفت ایران به ۸۰۰ هزار بشکه در روز می شود.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل اداره امور خلع سلاح در وزارت امور خارجه ایران به ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، گفته است که بر اساس توافق ژنو، قرار است میزان فعلی صادرات نفت خام ایران حفظ شود.

در حال حاضر کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو سرگرم مذاکره درباره نحوه اجرای توافق ژنو هستند. آقای بعیدی‌نژاد، ریاست هیات ایرانی را به عهده دارد و گفته است اجرای توافق ژنو نیمه ژانویه ۲۰۱۴ یا حداکثر ابتدای هفته سوم آن آغاز می شود.

صادرات فعلی نفت ایران: '۱ میلیون بشکه در روز'

بر اساس تحریم آمریکا قرار بود صادرات نفت ایران به طور پلکانی کاهش یابد، اما به گفته آقای بعیدی‌نژاد، گسترش این اقدام از سوی دولت آمریکا بر اساس توافق ژنو متوقف خواهد شد.

به گفته این دیپلمات ایرانی، میزان صادرات نفت ایران در حال حاضر ۱ میلیون بشکه در روز است.

پیش از تحریم ها، ایران چهارمین صادرکننده عمده نفت در جهان نامیده می‌شد و روزانه در حدود ۲‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می‌کرد.

تعهد شش قدرت جهانی به ایران

    تا شش ماه آینده تحریم جدیدی در خصوص برنامه تحقیقات هسته ای ایران اعمال نکنند.

    صادرات نفت ایران را از طریق تنگتر کردن حلقه تحریم ها به سطحی پایینتر از میزان صادرات فعلی کاهش ندهند.

    برخی تحریم های خرید و فروش طلا و فلزات قیمتی را معلق کنند.

    تحریم صنایع خودروسازی ایران و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی ایران را معلق کنند.

    بازرسی ایمنی و تعمیرات هواپیماهای شرکت های مسافربری ایرانی را تسهیل کنند.

    ۴٠٠ میلیون دلار از دارایی های ایران را برای پرداخت شهریه های دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارجی آزاد کنند.

    خرید مواد غذایی، دارویی و تاسیسات پزشکی توسط دولت ایران را تسهیل کنند.

    جزییاتی از توافق ایران و گروه ١+٥ در ژنو

مدیرکل اداره خلع سلاح وزارت امور خارجه ایران گفته است که از همان ابتدای مذاکرات ژنو، بر سر این‌که ۱+۵ در بخش اقدامات متقابل باید به کاهش تحریم‌های نفتی هم بپردازد، اختلاف اساسی وجود داشته و به ویژه آمریکایی‌ها می‌گفتند این موضوع در چارچوب تحریم های کنگره است و دولت آمریکا بدون نظر و کسب موافقت کنگره نمی‌تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد.

آقای بعیدی‌نژاد به ایسنا گفت: ما به گروه ۱+۵ می گفتیم اگر بر روی این موضوع وارد مذاکره نشوند، توافقی شکل نخواهد گرفت و در نهایت با اصرار ایران بخشی از تحریم‌های نفتی که تصمیم در خصوص آن در نوع هماهنگی با کنگره در حوزه اختیارات رئیس جمهور آمریکا قرار دارد، در چارچوب اقدامات متقابل ۱+۵ قرار گرفت.

بر اساس گفته این مقام ایرانی به دلیل اینکه دلار آمریکا در تحریم است، عواید مالی حاصل از فروش نفت با ارزهای دیگر از جمله یورو به حساب بانک های ایران واریز خواهد شد.

بر اساس این توافق، با وقفه شش ماهه در بخشی از برنامه اتمی ایران همچون غنی سازی ۲۰ درصدی، کشورهای عضو گروه ۱+۵ بخشی از تحریم ها از جمله افزایش تحریم های نفتی و معاملات فلزات گرانبها را تعلیق می کنند. کشورهای مذاکره کننده با ایران متعهد شده اند که در این مدت تحریم تازه ای علیه ایران وضع نشود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter