English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

«اعلام آمادگی قطر برای کمک به ایران» در توسعه پارس جنوبی

آذوح: خبرگزاری رویترز از قول منابع رسمی در شرکت نفت قطر، شریک ایران در میدان گازی پارس جنوبی، گزارش داده است که این کشور آماده کمک به همسایه شمالی خود برای توسعه این میدان عظیم گازی است.

بر اساس گزارش آژانس جهانی انرژی، میدان پارس جنوبی که قطر آن را «میدان شمالی» می‌نامد، بزرگترین میدان گازی جهان است که ذخایر گازی آن ۵۱ تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی آن ۵۰ میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود.

قطر به غیر از نیازهای داخلی خود، سالانه حدود ۱۲۵ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از این میدان مشترک گازی را صادر می‌کند. بیش از ۱۰۵ میلیارد متر مکعب از این حجم، به صورت گاز مایع ، ال ان جی، صادر می‌شود.

اما ایران که ۱۰ سال دیرتر از شریک جنوبی خود توسعه فازهای پارس جنوبی را آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ عملا به خاطر تحریم‌ها قادر به راه‌اندازی هیچ فاز جدیدی نشده، سالانه حدود ۸۶ میلیارد متر مکعب گاز ناخالص از این میدان تولید می کند که ۷۳ میلیارد متر مکعب آن فرآوری شده و به شبکه داخلی خطوط گاز تزریق می‌شود.

تولید میعانات گازی قطر نیز ۱۳ برابر ایران از این میدان گازی است. میعانات گازی نوعی نفت بسیار سبک و گران قیمت است که از میدان‌های گازی استخراج می‌شود.

 خبرگزاری رویترز با اشاره به توافق هسته‌ای سوم آذرماه ایران و شش قدرت جهانی و نشانه‌های کاهش بار تحریم‌ها علیه ایران، از قول مقام‌های شرکت نفت قطر دوشنبه ۲ دی گزارش داد که این کشور از درخواست کمک ایران برای توسعه پارس جنوبی از طرف قطری استقبال می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در ماه اوت اعلام کرد که ایران مایل است که با همکاری دوحه و تهران، هر دو کشور موفق به برداشت حداکثری از این میدان گازی شوند.

رویترز می‌افزاید که در حاشیه نشست کشورهای عضو اوپک از وزیر نفت قطر درباره این موضوع پرسیده و وی جواب داده است که «دو کشور کانال‌های ارتباط دوجانبه با هم باز کرده و تیم مشترکی را (برای بررسی موضوع) تشکیل داده‌اند».

به گفته وی، دو  کشور همیشه راه‌های همکاری و هماهنگی را با همدیگر بررسی می‌کنند.

یک منبع در شرکت نفت قطر به این خبرگزاری گفته است که بعد از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، راه کمک به ایران برای ما باز شده و قرار است که به ایرانی‌ها در زمینه فناوری و اطلاعات جغرافیایی میدان پارس جنوبی توصیه‌های خود را ارائه دهیم.

یک منبع رسمی قطر که در بخش حفاری شرکت نفت کار می‌کند نیز به رویترز گفته است که لایه‌های گازی آسان برای استخراج در منطقه مرزی دو کشور وجود دارد و ما در این منطقه پژوهش‌ها و عملیات حفاری زیادی داشته‌ایم که اطلاعات ما می‌تواند برای ایران مفید باشد.

 بنا بر این گزارش، در بخش تولید گاز مایع دو شرکت «قطر گاز» و «راس گاز» فعالیت می‌کنند که قطر بخش عمده سهام این شرکت‌ها را در اختیار دارد، اما بخشی از سهام این شرکت‌ها متعلق به شرکت‌های آمریکایی اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس، توتال فرانسه و رویال داچ شل هلندی بریتانیایی است.

یک تحلیلگر مسائل انرژی کویت نیز به رویترز گفته است که قطر برای حفاری این میدان گازی، خود وابسته به فناوری شرکت‌های غربی است که محدودیت‌هایی برای همکاری با ایران دارند.

به گفته وی، قطر خود فناوری خاصی در این میدان ندارد و قراردادن فناوری‌های لازم برای توسعه پارس جنوبی در اختیار ایران ناقض تحریم‌های غرب است و تنها خدمات و اطلاعات مشاوره‌ای می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter