English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تحلیلی بر شاخصهای توسعه انسانی استان زنجان طی سالهای 1379-83 - آیهان مهدیلو

پیشگفتار

استان زنجان با مساحت 164 22 کیلومتر مربع و جمعیت 734 015 1 نفر (1390) یکی از استانهای آذربایجان میباشد که پیشرفتهای اقتصادی آن (همچنین قزوین) نسبت به سایر ایالات آذربایجان (نه تمامی استانهای ایران) بحثهای بسیاری را برانگیخته است.

عمده  پیشرفتهای کلان اقتصادی استان زنجان مرهون توانمندی خود استان،  موقعیت ارتباطی منحصر به فرد این استان با استانهای آ.شرقی، آ.غربی، گیلان، همدان، کردستان و قزوین و سیاستهای فارسسازی این استان را میتوان برشمرد که با عنایت حکومت جمهوری اسلامی ایران، مهاجرت منفی ساکنین و مهاجرت مثبت توده فارس زبان و تورکهای آسیمیله به این استان (طی چندین سال اخیر از جمعیت 7-8% فارس زبان استان سخن به میان میآید ) در شرف وقوع میباشد. در سیاست فارس سازی استان زنجان باید متذکر شویم که این سیاستها با رویکردی بسیار نرم پیش برده میشود، که مثلا اختصاص پیش شماره 912 برای زنجان در مقابل 914 آذربایجان، نوعی هویت تهرانی و غیر آذربایجانی به آذربایجانیهای مقیم زنجان القا میکند.

    بسیاری از عزیزان نزدیکی به یایتخت را از عوامل پیشرفتهای عمده استان برمیشمرند که مسلما به تمام معنا نمیتواند درست باشد، که فاصلهی چندین صد کیلومتری با پایتخت و قیاس با استانهای دیگر اطراف پایتخت از موارد نقض عامل نزدیکی به پایتخت است (با اینکه استان همدان فاصله کمتری نسبت به زنجان به تهران دارد ولی پیشرفت قابل توجهی در قیاس با استان زنجان را شاهد نبوده است).

    حال سوای بحث کلی مباحث توسعه اقتصادی، دراین نوشته که خلاصهای از مقاله " تحلیل عوامل موثر بر شاخص توسعه انسانی  در استان زنجان" )) این مقاله توسط آقایان دکتر بیژن باصری (دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز) و علیرضا فرهادی کیا (کارشناس دفتر برنامه ریزی و مدیریت اقتصاد  کلان سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور) نوشته شده و در فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، سال شانزدهم، شماره 47، پاییز 1387، صفحات 5-23 چاپ گردیده است.)) است به موضوع توسعه انسانی استان میپردازیم. بسیاری از بخشهای اصلی مقاله منجمله روش تحقیق و تحلیل و منابع مورد استفاده حذف شده است، که تا حدودی سعی بر خلاصه نویسی این مقاله داشتیم. بخشهایی هم که توسط نگارنده افزوده شده با علامت خاصی مشخص میباشد.  

  نتایج کلی مقاله گویای ضعف استان در شاخصهای توسعه انسانی میباشد که در متن با جزئیات کامل علل ضعف و موقعیت استان در شاخصهای مربوطه بیان شده است.

                                   برای دریافت این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://azoh.info/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=27&view=finish&cid=311&catid=2

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter