English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

دیده‌‌بان حقوق بشر: اسرائیل در غزه احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده

آذوح: سازمان دیده‌بان حقوق بشر اسرائیل را متهم کرد که در جریان درگیری‌های غزه احتمالا مرتکب جنایات جنگی شده است، از جمله در ارتباط با بمباران سه مدرسه که در پی آن ۴۵ نفر که ۱۷ تن از آنها کودک بودند، کشته شدند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، روز پنجشنبه (۱۱ سپتامبر، ۲۰ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای حاصل تحقیقات خود را در ارتباط با بمباران سه مدرسه در غزه توسط ارتش اسرائیل ارائه داد. این سازمان اسرائیل را متهم کرد که در جریان این حملات "احتمالا مرتکب جنایات جنگی" شده است.

به نوشته اشپیگل آنلاین سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر در این ارتباط تصریح کرده است: «ارتش اسرائیل سه مدرسه‌ای را هدف قرار داد که مشخص بود مدرسه هستند و صدها نفر به آنجا پناه برده‌اند.» به گفته‌ی وی اسرائیل به این ترتیب شمار زیادی غیرنظامی را کشته و مجروح کرده است.

در بیانیه‌ی مزبور همچنین آمده است که اسرائیل تا کنون هیچ توضیح روشنی در ارتباط با حمله به این مدرسه‌ها ارائه نکرده است. به باور سازمان دیده‌بان حقوق بشر افراد غیرنظامی قصد پناه گرفتن در مدرسه ‌را داشته‌اند، در حالی که بعد یک "کشتار" روی داد.

طبق گزارش اشپیگل آنلاین، کارشناسان دیده‌بان حقوق بشر در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که ارتش اسرائیل در طی دست کم دو مورد از حملات خود "بی‌ملاحظه" عمل کرده است.

این تحقیقات بر اساس مشاهدات کارشناسان و همچنین گفت‌وگو با شاهدان عینی صورت گرفته است. بنابر این تحقیقات هیچگونه مواضع نظامی فلسطینی در نزدیکی این مدارس در بیت حانون و جبلیه که بمباران شده‌اند، وجود نداشته است.

به باور سازمان دیده‌بان حقوق بشر، بمباران مدرسه‌ای در رفح که به سازمان ملل تعلق داشته نیز، توأم با نقض قوانین جنگی بوده است.

دیده‌بان حقوق بشر، اسرائیل را دارای "سابقه‌ای طولانی در عدم بررسی درست و معتبر اتهامات وارد شده به این کشور در مورد جنایات جنگی" دانسته است.

تحقیقات ارتش اسرائیل

از سوی دیگر ارتش اسرائیل تحقیقاتی در ارتباط با شماری از موارد حملات خود در حین درگیری‌های غزه را آغاز کرده است. از جمله این موارد، حمله به مدرسه سازمان ملل در بیت حانون در روز ۲۴ ژوئیه است که دست کم ۱۵ کشته به جای گذاشت.

یکی دیگر از موارد، حمله به ساحل غزه در تاریخ ۱۶ ژوئیه است که در پی آن چهار کودک جان خود را از دست دادند. این کودکان دو پسر ۱۰ ساله و دو پسر ۱۱ و ۹ ساله از یک خانواده بودند که به هنگام بازی در ساحل غزه توسط موشک‌های اسرائیل جان خود را از دست دادند. سازمان ملل و آمریکا هر دو مورد را محکوم کرده بودند.

موارد دیگر نیز به قتل یک زن فلسطینی در جریان بحث و مشاجره او با سربازان اسرائیلی، سو‌ءرفتار با اسیران فلسطینی و همچنین دزدی کردن یک سرباز اسرائیلی برمی‌گردد. ارتش اسرائیل به این ترتیب، به دو مورد بمباران مدارس که در روزهای ۳۰ ژوئیه و ۳ اوت صورت گرفته‌اند، اشاره‌ای نکرده است.

یک مقام بلندپایه ارتش اسرائیل روز چهارشنبه (۱۰ سپتامبر) تصریح کرد که ارتش قصد دارد تا "تمامی اتهامات معتبر وارده" را مورد بررسی قرار دهد.

در این میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا اعلام کرده که این سازمان تمامی تلاش خود را برای عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه به کار خواهد بست تا به این ترتیب امکان شکایت از اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایات جنگی را به دست آورد.

جنگ ۵۰ روزه غزه میان اسرائیل و حماس در روز ۲۶ اوت (۳ شهریور) با توافق بر سر یک "آتش‌بس نامحدود" پایان یافت. بیش از دو هزار و صد فلسطینی که اکثرا غیرنظامی بودند، در این درگیری‌ها جان باختند. در سوی دیگر درگیری، ۷۳ اسرائیلی که ۶۷ تن از آنان نظامی بودند، کشته شدند.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter