English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

اسرائیل ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کرانه غربی را تصرف می‌کند

آذوح: مقامات آمریکایی تصمیم اسرائیل برای تصرف ۴۰۰ هکتار از اراضی غزه را «غیرسازنده» توصیف کردند.

وبسایت شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشته است ایالات متحده آمریکا از اسرائیل خواسته در تصمیم خود برای تصرف نزدیک ۴۰۰ هکتار از اراضی کرانه باختری تجدید نظر کند. در همین حال فعالان ضد‌شهرک‌سازی گفته‌اند این وسیع‌ترین تصرف زمین در سی سال اخیر است.

اسرائیل این تصمیم را روز یکشنبه نهم شهریور و چند روز پس از آتش‌بس غزه در شهرک اتزیون در نزدیکی بیت لحم اعلام کرد.

یکی از مقامات رسمی فلسطینی گفت این تازه‌ترین حرکت اسرائیل برای غصب زمین است که باعث بروز تنش بیشتر پس از جنگ غزه می‌شود، جنگی که باعث کشته شدن دست کم ۲۰۰۰ و زخمی شدن ۱۰ هزار فلسطینی شد.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از اسرائیل خواست تصمیم به تصرف این اراضی را لغو کند. سخنگوی دولت خودگردان گفت: «این تصمیم به بی‌ثباتی بیشتر منجر می‌شود. این اقدام فقط باعث شعله‌ور شدن منطقه پس از جنگ غزه خواهد شد.»

یکی از مقامات دولتی آمریکا گفت این تصمیم اسرائیل تاثیر «غیرسازنده» در هدف اعلام شده از سوی اسرائیل برای یک راه‌حل دو کشوری  از راه مذاکره دارد.» این مقام دولتی در واشینگتن گفت: «ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم تا تصمیم خود را تغییر دهد.»

گروه «صلح اکنون» که با شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری مخالف است می‌گوید هدف از تصرف این زمین‌ها  تبدیل محل زندگی ده خانواده یهودی در جوار یک مدرسه مذهبی یهود به یک شهرک دائمی است.

انتقادات بین‌المللی

ساختن یک شهرک کامل در محلی که «گوائت» نامیده می‌شود از سال ۲۰۰۰ مورد نظر اسرائیل بوده است. سال گذشته دولت اسرائیل برنامه‌های ساخت و ساز ۱۰۰۰ واحد مسکونی در این منطقه را به مناقصه گذاشت.

گروه «صلح اکنون» گفت این تصرف زمین، بزرگ‌ترین از این دست از دهه ۸۰ میلادی در کرانه باختری است که طی آن افرادی که مدعی مالکیت هستند ۴۵ روز برای درخواست رای تجدید نظر مهلت دارند. یک شهردار فلسطینی گفت فلسطینی‌ها مالک این قطعات زمین و مزارع زیتون در آن هستند.

  اقدامات اسرائیل برای تصرف زمین و شهرک‌سازی با انتقادات بین‌المللی مواجه شده است. بسیاری از دولت‌ها این اقدامات را خلاف قوانین بین‌المللی و مانع مهم برای دستیابی به صلح می‌دانند.

نزدیک به ۵۰۰ هزار اسرائیلی در کنار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی در کرانه باختری و غرب بیت‌المقدس زندگی می‌کنند. این نواحی در جنگ‌های ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمدند.a

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter