English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

وخامت وضعیت رسول رضوی در زیر شکنجه ماموران امنیتی

آذوح: رسول رضوی فعال مدنی آزربایجانی که در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به سر می برد، بر اثر شکنجه شدید ماموران این اداره در وخیم ترین وضعیت جسمانی به سر می برد. بیم آن می رود که عدم توجه نهادهای حقوق بشری به این امر و عدم فشار به رژیم اسلامی ایران، این بار نیز فاجعه ای همچون مورد ستار بهشتی را بوجود آورد.

به گزارش گوناز تی وی، رسول رضوی فعال مدنی آزربایجانی که از روز چهارشنبه 13 آذرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده، بر اثر چندین روز شکنجه شدید و مداوم در وخیم ترین وضعیت جسمانی به سر می برد و حیات وی در معرض تهدید قرار دارد.

بنا به گزارشات موثق، پاهای این فعال مدنی به طور کامل بی حس شده و وی در اداره اطلاعات تبریز از ویلچر استفاده می کند. وی که از عینک استفاده می کند، در اثر ضربات شدید مشت و لگد بازجوهای اداره اطلاعات، شیشه عینکش شکسته و یکی از چشمانش به شدت آسیب دیده است. همچنین برپایه اخبار موثق شدت شکنجه ها طوری بوده که حتی یک دندان سالم نیز در دهان وی باقی نمانده و به علت کبودی و خونین بودن سر و صورتش قابل شناسایی نیز نبوده است. دلیل این همه شکنجه و فشار غیر انسانی اعتراف گیری اجباری و اقرار به برافراشتن بنر معروف " South Azerbaijan is not Iran" در بازی سال گذشته تراختور-الجزیره امارات است.

گفتنی است سال گذشته یک وبلاگ نویس مخالف رژیم اسلامی ایران به نام ستار بهشتی که 9 آبان ماه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دلیل نوشتن مطالبی در وبلاگ و صفحه فیس بوک شخصی اش بازداشت شده بود، براثر شدت شکنجه وحشیانه عوامل امنیتی ایران روز 13 آبان ماه جان خود را از دست داد. وی به حدی شکنجه و ضرب و شتم شده بود که 41 تن از زندانیان همبند وی که آخرین بار او را پس از شکنجه های شدید دیده بودند، طی نامه ای به وضعیت وخیم جسمانی وی در اثر شکنجه ها شهادت داده بودند.

حال بیم آن  می رود که سکوت رسانه ها و مراجع حقوق بشری بار دیگر به وقوع فاجعه ای جدید بیانجامد و این بار رسول رضوی قربانی خوی وحشیانه بازجوها و ماموران امنیتی ایران قرار گیرد؛ بدین سبب تمام فعالین مدنی، تشکیلات های منسوب به حرکت ملی آزربایجان و نهادهای حقوق بشری باید ضمن توجه فوری به وخامت وضعیت رسول رضوی با رسانه ای کردن این مساله و فشار بیشتر بر رژیم اسلامی مانع از تهدید بیش از پیش سلامت جسمانی و حیات این فعال مدنی شوند. نهادهای امنیتی و قضایی ایران طی 35 سال گذشته مخالفین رژیم اسلامی و فعالین مدنی از هر طیف و گروه فکری مختلف را به بهانه های مختلف مورد شدیدترین آزار جسمی و روحی قرار داده و از جان باختن ایشان نیز هیچ واهمه ای نداشته اند.

رسول رضوی پیشتر در 13 فروردین ماه سال نود به دلیل سخنرانی در تجمع اعتراضی میدان آزربایجان تبریز نسبت به خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته بود. رسول رضوی روز یکشنبه 17 مهر ماه همان سال هنگام بازگشت از محل کار توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه بازداشت و سوم آبان ماه همان سال به زندان مرکزی تبریز منتقل گردید.  وی در نهایت پس از تحمل 16 روز حبس در این زندان به قرار وثیقه 300 میلیونی به طور موقت از زندان مرکزی تبریز آزاد گشت.

گفتنی است بر اساس قوانین موضوعه ایران و نیز اسناد بین المللی حقوق بشر دوستانه هرگونه اعتراف تحت فشارهای روحی و جسمی فاقد وجاهت قانونی می باشد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter