English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

وزیر امورخارجه ایران به نیویورک سفر کرد

آذوح: محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران برای مذاکرات اتمی با شش قدرت جهانی و شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در صدر هیئتی روز سه شنبه به نیویورک سفر کرد.

قرار است مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) روز چهارشنبه با گفتگوی وزیر امورخارجه ایران با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آغاز و روز پنجشنبه با دیدارهای دو جانبه ایران و اعضای گروه ادامه یابد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران نوشته است: «در نهار کاری (روز چهارشنبه) ظریف و اشتون، چگونگی ادامه مسیر مذاکرات ایران با ۱+۵ مشخص می شود.»

آقای عراقچی اختلاف میان ایران و گروه ۱+۵ را «جدی» توصیف کرد. او همچنین از احتمال حضور شماری از وزیران دولت حسن روحانی در مذاکرات اتمی سخن گفته است.

یکی از مسائل عمده مورد اختلاف میان ایران و قدرت های جهانی، تعداد سانتریفیوژ ها برای غنی سازی اورانیوم است. در حال حاضر حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ در تاسیسات ایران نصب شده است که حدود نیمی از آن ها فعال هستند. قدرت های جهانی خواهان این هستند که این تعداد به طور قابل توجهی کاهش یابد، موضوعی که با مخالفت ایران مواجه شده است.

یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در سخنانی در نشست افتتاحیه شورای حکام این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در وین گفت ایران تا پیش از مهلت دوم سپتامبر (۱۱ شهریور ماه) موفق به پاسخگویی به برخی از پرسش‌های مطرح شده آژانس نشده است.

ایران در ماه مه میلادی (خرداد ماه) برای اجرای یک برنامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۵ گام مشخص توافق کرد و متعهد شد برای رفع نگرانی‌های غرب نسبت به برنامه هسته‌ای خود تا ۲۵ ماه آگوست (سوم شهریور ماه) آن گام‌ها را به اجرا درآورد.

با باقی ماندن دو مورد از ۵ پرسش مطرح شده، آژانس به ایران، برای ارائه پیشنهاد خود جهت اجرای اقدامات عملی برای حل و فصل دو مورد باقیمانده، تا دوم سپتامبر (۱۱ شهریور ماه) فرصت داد؛ که ایران هنوز پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه نکرده است.

به گزارش رویترز، آقای آمانو خطاب به نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس گفت «به منظور حل و فصل همه موضوعات مطرح شده، در گذشته و در حال حاضر، بسیار مهم است که ایران اجرای به موقع همه موارد مورد توافق را ادامه دهد.»

آقای آمانو گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که فعالیت‌های همه بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز هستند.

سفر وزیر امورخارجه ایران به نیویورک در شرایطی صورت می گیرد که روز دوشنبه، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت ایران به ائتلاف مورد حمایت آمریکا برای مبارزه با گروه داعش، که بخش های وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرده، نمی پیوندد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز دوشنبه گفت در حاشیه گفتگوهای اتمی در نیویورک، موضوع عراق ممکن است بین ایران و آمریکا مطرح شود.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter