English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بررسی روند تغییرات توسعه یافتگی استانهای کشور (1382 1365)- دکتر احمد پور احمد، کیومرث حبیبی، پروانه زندی بختیاری

با توجه به اینکه هدف اصلی توسعه حذف نابرابری هاست، اما در ایران در اثر سیاست و برنامه ریزیهای نامطلوب، تفاوت شدید و فاحشی در اهداف توسعه دیده می شود که شکوفایی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیطی برخی مناطق خاص (مرکز و فارس) به قیمت عقب ماندگی مناطق دیگر تمام می­شود که نتیجه آن تشدید مهاجرت از مناطق کمتر توسعه یافته به مناطق توسعه یافته تر می­باشد که فقط طی سالهای 1365-1375  8.7 ملیون نفر در داخل ایران جابجا شده­اند که نکته جالب توجه در این مقاله حفظ جایگاه استانهای مرکزی-فارس اصفهان، یزد، تهران و .. در تمامی مقاطع آماری به عنوان استانهای توسعه یافته و استانهای اردبیل، کردستان، بلوچستان، آ.غربی و ... به عنوان استانهای توسعه نیافته می­باشد.

جهت محاسبه درجه بندی سطوح توسعه یافتگی استانهای ایران از 28-35 شاخص مختلف منجمله درصد باسوادی، راههای ارتباطی، تعداد کتابخانه، تعداد تئاطر، درصد بیکاری، طلاق و ازدواج، هتل و ... استفاده شده است.

نتایج این تحقیق نشان می­دهد طی سالهای 1382-1365، استانهای فارس-مرکز تهران، یزد، اصفهان، سمنان، فارس، مازندران و خراسان (هر سه استان خراسان) استانهای توسعه یافته­ و بقیه استانهای قومی ایران در مراتب درحال توسعه، کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته قرار گرفته­اند. 

این مقاله را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

http://azoh.info/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=27&view=viewdownload&catid=2&cid=318

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter