English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نسل جدید سانتریفیوژهای ساخت ایران آماده آزمایش اند

آذوح: علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت نسل تازه ای از سانتریفیوژها برای غنی سازی اورانیوم ساخته شده، ولی باید قبل از آغاز به تولید انبوه آزمایش شوند.

بر اساس گزارش آسوشتیدپرس ، اعلام این خبر ظاهراً به منظور مقابله با انتقاد اصولگرایان از توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی انجام شده است.

بر اساس توافقی که در ماه نوامبر در ژنو صورت گرفت، ایران قول داده است که ظرف شش ماه آینده سانتریفیوژ تازه ای به مراکز خود نیفزاید تا زمینه برای تسهیل برخی از تحریم ها فراهم شود. ولی این توافقها مانع از ساخت سانتریفیوژ نیست.

اظهارات صالحی به نظر می رسد به قصد نشان دادن ادامه برنامه هسته ای ایران انجام شده است. افراطی ها در ایران دولت روحانی را به دلیل توافق ژنو مورد انتقاد قرار می دهند و می گویند ایران زیر فشارهای غرب تسلیم شده است، در حالی که دولت روحانی می گوید این توافق حق غنی سازی را برای ایران پذیرفته است.

ایالات متحده و متحدان غربی آن ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته ای می کنند، اما ایران با رد آن می گوید مقاصد صلحجویانه را دنبال می کند.

اظهارات علی اکبر صالحی عصر پنجشنیه از صدا و سیمای ایران پخش شد، اما آقای صالحی هیچ چارچوب زمانی برای تولید و انجام آزمایشات تعیین نکرد. وی گفت: «نسل جدید سانتریفیوژها در دست تولید است، اما قبل از تولید انبوه آن باید همه آزمایشها انجام شود.»

آقای صالحی همچنین گفت ایران جمعاً ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ دارد ولی نگفت چه تعدادی از آنها عملیاتی است. ایران در ماه اوت اعلام کرده بود ۱۸۰۰۰ سانتریفیوز، از جمله ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته دارد. ایران قبلاً اطلاعات مربوط به سانتریفیوژهای جدید را به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده بود، و گفته بود که سانتریفیوژهای جدید سریعتر اورانیوم را غنی می کنند.

بر اساس توافق ژنو، ایران پذیرفته که غنی سازی را در حد ۵ درصد نگاه دارد و ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود را خنثی کند. اورانیوم بسیار غنی شده می تواند در تولید سلاح اتمی به کار رود.

روز جمعه عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت دور جدید «مذاکرات کارشناسی» به منظور «تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو» در ژنو برگزار خواهد شد.

قبلاً خبرگزاری ایرنا از قول یک منبع اعلام کرده بود «به احتمال قوی مذاکرات کارشناسی ایران و ۵+۱ روز دوشنبه ۹ دی ماه از سر گرفته می شود.»

هیاتهای کارشناسی ایران و کشورهای ۵+۱، هفته قبل به همین منظور در ژنو دیدار کردند، اما آقای  عراقچی در گفتگو با «ایرنا» پیشرفت مذاکرات را «اندک» دانست.

حمید بعیدی نژاد، رییس هیات کارشناسی ایران هفته پیش در پایان مذاکرات کارشناسی در ژنو گفته بود مذاکرات پس از تعطیلات کریسمس ادامه خواهد یافت.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter