English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

مهدی کوخیان فعال مدنی آزربایجان به زندان باز گشت

آذوح: امروز دو شنبه بابر با دوم دی ماه  سال 1392مهدی کوخیان بعد از پایان دو ره مرخصی استعلاجی به زندان مراغه باز گشت گفتنی است  پیشتر اطلاعات سپاه ازریاست زندان مراغه نادرفلاح خواسته بود  تاباپرونده سازی برعلیه فعال مدنی آزربایجان مهدی کوخیان وی رابه زندان تبریز انتقالی دهد خاطر نشان می شویم  ریاست زندان نادرفلاح درتاریخ ۹۲.۹.۱۷از دادستان عمومی و انقلاب مراغه خواسته باانتقال وی به زندان مرکزی تبریزموافقت نماید

افزودنی است احتمال تبعید وی درپی اعتراض مهدی کوخیان به عدم کنترل مواد مخدر وعدم تفکیک جرم ازسوی مسئولان زندان بوده است ومسئولان زندان ازعوامل ورود موادمخدرازنوع شیشه به زندان می باشند

مهدی کوخیان در بیستمین روز از مردادماه سال ۱۳۶۹ در شهرستان ملک کندی (ملکان) به دنیا آمد و در ۱۱ سالگی پدرش را از دست داد. به رغم مشکلات خانوداگی و مشقات زندگی و جای خالی پدر توانست به تحصیل ادامه دهد و در رشته ی علوم انسانی از دبیرستان شهید چمران شهر ملک کندی مدرک دیپلم را اخذ نماید. مهدی پس از اتمام تحصیل در مغازه ی تعمیر و خرید و فروش موبایل مشغول به کار شد.

وی، در دوران راهنمایی و سالهای نوجوانی با مسائل ملی و هویتی آشنا شد و طولی نکشید تا خود را در میدان مبارزات دانش آموزی حرکت ملی آزربایجان یافت.

نشریه یول از نشریاتی بود که وی در سال های نوجوانی مورد مطالعه قرار داده و مطالب آن را با دقت دنبال می کرد و بدین ترتیب با دنبال نمودن مطالب آن نشریه دانشجویی آلام و دردهای وطن را در دل خود حس نمود و با مفاهیمی چون تبعیض، ن‍‍‍ژادپرستی و ستم ملی علیه ملت و هویتش را بازشناخت.

وی بار ها از سوی نیروی انتظامی و اطلاعات به اتهام دیوارنویسی دستگیر شده و ثابت کرده است که در راه وطن با خستگی و انفعال بیگانه است.

نحوه بازداشت‌های این فعال حرکت ملی آزربایجان

بازداشت اخیر مهدی کوخیان در ارتباط با خشکاندن دریاچه‌ی اورمیه در مغازه، از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات که تعدادشان به ۸ نفر می رسید صورت گرفت که با الفاظ رکیک، توهین آمیز به همراه ضرب و شتم بود.

دستگیری و بازداشت در مرحله ی دوم در منزل پدری این فعال خستگی ناپذیر صورت گرفت که این بار نیز شدت ضرب و شتم حین دستگیری به مراتب بیشتر بوده و در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات نیز به شدت از سوی جلادان و مزدوران حکومت حاکم بر ایران مورد شکنجه قرار گرفته که آثار شکنجه هنوز هم در بدن این فعال جسور و خستگی ناپذیر حرکت ملی آزربایجان پیداست. در بازداشتگاههای اطلاعات وی را از ناحیه شکم و پهلو‌ها به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده اند به طوریکه هنوز هم ایشان از ناحیه کلیه ها و شکم احساس ناراحتی می کند.

گفتنی است که مهدی کوخیان در دی ماه ۹۱در شهر ملکان دستگیر شد و در دادگاه انقلاب مراغه توسط قاضی داورنیا به ۱سال حبس محکوم شده بود و درپی اعتراض به حکم ناعادلانه با دوختن لبهایش دست به اعتصاب غذا زد. بعد از این اعتراض قاضی با آزادی‌اش به قید وثیقه موافقت نمود سرانجام بعد از آزادی اش که مدتی طول نکشید دوباره در تاریخ۴ خرداد ماه ۹۲ توسط اداره اطلاعات سپاه عاشورا دستگیر و با تحمل شکنجه های حیوانی که در اثر شکنجه دست چپش شکسته بود و کبودی در چشم راست و چپش نمایان بود در تاریخ ۸خرداد به زندان مراغه انتقال داده شد.

مجددا قاضی داورنیا مهدی کوخیان را در یک حکم ساختگی و بدون وجهه ی قانونی به ۱سال زندان دیگر محکوم نمود و مجموعا مدت حبسش۲ سال شد.

شرایط زندان مراغه

زندان مراغه ( در حال حاضر مهدی کوخیان در زندان دوران محکومیت خود را به سر می برد) شامل ۵ بند می باشد. بندها به ترتیب به قرار ذیل می باشد :

بند یک : جرائم سنگین

بند دو : مواد مخدر

بند سه : زندانیان عادی که اکثریت را معتادین را تشکیل می دهد

بند چهار : نصوان

بند پنج : جوانان

مهدی کوخیان در بند جوانان نگه داری می شود و کل زندان قریب به ۱۱۰۰ نفر زندانی را در خود جای داده است.گفتنی است زندانیان در زندان مراغه در وضعیت نا مطلوب و غیر قابل تحملی نگه داری می شوند به طوریکه از لحاظ بهداشتی و نظافت کنترل نمی‌شود و مواد مخدر به راحتی وارد زندان شده و افراد معتاد در داخل بند می توانند مورد استعمال قرار دهند.

شرایط “بند جوانان” محل نگه داری مهدی کوخیان

متاسفانه این بند از لحاظ امکانات در وضعیت بدتری نسبت به سایر بندها قرار دارد. عدم امکانات ورزشی و نبود فروشگاه در این بند زندگی در زندان را سخت تر می نماید. کیفیت پایین غذاها از یک سو و نبود فروشگاه در بند از سوی دیگر بر شرایط سخت ماندن در زندان می افزاید. همچنین با نظر به عدم تحرک در زندان (با توجه به متراز۶۰ متر حیاط و یک اتاق۸۰ متری و ۵۰ نفر زندانی) از یک سو و نبود امکانات ورزشی از سوی دیگر می تواند بر وضع سلامتی زندانی تاثیر گذارد.

همچنین لازم به ذکر است که شرایط بهداری و درمانی در زندان نیز قابل قبول نبوده و عدم رسیدگی به بیماری زندانیان و عدم توجه و رسیدگی بازرسان قضایی نسبت به اعتراض زندانی‌ها از نکات قابل توجه و تاسف برانگیز است. با اینکه اعتراضات زندانیان به وضعیت بد بهداشتی و نبود امکانات درمانی و ورزشی به مسئولین زندان و بازرسان قضایی صورت گرفته است تاکنون هیچ قدمی ولو کوچک در بهبود شرایط برداشته نشده است.

گونئی نیوز

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter