English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

واکنش‌ها نسبت به نامه ۴۳ عضو یگان شنود اسرائیل

آذوح: گروهی از سربازان یگان شنود ارتش اسرائیل موسوم به یگان "۸۲۰۰" نامه سرگشاده‌ شماری از هم‌قطارانشان را که از این یگان انتقاد کرده بودند، به شدت محکوم کرده‌اند. وزیر دفاع اسرائیل نیز نسبت به این نامه واکنش نشان داده است.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، از نویسندگان این نامه به شدت انتقاد کرده و ایستخاک هرتزوگ، رئیس حزب ائتلافی کارگر اسرائیل نیز نوشتن این نامه را کار نادرستی خوانده و گفته است: «من نمی‌گویم در این یگان اشتباه رخ نمی‌دهد، اما راه‌هایی برای اینکه این موضوعات را میان خودمان مطرح و حل کنیم، وجود دارد.»

در این میان یکی از گزارشگران سرویس سیاسی روزنامه "هاآرتص" روز یکشنبه (۱۴ سپتامبر) در گفتگویی رادیویی از اینکه نویسندگان این نامه اسامی‌شان را فاش نکرده‌اند ابراز تأسف کرد و گفت، به این ترتیب "نسخه اسرائیلی ادوارد اسنودن را نداریم که رک و پوست‌کنده فاش کند، چه اتفاقاتی کجاها و چه‌زمان‌هایی رخ داده‌اند.»

همچنین ۲۰۰ نفر از سربازان یگان "۸۲۰۰" نیز با نوشتن نامه‌ای اقدام همقطاران را خود را محکوم و آنان را سرزنش کرده‌اند. آنها در نامه‌شان نوشته‌اند: «تلاش این افراد برای لکه‌دار کردن واحد ما، بهت و نفرت ما را به همراه داشته است، زیرا ما پس از سال‌ها خدمت در این بخش از ارتش نمی‌توانیم این ادعا مبنی بر این که در یگان ۸۲۰۰ اخلاق حاکم نیست را بپذیریم.»

سابقه موضوع

۴۳ نفر از نیروهای یگان ویژه شنود ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل از عدم حضور خود در عملیات‌های آتی علیه غیرنظامیان فلسطینی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد آنها خبر دادند. این سربازان در نامه خود دولت اسرائیل را متهم به سوءاستفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این گروه برای ضربه زدن به فلسطینیان عادی کرده‌‌اند.

به نوشته آنان این اطلاعات تعقیب سیاسی افراد را امکان‌پذیر کرده و به واسطه جذب خبرچینان منجر به دوپارگی جامعه فلسطینیان می‌شود. این سربازان در نامه خود نوشته‌اند: «ما نمی‌توانیم با وجدان آسوده به چنین سیستمی خدمت کنیم و حقوق میلیون‌ها انسان را زیر پا بگذاریم.»

آنها در نامه خود افزوده‌اند، در حالی که قوانین سفت و سختی نسبت به شنود شهروندان اسرائیلی وجود دارد، در عوض فلسطینیان از چنین حمایتی برخوردار نیستند. به نوشته این سربازان، این سیستم هیچ تفاوتی میان افراد سابقه‌دار و شهروندان بی‌گناه قائل نمی‌شود و عملکرد نیروهای اطلاعاتی اسرائیل در سرزمین‌های اشغال شده موجب می‌شود تا ساکنان این مناطق شانس داشتن یک زندگی معمولی را نداشته باشند.

نویسندگان این نامه همچنین از سیاست شهرک‌سازی دولت اسرائیل انتقاده کرده و گفته‌اند که این اقدام ارتباطی با امنیت ملی اسرائیل ندارد. به گفته آنان اسرائیل با این کار خود فلسطینیان را از حقوق اولیه‌شان محروم می‌کند. این سربازان تأکید می‌کنند: «وقت آن رسیده که وارد مذاکره شویم.»

آنها در این نامه از دیگر سربازان ارتش اسرائیل خواسته‌اند تا به آنها بپیوندند: «ما از همه سربازان واحد شنود، حالا و در آینده، و نیز شهروندان اسرائیلی می‌خواهیم تا در برابر این بی‌عدالتی‌ها بایستند و به آن پایان دهند. ما بر این باوریم که آینده اسرائیل به این امر وابسته است.»

بخش شنود ارتش اسرائیل که به یگان "۸۲۰۰" شهرت دارد، در سال ۱۹۵۲ راه‌اندازی شد و به جدید‌ترین دستگاه‌های شنود و تجهیزات ردیابی الکترونیکی مجهز است. این یگان غالبا همطراز با آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) ارزیابی می‌شود.

در پایان این نامه تنها نام کوچک این سربازان همراه با امضاهایشان ذکر شده است.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter